Gå til innhold

Foto

Kong Rama X Thailands nye konge.

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
131 svar til dette emnet

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 896 Innlegg:

Ser i Bangkok Post i dag at munker der lover at "blod skal flyte" dersom myndighetene vil pågripe den ettersøkte munken.

D synes som det ikke er noe som helt stemmer med terminologi og posisjon ????? :smile:

Så selv om jeg ikke er synderlig positiv til lykkegeneralen og co, kan det synes som det kan være riktig med en nærmere samtale med  denne "hovedmunken" om virkomhetens og egen "gjøren og laden" :smile:

Egentlig utrolig at det ikke er gjort kort prosess fra generalenes side allerede. Må ligge noe under som ikke kommer fram. Er rimelig sikker på at hadde det vært en rødskjorte som var ettersøkt, så ville tungt artilleri vært satt inn for lenge siden.

wood1958

wood1958

Medlem

• Medlemmer
  • 405 Innlegg:

Egentlig utrolig at det ikke er gjort kort prosess fra generalenes side allerede. Må ligge noe under som ikke kommer fram. Er rimelig sikker på at hadde det vært en rødskjorte som var ettersøkt, så ville tungt artilleri vært satt inn for lenge siden.

Kanskje noen generalen heller ikke vil komme i utakt med.forsto det slik at det er endel inflytelsesrike mennesker blandt alle de som kommer til denne tempelplassen.

lord

lord

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 404 Innlegg:

Ikke godt å vite hva man som farlang skal mene om dette, en langvarig usikkerhet og småkriging i gatene, igjen, er nå heller ikke noen drømmesituasjon. :shocked:

wood1958

wood1958

Medlem

• Medlemmer
  • 405 Innlegg:

Ikke godt å vite hva man som farlang skal mene om dette, en langvarig usikkerhet og småkriging i gatene, igjen, er nå heller ikke noen drømmesituasjon. :shocked:

Ja det er en stor tilhørergruppe som er sinte her,ble litt forundret under min tur i høst over omfanget av beskyttlese mot politiet for munken.
Er nok ikke bare bare å gå in å hente han.
Stort område med mange mennesker som er der for å beskytte han.og selv om det blir oppfordret til å beskytte med fred så kan det kanskje bli blodig også.
Og,selv om makthaverne sikkert klarer å hanskes med kanskje 15 til 20 000 som bedriver hva vi vil kalle sivil ulydighet ,så kan det jo fort eskalere.og å start slikt på hellig (Buddhistisk grunn)er kanskje noe som det tenkes over også.Neppe så populært i Thailand

Dette innlegget har blitt redigert av wood1958: 12 desember 2016 - 20:05

I give up

I give up

Medlem

• Utestengte brukere
  • 3 860 Innlegg:

På meg virker det som det bare er noe thaiene forholder seg til?

Han, kronprinsen, skulle bli konge. Og nå har han blitt det. Kommentarene som var før, er forstummet. Forståelig og klokt.

Thaiene har vært vant til å være stolt av kongen sin.Flere generasjoner er oppvokst med det. Kanskje forståelig hvis mange savner det nå? De er i et slags følelsesmessig vakuum i denne tiden.

Men hvis rådgivere den kongen har skaffet seg er gode, skal vi se de kan bli stolt av den nye kongen også - etter hvert?

Og du tror at Thaksin godtar at det er "business as usual"? Som dem sier: det finnes ingen sjangs i helvete. Jeg trodde at "rødskjortene" ville utnytte situasjonen når kongen døde. Men heldigvis så ser det ut til at armeen har dem "under kontroll" for øyeblikket. Jeg bare venter på når det neste "utbruddet" kommer. Rød eller gul "who cares". Et helvete tror jeg det blir uansett. Det er da vi får se hva den nye kongen går for og og hvor mye støtte han har i folket. 

Jeg var på en sermoni på kvelden i sentrum av Maha Sarakham rett etter kongens død og jeg ble på en måte overasket. For det første så var jeg den ENESTE utlendingen til stede (jeg kunne ikke se noen flere) og det var for det meste (tror jeg) skoleelever og lærere. For det andre så forventet jeg et rimelig stort oppmøte for byen har tross alt ca. 50 000 innbyggere. Men etter hva jeg så så kunne det ikke være snakk flere enn MAKS 2000 stykker. Jeg vet at mange av "rødskjortene" ikke er like kongevennlige som "gulskjortene", men dette lave oppmøtet tok meg helt "på senga".

Dette innlegget har blitt redigert av I give up: 12 desember 2016 - 22:25

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:
Slik er det og slik har det alltid vært.
Bare å lese historien, så ser en at dette har fulgt og følger boka til punkt og prikke.

I give up

I give up

Medlem

• Utestengte brukere
  • 3 860 Innlegg:

Slik er det og slik har det alltid vært.
Bare å lese historien, så ser en at dette har fulgt og følger boka til punkt og prikke.

Dette er IKKE "helt etter boka" og har ingenting med historie å gjøre. Det brygger opp til politisk og sosial "storm". Og den som jeg mener "pisker opp" stemningen er Thaksin. Noe jeg mener at han har gjort i en årrekke både som statsminister og som thai med fratatt statsborgerskap sittende på "utsiden". Hva denne mannen har "kokt sammen" og med hvem for å komme tilbake til Thailand vil bare fremtiden vise. Men jeg kan bare se elendighet fremover. Og jeg har en sterk følelse av at mange thaier også frykter det værste.

AFerDØD

AFerDØD

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 484 Innlegg:

Og du tror at Thaksin godtar at det er "business as usual"? Som dem sier: det finnes ingen sjangs i helvete. Jeg trodde at "rødskjortene" ville utnytte situasjonen når kongen døde. Men heldigvis så ser det ut til at armeen har dem "under kontroll" for øyeblikket. Jeg bare venter på når det neste "utbruddet" kommer. Rød eller gul "who cares". Et helvete tror jeg det blir uansett. Det er da vi får se hva den nye kongen går for og og hvor mye støtte han har i folket. 

Jeg var på en sermoni på kvelden i sentrum av Maha Sarakham rett etter kongens død og jeg ble på en måte overasket. For det første så var jeg den ENESTE utlendingen til stede (jeg kunne ikke se noen flere) og det var for det meste (tror jeg) skoleelever og lærere. For det andre så forventet jeg et rimelig stort oppmøte for byen har tross alt ca. 50 000 innbyggere. Men etter hva jeg så så kunne det ikke være snakk flere enn MAKS 2000 stykker. Jeg vet at mange av "rødskjortene" ikke er like kongevennlige som "gulskjortene", men dette lave oppmøtet tok meg helt "på senga".

hehe..akkurat som i Norge..de sender skoleelver og lærere...det er mye skoleelevene må gjøre når de skal indoktrineres..

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:

*
Populær

Den nye kongen har blitt funnet "uskikket" i alle de analyser som er gjort over de siste 40 år. Å gå dypere inn i analysene og fortsette å utbrodere om hans forhold til kvinner, hunder, og egne rettigheter, er det imidlertid ingen grunn til Alle analyser ble gjort under den tid han var kronprins og det fantes snevre muligheter for å påvirke landet i retning av å velge en annen tronfølger. Nå blke det ikke slik - han er innsatt som konge og alle tidligere spådommer er feid bort.

Vaijralongkorns samspill med Thaksin har lenge vært kjent og er utredet i mange tidskrift og publikasjoner, Wikileaks har vært en viktig kilde for en dypere forståelse for det som har foregått i kulissene. Imidlertid er dette også en allianse som "nulles ut" når realiteten er et faktum. Vaijralonkorn er Konge - Thaksin er i landflyktighet. Vurderingene nå, er selvsagt helt annerledes enn når betingelsene var at Vaijralongkorn var en usikker tronfølger og Thaksin satt med en stor kampanjeorganisasjon. Bhumibols ønske om å "tøyle" sin egen sønns kongemakt, ble nedfelt i Folkets Grunnlov av 1997 og selv om Gen Prem kan føle seg bundet av de foranledigende bakromsavtalene som lå til grunn den gang, så er altså grunnloven av 1997 for lengst torpedert og erstattet av ikke mindre enn to nye forfatninger.

Thaksins eventuelle tilbakekomst til Thailandsk politikk synes lengre unna enn noensinne, gitt den siste tidens konsolidering av maktbalansen mellom Prayuts junta og Vaijralongkorns hoff.  

At det er urolige farvann fremover, er det all mulig grunn til å tenke seg. Juntaen har tatt høyde for dette og innført et diktatur som gir svært lite spillerom for opposisjonelle og ytringsfriheten er sterkt innskrenket. Det overordnede siktemålet er nå å sikre tronskiftet og skape et godt fundament for utøvelse av kongemakten ved å styrke og å bygge videre på de nye alliansene. Ny logikk må skapes, forutsigbarhet må på plass - og når nær sagt all business i Thailand har elementer av kongelig godkjennelse ved seg, så er det avgjørende at Vaijralongkorn og hans stab, hoff og rådgivere blir satt i stand til å forvalte makten på en hensiktsmessig måte.

Ingenting annet blir viktig det neste året - alt annet blir behandlet i forhold til det faktum. Thailand forblir rolig de neste 12 måneder.. Ett hvert forsøk på opprør eller brudulje vil bli slått knallhardt ned. Et diktatur i en hver forståelse av begrepet. Problemene vil oppstå når generalene vurderer sitt arbeid som gjort og det da forberedes overgang til mer demokratiske islett i styreformen.

Hva som vil skje med Vaijralongkorn, er ble bestemt for 4 år siden. Han skal bygges opp som kongelig ikon og Thailands særegne modell med nettverksmonarki vil fortsatt bestå. Demokrati etter vestlig modell er ikke forenelig med denne styreformen. Men dt å gi styreformen et skinn av demokrati, som glasur på kaken so to speak, vil Thailand garantert prøve seg på igjen. Det er ingenting som tyder på at det finnes vilje, interesse og forståelse i brede nok lag av befolkningen,  til å gjeninnføre prinsippene som var nedfelt i Folkets Grunnlov av 1997.

Konklusjon.

Thailand forblir rolig i et perspektiv på 6 til 18 mnd.

Thailand forblir et diktatur i et perspektiv på 1 til 5 år.

Thaksin vil ikke ha en betydelig rolle i forhold til Thailandsk politikk de neste 1 til 5 år.

I give up

I give up

Medlem

• Utestengte brukere
  • 3 860 Innlegg:

Det å tro at Thaksin ikke er en maktfaktor i thailandsk politikk vitner bare om STOR uvitenhet om thailandsk samfunn og poltikk. De underliggende årsakene til at hans popularitet forsvinner IKKE bare fordi det blir innsatt en ny konge. Thailand har ALDRI vært et demokrati som hva vi mener med et demokrati. Det er ikke bare fordi det er en utbredt korrupsjon og mye stemmekjøp, men også på grunn av HVEM som kan bli valgt og HVORDAN man velger.

Thailand er et samfunn med store sosiale og økonomiske motsetninger. Noe det har vært i flere 10-år nå. Har den nye kongen inngått en avtale med armeen så tror jeg det kun er på kortere sikt. Noe han også er helt avhengig av. Men på lengre sikt så er han tjent med et tettere samarbeide med Thaksin. Noe som også kan sikre hans fremtid som statsoverhode. Noe armeen neppe kan gjøre uten at dem har tenkt seg Thailand som et diktatur i uoverskuelig fremtid.

Dersom den nye kongen setter fram et krav ovenfor armeen om å benåde Thaksin i løpet av 6 måneder så ser jeg ingen muligheter for armeen til å nekte. Dette vil sette igang en politisk prosess som armeen IKKE kan stoppe. En politisk prosess som kan ende med Thaksin som statsminister. Armeen blir satt fullstendig på sidelinjen uten muligheter til å gripe inn med makt uten å gå i mot den nye kongens ønsker. Man kan kanskje si at Thaksin har satt armeen "sjakk matt".

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Det å tro at Thaksin ikke er en maktfaktor i thailandsk politikk vitner bare om STOR uvitenhet om thailandsk samfunn og poltikk. De underliggende årsakene til at hans popularitet forsvinner IKKE bare fordi det blir innsatt en ny konge. Thailand har ALDRI vært et demokrati som hva vi mener med et demokrati. Det er ikke bare fordi det er en utbredt korrupsjon og mye stemmekjøp, men også på grunn av HVEM som kan bli valgt og HVORDAN man velger.

Thailand er et samfunn med store sosiale og økonomiske motsetninger. Noe det har vært i flere 10-år nå. Har den nye kongen inngått en avtale med armeen så tror jeg det kun er på kortere sikt. Noe han også er helt avhengig av. Men på lengre sikt så er han tjent med et tettere samarbeide med Thaksin. Noe som også kan sikre hans fremtid som statsoverhode. Noe armeen neppe kan gjøre uten at dem har tenkt seg Thailand som et diktatur i uoverskuelig fremtid.

Dersom den nye kongen setter fram et krav ovenfor armeen om å benåde Thaksin i løpet av 6 måneder så ser jeg ingen muligheter for armeen til å nekte. Dette vil sette igang en politisk prosess som armeen IKKE kan stoppe. En politisk prosess som kan ende med Thaksin som statsminister. Armeen blir satt fullstendig på sidelinjen uten muligheter til å gripe inn med makt uten å gå i mot den nye kongens ønsker. Man kan kanskje si at Thaksin har satt armeen "sjakk matt".

tullprat!,! ( bulshit)!

Pain is temporary, honor lasts forever.

I give up

I give up

Medlem

• Utestengte brukere
  • 3 860 Innlegg:

tullprat!,! ( bulshit)!

Så hvorfor kaster du bort din egen og vår tid.

Kjempe-Kar

Kjempe-Kar

Medlem

• Utestengte brukere
  • 347 Innlegg:

Du som kaller deg "Tyvhans", du har også kommentarer til det meste, og det er bra. Du har subjektive vurderinger av det meste, og etter hva jeg har lest, er de svært subjektive, noe som også er noe vi skal ha i en debatt.

Men, og det med trykk på "men", når det kommer til at andre har noe annet syn, så er du ikke nådig, men avspiser mange med "tullprat", og sågar det engelske uttrykket "bulshit". Det er oppløftende? Nei, ikke etter mitt syn.

Du har mange meninger om Thailand, men når det kommer til dine "analyser", så er det heller svakt med faktagrunnlag, men stort sett synsing. Det er selvsagt "lov", og det gjør så mange her, men det kan virke som om du er en "fredet" person med over 22 000 innlegg.  ;-)

Personlig har jeg svært vanskelig å forstå mye av det du skriver, trolig er det språket ditt som har mangler, og oppsettet i dine innlegg er svært så rotete. Klarer du å fikse dette på telefonen/maskinen din?  Det virker som om du har svært mye tid til disposisjon, så kanskje du ordner det. :smile:

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:
Tyvhans er ikke mer fredet enn andre og når uttalelsene hans blir for krasse, så får han advarsler som også andre gjør det. Når han har så mange innlegg og likevel er gjennomgående godt likt, så er det fordi han er i stand til å gjøre seg ferdig med krangler og uoverenskomster på skapelig vis.

I thailandsk politikk er meg og tyvhans ofte uenige, men det er på sak - ikke på person. Om han synes at noe jeg poster er tullpreik, så sier han det - men han ville aldri finne på å kalle meg en tulling. (Håper jeg!)

Meninger kan angripes - ikke mennesket bak dem!

Når det gjelder dysleksi, så hadde også Einstein det.
Slikt klarer vi å leve med!
:)

Thaituristen

Thaituristen

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 171 Innlegg:

Tyvhans er ikke mer fredet enn andre og når uttalelsene hans blir for krasse, så får han advarsler som også andre gjør det. Når han har så mange innlegg og likevel er gjennomgående godt likt, så er det fordi han er i stand til å gjøre seg ferdig med krangler og uoverenskomster på skapelig vis.

I thailandsk politikk er meg og tyvhans ofte uenige, men det er på sak - ikke på person. Om han synes at noe jeg poster er tullpreik, så sier han det - men han ville aldri finne på å kalle meg en tulling. (Håper jeg!)

Om jeg svarer bullshit eller tull på alle trådene jeg er uenig med det denne tjuvhansen så tar det vel ikke lang tid før du kontakter meg. 

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:

Om jeg svarer bullshit eller tull på alle trådene jeg er uenig med det denne tjuvhansen så tar det vel ikke lang tid før du kontakter meg.

Nei, det har du rett i!
Jeg ville jo prøvd å få deg på et mer konstruktivt spor. Det å kalle andres meninger for bullshit og tull, er absolutt ikke det mest givende en kan bidra med på et forum. Og både tyvhans og Thaituristen bør være god for noe mer.

Ampai Bortne

Ampai Bortne

Medlem

• Medlemmer
  • 901 Innlegg:

Tyvhans har sitt eget språk, og legger man godviljen til så flyter det greit og forståelig. Det er lett å fine feil og gramatiske brølere, men det er ikke gramatikken som er Tyvens bidrag inn til forumet. Det er (Tyv)hans egen rike og lange erfaring med Thailand og (som jeg antar) hans yrkesliv, før/under LOS-oppholdet, som jeg vidt kan forstå nå er permanent.

Hans interesse for byggeskikker, armering, slabber og diverse metoder er de jeg setter mest pris på. Spesielt de med bilder.

Hva angår hotellpriser og middagsopplevelser, så har han sine og jeg vil gjerne oppleve mine, uten at jeg behøver å gå dit han har vært. Til det er utvalget og utbudet av mat og spisekiosker/restauranter så uendelig stor i Thai at ingen kan få med seg seg noe annet enn det lille man kan skrape i overflaten. Selv Tyvhans som bor der vil være en novise når han blir 80 :)

Det er alltid kjekt å se at Tyvhans deler sine opplevelser og erfaringer med oss som leser AF.

En stor takk til "Tyven"!

XYZ

XYZ

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 073 Innlegg:

Du som kaller deg "Tyvhans", du har også kommentarer til det meste, og det er bra. Du har subjektive vurderinger av det meste, og etter hva jeg har lest, er de svært subjektive, noe som også er noe vi skal ha i en debatt.

Men, og det med trykk på "men", når det kommer til at andre har noe annet syn, så er du ikke nådig, men avspiser mange med "tullprat", og sågar det advarte måengelske uttrykket "bulshit". Det er oppløftende? Nei, ikke etter mitt syn.

Du har mange meninger om Thailand, men når det kommer til dine "analyser", så er det heller svakt med faktagrunnlag, men stort sett synsing. Det er selvsagt "lov", og det gjør så mange her, men det kan virke som om du er en "fredet" person med over 22 000 innlegg.  ;-)

Personlig har jeg svært vanskelig å forstå mye av det du skriver, trolig er det språket ditt som har mangler, og oppsettet i dine innlegg er svært så rotete. Klarer du å fikse dette på telefonen/maskinen din?  Det virker som om du har svært mye tid til disposisjon, så kanskje du ordner det. :smile:

Jeg tror de fleste av oss kan ha godt av en påminnelse en gang i blant om hvordan andre oppfatter oss.

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:

-------------------------------------------------

Sitat

@Tullprat og bullsht !!!!!!!!!!!!!  :-o  :smile:  :smile:  :twisted:

Det går mange historier om at kjente personer hadde lærngsvansker. Dette er bare oppdiktet.

http://www.learningi...-disability.htm

http://dyslexia.lear...mous-people.htm

Nå kjenner jeg ingen av dem personlig, men tror på dosse artiklene som jeg ikke klarer å kopiere fra.

Einsteins generelle relativitetsteori er beskrevet med tensor-matematikk. Jeg tipper mndre enn en håndfull her på af aner hva dette er!

En av ganske få jeg vet om som må være dyslektisk er Donald. Han hater å lese, og trives best med korte skrifter på Twitter.

Hans lesevansker er også demonstrert da han ikke kan lese fra en "telepronoter! --------------    ;-)

Dette innlegget har blitt redigert av Tordy: 14 desember 2016 - 08:20

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:
Okei, men han var, om ikke annet, veldig uryddig på håret, den godeste Albert!
Og det i seg selv, brukes av mange som et tegn på svake kommunikative og sosiale ferdigheter.
Eller noe sånt.

P.S. Og Donald er ikke hakket finere på håret, så...

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere