Gå til innhold

Foto

Eldreomsorg i Thailand

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
112 svar til dette emnet

Farang"Kwai"

Farang"Kwai"

Medlem

• Medlemmer
  • 4 518 Innlegg:

Sitter å tenker på denne utfordringen vi merker mer og mer til her, nemlig at befolkningen får noen utfordringer/problemer med den stadig voksende gjengen med eldre fremover, selv i små land her i skandinavia sliter vi, vi tenker å bygge eldresenter blant annet i Thailand. hvordan møter disse landene som Thailand selv sine utfordringene? hos oss har jeg en svigerfar som er invalid, som da får ca 1000 thb pr mnd på sin forsikring via sin tidligere jobb, det er da svigermor som tar hånd om sin invalide mann og sin egen mor og far. det er ihvertfall viktig å ta vare på egen helse fremover..

Noen med erfaring med eldre omsorg i Thailand? Thailand vs Norge? 

Unlike its neighbours Myanmar and Cambodia, Thailand is facing the social and economic consequences of a rapidly ageing society. Today, three out of ten Thais are in the labour force, compared with eight out of ten in 1970. In some ways, the country is a victim of its own success. The fertility rate has plummeted from six in 1970 to 1.5 today and life expectancy has surged. Thailand is short of workers as a result. The reported unemployment rate is less than 1%. Millions of migrant workers from Myanmar and Cambodia keep things going. Future growth will have to come from capital accumulation or increases in productivity. That raises political questions. Only one in ten Thais, mainly members of the middle classes, pay tax currently. 

In graphics: Explaining Thailand’s volatile politics | The Economist

Det finnes da eldre hjem for de med ikke så alt for mange penger? (ser da at mange utlendinger støtter opp om mye når det kommer til Barn osv med forskjellige utfordringer i Thailand. hva med de eldre og multihandikapede?

Oldcare Thailand

En video med et glimt av innblikk:

Thailand is getting old before it gets rich, and with few state programs in place to assist seniors, it is their children who are carrying the brunt of the burden. A new community-run programme in Bangkok is now seeking to lighten their load with a twist on familiar idea: inviting children to drop off their parents at daycare centre for the elderly.

Grey zone: who will care for Thailand's elderly? - YouTube

Ser også at flere og flere kanskje synes det er ok å sende sin egen mor og far langt bort.: 

as a generation of 40- and 50-year-olds find themselves living through a financial crisis while simultaneously supporting both their children and elderly parents, it may mean that many more people like Elisabeth are being cared for a very long way from home.

Exporting Grandma to care homes abroad - BBC News

Blir nok en ok business i Thailand?

- Jag tror faktiskt att om fattiga länder ska utvedklas så är det genom försäljning av varor och tjänster. I mitt förslag så handlar det ju om att kunna ge bättre löner än de genomsnittliga i Thailand,

Äldre ska skickas till Thailand | SVT Nyheter

Jeg får satse på at kroppen holder eller at man får en enklere tilgang til dignitas...

Livet er merkelig man får satse på et liv fult av kjærlighet på tross av at vi lever i en syk verden..

Respekt for de eldre synes jeg da er bare er en selvfølge..

Vedlagt fil  1458558_546442575442800_312599045_n.jpg   95,96K   9 Antall nedlastinger

Farang"Kwai"

Farang"Kwai"

Medlem

• Medlemmer
  • 4 518 Innlegg:
Er det noen som vet om noen tiltak eller noen utlendinger spesielt som kjemper for de eldre eller multihandikappete i Thailand ?
Legger merke til mange som gjør meget for barn i Asia bare lurer på om det i det heletatt er noen som har satt igang noe for de eldre også
Tips mottas med takk

Farang"Kwai"

Farang"Kwai"

Medlem

• Medlemmer
  • 4 518 Innlegg:

Snakket med kona i går om dette med eldreomsorg i Thailand, hun sa at mange i den nyere generasjon ikke "brydde" seg like mye som den eldre generasjon gjorde (la også med at livets stil har endrer seg med årene.) fikk dette opp i dag.

In Thailand is not common practice to place eldery in Homes for aging. It is seen as disrespectful and not common practice.

Care for elderly people in thailand | allnurses

Thai Culture and Respect for Elders| Respect for Elders in Thailand

Jeg gikk på et kurs for noen år siden hvor kursholder snakket om dette "problemet" hvor hun sa at i fremtiden måte flere og flere regne med å klare seg selv, da verken det var økonomiske midler tilgjengelig i fra det offentlige osv... Visst man da ikke har egenkapital for sin egen alderdom så kan det se mørkt ut......

En ok artikkel her om de voksende utfordringer i Asia..

FuturePop08Aging.pdf

wood1958

wood1958

Medlem

• Medlemmer
  • 405 Innlegg:

Snakket med kona i går om dette med eldreomsorg i Thailand, hun sa at mange i den nyere generasjon ikke "brydde" seg like mye som den eldre generasjon gjorde (la også med at livets stil har endrer seg med årene.) fikk dette opp i dag.

In Thailand is not common practice to place eldery in Homes for aging. It is seen as disrespectful and not common practice.[/size]
Care for elderly people in thailand | allnurses

Thai Culture and Respect for Elders| Respect for Elders in Thailand

Jeg gikk på et kurs for noen år siden hvor kursholder snakket om dette "problemet" hvor hun sa at i fremtiden måte flere og flere regne med å klare seg selv, da verken det var økonomiske midler tilgjengelig i fra det offentlige osv... Visst man da ikke har egenkapital for sin egen alderdom så kan det se mørkt ut......
En ok artikkel her om de voksende utfordringer i Asia..
FuturePop08Aging.pdf

Ja det er nok et voksende problem samfunnsforskerene har påpekt i flere år her i Thailand,med ny livstil for unge har selv vært inom det noen ganger, men opplever heller ikke det store gehørte for tanken hjemme i Norge heller fra de som er asiagifte.
Det er ikke slik Thaiere er er standardsvaret,
Kanskje en årsak kan være at de generelt er i forhold tilhørende """den gamle skolen"""

pidea

pidea

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 887 Innlegg:
Tidene forandrer seg og også i Thailand. Tradisjonelt er det jo familien som har tatt seg av evt eldre med hjelpe og pleiebehov i Thailand. Ofte er det den yngste dattra eller evt ugifte døtre som får mesteparten av denne jobben. Kjenner feks til et eksempel hvor en eldre dame har fått Alzheimer og blir nå passet på og pleiet av yngste datter og svigerdatter. Dattera er egentlig utdannet lærer og bodde og jobba i naboprovinsen mens svigerdatteren bor sammen med den eldre. Mwn familien har ikke mindre enn to døtre som er gift med faranger og bosatt i farangland, så det drypper nok litt på de som tar seg av den alzheimerrammede dama.
Men hadde de ikke hatt disse døtrene i farangland kunne nok ikke lærerdama vært og tatt seg av sin mor.

Folk lever lengre også i Thailand og dermed går hjelpe og pleiebehovet opp. Samtidig får flere utdannelse og lever liv i andre kanskje i provinser, tar opp lån til hus og bil - og kan nok ikke bare sånn uten videre slutte i jobben og dra hjem og pleie sin syke mor og far om det blir behov for det.
Free Jatupat Boonpattararaksa!!!

wood1958

wood1958

Medlem

• Medlemmer
  • 405 Innlegg:

Tidene forandrer seg og også i Thailand. Tradisjonelt er det jo familien som har tatt seg av evt eldre med hjelpe og pleiebehov i Thailand. Ofte er det den yngste dattra eller evt ugifte døtre som får mesteparten av denne jobben. Kjenner feks til et eksempel hvor en eldre dame har fått Alzheimer og blir nå passet på og pleiet av yngste datter og svigerdatter. Dattera er egentlig utdannet lærer og bodde og jobba i naboprovinsen mens svigerdatteren bor sammen med den eldre. Mwn familien har ikke mindre enn to døtre som er gift med faranger og bosatt i farangland, så det drypper nok litt på de som tar seg av den alzheimerrammede dama.
Men hadde de ikke hatt disse døtrene i farangland kunne nok ikke lærerdama vært og tatt seg av sin mor.
Folk lever lengre også i Thailand og dermed går hjelpe og pleiebehovet opp. Samtidig får flere utdannelse og lever liv i andre kanskje i provinser, tar opp lån til hus og bil - og kan nok ikke bare sånn uten videre slutte i jobben og dra hjem og pleie sin syke mor og far om det blir behov for det.

Ja med utdannelse følger det ofte med jobb ,lån og en annen type livsførsel,og den er det nok flere og flere som nyter godt av.
men samtidig flere og flere som lider under av dette i den generasjon som nå har blitt eldre og sitter tilbake ,det er nok en overgangsfase men like tragisk for de det gjelder.

Dette innlegget har blitt redigert av wood1958: 04 august 2016 - 11:39

Tomas

Tomas

Medlem

• Medlemmer
  • 317 Innlegg:

Må skryte av TS (  Hvit utlending penis ) sine kreative  interessante emner som blir lagt ut om dagen. Jeg finner ganske tankevekkende.

Som Pida skriver, blir de eldre mer og mer glemt. Samme utvikling har jo skjedd her hjemme, og andre vestlige land.

Vi hadde svigermor på gamle hjem. Flott idylliske sted, med frukttrær og  en liten oase hagen med karpefisker. De hadde eget storkjøkken som produserte måltider til de ca 50 pasientene. Vi ble godt kjent med pleierne, og svigermor klaget aldri.

Dette kostet 25000 BT per måned pluss bleier og eventuelt medisin og legebesøk. Dette er selvfølgelig mye penger, men vi var 5 som delte på utgiftene.

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Må skryte av TS (  Hvit utlending penis ) sine kreative  interessante emner som blir lagt ut om dagen. Jeg finner ganske tankevekkende.

Som Pida skriver, blir de eldre mer og mer glemt. Samme utvikling har jo skjedd her hjemme, og andre vestlige land.

Vi hadde svigermor på gamle hjem. Flott idylliske sted, med frukttrær og  en liten oase hagen med karpefisker. De hadde eget storkjøkken som produserte måltider til de ca 50 pasientene. Vi ble godt kjent med pleierne, og svigermor klaget aldri.

Dette kostet 25000 BT per måned pluss bleier og eventuelt medisin og legebesøk. Dette er selvfølgelig mye penger, men vi var 5 som delte på utgiftene.

Eldreomsorgen i Norge, og andre vestlige land, blir jo sterkt kritisert. Skammelig og uverdig, sies det. Nok med rette. Så det spørs om Norge her har så veldig mye å lære Thailand. 

pidea

pidea

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 887 Innlegg:

Eldreomsorgen i Norge, og andre vestlige land, blir jo sterkt kritisert. Skammelig og uverdig, sies det. Nok med rette. Så det spørs om Norge her har så veldig mye å lære Thailand.

Nå må du være så snill. Norge har offentlig eldreomsorg, Thailand har det ikke. Siste omtaler av norsk eldreomsorg var da statsminister Erna Solberg mor nylig døde og statsministeren uttalte at hun var svært takknemlig for den pleie og omsorg moren hadde fått på xyz sykehjem de siste månder.
Og da Norges eldste mann - Carl Falck nylig døde stod det at han hadde uttalt følgende:

"– Han fortalte meg nylig at han ikke forstod hvorfor mange ikke ønsker å komme på sykehjem – han hadde det jo så fint her. Han hadde utnevnt butler og påkledere og var veldig godt fornøyd. Han var alltid optimistisk. Personalet på sykehjemmet ble veldig glad i ham, for han var så hyggelig med dem, og da fikk han en kjempeservice tilbake".

http://www.vg.no/nyh...021/#xtor=CS4-1

Kritikkverdige forhold fins selvfølgelig - kommunene har en tendens til å underbemanne sine eldreinstitusjoner og putte inn mye ufaglært arbeidskraft. Men disse tingene har en tendens til å bli blåst opp og ut av sine dimensjoner.

Dette innlegget har blitt redigert av pidea: 06 august 2016 - 03:48

Free Jatupat Boonpattararaksa!!!

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Nå må du være så snill. Norge har offentlig eldreomsorg, Thailand har det ikke. Siste omtaler av norsk eldreomsorg var da statsminister Erna Solberg mor nylig døde og statsministeren uttalte at hun var svært takknemlig for den pleie og omsorg moren hadde fått på xyz sykehjem de siste månder.
Og da Norges eldste mann - Carl Falck nylig døde stod det at han hadde uttalt følgende:
"– Han fortalte meg nylig at han ikke forstod hvorfor mange ikke ønsker å komme på sykehjem – han hadde det jo så fint her. Han hadde utnevnt butler og påkledere og var veldig godt fornøyd. Han var alltid optimistisk. Personalet på sykehjemmet ble veldig glad i ham, for han var så hyggelig med dem, og da fikk han en kjempeservice tilbake".http://www.vg.no/nyh...021/#xtor=CS4-1
Kritikkverdige forhold fins selvfølgelig - kommunene har en tendens til å underbemanne sine eldreinstitusjoner og putte inn mye ufaglært arbeidskraft. Men disse tingene har en tendens til å bli blåst opp og ut av sine dimensjoner.

Veldi bra!

Er fed up av klagekoret som aldri blir fornøyd

Aldri har flere i norge vert på sykehjem

Aldri har den norske stat hatt flere sjukehjems plasser

Aldri har norge hatt så mange " eldre"!

De som arbeider i eldreomsorgen er

Hedersborgere!!,,

( aldri har flere eldre ikke blitt hjulpet av barn og familie"

Mmmm.

Tror ikke det finnes så mange land med en så

Bred eldreomsorg som norge) ( tror) kansje

Noen nordiske land ,

Men betyr ingen ting,,

Pain is temporary, honor lasts forever.

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 231 Innlegg:
Hvo god eller dårlig eldreomsorgen er i Norge er individuelt , avhengig av hvor du bor. Det har ingen hensikt å nevne eksempler som gjelder kjente personer. Har hørt mange merkelige uttalelser innen denne sektoren, slik som du har rett til hjelp, men intet krav, hva nå enn det.sto for. . Gjaldt min mor som den gang var 91 år gammel. Hjelp til eldre er også noe som i Norge finansieres over skatteseddelen. Tror ikke jeg ville være bombastisk med å uttale meg hvordan dette fungerer i Norge, spesielt hvis en tilbringe r mesteparten av tidens sin i thailand.

Dette innlegget har blitt redigert av Gunners: 06 august 2016 - 15:10

SomJar

SomJar

Medlem

• Medlemmer
  • 1 299 Innlegg:

Hvo god eller dårlig eldreomsorgen er i Norge er individuelt , avhengig av hvor du bor. Det har ingen hensikt å nevne eksempler som gjelder kjente personer. Har hørt mange merkelige uttalelser innen denne sektoren, slik som du har rett til hjelp, men intet krav, hva nå enn det.sto for. . Gjaldt min mor som den gang var 91 år gammel. Hjelp til eldre er også noe som i Norge finansieres over skatteseddelen. Tror ikke jeg ville være bombastisk med å uttale meg hvordan dette fungerer i Norge, spesielt hvis en tilbringe r mesteparten av tidens sin i thailand.

Hvordan eldreomsorgen fungerer er veldig forskjellig fra kommune til kommune. Vår kommune håper jeg ligger helt på bunn, for stakkars jævler om det er dårligere eldrehjem. Utaler meg av opplevde hendelser.

Farang"Kwai"

Farang"Kwai"

Medlem

• Medlemmer
  • 4 518 Innlegg:

Det er nok stor forskjell på de forskjellige eldrehjemmene, det som skremmer meg litt er fordelingene av arbeidsoppgaver bla de ansatte, språk seg i mellom, "konkurranse" da mange av de som er ansatte her i Norge får diverse % stillinger osv.. Det virker som det er selve arbeidsmiljøet det burde jobbes med, det burde da ikke bli for kostbart?

Jeg er dessverre ikke så god på å formidle meg selv, men som kvinnene i Asia sier det: jeg orker ikke søte ord, jeg ønsker handling.. det burde da holde det..selv for de demente og de med andre utfordringer ?..

Konas første møte med et eldrehjem her var ei eldre dame som lå utenfor toalett døra tissetrengt, de ansatte hadde matpause så den dama måtte vente, kona hjalp henne opp alene..

Flere undersøkelser tyder på at dagligliv, måltider, sosiale og kulturelle forhold utgjør de største svakhetene ved dagens omsorgstilbud. Norsk eldreomsorg har de siste tiårene satset mye på hjemmebasert omsorg og på hverdagsrehabilitering.

Oppland Arbeiderblad - Aktiv eldreomsorg

Vi er alle pårørende i løpet av livet står det skrevet så fint..

www.pårørendeprogrammet.no

Får satse på at vi mennesker kan vise litt omsorg for hverandre uansett hvor i verden vi lever, da helst før roboter og disse økonomer svartmaler det hele...(Litt artig å se hvordan vi mennesker blir hjernevasket på forskjellige måter.)

Singularity is Near! [Full Documentary] - Michio Kaku | Ray Kurzweil - YouTube

Det er fantastisk når vi reiser rundt i verden for å redde noen rundt om, men er vi like flinke når det er nært også?

Hører til stadighet at vi har det så godt her, vi er så heldig som lever i Norge, vi vet ikke hvor godt vi har det osv.. 

Grunnen til at jeg lurte på om noen visste om noen eldresenter som hjelper thaier lokalt eller ikke har litt med at jeg ser at det er noen steder som tar i mot folk med div plager til Thailand som er flotte tiltak, kan oppstå flere kulturelle utfordringer osv når det kommer til denslags pleie kanskje?

Bare dette med dødsfall, økonomiske utfordringer... byr det på flere utfordringer med eldre?

Med barn virker det hele fylt med så mye håp og glede...

Tenk deg et barn som er etterlatt av sine nære.. den stikker, mer enn tenk deg en eldre pleie trengende etterlatt av sine nærmeste...

"LEAVE HER TO DIE" Documentary - YouTube

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

og sammen ligne thailand og norge er absurd, det finnes knapt eldreomsorg i thailand

og med en befolkning der  nå 30 %   har vert enslige,  er det blitt en stor utfordring,

spesielt om de eldre  som ikke har vert i stat kommune skal klare seg

m 600

baht mnd,,

har nemt dette før engang som  gutt var jeg avis bud noen måneder

i distriktet var det da  2  "gamlehjem"

vel postruta mi   gikk forbi et gamlehjem

jeg skulle levere avis  hus  en "gammel dame"

jeg husker, dette som det var i dag ( over 50 årsiden)

da var det maks 100 gamlehjemsplasser i distriktet   idag erdet en

at hav i forhold og befolkningen har ikke økt, mye

vel da jeg kom med avisen hadde jeg fått besked om og lever avisa personlig til denne dama

phuu den institusjon så  ut

det var grisehus og hønse hus  der,    opp eu trap innen gråvitmalt koridor  som var 4 meter høy  ikke en blost elleret bilde ingen og se

jeg gikk inn til denne gamle fuen  hun haddde sittet og ventet på meg

siden dagen  føre  tror jeg var den eneste  hun så utenom ei dame som jobba der

rommet var  ukosligt,  ikkno skap ei seng og et nattbord,,

hun var selskapsjuk, jeg var i enalder at jeg ikke tenkte på  hvordan disse menneskene hadde det,

hun dro fram  kamferdrops posen alltid og ville snakke, vel det ble vekselt noen ord

da jeg gikk med regninga  første gangen fikk jeg hele 10 kroner i driks, 

i dag angrer jeg meg på  at jeg ikke  kunne ha gledetdenne personen mere,,

40 år senere het det sykehjem  det var 4 x så stor blittt  min far som varslagpasient ble pleiet der

kan ikke få takketsystemet mere for det de gjorde med min far   koslige rom   blomster tv radi  

en dram i skapet fikk de go far også på kvelden   vel  de som jobbetder hadde nok og

gjøre men de  gjorde det de orket for pasientene,,

det erslik framdeles men nå har de  fått flere ansatte,

hva erdet folk klager over!

faen   blir fly forbanna

vel det  ken være endel ting men generelt  erdet  jevli bra i sykehjems norge..

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 231 Innlegg:
Din far har vært heldig, tyvhans. Antar digg at det dreier seg om akuttilfelle. Disse blir vanligvis tatt godt hånd om.. Køene er ganske lange for å komme inn, mange er derfor avhengige av hjemmehjelpsordninger, og på det området er det mye som svikter. Kunne fortalt om en del stygge tilfeller. For min del må du bare bli så forbannet du vil, men en hver må kunne skrive ut fra egne erfaringer . Du har intet monopol på hva som er fasitsvaret på dette området.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Din far har vært heldig, tyvhans. Antar digg at det dreier seg om akuttilfelle. Disse blir vanligvis tatt godt hånd om.. Køene er ganske lange for å komme inn, mange er derfor avhengige av hjemmehjelpsordninger, og på det området er det mye som svikter. Kunne fortalt om en del stygge tilfeller. For min del må du bare bli så forbannet du vil, men en hver må kunne skrive ut fra egne erfaringer . Du har intet monopol på hva som er fasitsvaret på dette området.

Ikkno akutt tilfelle!!

Men samtidig var det folk som hadde familie medlemmer på samm sykehjem

Det skrev i avisen

Og klaget!

Samme persnene som laget støy og kvalme

Så jeg forøvrig aldri besøke sine " kjære"

Men en ting klarte de og få vekk bestyrer

Og lage en ilusjon at dette var reine galehuset

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 263 Innlegg:

Får si som Tyvhans.  Sammenligne Norge og Thailand er absurd.  Norge er dømt som verdens tryggeste land å bo i, og elreomsorgen er en god vekt på den vektskåla.  Norge mangler pleiere, men ikke viljen til å hjelpe eldre.

I Thailand er det som det har vært, de unge tar vare på sine foreldre og besteforeldre. Samfunnet gjør det ikke.

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 07 august 2016 - 07:59

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 231 Innlegg:

Får si som Tyvhans.  Sammenligne Norge og Thailand er absurd.  Norge er dømt som verdens tryggeste land å bo i, og elreomsorgen er en god vekt på den vektskåla.  Norge mangler pleiere, men ikke viljen til å hjelpe eldre.[/j

I Thailand er det som det har vært, de unge tar vare på sine foreldre og besteforeldre. Samfunnet gjør det ikke.

[size=5]A.H.

joda. Norge er er blant verdens beste land å bo i. Men det koster. Også trygt, iallfall foreløpig. De unge tar seg av de eldre på samme måte i Thailand som andre land i sørøst-Asia. Skal nevne en historie fra puberto princesa på palawan som illustrerer dette. Vi satt og spiste på en restaurant der, og jeg kom i prat med servitrisen. Hun fortalte at de var 8 søsken, hvorav de fleste bodde hjemme hos sine foreldre. Hver uke møttes alle i foreldrenes hus. Alle ? Spurte jeg. Vel, 7 av dem. Den åttende, en eldre bror hadde fått en godt betalt jobb i en bank, og han så de nesten aldri noe mer. Dessuten hadde han giftet seg. Så slik er menneskenaturen hos de aller fleste. Tjener de godt nok til å danne en egen økonomisk enhet, slik som her, så havner plutselig foreldrene som annenprioritet. Slik som i dagens Norge.verden er desverre slik . M a o det er nøden og overlevelsesbehovet som holder barn og foreldre tett sammen, gjerne i samme hus.

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Får si som Tyvhans.  Sammenligne Norge og Thailand er absurd.  Norge er dømt som verdens tryggeste land å bo i, og elreomsorgen er en god vekt på den vektskåla.  Norge mangler pleiere, men ikke viljen til å hjelpe eldre.

A.H.

Norge har viljen til å hjelpe de eldre. Men folk mener det er det offentliges ansvar. Mange eldre får oppleve at familien svikter dem og lider av ensomhet.  De som skulle være til støtte, har nok med seg og sitt.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:
De unge og eldre er sjølgode blitt,

Faen ig det kunne avlastet om familier kunne

Ofre litt nere,,

Men kariere og luksusbehov betyr mere en og hjelpe

Sine foreldre virkerddet som for endel

Som ( vil levere) de eldre til systemet,,

Men dem sitter i rødvinsrus og klager over det offentlige,,

Godt det har kommet mange thaier ( ca 20000) nå

Kvinner som ser litt annerledes på dette med omsorg

( plikt) er vel kun et begrep!

Bedre og sjelle ut systemet!,

Og drekke seg halft på ryggen

Og drømme om lottogevinster,

Utenlansferier , joda vi har råd!

Og forfi som
Pleier sine foresatte i heimen

Det må da være givende , vel snakker ikke om de som

Må ha pleie , vel littså!

Merkiligt system i nordeuropa!

En gjeng m selvdiggere( ikke flertallet)

Men kjyte ulvene som hyler i kor!

Faen til ego,, tripp

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere