Gå til innhold

Foto

Kong Rama X Thailands nye konge.

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
131 svar til dette emnet

combat

combat

Medlem

• Medlemmer
  • 926 Innlegg:

Men ved å sitere en av de tre dissidentene det er forbudt for thaier å følge på Facebook eller lese noe av i det hele tatt, går Reuters lengre enn de pleier. Vanligvis er Reuters langt innafor lokalt lovverk, men her insinuerer de så mye at jeg valgte å ikke poste den artikkelen da jeg så den for noen dager siden, for ikke å få grimme forummedlemmer som reagerer på den minste ting som kan tolkes negativt i fleisen igjen. 

Lar du deg virkelig kneble av Tyvhans? Fortsett med dine betraktninger og la han ha sine meninger uten at du blir preget av det

combat

combat

Medlem

• Medlemmer
  • 926 Innlegg:

Kjære TomYumnoodle og Phay, dere skriver godt og dere ordlegger dere veldig godt, dere har meninger det står respekt av samtidig som dere søker mer viten om Thailand og dets kultur. På meg virker det som at dere etterhvert tar mer og mer hensyn til en viss person her inne som ikke deler deres betraktninger om Junta og Kongehus. Vil at dere fortsetter med deres ærlige synspunkter om disse politiske og kongelige synspungter uten at dere lar dere kneble.

Satt i dag med min Thailandske kone å så på TV reportasje med Kong Harald, i vanlige klær og snakket med mann i gata, hun var så imponert over dette at hun ikke hadde ord, slik ønsker jeg at kongen i thailand også kan gjøre sa hun. En folkekonge, det har ikke thailand sa hun. Jeg er ikke for monarki, verken i norge eller thailand men sjønner viktigheten for juntaen at folket har noe å sammles om for å holde folk nede slik at de få rike kan skumme fløten av velstand,  Vi som besøker landet eller bor der er gjester og må selvfølgelig holde oss tause i slike spørsmål men her på forumet kan da ikke det få konsekvenser eller? Eller finnes det personer her inne som vil rapportere til Thai myndigheter at en har andre meninger? Mulig det.

Glemte å nevne PoMat som skriver fabelaktig og har en viten om Thailand som savner sidestykke, selv han er veldig forsiktig med hva han skriver, Hvorfor?

Dette innlegget har blitt redigert av combat: 28 juli 2017 - 23:50

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:
Sier tusen takk for gode ord Combat.

Nå tror jeg ikke vi Nordmenn er så glade for å høre om våre feil av andre enn oss selv, feks fra Tyskere som kommer og bosetter seg i Norge, og så skal fortelle oss hvor bra det var i Tyskland. Har erfart det, + mange andre nasjonaliteter. Jeg og mange flere har ved flere anledninger fortalt hvor vi står hen, og akkurat nå, så tilfører vi ikke noe nytt til diskusjonen enn å rote rundt i samme suppa. Vi kommer liksom ikke lenger enn der vi sto forrige gang vi diskuterte akkurat de samme tingene. Det er derfor jeg mener for forumets skyld at vi rett og slett lar ballen ligge død. Vi kommer aldri til å forandre tyvhans sin innstilling til Kongehus eller andre instutisjoner han har respekt for.

Skal Thailand ta steget opp, så må de sette folks rettigheter, ytringsfrihet og kvinners sikkerhet og rettigheter på agendaen, og få bukt med korrupsjonen ovenifra og ned. Altså ikke nedenifra og opp, der de begynner med å ta fra de som har minst.

Når det dukker opp nye ting å diskutere så deltar en jo gjerne, men når det blir skyttergrav virksomhet, så er det på tide å gi seg etter at en har sagt sin mening mer enn en gang. Eller?
Redigert signatur

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 723 Innlegg:

Mange er de som trodde det var en ny farsdag på nåværende konge sin fødselsdag, men det blir ikke før til neste år da 1-års sørgetiden for den avdøde konge er over.  Men en ny helligdag har Thailand fått.

A.H.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Lar du deg virkelig kneble av Tyvhans? Fortsett med dine betraktninger og la han ha sine meninger uten at du blir preget av det

da en bor til slik!

kan nok meningene " farges"

av det! det er vel " folkeskikk"

hva en prater og mener på tomandshand

er vel ikke " så farget"!

Pain is temporary, honor lasts forever.

TomYumNoodle

TomYumNoodle

Medlem

• Medlemmer
  • 1 014 Innlegg:

Han klarer å begrense meg, men det har ingenting med hans meninger å gjøre. Han, som alle andre, må selvsagt få mene akkurat hva han vil.

Det er hans forsøk på å kvele enhver debatt han ikke liker jeg reagerer på, og det begynner å bli slitsomt når omtrent alt jeg poster utover Nord Korea-lignende skryt (og det er det veldig sjelden jeg poster), blir møtt med ”du slenger dritt om Thailand”.

Og hvorfor reagerer jeg på dette? Vel, dersom jeg hadde skrevet fra Thailand ville det han beskylder meg for vært en alvorlig kriminell handling. På denne måten knebler han ikke bare meg, men brukere som gjerne skulle deltatt i debattene, men som ikke våger, fordi de i motsetning til meg skriver fra Thailand. Alle som har vært i debatter på Asiaforum, vet at en del er mer komfortable med å sende meldinger enn å delta i debatten. Normalt synes jeg sånt er tull, men i dette tilfellet forstår jeg dem. Jeg kjenner ikke Riflefish, utover på forumet, vet nada om ham, men både han og andre gir uttrykk for at han har såpass med kontakter at han enkelt kunne sendt en mail eller tatt en telefon, og laget et helvete for de av dere som skriver fra en thailandsk IP-adresse.

Jeg tror ikke han er typen til det, men det vet jeg ingenting om, og så lenge det er en promilles sjanse for nettopp det, har han mye makt her inne. Ikke fordi det er særlig sannsynlig at det skjer, men fordi muligheten, uansett hvor liten den er, gjør det ubehagelig, og en fanatiker med et syn på ytringsfriheten som best kan sammenlignes med fanatiske muslimer som reagerer på blasfemiske bøker eller tegninger av sin profet, er dessverre et godt eksempel på sensurens kvelende kraft. 

Noe jeg er ganske sikker på at også kveler interessen for forumet, da det knapt er mulig å diskutere annet enn det mest trivielle uten å bli kritisert.

Når det gjelder de mer sensitive sidene skjønner jeg selvsagt at vi må opptre varsomt, men det har både jeg og de fleste andre her inne gjort, i hvert fall så lenge jeg har vært på forumet. 

Selv synes jeg moderatorene på Asiaforum, både i dag og tidligere, har vært dyktige til å finne balansegangen mellom landets lovverk og hva man bør tillate på et forum med domene i Norge, der omtrent samtlige av brukerne er norske.

Og kanskje burde Riflefish la moderator gjøre jobben sin uten å forsøke å styre oss som diskuterer på forumet. Jeg er helt sikker på at Helmax vil slette det dersom noen går over streken.

Det er uansett stor forskjell på å ta disse hensynene, som de fleste av oss gjør, og det å forsøke å kneble enhver debatt om temaer han ikke liker, samtidig som han selv bidrar til å spre fake news med hårete påstander om løgner, manipulasjoner og konspirasjoner om folk som sitter i Dubai og styrer alt fra kritikere til de nigerianske dopdealerne i Sukhumvit.

For øvrig etterlyser Phay noe nytt. Det er mye nytt, men det er ikke ting vi kan poste her uten at det blir et svore leven om at vi ikke har lov til å poste sånt. Dette til tross for at avisene som med jevne mellomrom skriver om Thailand, er noen av verdens mest anerkjente, som f.eks. The Guardian, The Washington Post, NY Times og The Economist. Den Japan-baserte dissidenten Reuters siterer i artikkelen på siden bak, har skrevet flere kronikker i minst to av de nevnte avisene. Men det å linke til dem, og enda mindre diskutere dem, er i hvert fall ikke jeg komfortabel med, selv om ingen av avisene, så vidt jeg vet, er stengt fra Thailand, så det burde vel i utgangspunktet vært trygt på et lite forum med null spredningspotensiale sammenlignet med nyere sosiale medier som Facebook.

Men bråk vil det bli, da selv det å linke til thailandske aviser for tiden er mer enn Riflefish gir uttrykk for at er greit, for det er nær sagt alltid thailandske aviser han reagerer på at jeg linker til. Jeg er nemlig ganske nøye med ikke å linke til noe som kan være ulovlig i Thailand.

Sånn utover det: Takk for hyggelig ord i innlegg nummer 2! :)

Og med det hopper jeg ut av denne tråden, og så skal jeg holde meg i turisttråden, "hva gjør du akkurat nå"-tråden og den spesielt meningsfulle "hva slags musikk hører du på nå"-tråden. For det er akkurat det forumet trenger. Flere som ikke bryr seg om annet enn å skrive at de "akkurat nå drikker kaffe" eller at nedtellingen viser at det er "65 dager til neste reise - juhu :solvarme: ", og så skal jeg i så stor grad det lar seg gjøre forsøke å holde meg unna det aktuelle nicket. :)

Dette innlegget har blitt redigert av TomYumNoodle: 29 juli 2017 - 08:32

VetBest

VetBest

Medlem

• Medlemmer
  • 1 207 Innlegg:

Jeg har ikke akkurat nesegrus beundring av noen av skribentene her, men setter allikevel stor pris på godt formulerte innlegg. At rifla ser seg selv som forumsherriff kan vi vel bare overse og hans såkalte  kontakter er vel like oppskrytt som de fleste andre som har truet medlemmer opp gjennom årene. Selv skulle jeg gjerne bidratt mer, men har vel Thailand og thainess litt oppi halsen for tiden, og føler vel at har jeg ikke noe godt å si er det lettest å tie...

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:
vel at jeg i endel spørsmål kan virke slik som beskrives

er vel slik det oppfattes !

jeg skrev noe i 126 kansje det kan leses engang til før en dømmer meg nærmest som

farlig brikke for foras ytringsfrihet!

vel vi utrykker hverandre ned ord forskellig da man

skriver blir lett en bastant enveiskomisjon,,

sånn skal det vel ikke være helt

men kansje vi er mere enige på tomanshand

en ting det og bo i thailand en må ofte tenke seg on

og det setter sitt preg på

slikt,

Pain is temporary, honor lasts forever.

AFerDØD

AFerDØD

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 484 Innlegg:

Men ved å sitere en av de tre dissidentene det er forbudt for thaier å følge på Facebook eller lese noe av i det hele tatt, går Reuters lengre enn de pleier. Vanligvis er Reuters langt innafor lokalt lovverk, men her insinuerer de så mye at jeg valgte å ikke poste den artikkelen da jeg så den for noen dager siden, for ikke å få grimme forummedlemmer som reagerer på den minste ting som kan tolkes negativt i fleisen igjen. 

Du kan poste med kort overskrift siden du ikke kan poste kun linker..om du velger å gå inn i diskusjonen er noe annet..så kan du la de andre og kanskje meg innkludert  hyle hvis det er så..men du kan ikke si noe mer enn det siden det er kun til opplysning ;)  just saying..

Dette innlegget har blitt redigert av Kolami: 30 juli 2017 - 15:17

Helmax

Helmax

Moderator

• Moderatorer
  • 1 474 Innlegg:

Jeg ser en eller flere er negative til Riflefish sin måte å være på, i forumet. Dette er som så mye annet, helt i orden, da man ikke alltid kan være like enige med alle.

Derimot, så er det ikke dermed sagt at man bør angripe denne personen. Dette kan man bruke pm til, for ellers vil det forsure forumet og det er ingen tjent med.

Jeg kommer ikke til å redigere de siste par sidene, siden jeg ikke anser dette som for stort problem, men kommer til å følge nøyere med, for å se om dette eskalerer. Jeg håper at dette blir mitt eneste innlegg om dette i denne, og andre tråder.

Kom arbeidslyst, og treng deg på. Her skal du motstand finne. ;-)

โชคดี

wanida

wanida

Medlem

• Medlemmer
  • 137 Innlegg:

Hva er riktig måte og gjøre det på,skal sende sende brev i Thailand og for et frimerke med kongen på,kanskje nye kongen også,siden han har fått eget frimerke nå.

Acer

Acer

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 280 Innlegg:
Spåmenn har bestemt at tiden er inne. Nå blir 70 millioner mennesker bedt om å gå i gult de neste fire månedene.

Rama X skal feires. Forberedelsene til å krone Thailands nye konge starter i neste uke. Samtidig er det fullt politisk kaos i smilets land.

I den vestlige delen av verden huskes kanskje 2016 for brexit for Donald Trumps seier i det amerikanske valget.

I Thailand var det året da kongen døde. Nå, etter halvannet års sørgeperiode, er tiden inne for å krone etterfølgeren hans.

Snart blir den nå 66 år gamle sønnen hans formelt innsatt som Thailands konge. Han heter Maha Vajiralongkorn Bodindradebayavarangkun. Som konge får han et litt enklere navn: Rama X.

Store deler av hovedstaden Bangkok blir stengt for biltrafikk under feiringen fra 2. til 6. mai.

https://www.aftenpos...e-fire-manedene

Dette innlegget har blitt redigert av Acer: 29 mars 2019 - 23:00

Livet seglar fort forbi

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere