Gå til innhold

Foto

Turisme i Thailand

* * * * - 3 Stemmer

• Please log in to reply
530 replies to this topic

Harald H

Harald H

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 933 Innlegg:

Vel, når millioner av kineserne strømmer til Thailand og har glemt å fylle ut baksiden.......

Nei dette, som f.eks få bort korrupsjonen, er nok bare trinn 1 av en flere trinns rakett skal fikse problemet.

Havnet bak en flokk unge kinesere da vi skulle sjekke inn på hotellet i Bangkok. Der er det også et ankomstkort som skal fylles ut. Det tok sin tid, for å si det pent.

TomYumNoodle

TomYumNoodle

Medlem

• Medlemmer
  • 832 Innlegg:
Ja, hotellene har ofte også et tungrodd system, men heldigvis er det en del som forhåndsutfyller alt, sånn at det bare er å skrive under.

Alt papiret burde uansett være unødvendig i 2017.

Kolami

Kolami

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 345 Innlegg:

Dette med at mange visarunners må ty oftere til SETV har jo vært en gavepakke...de som jobber illigalt i Thailand har aldri trivdes bedre..ettersom SETV gir enn mye bedre og tryggere måte å søke på..med andre ord..mange visarunners har fått en mye enklere hverdag med SETV hvor de reiser litt mer enn ellers..

De som har brukt 6 mnd visa tidligere ser ikke ut til å klage heller. Så det betyr at det er vel ikke så gæernt å reise litt på seg kanskje?

Tenker litt på det med visum..

Kolami

Kolami

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 345 Innlegg:

Har de ikke busser i Patong? Sarkatisk btw. Dette tuk tuk gnålet overalt er jo bare latterlig. Men sånn er det.

TomYumNoodle

TomYumNoodle

Medlem

• Medlemmer
  • 832 Innlegg:
Med mindre det har skjedd noe siden jeg pleide å reise til Phuket, så har de ikke busser der. I hvert fall ikke utover den som går til og fra Phuket town. Ingenting mellom strendene. Taxi og tuk-tuk-er er det derimot masse av, og det er vel de dyreste i Thailand. Bare det å komme seg til en strand som ligger 10 minutter unna er nærmere 1000 baht tur/retur. Minstetakst er 200 baht (med mindre det har gått opp de siste årene).

Ja, det er ekstremt slitsomt med gnålet. De burde hatt bath-busser sånn de har andre steder, men jeg forstår det sånn at taxigutta har litt for mye makt til at det kan skje uten at eventuelle bussjåfører risikerer helsa. Det har vært så ille at thaier som kjenner turister og derfor kjører dem i private biler, har blitt trukket ut av bilene sine og banka for å stjele kundene deres.

Med et ørlite forbehold om at de har rydda opp. Syntes ikke det virket sånn da jeg var innom Patong i sommer, dog. Tvert imot virka det som om de var flere enn noen gang. Aldri opplevd maken til mas. Det var så ille at jeg reiste før jeg skulle fordi jeg ikke orka mer av gnålet fra alle kanter. Men jeg leste at de skulle rydde opp i tiden rett etter kuppet. Antar det var lettere sagt enn gjort.

Dette innlegget har blitt redigert av TomYumNoodle: 15 august 2017 - 05:55

TomYumNoodle

TomYumNoodle

Medlem

• Medlemmer
  • 832 Innlegg:
Angående taxipriser: Et tips på Samui er å booke taxi fra flyplassen via hotellet. De fleste ser ut til å ta rundt 500 baht til Lamai beach. På flyplassen skal de ha 800 baht for turen som tar i underkant av halvtimen. Dette er faktisk dyrere enn taxiene på Phuket (tror jeg betalte 700 til Patong i sommer, men det er omtrent dobbelt så langt som fra flyplassen på Samui til Lamai). Minibuss er 200 fra Samui flyplass til Lamai, men da risikerer man den vanlige melkeruta.

På Samui har de også bahtbusser som går rundt øya. Har ikke brukt dem og vet ikke hva disse koster, men de går i hvert fall mellom en del strender, og de ser ut til å gå omtrent hele tiden.

TomYumNoodle

TomYumNoodle

Medlem

• Medlemmer
  • 832 Innlegg:
Tenker denne anmeldelse jeg nettopp så kan høre hjemme her, da det er den ultimate reiselaptop.

https://www.dinside....6542.1501266606

Jeg har fjorårets modell, og den har gjort lesebrett overflødig på tur. Praktisk hvis man vil ha noe større enn telefonen på kafé, da den er så liten og lett at den alltid kan være med. Den er god å skrive på, og har blitt min primære skrivemaskin, men det krever litt tilvenning da tastaturet har kortere bevegelse i tastene og føles annerledes enn det man er vant til. Den er også kraftig nok til å fungere tålelig til redigering av tunge raw-filer hvis man absolutt skal redigere bilder på tur, men den er for svak til å erstatte en kraftigere PC. JPEG-filene de fleste uansett bruker går som en lek.

Batteriet er godt nok til å holde gjennom en flyvning med Thai fra Oslo til Bangkok. I hvert fall hvis man tar pause i filmtittinga under måltidene.

Litt dyr, som typisk dessverre er for Apple, men lignende fra konkurrentene bikker fort 10000 de også, og som også typisk er for Apple er holdbarhetstiden stort sett veldig bra.

TomYumNoodle

TomYumNoodle

Medlem

• Medlemmer
  • 832 Innlegg:
Som turist i Thailand er det viktig å sette seg inn i lokale lover og regler. Det florerer av videoer av utlendinger som ikke bryr seg om sånt. Alt fra faranger på fylla til kinesisk etegilde. Mange thaier er selv raske til å dele sånt når det involverer (spesielt) kinesere.

De siste døgnene har en annen type video blitt delt så hyppig at den trenda på Reddit, men denne gangen er det en video om en gruppe thaier som ikke ser noen grunn til å respektere reglene i en nasjonalpark i USA.

Kritikken mot videoen har vært temmelig grov, og som seg hør og bør i disse internettider, smakløst generaliserende i en tid hvor grupper skal tas for det enkeltmennesker gjør, og nå er saken også plukket opp i thaipressen.

Bare som et eksempel på hvordan man ikke oppfører seg som turist i noe land.

Den omdiskuterte videoen ligger øverst i linken.

http://www.khaosoden...stone-trespass/

Dette innlegget har blitt redigert av TomYumNoodle: 16 august 2017 - 07:29

pali

pali

Medlem

• Medlemmer
  • 1 807 Innlegg:

Angående taxipriser: Et tips på Samui er å booke taxi fra flyplassen via hotellet. De fleste ser ut til å ta rundt 500 baht til Lamai beach. På flyplassen skal de ha 800 baht for turen som tar i underkant av halvtimen. Dette er faktisk dyrere enn taxiene på Phuket (tror jeg betalte 700 til Patong i sommer, men det er omtrent dobbelt så langt som fra flyplassen på Samui til Lamai). Minibuss er 200 fra Samui flyplass til Lamai, men da risikerer man den vanlige melkeruta.

På Samui har de også bahtbusser som går rundt øya. Har ikke brukt dem og vet ikke hva disse koster, men de går i hvert fall mellom en del strender, og de ser ut til å gå omtrent hele tiden.

Om du tenker på Songtaew, så koster det feks 100 bht pr pers, Lamai-Chaweng og motsatt, litt avhengig av når på døgnet.

Er en flere feks 7-8 stk, så kan en reise samlet for 5-600 bht. 

TomYumNoodle

TomYumNoodle

Medlem

• Medlemmer
  • 832 Innlegg:
Det kan bli kostbart å røyke e-sigaretter i Thailand. Greit å være klar over at dette nå er ulovlig.

https://www.lonelypl...rette-thailand/

Edit: nå dukker det opp i norske nettaviser også, men med betydelig strengere straffer enn hva Lonely Planet påstår i linken over.

Her snakkes det om opp til 10 år i fengsel hvis man blir tatt med e-sigaretter.

https://www.abcnyhet...ette-i-thailand

Dette innlegget har blitt redigert av TomYumNoodle: I dag, 18:49

RobertX

RobertX

Medlem

• Medlemmer
  • 831 Innlegg:

Nok en god grunn til å aldri røre tobakk/nikotin :-)

Men skjønner at det kan være irriterende for de som prøver å komme seg på rett kjøl. E-sigaretter med god kvalitet væske er kankje ikke bra for helsa, men sansynligvis betydelig bedre enn tobakk. Var vel formaldehyd innholdet som var et problem i de av dårligere kvalitet.

Burde jo være en smal sak å lage noe med minimalt gift-stoffer som gir en tilstrekkelig effekt for noen som er nikotinavhengig.

Mulig det er en frykt for at disse e-sigarettene brukes til å dampe på noe helt annet enn de er tilsiktet? Vet ikke om det er et problem?

2 Bruker(e) leser dette emnet

1 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere