Gå til innhold

Foto

nye duppeditter

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
222 svar til dette emnet

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 330 Innlegg:

Si meg, hva gjør du egentlig med alle disse utrangerte maskinene? Lider du av samle-galskap? :)

Har selv hatt mange maskiner opp gjennom tiden, men utrangert betyr utrangert. Da går de enten til gjenvinning eller til en mindre avansert bruker som klarer seg med gammel teknologi.

De må jo oppta mye unødvendig plass i dette "Mac-rommet" ditt :)?

Det kan jeg fortelle deg.

Når den digitale hverdagen kom og forandret livet ganske så mye, så begynte ett "nytt liv".  Som håndverksmester så drev jeg vesentlig med gammel og noe spesielt håndverk.  Både som ansatt og senere som mester med eget firma.

Kontorarbeidet det var med timelister og material-kort i ett nøye system, og i dertil egnede kartotek-bokser.  Jeg rørte IKKE en datamaskin før jeg ble alvorlig syk, og måtte slutte å arbeide.  DA flyttet jeg også til Thailand, og min første iMac G3 Bondi Blue ga meg mange og store gleder.  Jeg kom i kontakt med venner i Norge, og beholdt vennskapet på grunn av datamaskinen og internett.

Ett nytt liv begynte, både med datamaskin og internett, samt at fotografering jeg bestandig har likt også ble digital.  Jeg har og tatt vare på mine gamle "venner" Nikon.  Fra Nikon F70, så Nikon D70 og videre.  Den samlingen av gamle kjære kameraer har fått eget skap, for de tar jo liten plass.  Jeg sparer ikke bare på fotoapparater og Mac datamasiner.  Jeg sparer litt penger også, men ikke inne i Macrommet. :smile: 

Men datamaskiner tar mer plass, så etter 2005 og i 2006 så fikk jeg mitt første lille Macrom far sin hule.  Da hadde jeg iMac G4 og G5.  Av og til bruker jeg dem, og mimrer litt over de første operativsystemene og så annerledes og sakte de arbeider. :smile: 

Vel mitt gamle Macrom fra 2005 ser slik ut som bildene, men så bygget vi inn rommet under terrassen.  Min kones bror Phanom er en veldig flink møbel og innrednings snekker, så han laget både rommet ferdig, med brystpaneler, alle arbeidsbord, skuffseksjoner og ny skyvedør. :smile: 

Slik har det blitt utvidet, og ser litt annerledes ut i dag 14 år senere.  Den lille sittegruppa den blir nok med tiden fjernet, for nå har vi 20 kvadratmeter sittegruppe i enden av trimrommet.  Da blir det mer skap og arbeidsbenker, og da har jeg plass til det av nye datamaskiner som kommer med årene.  Hva med en egen Mac Pro side i rommet?  Da kan min gamle Mac Pro stå sammen med min gamle MacBook Pro. :-o 

Her hos meg så blir alle mine Mac datamaskiner og data-livet tatt vare på.  Rart hva vi sparer på.  Har og alle utskrifter fra NAV i egne permer etter hva de omhandler, omtrent som skillekort og kontoret fra 1981 til 1999.  Så med tiden kommer en ny iMac, men iMac Pro blir det neppe.  Hm........  Men burde vel ha den nye stellagrå fargen også, men ny Mac Pro i rustfritt stål blir det vel ikke.  Hm.........  Det hadde jo vært gøy da men prisen er ikke gøy.  

Pangel gamle forumvenn.  Har du noen forslag til Macrommet, så tar jeg i mot gode forslag fra deg.  Kanskje bygge om en gammel Mac Pro til kaffetrakter??????????????? ;-)  :-o  :smile: 

Ha en fin dag PanGel.

Vedlagt(e) fil(er)

pelle

pelle

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 264 Innlegg:

Ser at gamle maskiner kan bli verdifulle uansett er de vel verdifulle for deg Arild !

Selv er eg Surface "avhengig" har akkurat kjøpt den siste Surface pro 6 og sliter med å gi den gamle pro 4 videre ;-)

Og Pro 7 kommer vel til høsten men 20 000 NOK i pc kjøp i året er for mye for meg, så jeg venter ett par år tenker eg, vist eg lever og har økonomi til det da om den tid kommer ;-)

"Det er kjekkere å logre med halen en å gå rundt å bjeffe!"

Greit å bjeffe litt av og til også - Pelle 

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 130 Innlegg:

Pangel gamle forumvenn.  Har du noen forslag til Macrommet, så tar jeg i mot gode forslag fra deg.  Kanskje bygge om en gammel Mac Pro til kaffetrakter??????????????? ;-)  :-o  :smile: 

Ha en fin dag PanGel.

Tror ikke jeg er mannen for å gi deg råd, Arild :). Vi er i den sammenheng altfor forskjellig. Jeg tar vare på ting som er viktig, dvs ulike dokumenter, men har ingen samleren i kroppen min. 

Har jo sett noen TV-programmer om folk som ikke klarer å kvitte seg med ting som hoper seg opp, men ser av bildene at du er ikke helt der ennå :), men pass deg! :)

Jeg har noe gammelt utstyr selv, men det er bare fordi jeg ennå ikke har funnet ut hvordan bli kvitt det. Vil jo ikke kaste hvis det kan være til nytte for andre.

Ellers går turen i dag sørøst for å besøke venner, så vi høres om en dag eller to!

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 202 Innlegg:

Er det slik at droner over 700 gram må registreres i Thailand.

Har kjøpt ny drone, DJI MAVIC AIR som veger under 500 gram.

Må den registreres i Thailand....

En gang var jeg på samme plass to ganger...

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 330 Innlegg:

Tror ikke jeg er mannen for å gi deg råd, Arild :). Vi er i den sammenheng altfor forskjellig. Jeg tar vare på ting som er viktig, dvs ulike dokumenter, men har ingen samleren i kroppen min. 

Har jo sett noen TV-programmer om folk som ikke klarer å kvitte seg med ting som hoper seg opp, men ser av bildene at du er ikke helt der ennå :), men pass deg! :)

Jeg har noe gammelt utstyr selv, men det er bare fordi jeg ennå ikke har funnet ut hvordan bli kvitt det. Vil jo ikke kaste hvis det kan være til nytte for andre.

Ellers går turen i dag sørøst for å besøke venner, så vi høres om en dag eller to!

Tenkte litt på det estetiske og pene da vet du.  Du har jo sans for system og sammensettnng av ting.  Så hva med en iMac Pro i stella grå som står til gardinene.    ;-)  :-o  :smile: 

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 04 juli 2019 - 11:20

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 130 Innlegg:

Tenkte litt på det estetiske og pene da vet du. Du har jo sans for system og sammensettnng av ting. Så hva med en iMac Pro i stella grå som står til gardinene. ;-) :-o :smile:

A.H.

En iMac Pro er, bare i kraft av pris, et dominerende møbel som sender ut signaler avhengig av eierens nivå: er han en profesjonell bruker, eller har han bare for mye penger? I første tilfelle avtvinges respekt, mens det i det andre tilfelle bare er harry :). Vi begge hadde sikkert ikke sagt nei til en slik, så tror jeg ingen av oss har aktiviteter som krever slike ressurser. Så for oss: Harry :(. Vi burde nok gjemt den i et skap :).

Dette innlegget har blitt redigert av PanGei: 04 juli 2019 - 16:08

anmeno

anmeno

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 861 Innlegg:

Er det slik at droner over 700 gram må registreres i Thailand.
Har kjøpt ny drone, DJI MAVIC AIR som veger under 500 gram.

Må den registreres i Thailand....

Er rimelig sikker på at du må registrere den, jeg hadde planlagt å kjøpe mavick air i Bangkok i oktober droppet kjøpet pga at dji butikken ikke lenger kan tilby registrering, butikken anbefalte meg å ikke kjøpe hvis jeg skulle bruke den i Thailand

Sent from my JKM-LX2 using Tapatalk

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 330 Innlegg:

En iMac Pro er, bare i kraft av pris, et dominerende møbel som sender ut signaler avhengig av eierens nivå: er han en profesjonell bruker, eller har han bare for mye penger? I første tilfelle avtvinges respekt, mens det i det andre tilfelle bare er harry :). Vi begge hadde sikkert ikke sagt nei til en slik, så tror jeg ingen av oss har aktiviteter som krever slike ressurser. Så for oss: Harry :(. Vi burde nok gjemt den i et skap :).

Nå er min siste 27" iMac 5,5 år gammel, og den er sånn passe utbygget og en bra maskin. Neste maskin blir nok ganske lik den jeg har i dag, men med en bedre skjerm.  En pris som heller ikke er så ille.  Men det blir vel to år eller så frem i tid.   :smile: 

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 04 juli 2019 - 23:57

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 202 Innlegg:

Er rimelig sikker på at du må registrere den, jeg hadde planlagt å kjøpe mavick air i Bangkok i oktober droppet kjøpet pga at dji butikken ikke lenger kan tilby registrering, butikken anbefalte meg å ikke kjøpe hvis jeg skulle bruke den i Thailand

Sent from my JKM-LX2 using Tapatalk

https://youtu.be/a4x_fT7IEXQ?t=370

https://thaiembdc.or...ay-to-thailand/

Dette innlegget har blitt redigert av Tellus: 05 juli 2019 - 09:35

En gang var jeg på samme plass to ganger...

Stein19

Stein19

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 665 Innlegg:

Ja fikk en "ny" duppeditt i går kveld.....

Nokia mobil fra 2010 :-o

Den "gamle" var fra 2009.....

Ellers så kjøper jeg innimellom duppeditter etter anbefaling fra Odd Nerdrum....

De må helst være fra før 1840....

janet

janet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 448 Innlegg:

Ellers så kjøper jeg innimellom duppeditter etter anbefaling fra Odd Nerdrum....

om du er keen på gamle duppeditter, sjekk butikkene her;

Istanbul, broen som går over Golden Horn,

Galata siden, under selve broen, en haug med elektro butikker fyllt med gamle duppeditter,

ikke 2nd hand

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 330 Innlegg:

Selv så kjøpte jeg en ny Nokia 3310 i slutten av 2018.  Bra og enkel mobil for å ringe og sende meldinger.  Forøvrig har den norsk meny.  Kona har den gule Nokia 8110 den gule med skyvelokk over tastaturet.  :smile: 

A.H.

Stein19

Stein19

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 665 Innlegg:

Ja....

Må tilstå at min Nokia som er i og brukes i Thailand...

Ble kjøpt ny i 2018...

Den forrige av annet merke og større skjerm mm.....

ble "druknet" under Songkran for et par år siden....

PS! Hadde den i lomma......

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 130 Innlegg:

Arild og Stein: Det dere beskriver hører ikke hjemme under "nye duppeditter". De tilhører "teknisk museum".

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 330 Innlegg:

Arild og Stein: Det dere beskriver hører ikke hjemme under "nye duppeditter". De tilhører "teknisk museum".

Nei da.  Nye duppeditter de som både dupper og ditter vet du.

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 330 Innlegg:

Brev fra fastlegen ang MR-røntgen jeg var på for 4 uker siden.Har vært plaget med høyre skulder i åresvis.Gått ut av ledd med den minste bevegelse.Når jeg jobbet med ankerhandling måtte kollegene mine dra den på plass flere ganger om dagen.Ble kalt inn til kapteinen som ville jeg skulle reise hjem,men nektet.MR-røntgen viser store slitasjeskader,betennelse i skulderen og skadet menisk i skulderen.Leddkapselen holdes ikke på plass.Time på mandag for videre oppfølging som mest sannsynlig blir operasjon.

Næmmen næmmen PanGel da tenk å si slik da.  Nye skuffseksjoner og benkplate over hele den venstre siden av Macrommet, og det er nye duppeditter må vite.  Samt at det er helt nytt for de i landsbyen å se iMac G3 Blue Bondi 1999, og iMac G3 FloWwer Power fra sent 2000.  CD/DVD spilleren mellom begge iMac G3 var og nytt for mine naboer.  Pris for begge  iMac G3 var levelig og kun 3600,- kroner.  Så det duppa litt i ditten når jeg kjøpte dem.   ;-)  ;-)  :-o 

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 26 juli 2019 - 11:35

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 130 Innlegg:

Næmmen næmmen PanGel da tenk å si slik da.  Nye skuffseksjoner og benkplate over hele den venstre siden av Macrommet, og det er nye duppeditter må vite.  Samt at det er helt nytt for de i landsbyen å se iMac G3 Blue Bondi 1999, og iMac G3 FloWwer Power fra sent 2000.  CD/DVD spilleren mellom begge iMac G3 var og nytt for mine naboer.  Pris for begge  iMac G3 var levelig og kun 3600,- kroner.  Så det duppa litt i ditten når jeg kjøpte dem.   ;-)  ;-)  :-o 

A.H.

Hvor er kassettspilleren? Slikt var jo populært like før århundreskiftet.

Lucifer

Lucifer

Medlem

• Medlemmer
  • 1 428 Innlegg:

Næmmen næmmen PanGel da tenk å si slik da. Nye skuffseksjoner og benkplate over hele den venstre siden av Macrommet, og det er nye duppeditter må vite. Samt at det er helt nytt for de i landsbyen å se iMac G3 Blue Bondi 1999, og iMac G3 FloWwer Power fra sent 2000. CD/DVD spilleren mellom begge iMac G3 var og nytt for mine naboer. Pris for begge iMac G3 var levelig og kun 3600,- kroner. Så det duppa litt i ditten når jeg kjøpte dem. ;-) ;-) :-o

A.H.

viste ikke at du hadde åpnet et museums rom i huset ditt med gammelt datautstyr 😉

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 330 Innlegg:

Hvor er kassettspilleren? Slikt var jo populært like før århundreskiftet.

Kassettspilleren er ikke relatert til Mac og Macrommet vet du.  Men jeg her det i bilen jeg kjøpte i Thailand. :smile: 

A.H.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 130 Innlegg:

Kassettspilleren er ikke relatert til Mac og Macrommet vet du.  Men jeg her det i bilen jeg kjøpte i Thailand. :smile: 

A.H.

Min nyere utgave av Fortuner har CD-spiller. men også det er jo etterhvert blitt avlegs. iPhone er parret med bilen via Bluetooth så musikken kommer fra telefonen samt at koblingen gir handsfree telefon, styrer alt fra rattet.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere