Gå til innhold

Foto

Eldreomsorg i Thailand

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
112 svar til dette emnet

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 158 Innlegg:

eg trodde temaet var eldreomsorg i Thailand.

De yngre tar vare på de eldre og betaler for de gamle i Thailand. Kommer ikke langt med 100 kr mnd.

En gang var jeg på samme plass to ganger...

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

De yngre tar vare på de eldre og betaler for de gamle i Thailand. Kommer ikke langt med 100 kr mnd.

I dag er det nesten omvent!!

De eldre tar vare på de yngre lengre, så for en se

Men veldi vansklig for veldi mange unge og etablere seg også

I Thailand ( for og diskutere Thailand uten og sammen ligne

Går ikke det er ingen eldreomsorg i Thailand og snakke om

Pain is temporary, honor lasts forever.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

eg trodde temaet var eldreomsorg i Thailand.

Det er korrekt! Men og diskutere slikt uten og ha noe

Og sammenligne med er ofte døfødt og vansklig

Og måle,,,

Sattphalat

Sattphalat

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 734 Innlegg:
Det er jo noe som er litt morsomt å se....
Symptomatisk er jo et fint unyttig ord.
I Thailand er det slik jeg ser det mest unge som går ut å spiser og drikker. Pengene er der. I Norge er det flest 50+ som er ute på byen.... og må passe barna til de har passert 30.
Hva dette har med eldreomsorg vet jeg ikke, men tviler på at noen barn kommer til å passe meg( oss). Da må vi ivertfall reise til Thailand å høste inn aksjer vi har lagt inn der.
Mvh

Sent fra min SM-P605 via Tapatalk

Sattpalaat - monster
Kong Wan Sattpalat -- Kakemonster

Veien er målet, målet er veien

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Det er jo noe som er litt morsomt å se....
Symptomatisk er jo et fint unyttig ord.
I Thailand er det slik jeg ser det mest unge som går ut å spiser og drikker. Pengene er der. I Norge er det flest 50+ som er ute på byen.... og må passe barna til de har passert 30.
Hva dette har med eldreomsorg vet jeg ikke, men tviler på at noen barn kommer til å passe meg( oss). Da må vi ivertfall reise til Thailand å høste inn aksjer vi har lagt inn der.
Mvh

Sent fra min SM-P605 via Tapatalk

en svunnen tid, det  for en stor del,,

de eldre passer voksne " unger" som ikke har noe sted og bo,,

bygdefolk jobber mye i sentrale strøk og  ( byen) og har overlatt sine barn til besteforeldra,,ser jeg mye av,,,

en  ny tid dette

balo

balo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 450 Innlegg:

De fleste eldre vil vel leve som folk flest , så lenge man ikke er syk og sengeliggende. Se på Olav Thon , han er riktignok vanvittig rik men prøver å leve et enkelt men godt liv.  

Er man heldig så kan man leve et godt, selvstendig  liv i Thailand uten å få stemplet "eldreomsorg" i pannen . Ihvertfall er det ønsket mitt om jeg kommer dit. 

XYZ

XYZ

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 073 Innlegg:

De fleste eldre vil vel leve som folk flest , så lenge man ikke er syk og sengeliggende. Se på Olav Thon , han er riktignok vanvittig rik men prøver å leve et enkelt men godt liv.  

Er man heldig så kan man leve et godt, selvstendig  liv i Thailand uten å få stemplet "eldreomsorg" i pannen . Ihvertfall er det ønsket mitt om jeg kommer dit. 

Lett å være enig med deg i det! 

LN FOC

LN FOC

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 303 Innlegg:

Den siste tiden har jeg blitt oppmerksom et spesielt holdning til et eldre familiemedlem. 

Fikk høre at en 74 årig mor hadde fått klar beskjed fra familiemedlemmet når du blir syk skal du inn på sykehuset for å død, punktum. Familiemedlemmet mente at hun måtte jo skjønne at hun var såpass gammel at det ikke noe vits med behandling så her skulle ikke noe privatsykehus benyttes. Samtidig neket familiemedlemmet henne å pusse opp hennes hus med hennes penger. Hun måtte jo skjønne at huset var "hans" siden hun skulle jo død snart.   Påstanden var et holdingen stammer fra buddhistisk læring?! 

Maken til frekkhet og manglende respekt for eldre har jeg sjelden vært bort i. Vel familiemedlemmet kommer til å snart møte noen som gjerne gir han litt voksen opplæring. Dette blir nok andre gang han må bøye av.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 220 Innlegg:

Heldigvis er det nok de færreste thaiene som har denne holdningen, hvertfall overfor egne foreldre.

Men, samtidig er det nok mange som har desperat bruk for penger, og helst så snart som mulig.

Noe annet er at Thailand i en ikke altfor fjern fremtid kan få sin egen "eldrebølge" og man kan spørre om landet er forberedt på det.

Barnekullene går nedover og nærmer seg "europeisk" størrelse.

Det betyr færre barn til fordele eldreomsorgen på, dersom det skal fortsettes som i dag og la det være familiens ansvar.

Samtidig er levekostnadene økende, slik at det kan være mange familier som vil slite med dette.

Thaiene liker ikke betale skatt.

En betydelig økning av alderspensjonene vil bety store utgifter på budsjettet.

Samtidig er det nå innført barnetrygd, kansje for å stimulere til økede barnekull.

Dette blir også en utgiftpost, sammen med derpåfølgende barnehager og skoler.

Så Thailand har noen fremtidige utfordringer :-)

LN FOC

LN FOC

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 303 Innlegg:

Heldigvis er det nok de færreste thaiene som har denne holdningen, hvertfall overfor egne foreldre.

Men, samtidig er det nok mange som har desperat bruk for penger, og helst så snart som mulig.

Noe annet er at Thailand i en ikke altfor fjern fremtid kan få sin egen "eldrebølge" og man kan spørre om landet er forberedt på det.

Barnekullene går nedover og nærmer seg "europeisk" størrelse.

Det betyr færre barn til fordele eldreomsorgen på, dersom det skal fortsettes som i dag og la det være familiens ansvar.

Samtidig er levekostnadene økende, slik at det kan være mange familier som vil slite med dette.

Thaiene liker ikke betale skatt.

En betydelig økning av alderspensjonene vil bety store utgifter på budsjettet.

Samtidig er det nå innført barnetrygd, kansje for å stimulere til økede barnekull.

Dette blir også en utgiftpost, sammen med derpåfølgende barnehager og skoler.

Så Thailand har noen fremtidige utfordringer :smile:

Vet at den aktuelle familiemedlemmet har mye penger (og det med norsk målestokk) men samtidig bruker lite eller ingenting av pengene. Fatter ikke helt hensikten , han kan jo ikke ta Baht'en i graven. 

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 713 Innlegg:

Dessverre mange thaidamer som føler seg presset økonomisk av familien.Spesielt hvis hun har farang bf/ektemann.

Uansett er det mange thaimenn som sier det samme.Onkelen til exkona dro til taiwan og jobbet i 1 år.Sendte over 200.000 bath til kona si,når han kom hjem var alt av penger forduftet.Hun kunne ikke komme med en god forklaring hvor det var litt av pengene.Hun hadde sikkert lånt hos naboer/venner og måtte betale tilbake.

bad weather at work.jpg

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 220 Innlegg:

Pengene tilhører jo den gamle og hun kan jo således gjøre med dem hva hun vil :-)

Muligens er hun klar over at ved å dele ut til de utålmodige arvingen (e) vil pengene ikke få noen varig, god anvendelse.

Det er jo lov håpe på et "under" på sine gamle dager :-)

Dette innlegget har blitt redigert av Olav Seglem: 07 august 2019 - 17:19

LN FOC

LN FOC

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 303 Innlegg:

Pengene tilhører jo den gamle og hun kan jo således gjøre med dem hva hun vil :smile:

Muligens er hun klar over at ved å dele ut til de utålmodige arvingen (e) vil pengene ikke få noen varig, god anvendelse.

Det er jo lov håpe på et "under" på sine gamle dager :smile:

Etter min mening har hun hode på rett plass. Bruker pengene på seg selv så langt som mulig og bra er det. Hun bør kose seg mens hun kan, mener nå jeg. Ikke noe vits å sitte med penger på bok når kroppen ikke vil mer. Som tidligere statsansatt har hun en god pensjon så hun ikke noe problem for å klare seg fremover.

De yngre arvingene kan tjene sine egne penger og heller glede seg over at hun er sprek og klar. Min mor ble 96 så jeg sier at den dama på 74 kan ha mange mange år foran seg.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere