Gå til innhold

Foto

Eldreomsorg i Thailand

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
112 svar til dette emnet

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 203 Innlegg:

Misforstå meg ikke, tyvhans. Jeg har følt dette på kroppen. Min mor bodde på Majorstuen, jeg bodde på vestli. I tre år måtte jeg frakte klærne hennes hjem til meg for vasking. Hun hadde ikke vaskemaskin. Jeg hadde ikke bil. På t-banen hadde jeg alle seteplassene for med selv fordi klærne luktet noe jævli. hun skulle ha både hjemmehjelp og hjemmesykepleien. Total svikt der. Jeg vær i fullt arbeid på den tid. Flere ganger endte hun opp uten mat, og pengene til innkjøp lå urørt. To ganger fant jeg henne på gulvet fordi sykepleien hadde unnlatt å komme som avtalt. Hun hadde alarm, men hva hjelper vel det når hun ikke lenger var i stand til å bruke den. Til slutt sprakk jeg. Ned til kontoret hvor hjemme og sykepleien holdt til. Hadde anskaffet en bok og forlangte at de skrev inn tidene de hadde vært der. Sjefen for hjemmehjelperne, hun stakk og gjemte seg da jegkom. Den såkalte sjefen for hjemmesykepleien fikk høre akkurat hva jeg mente, og jeg var både forbannet og høyrøstet . Deretter ble det en viss bedring. I en alder av 94 år fant jeg henne liggende på gulvet for tredje gang. Også nå hadde både hjemme- og sykepleien unnlatt å komme. Hun må ha ligget slik i minst et døgn. Dette var min mor som hadde gitt både meg og min bror en meget god oppvekst. Min bror holdt til i Frankrike , så han slapp unna alt dette. Jeg var ganske utslitt da hun endelig fikk langtidsoppholdsplass på sykehjem i en alder av 94 år. Du har ikke opplevd slik som dette, tyvhans.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 074 Innlegg:

Misforstå meg ikke, tyvhans. Jeg har følt dette på kroppen. Min mor bodde på Majorstuen, jeg bodde på vestli. I tre år måtte jeg frakte klærne hennes hjem til meg for vasking. Hun hadde ikke vaskemaskin. Jeg hadde ikke bil. På t-banen hadde jeg alle seteplassene for med selv fordi klærne luktet noe jævli. hun skulle ha både hjemmehjelp og hjemmesykepleien. Total svikt der. Jeg vær i fullt arbeid på den tid. Flere ganger endte hun opp uten mat, og pengene til innkjøp lå urørt. To ganger fant jeg henne på gulvet fordi sykepleien hadde unnlatt å komme som avtalt. Hun hadde alarm, men hva hjelper vel det når hun ikke lenger var i stand til å bruke den. Til slutt sprakk jeg. Ned til kontoret hvor hjemme og sykepleien holdt til. Hadde anskaffet en bok og forlangte at de skrev inn tidene de hadde vært der. Sjefen for hjemmehjelperne, hun stakk og gjemte seg da jegkom. Den såkalte sjefen for hjemmesykepleien fikk høre akkurat hva jeg mente, og jeg var både forbannet og høyrøstet . Deretter ble det en viss bedring. I en alder av 94 år fant jeg henne liggende på gulvet for tredje gang. Også nå hadde både hjemme- og sykepleien unnlatt å komme. Hun må ha ligget slik i minst et døgn. Dette var min mor som hadde gitt både meg og min bror en meget god oppvekst. Min bror holdt til i Frankrike , så han slapp unna alt dette. Jeg var ganske utslitt da hun endelig fikk langtidsoppholdsplass på sykehjem i en alder av 94 år. Du har ikke opplevd slik som dette, tyvhans.

Desverre så skjer også slike negative ting.  Det er og STOR forskjell fra pleiehjem til pleiehjem.  Ingen pleiere er like og ikke alle gir av seg selv, slik som mange mener de skal.  Det er en jobb som alle andre jobber, og interessen for jobben er neppe lik hos alle.  

Jeg hadde en onkel som lå på Sørum aldershjem, og døde for noen år siden.  Han fikk en helt fantastisk hjelp og stell.  Så begge deler finnes, det samme som gode og dårlige håndtverksbedrifter.  Men "bedriftene" de finnes for "kundene".

A.H.

pidea

pidea

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 887 Innlegg:

Hvo god eller dårlig eldreomsorgen er i Norge er individuelt , avhengig av hvor du bor. Det har ingen hensikt å nevne eksempler som gjelder kjente personer. Har hørt mange merkelige uttalelser innen denne sektoren, slik som du har rett til hjelp, men intet krav, hva nå enn det.sto for. . Gjaldt min mor som den gang var 91 år gammel. Hjelp til eldre er også noe som i Norge finansieres over skatteseddelen. Tror ikke jeg ville være bombastisk med å uttale meg hvordan dette fungerer i Norge, spesielt hvis en tilbringe r mesteparten av tidens sin i thailand.

Jo kjente personer er akkurat det jeg må bruke som eksempler da de er de eneste fellespunktene vi har. Og historiene deres er kjent i media. Jeg kjenner til drøssevis av historier og du kjenner sikkert til noen du også men de er ikke felles og kan ikke sjekkes wller kontrolleres. Derfor valgte jeg å omtale to kjente personer som nettopp har vært omtalt i media.

Og litt utover det - jeg har jobbet i helsevesenet i over 20 år og mye av den tiden innen eldreomsorg - så her vet jeg svært godt hva jeg snakker om. Svært svært godt faktisk. Og jeg har ikke uttalt meg bombastisk, tvertimot skrev jeg at eldreomsorgen i Norge er generelt god men at unntak finnes. Noen kommuner er bedre enn andre osv.

Og jeg skrev at enkelte negative ting nown ganger får litt vel store overskrifter. Jeg kan ta et eksempel - jeg jobbet på et sykehjem mens jeg studerte. På det sykehjemmet hadde vi ei eldre dame. Ho bodde der ca de siste 1,5 årene av sitt liv. Hun var meget fornøyd med tilbudet og pleien der og det samme var familen hennes. Da hun til slutt sovnet fredfullt inn ønsket familien at det skulle bli kjent hbor bra pleie og hvor det var å være beboer det. De tok derfor kontakt med flere aviser i området (Oslo) og ønsket at de kunne lage en liten reportasje om dette - men ingen var interessert. Hadde de derimot hatt en klage om dårlige forhold og dårlig pleie er jeg ganske sikker på at alle avisene hadde kapprodd om å få lagd en reportasje om dette.

Forøvrig har jeg vært 12 dager i Thailand i år.

Dette innlegget har blitt redigert av pidea: 08 august 2016 - 14:49

Free Jatupat Boonpattararaksa!!!

pidea

pidea

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 887 Innlegg:

Hvem mener du skulle vaska klærne hennes da? Hvem og hvordan ble det ordnet før hun ble hjelpetrengende? Mener du at kommunen skal ansette folk til å vaske de eldres klær på andre lokalisasjoner i byen?

Du sier din mor endte opp på gulvet fordi hjemmsykepleieren ikke hadde kommet som avtalt. Såvidt jeg vet havner folk på gulvet fordi de snubler og eller mangler balanse eller noe lignende - ikke fordi de ikke får besøk av hjemmesykepleieren til avtalt tid. Jeg synes den påstanden din var syltynn for å si det mildt. Jeg skjønner at du var frustrert og lei og sint fordi å se sin mor bli gammel og syk, det er et meget følelsesladet tema og det er lett å bli frustrert og å gi noen skylda for det. Det er desverre sånn det er. Videre sier du at du fantdin mor på gulvet og at hun må ha ligget der lenge og at hjemehjelp og hjemmesykpleie må ha unnlatt å komme. Jeg har sev jobbet i hjemmesykplein i Oslo, riktignok ikke i den bydelen din mor bodde i, og jeg kan med trygghet si at det aldri hendte at vi ikke gikk dit vi hadde et oppdrag. Misforståelser kan og kunne selvsagt skje - men var noe uklart tok vi alltid kontakt med "basen" eller med pårørende.
En annen ting er om hun hadde gitt fra seg nøkler til hjemmesykepleien? Noen nekter å gjøre det og da kan ikke hjemmehjelp og hjemmsykepleier ta seg inn til vedkommende hvis ikke vedkommende selv lukker opp. Og tro meg på det - det er det ikke alle som gjør.
Skal gi deg rett i en ting - det har vært svært høy terskel for å få sykehjmsplass i Oslo gjennom mange mange år. Sannsynligvis altfor høy terskel. Jeg har også jobbet i Oslos nabokommuner - på begge sider - og vet at det er tildels svært mye bedre der.

XYZ

XYZ

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 073 Innlegg:

For noen år siden havnet en av mine brødre i ei eksplosjonsulykke i en alder av 45 år. Han ble hardt kvestet, men hodet var i orden. Etter hvert havnet han på sykehjem -  som eneste kommunen kunne tilby. De var snille og greie der, for å si det slik, men de var "overarbeidet" fikk vi høre. Personalet satt ofte på oppholdsrommet sitt når vi fra familien var der, men har jeg respekt for at problemet var reelt nok. Men tok meg selv i å tenke om det var vel mye "kos med misnøye"? Resultatet var at min bror ofte ble liggende til tidlig ettermiddag før han fikk stell. Ja, det ble sagt fra, men det kom ikke så mye ut av det.

Et annet tilsvarende sted langt derfra, var det omtrent på samme måte. 

Så fikk de nye bestyrer(inne). Hun snudde opp ned på det meste. Blant annet ble det opprettet aktivitets grupper med beboerne og ansatte innvoll vert. Resultatet var at både de ansatte og beboerne ble kjempefornøyd, begynte å trives. Nei, budsjettet var det samme. 

Med andre ord, organiseringen og hvordan pengene disponeres har mye å si. 

Dette innlegget har blitt redigert av Harald H: 08 august 2016 - 15:10

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 203 Innlegg:
[quote name="pidea" post="683741" timestamp="1470664129"]Hvem mener du skulle vaska klærne hennes da? Hvem og hvordan ble det ordnet før hun ble hjelpetrengende? Mener du at kommunen skal ansette folk til å vaske de eldres klær på andre lokalisasjoner i byen?o
Du sier din mor endte opp på gulvet fordi hjemmsykepleieren ikke hadde kommet som avtalt. Såvidt jeg vet havner folk på gulvet fordi de snubler og eller mangler balanse eller noe lignende - ikke fordi de ikke får besøk av hjemmesykepleieren til avtalt tid. Jeg synes den påstanden din var syltynn for å si det mildt. Jeg skjønner at du var frustrert og lei og sint fordi å se sin mor bli gammel og syk, det er et meget følelsesladet tema og det er lett å bli frustrert og å gi noen skylda for det. Det er desverre sånn det er. Videre sier du at du fantdin mor på gulvet og at hun må ha ligget der lenge og at hjemehjelp og hjemmesykpleie må ha unnlatt å komme. Jeg har sev jobbet i hjemmesykplein i Oslo, riktignok ikke i den bydelen din mor bodde i, og jeg kan med trygghet si at det aldri hendte at vi ikke gikk dit vi hadde et oppdrag. Misforståelser kan og kunne selvsagt skje - men var noe uklart tok vi alltid kontakt med "basen" eller med pårørende.
En annen ting er om hun hadde gitt fra seg nøkler til hjemmesykepleien? Noen nekter å gjøre det og da kan ikke hjemmehjelp tog hjemmsykepleier ta seg inn til vedkommende hvis ikke vedkommende selv lukker opp. Og tro meg på det - det er det ikke alle som gjør.
Skal gi deg rett i en ting - det har vært svært høy terskel for å få sykehjmsplass i Oslo gjennom mange mange år. Sannsynligvis altfor høy terskel. Jeg har også jobbet i Oslos nabokommuner - på begge sider - og vet at det er tildels svært mye bedre der.[/. Jeg har da aldri påstått at noenandre skulle vaske min mors klær. Hvor har du det fra ? Hold deg til det saklige ! Du går så langt at du antyder at det jeg skriver er syltynt og at det ikke er dekning. Min mor hadde flere drypp etter at hun hadde hatt hjerneslag. Dette kan forårsake at en faller, men var tydeligvis ikke nok til å komme inn på sykehjem p g a manglene kapasitet der. Å gi hjemmesykepleien oghjemmehjelpen skyld uten grunn ? Nå må du skjerpe deg litt når det gjelder hva du skriver. Begge disse, både hjemmehjelperne og sykepleiere hadde nøkler ! Og de haddefaste tider de skulle komme på ! Hvilket de unnlot flere ganger. At du har jobbet i sykepleien i 20 år interesserer meg null når jeg ser hva du skriver. Din vurderingsevne til å forstå hva andre har opplevd står til stryk !

Dette innlegget har blitt redigert av Gunners: 08 august 2016 - 17:38

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 203 Innlegg:

For noen år siden havnet en av mine brødre i ei eksplosjonsulykke i en alder av 45 år. Han ble hardt kvestet, men hodet var i orden. Etter hvert havnet han på sykehjem -  som eneste kommunen kunne tilby. De var snille og greie der, for å si det slik, men de var "overarbeidet" fikk vi høre. Personalet satt ofte på oppholdsrommet sitt når vi fra familien var der, men har jeg respekt for at problemet var reelt nok. Men tok meg selv i å tenke om det var vel mye "kos med misnøye"? Resultatet var at min bror ofte ble liggende til tidlig ettermiddag før han fikk stell. Ja, det ble sagt fra, men det kom ikke så mye ut av det.

Et annet tilsvarende sted langt derfra, var det omtrent på samme måte. 
Så fikk de nye bestyrer(inne). Hun snudde opp ned på det meste. Blant annet ble det opprettet aktivitets grupper med beboerne og ansatte innvoll vert. Resultatet var at både de ansatte og beboerne ble kjempefornøyd, begynte å trives. Nei, budsjettet var det samme. 
Med andre ord, organiseringen og hvordan pengene disponeres har mye å si.

tror du er inne på noe vesentlig, det du nevner om organisering. Dessuten er nok en sykehjemsplass sannsynligvis bedre der enn i store byer hvor pasientene heller ikke kjenner hverandre. I de mindre kommunene, slik som Sørumsand , skarnes og nes hvor jeg holder til har jeg inntrykk av at det fungerer brukbart. De som jobber der kjenner også ofte pasientene og familiene.

pidea

pidea

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 887 Innlegg:
[quote name="Gunners" post="683756" timestamp="1470672610"][quote name="pidea" post="683741" timestamp="1470664129"]Hvem mener du skulle vaska klærne hennes da? Hvem og hvordan ble det ordnet før hun ble hjelpetrengende? Mener du at kommunen skal ansette folk til å vaske de eldres klær på andre lokalisasjoner i byen?o
En annen ting er om hun hadde gitt fra seg nøkler til hjemmesykepleien? Noen nekter å gjøre det og da kan ikke hjemmehjelp tog hjemmsykepleier ta seg inn til vedkommende hvis ikke vedkommende selv lukker opp. Og tro meg på det - det er det ikke alle som gjør.
Skal gi deg rett i en ting - det har vært svært høy terskel for å få sykehjmsplass i Oslo gjennom mange mange år. Sannsynligvis altfor høy terskel. Jeg har også jobbet i Oslos nabokommuner - på begge sider - og vet at det er tildels svært mye bedre der.[/. Jeg har da aldri påstått at noenandre skulle vaske min mors klær. Hvor har du det fra ? Hold deg til det saklige ! Du går så langt at du antyder at det jeg skriver er syltynt og at det ikke er dekning. Min mor hadde flere drypp etter at hun hadde hatt hjerneslag. Dette kan forårsake at en faller, men var tydeligvis ikke nok til å komme inn på sykehjem p g a manglene kapasitet der. Å gi hjemmesykepleien oghjemmehjelpen skyld uten grunn ? Nå må du skjerpe deg litt når det gjelder hva du skriver. Begge disse, både hjemmehjelperne og sykepleiere hadde nøkler ! Og de haddefaste tider de skulle komme på ! Hvilket de unnlot flere ganger. At du har jobbet i sykepleien i 20 år interesserer meg null når jeg ser hva du skriver. Din vurderingsevne til å forstå hva andre har opplevd står til stryk ![/quote]

Vel - for å ta det med at du nevnte klesvask av din mors klær og hvor jævlig det var først. Du brakte altså dette på bane i en setting hvor det diskuteres eldreomsorg i Norge versus Thailand. Du utbroderte hvor ille dette var, hvor langt du måtte frakte dette, hvor ille klærne lukta og attpåtil at du var i jobb på den tiden. Ærlig talt - hvis dette ikke var et argument for ift det aktuelle temaet - hvorfor bringe dette på banen da? Er du helt på viddene og totalt usaklig sånn til hverdags også???

Det er rimelig frekt å påstå at noen faller pga en hjemmesykepleier eller hjemmehjelp kommer til avtalt tid. Eldre faller pga dårlig balanse, ustøhet, blodtrykksfall, manglende vurderingsevne pga demens osv osv.

At en hjemmesykepleier eller hjemmehjelp ikke alltid kommer til avtalt tid skjer selvsagt. Det kan jo hende at den brukeren de skulle til før din mor hadde falt og lå på gulvet. Og at legevakt, ambulanse eller pårørende måtte tilkalles og at hjspl eller hjhjelp valgte å bli hos denne brukeren inntil vedkommende hadde sikra at denne fikk forsvarlig hjelp. Det kan hende at brukeren før på besøkslista som egentlig bare skulle ha hjelp til å måle blodsukkeret og sette en insulinsprøyte hadde fått føling (lavt blodsukker) og trengte mere og mere tidkrevende hjelp enn opprinnelig planlagt. Det kan hende at brukeren før på besøkslista hadde drete ut hele leiligheta og at vedkommende trengte langt mere hjelp enn planlagt - og at neste bruker måtte finne seg i å vente. Eller stappa klær og andre ting i dassen og trekt i snora ørten ganger slik at hele badet har flommet over. Tro meg - slike ting og lignende skjer, og de skjer langt oftere enn du tror.
Det kan hende at den hjspl eller hjhjelp som skulle til den mor var sykemeldt og at andre måtte overta dennes brukere. En fikk nemlig ikke lov å ta inn vikarer ved korttidssykemeldinger i Oslo.
Har noe av dette slått ditt svært subjektivt innstilte hode?

Angående fall kan jeg fortelle deg at pasienter på sykehjem faller - ja nesten hver dag er det noen som faller, pasienter på sykehus faller - og ikke sjelden skader de seg i fallet. En kan ikke overvåke alle 24/7 - og heller ikke binde dem fast til senga. Det er realitetene - lik dem eller ikke. Men prøv i det minste å skjønn dem. Det vil være en stor fordel for videre debatt. Om en ustødig person gir seg til å gå uten å skjønne konsekvensene av dette og uten å be om hjelp - vil et fall ofte kunne hende. Og det gjør det hele tiden, selv om personen er på en institusjon skjer dette ofte. Og om en har 2-3 besøk av hjemmetjeneste pr dag i 10-15 minutter pr gang er ikke akkurat dette et hinder for at vedkommende ikke kan falle de resterende 23,5 timer av døgnet. Hva som skjer da er jo opp til beboeren selv.

Som jeg også nevnte over - Oslo kommune er ikke den beste å bli gammel i, kommunen har hatt og har sannsynligvis svært høy terskel for å få sykehjemsplass. Og tilbudet der er altså ikke det aller beste.

Det er ikke alltid enkelt å se sin egen mor bli eldre og forfalle og bli avhengig av hjelp. Men en må prøve å skille barter fra snørr alikevel...

chelsea

chelsea

Medlem

• Medlemmer
  • 6 127 Innlegg:

å bli gammel i thailand er ikke lett hvis man skal ha god eldreomsorg så er ikke thailand eller norge et sted å være, da er det bare et sted å være det er i spania

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

å bli gammel i thailand er ikke lett hvis man skal ha god eldreomsorg så er ikke thailand eller norge et sted å være, da er det bare et sted å være det er i spania

Da man bøir såpass att en ikke klarer seg selv,

Og blir senil, pleiepasient!

Er det kun et alternativ!

Det er norge!

Blir en pleietrengene så mister en pensjonen

Det er urimlig dyrt og betale sjukehjem mm av oppsparte midler

!,,

Spania er et sted der nordmenn også flytter i fra da de blir pleietrengene

Srlv,, jeg setter nesa til norge om ikke altfor mange år,

Det praktsidke er tilrettelagt, ( hus i livsløpsstandard) ,

Men en kan dog aldri vite!,

Og godt er det,,

Jeg er ivertfall glad gor og væra norsk !!

Ps!

Kona og jeg er samme alder!

Jeg forventer ikke at noen i thailand!

Det er ingen!

Vil " pleie" meg!

Ern såpass " påseila" klarer en neppe og fylle ut

Den årlige " leveattesten"!.,

Da forn bare bevege seg til hjemkommunen

Som har veldi bra sykehjem!

En må være klar over at den dag en blir pleiepasient

Gpr pensjonen over til kommunen!

Vel det blir litt til " rekvisita"!!,

Skun stryke med i los, vel meste av papirer er fyldt ut!

,,

Dette innlegget har blitt redigert av tyvhans: 09 august 2016 - 13:05

Pain is temporary, honor lasts forever.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 074 Innlegg:

Nå vet jeg ikke hvordan Spania tar vare på sine eldre, men de topper neppe denne statistikken.

Ps.  Spania er ikke særlig høyt rangert.  Tok en rask sjekk.

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 09 august 2016 - 12:12

chelsea

chelsea

Medlem

• Medlemmer
  • 6 127 Innlegg:

Nå vet jeg ikke hvordan Spania tar vare på sine eldre, men de topper neppe denne statistikken.

A.H.

da sa jeg ikke spanske, sa dem norske i spania

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

A.H.

Det er heller ingen praktisk mulighet og bli pleiepas som nordmann i Spania!

I dag!,

Det er et temmlig stort "aperat" som skal legge dette til rette!

Havner en på intensiven,!

Da går båten!,,

Derfor,,

For en plankegge det hele mens en er oppgående og frisk!,

Pain is temporary, honor lasts forever.

chelsea

chelsea

Medlem

• Medlemmer
  • 6 127 Innlegg:

http://www.abcnyhete...-seg-bli-gammel

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 074 Innlegg:

Dette har jo ikke noe med eldreomsorg å gjøre.

A.H.

chelsea

chelsea

Medlem

• Medlemmer
  • 6 127 Innlegg:

Dette har jo ikke noe med eldreomsorg å gjøre

å bli gammel  å skrøplig så ligger spania foran thailand å norge trur jeg

Travellingman

Travellingman

En by ett lag

• Medlemmer
  • 4 767 Innlegg:

Skal du bli spaniakk??

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 203 Innlegg:
Pidea. Min oppfatning om deg har jeg gitt tydelig uttrykk for tidligere, så det gidder jeg ikke gjenta. Jeg har heller ikke beklaget meg over å måtte vaske min mors klær. Det var en ren nødvendighet slik situasjonen den gang var. Ser også at du antyder at de kunne ha vært på besøk tidligere. Det hadde de ikke hverken den dag eller dagen før. Da hadde de skrevet seg inn i i besøksprotokollen som jeg hadde lagt fram. Det siste fallet resulterte i direkte innlegging på sykehjem. Er også klar over at din oppfatning om meg er temmelig lik den jeg har om deg. Synes derfor at det bør bli med det og at vi derfor avslutter denne diskusjonen. Vi vet m a o temmelig godt hvor vi har hverandre.

chelsea

chelsea

Medlem

• Medlemmer
  • 6 127 Innlegg:

Skal du bli spaniakk??

det som er meningen, blitt lei thailand

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 074 Innlegg:

å bli gammel  å skrøplig så ligger spania foran thailand å norge trur jeg

Vel du tro kan du, men Spania tar nok ikke bedre vare på sine syke og gamle enn Norge.  

Flytter du til Spania så skal du være glad for, det er pengene eller uføretrygde fra NAV i Norge som gir deg ett godt liv i Spania.    Norge tar økonomisk vare på deg ikke Spania.      :smile:

Det er ikke en ikke en spansk uføretrygd som tar vare på deg, men ett av verdens tryggeste land som gir deg uføretrygden uansett hvilket land du bor i.       ;-) 

Vær takknemlig for du er norsk, for Norge tar vare på syke nordmenn over hele verden      :-o

A.H.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere