Gå til innhold

Ytringsfrihet og meningspoliti

- - - - - AF

• Vennligst logg inn for å svare
28 svar til dette emnet

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Mener du virkelig at Jehovas vitner lyver?? Det er jo heeelt uhørt.

Nei, de lyver ikke (Ihvertfall ikke de som tror på budskapet)

:-)
Redigert signatur

Ampai Bortne

Ampai Bortne

Medlem

• Medlemmer
  • 901 Innlegg:

Nei, de lyver ikke (Ihvertfall ikke de som tror på budskapet)

:smile:

Det spørs om du ikke skulle etablere en ny religion på grunnlag av avataren din. Jeg tror du ville fått mange følgere. t1543.gif 

Guest_Bon-Jovi_*

Guest_Bon-Jovi_*
  • Guests

Tyvhans, det positive er vel at El Grande nå får mer tid å spille Pokemon Go...

Og ja, jeg ler litt av BJ's positur og Jesus-vyer. Litt av en martyr han der...a littl speschul snowflake...*buhu, synd på meg!*

Artig å se Meningspoliti Fullmektig BJ gråte krokodilletårer fordi vi er så slemme med ham...lol.

Alle kan tro og mene akkurat hva de vil. Hva som er rett og galt er en "in the eye of the beholder" sak. Altså en subjektiv oppfatning basert på erfaring og informasjon.

Akkurat det at du til stadighet må poengtere at du ikke liker meg er helt greit altså fordi på bakgrunn av det du har liret ut av deg i mange innlegg her inne trygt kan si at jeg ikke greier din type heller.
Akkurat det lever jeg mere enn suverent med.

PS. Du fremstår som ei lita jente med den LOL uvanen du har lagt deg til. Bare sånn til info

I give up

I give up

Medlem

• Utestengte brukere
  • 3 860 Innlegg:

Noen har visst veldig lyst å være et offer for meningspolitiets knebling. Enkelte bruker mesteparten av innleggene sine til å fortelle hvor misforstått de blir oppfattet, hvor nedsablet de blir og hvor truet deres ytringsfrihet er... Det er nesten så en lurer på om paranoiaen er deres fremste kjennetegn. En kan le eller gråte av slikt - alt ettersom.

For forumets ledelse blir imidlertid oppgaven mest å sortere ut hva som er utilbørlig omtale og hva som kan sies å være innafor det som er forumets plattform for meningsutveksling. Den ytringsfriheten som gjelder på forumet her, er begrenset. Om en for eksempel vil si at alle norske menn som er gammel og feit og som drar til Thailand, er horebukker - så kan det vurderes som en så lite intelligent uttalelse at vi velger å la det stå - nettopp fordi alle og enhver gjennomskuer denslags bullshit for hva det er - og da har vedkommende som presterte å lire av seg idiotiet, egentlig fått sagt såpass mye om seg selv, at de fleste skjønner med hvilken type en har å gjøre.

Det samme gjelder om en presterer å si at alle thailandske jenter som finner seg en hvit mann, egentlig bare er opptatt av seg selv og sin egen nære familie og at den hvite mannen bare er en velfungerende minibank.. Vi kan velge å la slikt stå, fordi et slikt utsagn vitner om et menneske uten evne til å se nyanser og som gjerne også er blottet for empatisk innlevelse i andre menneskers situasjon. Det kan være greit for andre medlemmer å vite - så trør en varsomt rundt vedkommende og bruker minst mulig krefter på munnhuggeri med den personen.

Når ting er i grenseland, lar vi det oftest passere. Vi er grei sånn! :)

Rapporter inn ufin omtale og nedsettende kommentarer om grupper - slikt fjerner vi gjerne.  

Nå har jeg blitt vant til din logikk etter noen år på Asiaforum. En logikk som jeg som oftest har store problemer med å forstå. Det å komme med en påstand som dette "Det er nesten så en lurer på om paranoiaen er deres fremste kjennetegn. En kan le eller gråte av slikt - alt ettersom." blir jo helt meningsløs når du er en del av forumsledelsen. Og dersom undertegnede hadde kommet med den samme setningen så tror jeg at det hadde medført reaksjoner.

Hadde jeg blitt beskrevet på en sådan måte som dette "Om en for eksempel vil si at alle norske menn som er gammel og feit og som drar til Thailand, er horebukker - " så hadde jeg reagert kraftig på dette.

Dersom et medlem skriver et innlegg hvor vedkommende seriøst underbygger sine meninger så forventer jeg at det blir motatt respektfullt og det eventuelt blir skrevet SERIØSE motinnlegg. 

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:

Den enkelte står fritt til å vurdere hva de finner som interessant å svare på. Det som et medlem kan synes er et innlegg som er seriøst oppbygget, kan et annet medlem synes er et prov på grenseløs forenkling, og lettvint omgang med bruddstykker av mer kompliserte sammenhenger. Da kan sistnevnte medlem fort velge å si sin mening, og det bør det kanskje være rom for?  

Selv har jeg revet slike innlegg i fra hverandre, dissekert dem og tilbakevist ett hvert moment som gav skinn av å være seriøst oppbygget. Til stående applaus fra dem som ser den samme innlysende mangelen på kunnskap og intelligent tanke som jeg gjorde - og med tilsvarende motstand fra dem som ikke evnet å se det. Og vedkommende som skrev det initierende og nå istykkerrevne innlegget, skjønner selvsagt ingenting - og tar det som et personangrep, som et angrep på ytringsfrihet og som et forsøk på å være meningspoliti. Selvsagt er det en feilslutning og en totalt molboaktig konklusjon - det er nemlig aldri slik at det er meningene jeg angriper, men det er grunnlaget for dem - og da helst knyttet til kunnskapsgrunnlaget omkring det vedkommende har trampet i salaten med.

For eksempel med påstanden om at alle eldre og feite norske mannfolk som drar til Thailand er horebukker eller med påstanden om at alle thailandske kvinner som finner seg en hvit mann kun er ute etter å mele sin egen kake og vil ha en velfungerende minibank. Begge påstander utviser en så total mangel på kunnskap og innsikt at det egentlig ikke fortjener noe tilsvar - men vedkommende som har underbygget en slik påstand med det han tror er seriøse argument, forventer altså et respektfullt tilsvar???

Han vil som oftest bli skuffet. Noen vil nemlig finne hans ensporethet latterlig, hans uvitenhet uforståelig og hans påståelighet idiotisk. Men ingen skal få lov å slenge ukvemsord i hans retning eller latterliggjøre ham på forumet. Han er meningsberettiget som alle andre medlemmer og skal kunne fortelle hvordan han synes sammenhengene skal forstås. Men han kan ikke avkreve å bli tatt stort mer seriøst enn en hvilken som helst representant for Jehovas Vitner. Men å mobbe folk fra Jehovas Vitner er IKKE akseptabelt - så på samme vis - han har krav på å bli behandlet ordentlig.

Ampai Bortne

Ampai Bortne

Medlem

• Medlemmer
  • 901 Innlegg:

Den enkelte står fritt til å vurdere hva de finner som interessant å svare på. Det som et medlem kan synes er et innlegg som er seriøst oppbygget, kan et annet medlem synes er et prov på grenseløs forenkling, og lettvint omgang med bruddstykker av mer kompliserte sammenhenger. Da kan sistnevnte medlem fort velge å si sin mening, og det bør det kanskje være rom for?  

Selv har jeg revet slike innlegg i fra hverandre, dissekert dem og tilbakevist ett hvert moment som gav skinn av å være seriøst oppbygget. Til stående applaus fra dem som ser den samme innlysende mangelen på kunnskap og intelligent tanke som jeg gjorde - og med tilsvarende motstand fra dem som ikke evnet å se det. Og vedkommende som skrev det initierende og nå istykkerrevne innlegget, skjønner selvsagt ingenting - og tar det som et personangrep, som et angrep på ytringsfrihet og som et forsøk på å være meningspoliti. Selvsagt er det en feilslutning og en totalt molboaktig konklusjon - det er nemlig aldri slik at det er meningene jeg angriper, men det er grunnlaget for dem - og da helst knyttet til kunnskapsgrunnlaget omkring det vedkommende har trampet i salaten med.

For eksempel med påstanden om at alle eldre og feite norske mannfolk som drar til Thailand er horebukker eller med påstanden om at alle thailandske kvinner som finner seg en hvit mann kun er ute etter å mele sin egen kake og vil ha en velfungerende minibank. Begge påstander utviser en så total mangel på kunnskap og innsikt at det egentlig ikke fortjener noe tilsvar - men vedkommende som har underbygget en slik påstand med det han tror er seriøse argument, forventer altså et respektfullt tilsvar???

Han vil som oftest bli skuffet. Noen vil nemlig finne hans ensporethet latterlig, hans uvitenhet uforståelig og hans påståelighet idiotisk. Men ingen skal få lov å slenge ukvemsord i hans retning eller latterliggjøre ham på forumet. Han er meningsberettiget som alle andre medlemmer og skal kunne fortelle hvordan han synes sammenhengene skal forstås. Men han kan ikke avkreve å bli tatt stort mer seriøst enn en hvilken som helst representant for Jehovas Vitner. Men å mobbe folk fra Jehovas Vitner er IKKE akseptabelt - så på samme vis - han har krav på å bli behandlet ordentlig.

Og da er vel denne tråden klar for å lukkes.

Takk til PoMoat for et godt sluttinnlegg.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:
Alle fortjener respekt for sine meninger og deltagelse på forumet, men alle bør også respektere at medlemmer er forskjellige. Hamre løs på andres valg, og moralisere ovenfor andres valg, er og blir feil, så sant det ikke er helt åpenbar moralsk forkastelig oppførsel, og strider mot lov og rett. Det å gi penger, sponse eller bidra til sine kjære og familie er hvert enkelts medlem rett og valg som ingen andre har noe med. Jeg bestemmer selv som andre om hva som er moralsk riktig utifra fra min kunnskap om de faktiske forhold. Noe etthvert annet medlem vil gjøre. Jeg har lov til å ha meninger om andres meninger og forhold de beskriver, men min mening er kun basert på de opplysninger som hver enkelt beskriver, men det er kun basert på min oppfattelse, og ikke faktiske forhold. Det gir meg ikke rett til å dømme, men gir meg rett til å gi råd kun basert på mine egne erfaringer. Taes ikke mine råd til etterfølge, så gir ikke det meg rett til å hamre løs hvor dum, moralsk forkastelig jeg synes de valgene de tar. Har man uttrykt skepsis klart og tydelig, nytter det ikke å male på det samme om og om igjen, om ikke personen selv forstår, før "han" har gjort seg nye erfaringer.

Jeg setter utrolig stor pris på forumet, og har vært medlem i snart 10 år med noen få pauser. Uenig har jeg vært med enkeltpersoner, ufin har jeg vært når jeg har følt meg misforstått, påståelig har jeg vært når jeg tror jeg har rett, men alt er en modningsprosess, og jeg håper jeg har evnen til å lære, og lov til å justere meg underveis, som jeg håper andre også gjør. Det er det beste for samholdet på forumet. Menneskets beste egenskap er tilpasningsevnen, om bare selv vil evaluere seg selv, for å bli bedre. Alt for mye energi blir brukt på forumet med skyttergrav taktikk, på tide å få opp antenna og dronen, for å få bedre oversikt. Tross alt så lever vi i det 21 århundre ;-)
Redigert signatur

Ampai Bortne

Ampai Bortne

Medlem

• Medlemmer
  • 901 Innlegg:

Alle fortjener respekt for sine meninger og deltagelse på forumet, men alle bør også respektere at medlemmer er forskjellige. Hamre løs på andres valg, og moralisere ovenfor andres valg, er og blir feil, så sant det ikke er helt åpenbar moralsk forkastelig oppførsel, og strider mot lov og rett. Det å gi penger, sponse eller bidra til sine kjære og familie er hvert enkelts medlem rett og valg som ingen andre har noe med. Jeg bestemmer selv som andre om hva som er moralsk riktig utifra fra min kunnskap om de faktiske forhold. Noe etthvert annet medlem vil gjøre. Jeg har lov til å ha meninger om andres meninger og forhold de beskriver, men min mening er kun basert på de opplysninger som hver enkelt beskriver, men det er kun basert på min oppfattelse, og ikke faktiske forhold. Det gir meg ikke rett til å dømme, men gir meg rett til å gi råd kun basert på mine egne erfaringer. Taes ikke mine råd til etterfølge, så gir ikke det meg rett til å hamre løs hvor dum, moralsk forkastelig jeg synes de valgene de tar. Har man uttrykt skepsis klart og tydelig, nytter det ikke å male på det samme om og om igjen, om ikke personen selv forstår, før "han" har gjort seg nye erfaringer.

Jeg setter utrolig stor pris på forumet, og har vært medlem i snart 10 år med noen få pauser. Uenig har jeg vært med enkeltpersoner, ufin har jeg vært når jeg har følt meg misforstått, påståelig har jeg vært når jeg tror jeg har rett, men alt er en modningsprosess, og jeg håper jeg har evnen til å lære, og lov til å justere meg underveis, som jeg håper andre også gjør. Det er det beste for samholdet på forumet. Menneskets beste egenskap er tilpasningsevnen, om bare selv vil evaluere seg selv, for å bli bedre. Alt for mye energi blir brukt på forumet med skyttergrav taktikk, på tide å få opp antenna og dronen, for å få bedre oversikt. Tross alt så lever vi i det 21 århundre ;-)

Jasså, du vil ha siste ordet. Greit.

Jeg trodde vi var enig om at du skulle starte et parti? Bakdelspartiet. :)

pali

pali

Medlem

• Medlemmer
  • 1 836 Innlegg:

Mener du virkelig at Jehovas vitner lyver?? Det er jo heeelt uhørt.

En dag vil de få rett, men alle andre dager er det feil :)

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere