Gå til innhold

Foto

Kong Rama X Thailands nye konge.

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
131 svar til dette emnet

SabaiSabai

SabaiSabai

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 471 Innlegg:

Thailand trengte en ny konge nå, og tiden vil vise om han blir like populær som faren.  Men han har jo mye kortere tid på seg.  Du skrev kroningen vil skje 13 oktober, og da er dette ett år etter faren døde.  Det er jo også ett års sørgetid, så dette henger jo sammen.

A.H.

Det antas at kremering og bisettelse av Rama IX vil foregå mot slutten av den ettårige sørgeperioden. 

Det velges en gunstig dato mht den avdødes overgang til sitt neste liv.

Og så vil kroningen finne sted ikke alt for lenge etter dette. 

Jeg sa ikke at kroningen vil finne sted akkurat den 13. oktober 2017. 

Det jeg sa var at Rama X overtok tronen den 13. oktober 2016, 

samme dag den gamle monarken døde. 

Rama X har altså snart vært konge i 2 måneder.

When the going gets tough, the tough get going.
When the going gets rough, the tough get rough.

Travellingman

Travellingman

En by ett lag

• Medlemmer
  • 4 767 Innlegg:

Jeg er sikker på at den nye kongen vil oppnå like høy popularitet og status som sin far. 

Den prosessen synes allerede å være igang.

Det er i beste fall ønsketenkning fra din side. Han vil garantert aldri få den status og ettermæle som sin far.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:
dette er viktigt!!

http://m.bangkokpost...s-privy-council

Pain is temporary, honor lasts forever.

Travellingman

Travellingman

En by ett lag

• Medlemmer
  • 4 767 Innlegg:

Oldingen Prem fortsetter som sjef og tre nye generaler inn...

pali

pali

Medlem

• Medlemmer
  • 1 836 Innlegg:

Det er i beste fall ønsketenkning fra din side. Han vil garantert aldri få den status og ettermæle som sin far.

Det jeg har registrert blant Thaier her i nærmiljøet, er at de ser ut til å ha forandret mening om den kommende kongen.

Tidligere var de skeptiske til han, men nå er det flere som poengterer at det er tiden han nå går inn i som er den viktige, og de mener han blir en god og rettmessig konge.

Er dette en gjengs forandring blant folket ?

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Det jeg har registrert blant Thaier her i nærmiljøet, er at de ser ut til å ha forandret mening om den kommende kongen.
Tidligere var de skeptiske til han, men nå er det flere som poengterer at det er tiden han nå går inn i som er den viktige, og de mener han blir en god og rettmessig konge.
Er dette en gjengs forandring blant folket ?

opplever det samme!

thaiene er virklige royalister!

godt det er det regime som er

synes prayut virklig har vist hva slaks kar

han er!

en fin person i denne " sørge" tiden

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 983 Innlegg:

Det antas at kremering og bisettelse av Rama IX vil foregå mot slutten av den ettårige sørgeperioden. 

Det velges en gunstig dato mht den avdødes overgang til sitt neste liv.

Og så vil kroningen finne sted ikke alt for lenge etter dette. 

Jeg sa ikke at kroningen vil finne sted akkurat den 13. oktober 2017. 

Det jeg sa var at Rama X overtok tronen den 13. oktober 2016, 

samme dag den gamle monarken døde. 

Rama X har altså snart vært konge i 2 måneder.

Da missforsto jeg deg litt.  Du skrev jo:

Han aksepterte utnevnelsen på den femtiende dagen etter sin fars død,

men overtakelsen av kronen er likevel offisielt satt til 13 oktober,

altså samme dag som Rama IX sin bortgang slik at Thailand ikke har vært foruten en konge i disse 50 dagene.

Så da tenkte jeg at det var en bestemt dato den 13 oktober neste år, i og med han som kronpris ville ha litt tid til å sørge over farens død.

Bangkok Post skrev 1 desember at kronprinsen aksepterte å bli konge i Thailand.

http://www.bangkokpo...ce-becomes-king

Men konge det er han og som så mange av oss har skrevet, den arven fikk han i 1972.

A.H.

SabaiSabai

SabaiSabai

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 471 Innlegg:

Jeg har ikke noe ønske om at regenten skal bli populær. Det stiller jeg meg helt likegyldig til. 

Så det er ikke ønsketenking fra min side at den nye kongen skal bli populær. 

Men at den nye kongen vil bli dyrket og etterhvert bli svært populær er jeg ikke et øyeblikk i tvil om. 

Men det tar nok noen år. 

Popularitet og persondyrkelse i denne sammenheng skjer gjennom et massivt apparat 

og har lite med hva hovedpersonen gjør eller ikke gjør. Det ser vi i mange andre diktaturer også.

Han trenger i grunnen ikke løfte en finger eller si noe helst. Eller smile...

Det har noe med hvordan han blir fremstillt i media, på barneskoler og i det offentlige rom samt det totale fraværet av kritikk. 

Det skjedde sist og det vil skje også denne gang. Tror jeg.

When the going gets tough, the tough get going.
When the going gets rough, the tough get rough.

balo

balo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 450 Innlegg:

Enig med sabaisabai . Dette med å være royaist ligger forankret i blodet til Thaiene , Når kongen er på plass så glemmer man alt annet , da er det dyrking av Kongen som en slags gud og dette blir jo ekstra sterkt gjennom alle seremoniene som vil bli satt i gang .  Men noen vil nok fortsatt være kritiske , men de vil ikke få ytret seg i Thailand uten å bli arrestert. 

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 983 Innlegg:

Jeg har ikke noe ønske om at regenten skal bli populær. Det stiller jeg meg helt likegyldig til. 

Så det er ikke ønsketenking fra min side at den nye kongen skal bli populær. 

Men at den nye kongen vil bli dyrket og etterhvert bli svært populær er jeg ikke et øyeblikk i tvil om. 

Men det tar nok noen år. 

Popularitet og persondyrkelse i denne sammenheng skjer gjennom et massivt apparat 

og har lite med hva hovedpersonen gjør eller ikke gjør. Det ser vi i mange andre diktaturer også.

Han trenger i grunnen ikke løfte en finger eller si noe helst. Eller smile...

Det har noe med hvordan han blir fremstillt i media, på barneskoler og i det offentlige rom samt det totale fraværet av kritikk. 

Det skjedde sist og det vil skje også denne gang. Tror jeg.

For å bli like populær som sin far, så må nok de nye kongrn gjørre noe for det.  Kun to konger har fått tilnavnet Den Store, og det var Rama Den Femte og de nå avdøde Rama Den Niende.  Men er enig i at thaiene noki vil se opp til sin konge.

Enig med sabaisabai . Dette med å være royaist ligger forankret i blodet til Thaiene , Når kongen er på plass så glemmer man alt annet , da er det dyrking av Kongen som en slags gud og dette blir jo ekstra sterkt gjennom alle seremoniene som vil bli satt i gang .  Men noen vil nok fortsatt være kritiske , men de vil ikke få ytret seg i Thailand uten å bli arrestert. 

Sermoniene kommer slik det bestandig har vært.  Kritiske røster vil det nok være, men ingen hører dem som sakker i det "skjulte".  Straffene for å snakke negativt om kongefamilien vil nok være som før.

Thaiene trenger å ha en konge som de kan samle folket, så får vi bare se hva kongen selv gjør i sin regjeringstid.  For Thailand sin befolkning, så var det bra de fikk en ny konge.

A.H.

I give up

I give up

Medlem

• Utestengte brukere
  • 3 860 Innlegg:

Skulle ikke han sørge i 1 år før han skulle bli konge? Eller var ikke sorgen så sterk allikevel..jeg forstår ingenting..jeg spurte min kjæreste og hun sa at Thailand trengte en konge...og det var det..gud om jeg var like enkel i tankegangen..mye ville vært så mye lettere hva det angår Thailand..

Maktkamp og politikk er en evigvarende prosess i Thailand.

RobertX

RobertX

Medlem

• Medlemmer
  • 1 212 Innlegg:

Maktkamp og politikk er en evigvarende prosess i Thailand.

Som i alle andre land.

Håper bare Thailand slipper noen større problemer framover.

I give up

I give up

Medlem

• Utestengte brukere
  • 3 860 Innlegg:

Som i alle andre land.

Jeg er nok redd for at den veien blir humpete.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 183 Innlegg:
Ser at bbc thailand hvertfall har tråkket på noen ømme tær ang et portrettinnslag :-)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 983 Innlegg:

Jeg er nok redd for at den veien blir humpete.

Det var mange humper i livets landevei i Norge også, men vi kom oss frem tross alle humpene. Thailand kommer seg nok trygt vidre med en ny konge, i alle fall så har thaiene selv tro på det og det er det viktigste.  

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 08 desember 2016 - 05:45

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Som i alle andre land.

så lenge det er det politiske regime m

prayut er det ro!

XYZ

XYZ

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 073 Innlegg:

Det var mange humper i livets landevei i Norge også, men vi kom oss frem tross alle humpene. Thailand kommer seg nok trygt vidre med en ny konge, i alle fall så har thaiene selv tro på det og det er det viktigste.  

A.H.

På meg virker det som det bare er noe thaiene forholder seg til?

Han, kronprinsen, skulle bli konge. Og nå har han blitt det. Kommentarene som var før, er forstummet. Forståelig og klokt.

Thaiene har vært vant til å være stolt av kongen sin.Flere generasjoner er oppvokst med det. Kanskje forståelig hvis mange savner det nå? De er i et slags følelsesmessig vakuum i denne tiden.

Men hvis rådgivere den kongen har skaffet seg er gode, skal vi se de kan bli stolt av den nye kongen også - etter hvert?

Dette innlegget har blitt redigert av Harald H: 09 desember 2016 - 08:09

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 048 Innlegg:

godt det er det regime som er

synes prayut virklig har vist hva slaks kar

han er!

en fin person i denne " sørge" tiden

Tragisk å lese at en nordmann kan uttale seg slik. Ja, han har virkelig vist hva slags kar han er og gjort det tindrende klart at alle som ikke er enig med han skal sperres inne eller ties ihjel. Skikkelig "fin" person det! :(

så lenge det er det politiske regime m

prayut er det ro!

Ja, det er gjerne slik i de fleste diktaturer. Der brukes militærmakten mot all opposisjon. Da blir det gjerne tilsynelatende rolig. Hva som ulmer under overflaten er en helt annen sak.

Dette er en konflikt mellom Bangkok-eliten og folket, spesielt folket i Nord (som utgjør flertallet i Thailand).

Antar det finnes en grense på hvor lenge generalene kan undertrykke folket. De aller fleste lignende diktaturer har før eller siden blitt fjernet.

kula

kula

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 348 Innlegg:

Tragisk å lese at en nordmann kan uttale seg slik. Ja, han har virkelig vist hva slags kar han er og gjort det tindrende klart at alle som ikke er enig med han skal sperres inne eller ties ihjel. Skikkelig "fin" person det! :(

Ja, det er gjerne slik i de fleste diktaturer. Der brukes militærmakten mot all opposisjon. Da blir det gjerne tilsynelatende rolig. Hva som ulmer under overflaten er en helt annen sak.

Dette er en konflikt mellom Bangkok-eliten og folket, spesielt folket i Nord (som utgjør flertallet i Thailand).

Antar det finnes en grense på hvor lenge generalene kan undertrykke folket. De aller fleste lignende diktaturer har før eller siden blitt fjernet.

Hvorfor er det ingen som skriver om det største ranet som er i ferd med å skje i Thailands historie ?  Ranet av Dhammakaya-tempelet.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 183 Innlegg:

Ser i Bangkok Post i dag at munker der lover at "blod skal flyte" dersom myndighetene vil pågripe den ettersøkte munken.

D synes som det ikke er noe som helt stemmer med terminologi og posisjon ????? :-)

Så selv om jeg ikke er synderlig positiv til lykkegeneralen og co, kan det synes som det kan være riktig med en nærmere samtale med  denne "hovedmunken" om virkomhetens og egen "gjøren og laden" :-)

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere