Gå til innhold

Foto

Kong Rama X Thailands nye konge.

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
131 svar til dette emnet

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Internasjonale nyheter er rølpeprat?
Tror du trenger litt kaffe for å kurere gruff.
Det er for øvrig nettopp "framover" dette dreier seg om.

du er nok en god fotograf

" vi skal ikke holde på her med kongehuset"

det burde alle nå snart ha forstått!

synd vi kun har en moderator!

som nok har mye annet, vi skal ikke holde på her

med monarkiet!

prøv og forstå dette!!

Pain is temporary, honor lasts forever.

pidea

pidea

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 887 Innlegg:

Da hadde du i så fall risikert å dele celle med noen dusin andre, for det å være republikaner i Thailand er vel strengt tatt regnet som svært alvorlig kriminalitet.
Leser for tiden 1984. Det er noen paralleller, gitt.

Får være glad en ikke er thailender da...
Free Jatupat Boonpattararaksa!!!

TomYumNoodle

TomYumNoodle

Medlem

• Medlemmer
  • 1 014 Innlegg:
Riflefisk:

Det er klart vi kan diskutere monarkiet på et norsk forum med domene utenfor Thailand. At det likevel bør gjøres uten sjikane og ryktespredning, er noe de fleste har vært inneforstått med og gjort i hvert fall så lenge jeg har vært her.

Linkene jeg la ut over er fullstendig lovlige også i forhold til Thailands lovverk - noe jeg passer på at linkene jeg legger ut alltid er, men når seriøse aviser legger ut stoff myndighetene i Thailand ikke liker, kan du ikke forvente at vi på et norsk forum skal forholde oss til et diktaturs syn på informasjonsflyten.

Tatt i betraktning hva som ikke slettes, ser det også ut som om dette er både tidligere og nåværende moderatorers syn på dette.

Ditt syn er derimot fryktelig unorsk, men ikke forlang at vi andre ikke skal kommentere internasjonale nyheter om forhold vedrørende Thailand, fordi du ikke liker nyhetene.

Når jeg stiller nettopp PoMoat et spørsmål, er det for øvrig fordi han kan mye om Thailand, men også fordi jeg vet han kjenner lovverket såpass godt at han kan svare på en god måte, også i forhold til hva som skal godtas på Asiaforum

"Forsøk å forstå dette", skriver du. Kanskje du i stedet burde forsøke å ha litt forståelse for dem av oss som nekter å gå blinde gjennom livet, og som derfor søker kunnskap.

Det siste burde du gjøre selv også. Kanskje vil du få deg noen overraskelser.

Ellers må jeg bare anta at du ikke mener det er over streken at nordmenn uttrykker at de er republikanere, men jeg er neimen ikke sikker da det ikke lenger virker som om det finnes grenser for hva du reagerer på.

Dette innlegget har blitt redigert av TomYumNoodle: 18 juli 2017 - 10:36

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Riflefisk:
Det er klart vi kan diskutere monarkiet på et norsk forum med domene utenfor Thailand. At det likevel bør gjøres uten sjikane og ryktespredning, er noe de fleste har vært inneforstått med og gjort i hvert fall så lenge jeg har vært her.
Linkene jeg la ut over er fullstendig lovlige også i forhold til Thailands lovverk - noe jeg passer på at linkene jeg legger ut alltid er, men når seriøse aviser legger ut stoff myndighetene i Thailand ikke liker, kan du ikke forvente at vi på et norsk forum skal forholde oss til et diktaturs syn på informasjonsflyten.
Tatt i betraktning hva som ikke slettes, ser det også ut som om dette er både tidligere og nåværende moderatorers syn på dette.
Ditt syn er derimot fryktelig unorsk, men ikke forlang at vi andre ikke skal kommentere internasjonale nyheter om forhold vedrørende Thailand, fordi du ikke liker nyhetene.
Når jeg stiller nettopp PoMoat et spørsmål, er det for øvrig fordi han kan mye om Thailand, men også fordi jeg vet han kjenner lovverket såpass godt at han kan svare på en god måte, også i forhold til hva som skal godtas på Asiaforum
"Forsøk å forstå dette", skriver du. Kanskje du i stedet burde forsøke å ha litt forståelse for dem av oss som nekter å gå blinde gjennom livet, og som derfor søker kunnskap.
Det siste burde du gjøre selv også. Kanskje vil du få deg noen overraskelser.
Ellers må jeg bare anta at du ikke mener det er over streken at nordmenn uttrykker at de er republikanere, men jeg er neimen ikke sikker da det ikke lenger virker som om det finnes grenser for hva du reagerer på.

som gjester

er det dårlig oppførsel og holde på bak ryggen

på vertskapet!

phomoat , forøvrig har alltid hatt et meget balansert

forhold til dette og han har også slettet mye!

alle vet at jeg helst ikke står fram og snakker

om landet i negative ordlag !

det vil jeg fortsette med!

om du som kommer hit for og spise og drikke øl

som du skrev for noen dager siden forstår jeg ikke

hvorfor du nå er så ivrig blitt i dette!

det du kan foto!

ser vi ingen ting av,,

og atpå forherlige drummond !

du sa at jornalister er reine!

så litt senere ramser du opp aviser og

ukeblader som ikke er!

du nemner sogar vi menn!

jeg må si jeg har meget meget stor respekt

for yan friis!

og det han står for!

Dette innlegget har blitt redigert av Riflefish: 18 juli 2017 - 11:03

TomYumNoodle

TomYumNoodle

Medlem

• Medlemmer
  • 1 014 Innlegg:
Riflefish:

For det første kan ikke jeg foto. Jeg er en hobbyfotograf. Det er noe jeg gjør for moroskyld.

Det jeg kan er kildekritikk og informasjonsteknologi. Begge deler er relevant i forhold til å vurdere artikler, aviser, osv.

Jeg er også politisk interessert. I Norge og i verden for øvrig.

I løpet av mine første år til Thailand brydde jeg meg lite om annet enn mat, strand og øl (jeg har for øvrig ikke skrevet det du sier om at jeg drar til Thailand for mat og øl …), og jeg brydde meg ikke om det politiske Thailand. Jeg fulgte noen debatter på Asiaforum, men jeg involverte meg aldri – ikke utover prinsipielt, angående menneskerettigheter, ytringsfrihet og den slags. Dette er for øvrig noe jeg brenner for – generelt. Det være seg Nord Korea, Midtøsten, Norge eller Thailand.

Men i forbindelse med ulike opptøyer og klimaet som ledet fram til kuppet i 2014, ble internasjonale aviser jeg følger i ymse kanaler, mer interessert i å skrive om Thailand. Venner i Thailand og thaier jeg har møtt mer perifert, ble også langt mer opptatt av å snakke om politikk, generell misnøye, osv.

Jeg ble nysgjerrig og begynte derfor med noe jeg er veldig glad i: Å lese!

Jeg liker Thailand, jeg liker menneskene i Thailand og jeg liker deler av den thailandske kultur, og nettopp fordi jeg har fått det forholdet jeg har til landet, føler jeg nesten at det er min plikt å vite noe om landet jeg jevnlig reiser til og hvor jeg har blitt kjent med så mange mennesker.

Etter min oppfatning er det trist å se i hvilken retning de er på vei, og jeg frykter for landets framtid.

I løpet av den siste tiden, og spesielt det siste året, er nyheter man tidligere måtte være spesielt interessert for å lese om, nå å finne i dagspressen. Helt ordinære aviser som The Guardian, Washington Post, The Econiomist og NY Times.

Det skjer mye i Thailand, og internasjonale aviser skriver om det. De skriver også om det på en helt annen måte enn jeg har sett tidligere – med langt mer kritiske øyne, og i vesentlig grad uten den selvsensuren de tidligere påla seg når de skrev om Thailand.

At vi på et forum om Asia skal diskutere forhold omkring landet – negative som positive – mener jeg er en selvfølge.

At du er uenig er helt greit, men det er komisk å se hvordan du forsøker å sensurere helt ordinære nyheter om det politiske Thailand

Jeg er for ordens skyld påpasselig med aldri å kritisere monarkiet i Thailand, jeg har aldri lagt ut bilder og videoer av den typen du i dag ser i helt ordinære aviser og som de fleste for lengst har sett, og jeg legger aldri ut artikler eller kommentarer jeg vet er ulovlig i Thailand – selv om jeg befinner meg i Norge på et norsk forum.

Mer kan du nesten ikke forlange.

Ellers kan jeg ikke begripe hvorfor du deltar i denne typen tråder dersom du så sterkt misliker dem.

Å kritisere noen for å søke kunnskap finner jeg uansett bisart.

Dette innlegget har blitt redigert av TomYumNoodle: 18 juli 2017 - 13:08

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Riflefish:
For det første kan ikke jeg foto. Jeg er en hobbyfotograf. Det er noe jeg gjør for moroskyld.
Det jeg kan er kildekritikk og informasjonsteknologi. Begge deler er relevant i forhold til å vurdere artikler, aviser, osv.
Jeg er også politisk interessert. I Norge og i verden for øvrig.
I løpet av mine første år til Thailand brydde jeg meg lite om annet enn mat, strand og øl (jeg har for øvrig ikke skrevet det du sier om at jeg drar til Thailand for mat og øl …), og jeg brydde meg ikke om det politiske Thailand. Jeg fulgte noen debatter på Asiaforum, men jeg involverte meg aldri – ikke utover prinsipielt, angående menneskerettigheter, ytringsfrihet og den slags. Dette er for øvrig noe jeg brenner for – generelt. Det være seg Nord Korea, Midtøsten, Norge eller Thailand.
Men i forbindelse med ulike opptøyer og klimaet som ledet fram til kuppet i 2014, ble internasjonale aviser jeg følger i ymse kanaler, mer interessert i å skrive om Thailand. Venner i Thailand og thaier jeg har møtt mer perifert, ble også langt mer opptatt av å snakke om politikk, generell misnøye, osv.
Jeg ble nysgjerrig og begynte derfor med noe jeg er veldig glad i: Å lese!
Jeg liker Thailand, jeg liker menneskene i Thailand og jeg liker deler av den thailandske kultur, og nettopp fordi jeg har fått det forholdet jeg har til landet, føler jeg nesten at det er min plikt å vite noe om landet jeg jevnlig reiser til og hvor jeg har blitt kjent med så mange mennesker.
Det er derfor trist å se i hvilken retning jeg frykter de er på vei.
I løpet av den siste tiden, og spesielt det siste året, er nyheter man tidligere måtte være spesielt interessert for å lese om, nå å finne i dagspressen. Helt ordinære aviser som The Guardian, Washington Post, The Econiomist og NY Times.
Det skjer mye i Thailand, og internasjonale aviser skriver om det. De skriver også om det på en helt annen måte enn jeg har sett tidligere – med langt mer kritiske øyne, og i vesentlig grad uten den selvsensuren de tidligere påla seg når de skrev om Thailand.
At vi på et forum om Asia skal diskutere forhold omkring landet – negative som positive – mener jeg er en selvfølge.
At du er uenig er helt greit, men det er komisk å se hvordan du forsøker å sensurere helt ordinære nyheter om det politiske Thailand
Jeg er for ordens skyld påpasselig med aldri å kritisere monarkiet i Thailand, jeg har aldri lagt ut bilder og videoer av den typen du i dag ser i helt ordinære aviser og som de fleste for lengst har sett, og jeg legger aldri ut artikler eller kommentarer jeg vet er ulovlig i Thailand – selv om jeg befinner meg i Norge på et norsk forum.
Mer kan du nesten ikke forlange.
Ellers kan jeg ikke begripe hvorfor du deltar i denne typen tråder dersom du så sterkt misliker dem.

tråden er om monarkiet !

der følger jeg med!,,

politikk for du heller laga en annen tråd

men det har vert så mye spetakkel og splid her

da det raste som verst!

jeg har også blitt beskyldt for så

mye, vel har stilling hodet fram

jeg tar ikke opp hansken må

og begynner en politisk debatt

om ting er verre elle bedre eller hva...

nå her!,

TomYumNoodle

TomYumNoodle

Medlem

• Medlemmer
  • 1 014 Innlegg:

tråden er om monarkiet !
der følger jeg med!,,
politikk for du heller laga en annen tråd
men det har vert så mye spetakkel og splid her
da det raste som verst!
jeg har også blitt beskyldt for så

mye, vel har stilling hodet fram
jeg tar ikke opp hansken må
og begynner en politisk debatt
om ting er verre elle bedre eller hva...
nå her!,

Hehe.

Det er vanskelig å diskutere med noen som hele tiden endrer perspektiv. Det var du som kommenterte min interesse for temaet, og jeg svarte deg.

Men da begynner du plutselig å snakke om at denne tråden omhandler monarkiet, selv om det var nettopp en relevant nyhet om monarkiet, og kommentarer til den, som ledet til at du reagerte på innleggene i utgangspunktet.

Hva du reagerte på vet jeg ikke. Kanskje var det at noen påberopte seg å være republikaner nok. Kanskje var det opplysningen om verdien av CPB. Jeg vet myndighetene ikke liker at rikdommen for noen år siden ble kjent. Det rimer tross alt dårlig med forestillingen.

Hva du vet og ikke vet vet jeg ikke, men all den tid du reagerer med bulder og brak, overraskelse og beskyldninger om manipulasjoner og løgner hver gang noen poster ting som lenge har vært kjent både i Thailand og utenfor, virker det som om du ikke er særlig oppdatert på annet enn det du eventuelt får fra offisielt hold.

Og det er verdt omtrent like mye som nyhetene fra andre land med Thailands styresett.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Hehe.
Det er vanskelig å diskutere med noen som hele tiden endrer perspektiv. Det var du som kommenterte min interesse for temaet, og jeg svarte deg.
Men da begynner du plutselig å snakke om at denne tråden omhandler monarkiet, selv om det var nettopp en relevant nyhet om monarkiet, og kommentarer til den, som ledet til at du reagerte på innleggene i utgangspunktet.
Hva du reagerte på vet jeg ikke. Kanskje var det at noen påberopte seg å være republikaner nok. Kanskje var det opplysningen om verdien av CPB. Jeg vet myndighetene ikke liker at rikdommen for noen år siden ble kjent. Det rimer tross alt dårlig med forestillingen.
Hva du vet og ikke vet vet jeg ikke, men all den tid du reagerer med bulder og brak, overraskelse og beskyldninger om manipulasjoner og løgner hver gang noen poster ting som lenge har vært kjent både i Thailand og utenfor, virker det som om du ikke er særlig oppdatert på annet enn det du eventuelt får fra offisielt hold.
Og det er verdt omtrent like mye som nyhetene fra andre land med Thailands styresett.

tulling!

TomYumNoodle

TomYumNoodle

Medlem

• Medlemmer
  • 1 014 Innlegg:

tulling!

Og med den kommentaren håper jeg vi kan avslutte denne diskusjonen og komme tilbake til sak.

(Og hvis riflefisken skal fortsette å reagere på det meste jeg skriver, er det kanskje en ide å sette meg på ignoreringslista, da dette umulig kan være bra for blodtrykket, og så slipper vi mer av det her).

Dette innlegget har blitt redigert av TomYumNoodle: 18 juli 2017 - 15:54

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:
Dagens junta følger i fotsporene av alle andre tidligere juntaer = De knytter sin legitimitet til kongehuset. Etter alle solemerker en gunstig strategi for juntaen. Å skape allianser er tryggende for systemet. Det blir som "barduner" som holder teltet oppe i storm. Jo flere barduner, jo sikrere er teltet når det blåser... Det er også, som vi så mot slutten av Bhumibols styre, en måte å nøytralisere kongehusets defacto påvirkning på samfunnsutviklingen.

Når det er sagt, så hadde jeg trodd på mer røre og uenighet innad i juntaen, men når alle krokodillene er mette, så er det mindre grunn for drm å bite hverandre... Så, det er nok pomp, prakt, gull og posisjoner til hele bunten. Men hvor lenge varer denne harmonien? Fredningstiden er enda ikke over. Alle sermonier knyttet til Bhumibol må være unnagjort og Vajralongkorn må være varm på tronen før noe dramatisk eventuelt kan ha mulighet for å kokes sammen.
Tenker jeg.

Men at Vajralongkorn er konge i Thailand, er det umulig begripe, om en kjenner til hans menneskelige kvaliteter.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 330 Innlegg:

Dagens junta følger i fotsporene av alle andre tidligere juntaer = De knytter sin legitimitet til kongehuset. Etter alle solemerker en gunstig strategi for juntaen. Å skape allianser er tryggende for systemet. Det blir som "barduner" som holder teltet oppe i storm. Jo flere barduner, jo sikrere er teltet når det blåser... Det er også, som vi så mot slutten av Bhumibols styre, en måte å nøytralisere kongehusets defacto påvirkning på samfunnsutviklingen.

Når det er sagt, så hadde jeg trodd på mer røre og uenighet innad i juntaen, men når alle krokodillene er mette, så er det mindre grunn for drm å bite hverandre... Så, det er nok pomp, prakt, gull og posisjoner til hele bunten. Men hvor lenge varer denne harmonien? Fredningstiden er enda ikke over. Alle sermonier knyttet til Bhumibol må være unnagjort og Vajralongkorn må være varm på tronen før noe dramatisk eventuelt kan ha mulighet for å kokes sammen.
Tenker jeg.

Men at Vajralongkorn er konge i Thailand, er det umulig begripe, om en kjenner til hans menneskelige kvaliteter.

Må si jeg sitter med ganske like tanker.

A.H.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:
Synes at når to voksne personer som har vist sitt standpunkt tydelig igjennom hele tråden, og i andre tråder, burde kunne greie å avslutte. Dere er begge to uenige, og debatten kommer ikke noen vei videre med korte uhøflige kommentarer, ei heller lange avhandlinger.

Er det ikke greit da at begge to avslutter, og så kan forumet gå videre på nye temeaer?

Pomoat avsluttet det ganske så greit egentlig, men det er fortsatt en personelig oppfatning. Tyvhans har sin, og den har han stått med så lenge jeg har fulgt han på forumet her. Der er han ufravikelig.
Redigert signatur

Kalmar

Kalmar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 484 Innlegg:

Pussig nok så ser både generalene og folk på juntaen som landets regjering.  Ikke en valgt regjering men dog den sittende regjeringen.

Ett anderledes land er nå Thailand i forhold til styresett vi skandinaver er vant med.  Konge det har de da også, så det går vidre uten for mye bråk.

A.H.

Flere thaier som lurer hvordan det går under og etter begravelsen i september av den forrige kongen..må være slitsomt å være thai med så mye ustabilitet..

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 330 Innlegg:

Thailand har fått en ny konge, og med det en ny helligdag i Thailand på kongens fødselsdag.  

Kong Rama Den Tiende har sin fødselsdag i dag den 28 juli.  Den nye kongen sin fødselsdag er i dag og den feires nok av mange.  Glem alle negative tanker.  For Thailand har sin nye konge, noe som også er bra for landet og gir fred for thaiene for kongen er viktig.

A.H.

balo

balo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 450 Innlegg:

Her har vi en fin artikkel om vår nye konge og bursdagen i dag, skrevet på engelsk fra Newsweek . 

http://www.newsweek....birthday-642022

Dette innlegget har blitt redigert av balo: 28 juli 2017 - 14:10

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:

Her har vi en fin artikkel om vår nye konge og bursdagen i dag, skrevet på engelsk fra Newsweek . 

http://www.newsweek....birthday-642022

Ja, dette definerer grensen for hvs sensur-lovgivningen tillater av negativ omtale.
Interessant nok. Pyntelig og pent skrevet, men selvsagt artikkelen sier like mye om monarkiets tilstand i Thailand, som en chipspose fra Maarud sier om situasjonen for potetbønder på hedmarken

Ampai Bortne

Ampai Bortne

Medlem

• Medlemmer
  • 901 Innlegg:

Totenflaks film om potetåker minutt for minutt er jo ganske beskrivende for hva totenbønda driver med.

TomYumNoodle

TomYumNoodle

Medlem

• Medlemmer
  • 1 014 Innlegg:

Men ved å sitere en av de tre dissidentene det er forbudt for thaier å følge på Facebook eller lese noe av i det hele tatt, går Reuters lengre enn de pleier. Vanligvis er Reuters langt innafor lokalt lovverk, men her insinuerer de så mye at jeg valgte å ikke poste den artikkelen da jeg så den for noen dager siden, for ikke å få grimme forummedlemmer som reagerer på den minste ting som kan tolkes negativt i fleisen igjen. 

Dette innlegget har blitt redigert av TomYumNoodle: 28 juli 2017 - 16:09

XYZ

XYZ

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 073 Innlegg:

Min (kjære) kone er med i ei thai dansegruppe. Slike grupper er viktig for Municipality og Amperes "ansikt" ved mange sermonielle anledninger. Økonomisk støtte understreker dette, samt at topplederne med fruer stiller.

Jeg forbauses stadig over hvor mye tid de bruker på dette.

Og i dag har kona deltatt ved ikke mindre enn 3 seremonier!

Det begynte 08.30 am ved en 1/2 times symbolsk søppelplukking (!) på stranda i Hua Hin. (Som allerede var renset.)

Kl. 3 pm var det hilsen med protokoll skriving i The Pallace. Med fotografering!!!

Og til sist var det seremoni i et tempel kl. 5 pm.

Hva min kone syns om kongen? Hun er glad Thailand har en konge, sier hun. Det hun sier videre tror jeg det er best jag lar bli mellom henne og meg, hvis dere skjønner.

Men deltar på slike seremonier, det gjør de. De elsker denslags. Kanskje bra tross bra tross alt? Jeg mener siden vi bor her.

Dette innlegget har blitt redigert av Harald H: 28 juli 2017 - 16:19

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:
Som amerikanerens sier, Harald H. "You've got to work with what you've got."
Så, du kan ha rett i det.
  • XYZ liker dette

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere