Gå til innhold

Foto

nye duppeditter

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
177 svar til dette emnet

balo

balo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 435 Innlegg:

Kan ikke tenke meg at droner vil bli i vanlig bruk hos restaurantkjeder, postvesenet osv. Det er for mye sikkerhet involvet, droner kan skytes ned og det kan misbrukes a kriminelle.

Miltæret er noe annet, de kan få veldig bruk for droner fremover.

joika

joika

Medlem

• Medlemmer
  • 1 994 Innlegg:

Veldig strenge regler i Thailand på bruk av droner. Fort gjort å havne i trøbbel om generalene mener du har brukt den på feil sted. Råder deg til ikke å ta med drone til Thailand.

If you intend to fly a drone in Thailand, whether as a hobby or for commercial reasons, you have to by law register your drone first. If you don’t you could face a fine of up to 100,000 Baht or even up to five years in prison. They are serious about this, so before you fly, make sure you register your drone with the National Broadcasting and Telecommunications Commission (NBTC). In addition, if your drone has a camera (any weight) or weighs over two kilos then you need to obtain insurance and get permission to fly from the Civil Aviation Authority of Thailand (CAAT). Their fine for not doing this is up to 40,000 Baht and up to one year in prison. Before you ask, if you have a toy drone, for example weighing less than 250g, then the NBTC or CAAT are not interested. However, they have specifically said that the small DJI Spark needs to be registered.

http://www.richardba...ne-in-thailand/

Dette innlegget har blitt redigert av joika: 02 mai 2018 - 11:07

pelle

pelle

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 138 Innlegg:

Veldig strenge regler i Thailand på bruk av droner. Fort gjort å havne i trøbbel om generalene mener du har brukt den på feil sted. Råder deg til ikke å ta med drone til Thailand.

På denne linken er det god veiledning i registrering av droner i Thailand.

https://dronesaround...kopters-in.html

"Det er kjekkere å logre med halen en å gå rundt å bjeffe!"

Greit å bjeffe litt av og til også - Pelle 

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 144 Innlegg:

Registrering hos NBTC tar ikke lang tid. 15-20 min og forsikring på drone med følgeskader har jeg.

En gang var jeg på samme plass to ganger...

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 103 Innlegg:

If you intend to fly a drone in Thailand, whether as a hobby or for commercial reasons, you have to by law register your drone first. If you don’t you could face a fine of up to 100,000 Baht or even up to five years in prison. They are serious about this, so before you fly, make sure you register your drone with the National Broadcasting and Telecommunications Commission (NBTC). In addition, if your drone has a camera (any weight) or weighs over two kilos then you need to obtain insurance and get permission to fly from the Civil Aviation Authority of Thailand (CAAT). Their fine for not doing this is up to 40,000 Baht and up to one year in prison. Before you ask, if you have a toy drone, for example weighing less than 250g, then the NBTC or CAAT are not interested. However, they have specifically said that the small DJI Spark needs to be registered.

http://www.richardba...ne-in-thailand/

har du fulgt mitt råd allerede , og fått deg en hobby?

Lucifer

Lucifer

Medlem

• Medlemmer
  • 1 176 Innlegg:

iphone SE , 2700 kr, bra spekka mobil, kanskje noe liten?

nei, den blir for liten. dårlig kamera og lite lagring.
må ha 256 GB.
så det blir nok 8+ el X
men er det noen som har erfaring med X modellen?

Lucifer

Lucifer

Medlem

• Medlemmer
  • 1 176 Innlegg:

Kona har iPhone 8+ og er meget godt fornøyd. Selv synes jeg iPhone X er overpriset i forhold til teknisk forskjell på iPhone 8 og iPhone X. Iris-gjenkjenning klarer jeg meg uten, fingeravtrykk fungerer utmerket.
Har selv en iPhone 6 som jeg planlegger å skifte ut til høsten når nye modeller kommer. Blir enten iPhone 8 eller noe nyere (pluss-modellene er for store etter min smak).

jeg tenker litt sånn jeg å, det som er synd med disse mobilene, er at det skulle vært sånn som det er med biler.
kunne kjøpt de med det utstyret du ønsker. disse toppmodellene har jo så mange funksjoner som jeg kunne vært foruten. skulle bære betalt for det jeg hadde lyst på av utstyr.
Vente til høsten blir for lenge, min 6s begynner å bli sliten.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 073 Innlegg:

Selv har jeg en Galaxy A9 Pro.

Kjøpt for et godt år siden for thb 15.100,-

Synes sett den nå  billigere.

Det gode er at det er plass til 2 simkort.

I tillegg ekstra minnebrikke så har 32+32 ghb.

For mitt "vanlige" bruk  er den god nok :-)

Og så er lyden bra når spiller musikk :-)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 713 Innlegg:

Ja, enig me dæ, men det får jeg ikke gjort noe med.
Samsung er ikke no alternativ.
Og Kina ræl det skal jeg ikke ha.

He he.  Pluss for den.  Men iPhone er vel bygget i Kina det samme som Apple sine datamaskiner.  Høyere pris og lavere lønn, ikke rart at Apple tjener enorme penger.   ;-) 

A.H.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 896 Innlegg:

He he.  Pluss for den.  Men iPhone er vel bygget i Kina det samme som Apple sine datamaskiner.  Høyere pris og lavere lønn, ikke rart at Apple tjener enorme penger.   ;-) 

A.H.

Mener det var slik, men synes jeg har lest at Apple nå produserer sine datamaskiner i USA.

Uansett så er det klart at kineserne kan lage like god kvalitet som alle andre, men hvis det viktigste er prisen så blir også kvaliteten deretter. En vesentlig del av kvalitetskontrollen er etterkontroll av alle produserte enheter. Dette blir nok ikke gjort grundig nok for produkter i lavpris-segmentet.

Lucifer

Lucifer

Medlem

• Medlemmer
  • 1 176 Innlegg:
Da ble det iPhone 8+
👌👌👌👌👌👌

Vedlagt(e) fil(er)

• Vedlagt fil  image.jpeg   53,79K   8 Antall nedlastinger
  • Vedlagt fil  image.jpeg   49,16K   8 Antall nedlastinger

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 713 Innlegg:

Mener det var slik, men synes jeg har lest at Apple nå produserer sine datamaskiner i USA.

Uansett så er det klart at kineserne kan lage like god kvalitet som alle andre, men hvis det viktigste er prisen så blir også kvaliteten deretter. En vesentlig del av kvalitetskontrollen er etterkontroll av alle produserte enheter. Dette blir nok ikke gjort grundig nok for produkter i lavpris-segmentet.

Jeg har brukt Apple sine datamaskiner siden 1999, og alle mine gamle maskiner står her i Macrommet.  Ingen har det vært noe tull med, vel av de maskinene som ble produsert i U.S.A.  Men de siste maskinene fra Apple laget i Kina, de har ofte vært inne til reparasjon.  Kvaliteten på hardware og byggekvalitet har falt, og jeg kan ikke si jeg er fornøyd med Apple i dag.  Synes heller ikke OS er like "rett på sak" som før, og mye mer kronglete og mindre brukervennlig..  

Prisen har rast i været samtidig som kvaliteten har rast ned.  I 2003 kostet en iMac G3 i baht.14.040, baht.  Min siste 27"iMac kostet 134.000,- bah, riktig nok kraftid utbygget.  Men status er at iMac til 14.040,- baht er og var en solid iMac, og når utviklingen går vidre så koster en mye mindre solid iMac 134.000,- baht.  Jeg har hatt omtrent like store utgifter til reparasjon bare etter 3,5 år, som en iMac kostet når den enda var på "forsøksstadiet.  Men man vat jo at alt har blitt dyrere, men kombinasjonen mye dyre og mye dårligere det setter jeg ikke pris på.

En iMac i dag er dårligere enn en kinesisk Lenovo som koster under halve prisen.  Men nå er jeg 73 år og vil nok holde med til Apple sitt operatisystem, og blodprisen på Apple datamaskiner for gammel til å bytte OS.  Men jeg anbefaler nye databrukere å bruke Microsoft baserte maskiner.

A.H.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 896 Innlegg:

Jeg har brukt Apple sine datamaskiner siden 1999.........

A.H.

Selv er jeg opprinnelig Windows-bruker. Har brukt WIndows både privat og i jobb siden midt på 80-tallet. Dvs, Windows kom jo senere, så det er mer korrekt å si Microsoft-bruker. Likte i grunnen DOS-tiden da data ikke var for hvem som helst :).

Apple stiftet jeg ikke bekjentskap med før en gang ut på 2000-tallet. SIden da har jeg brukt Apple og Microsoft om hverandre. På jobb har det alltid vært mest Microsoft pga applikasjoner som bare finnes i Windows-versjoner. Privat har jeg mest brukt Apple, og da MacBook Pro. Dette er den andre maskinen på over 10 år. Den første ble kjøpt rundt 2006 (tror jeg) og gitt vekk da jeg fikk ny. Den jeg bruker nå er fra 2011. Bortsett fra å skifte grafikkort har det ikke vært problemer med den. Den var levert med 225 GB SSD og 8GB ram. Har selv skiftet ut disken med 1TB SSD.

Denne våren har jeg sett tendenser til problemer i forbindelse med oppgradering av OS. Oppgraderte til High Sierra, og da startet problemene. Maskinen gikk i svart og har til nå måttet gjenopprette fra backup 2 ganger. Dessverre har jeg ingen backup med Sierra. Hadde jeg hatt det ville jeg gått tilbake på OS. Selv om Apple ikke har inkludert min maskin på listen over de som ikke kan oppgraderes utover Sierra, så har jeg en viss mistanke om det, eller kanskje problemet er at SSD-disken er for stor?

I alle fall så har vårens erfaringer fått meg i tanker om å skifte maskin.

Først tenkte jeg på iMac 27'', men som du selv sier: prisen er i stiveste laget. Rigget slik jeg vil ha den kommer den til å koste 138.000 Bath, og det synes jeg er mye penger når en får gode Windows-alternativer for langt rimeligere penger. Siden jeg over lang tid har brukt Windows og Apple om hverandre, så spiller OS ingen rolle for meg. Selv i dag skifter jeg mellom Windows og Mac. Må da si at min Dell Latitude, også fra 2011, så langt ikke har bydd på et eneste problem. Også i den har jeg satt inn en større SSD-disk - 500 GB Samsung 850.

Så hva det blir til vet jeg sannelig ikke. Trolig blir det uansett en desktop og ikke laptop siden iPad løser behovet for transportabel datatjeneste. Behovet for større skjerm er større enn behovet for ytterligere en transportabel maskin. Vil nok vurdere markedet litt bedre før endelig beslutning tas.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 713 Innlegg:

Fornuftige tanker og ord Pan Gel..  Ett enkelt program for Windows og Apple, gjør at Windowsbaserte maskiner kan kjøre Mac OS og Apple maskiner kjøre Windows.  Veldig enkelt og greit og mange gjør også det.

For oss som har Mac maskiner så kan vi få virus ved bruk av Windows, men det legger seg IKKE inn i Apple maskinen kun Windows dele..  En av grunnene til at mange kjøpte Mac, var jo at det ikke var virus.  Men den dagen kommer nok da vi som har Mac OS kan få virus.  Enkelte ufarlige "ormer" har det vist vært, men de legger seg ikke inn og gjør noe med maskinen.  Da må vi godta det og gi fra oss passordet.

Selv om jeg har vært fri for virus, så har jeg nå begynt å bruke ett antivirusprogram.  Ingen av de mange Apple brukere jeg kjenner har det, og de kan muligens få en stygg og uventet opplevelse.  Det mennesket skaper kan også mennesker ødelegge.  Men jeg sluppet virus fra 1999 og frem til i dag.

A.H.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 896 Innlegg:

Fornuftige tanker og ord Pan Gel..  Ett enkelt program for Windows og Apple, gjør at Windowsbaserte maskiner kan kjøre Mac OS og Apple maskiner kjøre Windows.  Veldig enkelt og greit og mange gjør også det.

For oss som har Mac maskiner så kan vi få virus ved bruk av Windows, men det legger seg IKKE inn i Apple maskinen kun Windows dele..  En av grunnene til at mange kjøpte Mac, var jo at det ikke var virus.  Men den dagen kommer nok da vi som har Mac OS kan få virus.  Enkelte ufarlige "ormer" har det vist vært, men de legger seg ikke inn og gjør noe med maskinen.  Da må vi godta det og gi fra oss passordet.

Selv om jeg har vært fri for virus, så har jeg nå begynt å bruke ett antivirusprogram.  Ingen av de mange Apple brukere jeg kjenner har det, og de kan muligens få en stygg og uventet opplevelse.  Det mennesket skaper kan også mennesker ødelegge.  Men jeg sluppet virus fra 1999 og frem til i dag.

A.H.

Det er korrekt at det finnes program som gjør at du kan kjøre Windows på Mac uten reboot. Parallell er et slikt program. Jeg brukte det programmet tidligere på 2000-tallet, men sluttet da det stjeler for mye ressurser. Kjører du et slikt program så må du jo dele f.eks. ram. Ønsker en å kjøre begge OS på samme maskin, så er dual boot å foretrekke. Da bestemmer du ved oppstart hvilket OS du vil bruke. Vil du skifte OS, så må du reboote maskinen. Dette er absolutt den beste løsningen, men for meg ikke mulig. Min MacBook Pro tidlig 2011 kan nemlig ikke kjøre dual boot med Sierra :(.

Det er sikkert mulig med tilsvarende løsninger på en windows-basert PC, men det kjenner jeg ikke til.

Også jeg kjører antivirus programmer på både Mac og PC. I tillegg kjører jeg et malware-program som fjerner all malware som kommer på maskinen - og slikt er det masse av. Hvem har ikke opplevd at du havner på sider du slett ikke har bedt om?

At Mac I lang tid har vært forskånet for virus har kanskje først og fremst å gjøre med at utbredelsen av Mac OS sammenlignet med Windows har vært marginal samt at Mac OS, som vel er utviklet fra Unix, i utgangspunktet har vært mer robust mot hacking.

Ellers er Windows Defender som er innbakt i Windows 10 et fullgodt antivirus program. Jeg bruker ikke annet antivirus program på PC og det fungerer utmerket!

Dette innlegget har blitt redigert av PanGei: 28 mai 2018 - 15:51

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 103 Innlegg:

kjøpte iphone 8 256 gb forrige uke på elkjøp, 7500, 500 i rabatt om jeg oppgraderte abbonement med 50 kr for 1 mnd, så reel pris 7050, dyrt men godt kjøp

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 713 Innlegg:

kjøpte iphone 8 256 gb forrige uke på elkjøp, 7500, 500 i rabatt om jeg oppgraderte abbonement med 50 kr for 1 mnd, så reel pris 7050, dyrt men godt kjøp

Skal være artig hvis du forteller hvilken muligheter og bruk du likte best.  Det er jom ett utallig bruksområde på denne mobilen.  Må vel nesten kalle den en datamaskin som kan ringes med.

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 07 juli 2018 - 06:41

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 713 Innlegg:

Både kona og jeg har fått oss hver vår nye Nokia mobil.  Avanserte mobiler med "berøringsskjerm" og "berøringstastatur".  Kan også berøre mobilene når vi setter inn laderene.  Jammen meg er ikke de nye mobilene avanserte.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 17 juli 2018 - 03:56

sikry

sikry

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 277 Innlegg:

Både kona og jeg har fått oss hver vår nye Nokia mobil. Avanserte mobiler med "berøringsskjerm" og "berøringstastatur". Kan også berøre mobilene når vi setter inn laderene. Jammen meg er ikke de nye mobilene avanserte.

A.H.

Alt til sin tid , gamle kjenninger. Har hatt flere Nokia telefoner. Min første var en Erikson og det var kvalitet hele chassiet var aluminium , tålte en støyt.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 713 Innlegg:

Alt til sin tid , gamle kjenninger. Har hatt flere Nokia telefoner. Min første var en Erikson og det var kvalitet hele chassiet var aluminium , tålte en støyt.

Vi kjøpte disse Nokia nå, og du verden så avanserte de er.  Vi kan ringe til hverandre og sende SMS.

A.H.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere