Gå til innhold

Foto

Kongen er død

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
292 svar til dette emnet

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 993 Innlegg:

Som jeg noen ganger har vært inne på tidligere - og som det er krevende å forstå rekkevidden av når en født og oppvokst i steinrøysa - klasse-skiller går ikke bare langs økonomiske, sosiale og kulturelle linjer i Thailand, men også langs de rettssikkerhetsmessige. Rettssikkerhet er ikke et felles gode, loven er ikke lik for alle og håndhevelsen av lovverket er heller ikke uavhengig av stand og stilling. For å forstå mekanismene i det thailandske samfunnet er det viktig å få denne systemiske skjev-fordelingen av rettsprinsipper inn under huden. Ellers blir en fort stående å stange i sinne og irritasjon over hvor dysfunksjonelt samfunnet faktisk er. Men det er da kun ut i fra vår forståelse av hvordan et land og et samfunn fungerer best.  Innenfor en thailandsk forståelse av hvordan et samfunn fungerer best derimot, der er det andre forklaringsmodeller som gjøres gjeldende.

Det du hevder er sant bare med visse modifikasjoner. Det er slett ikke alle thaier som lever godt med det dysfunksjonelle samfunnet. Antar at jeg har hele den røde bevegelsen bak meg i min frustrasjon over systemet. Også i nære relasjoner opplever jeg like stort sinne over galskapen som det jeg selv opplever.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 993 Innlegg:

Nå er vel ikke det du skriver riktig. Han skulle bare gå på toalettet , men det sto flere bodyguards utenfor og sa han ikke fikk bruke det da det var en kjendis der inne. Så han måtte gå på dametoalettet. Etter dette fikk han bank.

Joda, og folkene bak utestedet er sikkert heller ikke mors beste barn. Min aggresjon har bakgrunn i det medieoppslaget saken fikk nettopp pga at guttungen er sønn av denne hærsjefen. Jeg ville hatt respekt for generalen om han offentlig hadde stått fram og sagt at hans posisjon er irrelevant i denne saken, men det gjør han jo selvsagt ikke i dette pill råtne samfunnet. I stedet står en gråtende mor ved sykesengen og proklamerer for alle for en snill og god gutt denne sønnen som kalles "James Bond JR"er.

I ettertid har politiet også funnet ut at restauranten ligger for nær en skole slik at salg av alkohol ikke er lovlig. Restauranten er følgelig stengt.

Altså: Alt dette skjer utelukkende fordi generalsønnen ikke fikk gjøre som han ville. Gitt en annen person ville garantert intet av dette skjedd. Derfor min aggrejon!

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 993 Innlegg:

Tja, hvis dette er dommedag som var spådd når kongen vandret, hva skal man da kalle urolighetene og gatekrigen som pågikk i Bangkok allerede

mens han levde?

Nå merkes da svært lite, bortsett for at politi, kommune og statsansatte er blitt langt mer redde å kreve korrupsjonspenger.

Dette er nå bare sånn som jeg opplever det, men for noen er det gjerne det som føles som dommedag da. :smile:

Jeg har møtt på flere som uttrykker tilfredshet for at det er rolig i gatene. Vi vet at mange diktatorer er kommet til makten ved at folk veksler inn frihet mot trygghet, vi ser det f.eks. i Russland i dag.

Jeg derimot føler at det finnes ingen verdier som frivillig lar seg veksle inn mot frihet. Andre er mer bekvem med å leve i en politistat. Du er kanskje en av dem?

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:

Det du hevder er sant bare med visse modifikasjoner. Det er slett ikke alle thaier som lever godt med det dysfunksjonelle samfunnet. Antar at jeg har hele den røde bevegelsen bak meg i min frustrasjon over systemet. Også i nære relasjoner opplever jeg like stort sinne over galskapen som det jeg selv opplever.

Du misforstod det jeg skrev.
Jeg sier ikke at thaier lever godt med det dysfunksjonelle samfunnet. Det jeg sier er at de benytter andre forklaringsmodeller på skjevhetene enn hva vi intuitivt gjør. Om en forstå hvilke, så forstår en lettere hvorfor ting er som de er.

Kalmar

Kalmar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 484 Innlegg:

Jeg sier ikke at thaier lever godt med det dysfunksjonelle samfunnet. Det jeg sier er at de benytter andre forklaringsmodeller på skjevhetene enn hva vi intuitivt gjør. Om en forstå hvilke, så forstår en lettere hvorfor ting er som de er.

ja..det jeg har forstått nå..når thaier er i "dont care" modus,  så er jeg en "asshole" modus til sammenligning. Forskjell på folk ;) Når en thai er "lazy" så er jeg "uduglig"..og sånn går det hele veien...skjevheter kan man godt si...

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 993 Innlegg:

Men jeg tror at dette er i ferd med å endre seg. Jeg opplever at stadig flere i Thailand ser galskapen mer og mer på samme måte som oss i vest. Men det er jo mange mennesker i Thailand, så her er det nok dekning for å si at vi begge har rett på hver våre premisser.

Ampai Bortne

Ampai Bortne

Medlem

• Medlemmer
  • 901 Innlegg:

Men jeg tror at dette er i ferd med å endre seg. Jeg opplever at stadig flere i Thailand ser galskapen mer og mer på samme måte som oss i vest. Men det er jo mange mennesker i Thailand, så her er det nok dekning for å si at vi begge har rett på hver våre premisser.

Jeg tror Thailand har mange Hundremeterskoger som må vandres gjennom før reelle og gode forandringer finner sted.

Det er så så himmelropende stor forskjell på økonomi, makt og justis blant thaiene at 100 år fra eller til gjør liten forskjell.

De som sitter med kortstokken vet hva de gjør.

Jeg tror jeg er "svak" nok til å kunne gjort det samme. Penger, makt og rikdom er fælt å gi fra seg.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 993 Innlegg:

Penger, makt og rikdom er fælt å gi fra seg.

Det har du helt rett i! Det vil også trolig være årsaken til det totale kollaps i verdensøkonomien. De rike blir rikere og de fattige fattigere. Til slutt er det bare de rike som er i stand til å kjøpe det de selv produserer og da kollapser det hele!

Ampai Bortne

Ampai Bortne

Medlem

• Medlemmer
  • 901 Innlegg:

Det har du helt rett i! Det vil også trolig være årsaken til det totale kollaps i verdensøkonomien. De rike blir rikere og de fattige fattigere. Til slutt er det bare de rike som er i stand til å kjøpe det de selv produserer og da kollapser det hele!

Nei, det er ikke slik det vil utspille seg. De rike og den styrende klassen, politikere, banksters og meget rike folk, de er avhengi av at massene kjøper deres budskap, varer og tjenester. Det er derfor pengesystemet finnes, banker opprettes og lån innvilges.

Vi (eller de..?) er evige slaver i et stort musehjul som de styrende til enhver tid bestemmer diameteren på.

Verden vil nok ikke kollapse, men våre eiendeler, verdier og moral kan fort få seg en knekk.

balo

balo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 449 Innlegg:

Det er nok viktig for Thai myndighetene å sensurere bort innslag om kronprinsen som nå blir konge. Og med god grunn. Man vil ikke skape en slags mistillit i folket. De opplyste Thaiene som bor utenfor landet har nok lest om alle playboy historiene og det han har vært innblandet i av skandaler opp igjennom årene, men det vil aldri bli trykket en artikkel om det i Thailand. Og derfor vil sosiale medier og TV kanaler bli sensurert så lenge de klarer det.  

Hvis man ikke lykkes med dette så kan det være at Thaiene selv får vite mere om den nye kongens liv enn det som er godt og da kan det få konsekvenser for oss alle.  Det er nå min mening. 

Dette innlegget har blitt redigert av balo: 04 desember 2016 - 00:06

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 917 Innlegg:

Thaienes så høyt aktede konge er død.  Denne videoen som Bangkok Post sendte ut har navnet:  The last farwell.

http://www.bangkokpo...e-last-farewell

R.I.P.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 12 februar 2017 - 09:45

chelsea

chelsea

Medlem

• Medlemmer
  • 6 127 Innlegg:

Thaienes så høyt aktede konge er død.  Denne videoen som Bangkok Post sendte ut har navnet:  The last farwell.

http://www.bangkokpo...e-last-farewell

R.I.P.

dette har vi sett før

Acer

Acer

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 357 Innlegg:

Thailands konge krones i mai.

Thailands kong Maha Vajiralongkorn, etterfølgeren til kong Bhumibol Adulyadej, som døde i 2016, blir kronet i begynnelsen av mai, opplyser kongehuset.

En tre dager kroningsseremoni er berammet fra 4. til 6. mai, kunngjorde kongehuset tirsdag, nesten to og et halvt år etter at kong Bhumibol Adulyadej døde.

Det er et egnet tidspunkt til å gjennomføre kroningen på, i henhold til tradisjonen og med hensyn til nasjonal feiring og folkets glede, heter det i uttalelsen som ble kringkastet på fjernsyn.

https://www.abcnyhet...ge-krones-i-mai

Livet seglar fort forbi

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere