Gå til innhold

Foto

Kinesiske myndigheter nekter å gi ut singel attest unødig...

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
2 svar til dette emnet

Ole Inge

Ole Inge

Nytt Medlem

• Medlemmer
  • 4 Innlegg:

Hei Igjen.

Nå i april reiste min forlovede til den norske ambassade i Beijing med alle dokumentene for å søke om forlovelsetillatelse. Denne er nå snart ferdig, da eg har ringt til Udi og dem sier at dem har siste del igjen og det er en vandel sjekk på meg. Regner med at dette ikkje tar så meget lang tid.

Vi har ein plan på at eg reise ned til Kina i starten av februàr om ho får svar før den tid for at vi så 3 uker seinere reise sammen til Norge igjen og starte forlovelsestillatelsestiden.
Vi må jo da søke om prøving av ekteskapet for å få ett gyldigtbryllup i Norge og det er derfor ho trenger en rykende fersk attest, oversatt og legalisert før vi reiser til Norge sammen.

Problemet vi møter nå er at Kina har slutta å gi ut unødige Non Marital status certificates, altså singel attest på at folk er ugift. Når vi søkte om forlovelsetillatelsen før i år, så gjekk det fint fordi ho fekk søkt om singel attest i mars altså før Kina endra på dette. Men no rundt i september måned skjedde dette: http://globaltimes.c...nt/943182.shtml

For eit par veke siden når vi fikk melding om at forlovelsetillatelsen snart var i boks hjå Udi, så tok min forlovede ein nyskjerrig tur å snakka med Civil affairs office/foreign office og denne gang fekk ho ikkje ein slik attest. Dette fekk ho ikkje og det var dette ho var litt redd skulle skje nå. Etter at vi høyrde om dette Kina gjorde.
Etter eit par dager tok eg kontakt med folkeregisteret i Skatteetaten og forklarte saken.
Dei forklarte meg at om ho ikkje kan skaffe ein singel attest, så må dei ordne ein attest på at dei ikkje leverer ut singel attester lengre, slik at ho har dokumentert problemet. Min forlovede reiste igjen en gang til Civil affairs office og dette ville dei heller ikkje gjere, fordi det ikkje er deira ansvar og dette er unødigt å gjere...

Ho har allerede fått den singel attesten som ho ordna i mars i år som blei kopiert og lagt ved Forlovelsetillatelsen. Ho har forsatt originalen oversatt av autorisert Notarius og legalisert.
Denne er nå 9 måneder gammel og når eg reiser til Kina og vi desperat prøver å få skaffa ho noko dokument og kjem tomhendt heim uten å få dokumentert det. Det er dette som nå er eit lite sjukt mareritt for oss, me som vi håper skal gå i boks til slutt.

Eg ringte folkeregisteret i dag igjen og forklarte dei dette og dei svarde at om ikkje vi kunne skaffe noko som helst dokumentasjon til min forlovede fra Civil affairs office der nede hjå henne, så måtte vi bare prøve å dokumentere det så godt vi kan når vi kommer tilbake til Norge, men vi kunne risikere å få det vanskelig...

Eg har nå sendt en epost til kinesiske ambassaden i Norge om hjelp til dette. Tro dere at det kan hjelpe?
Det mest geniale hadde jo vert at kinesiske ambassaden hjalp oss med å lage ett stempla dokument der dei beskriver at vi trenger denne attesten. Slik at vi kan syne denne til kontoret der nede som hun må få ut attest fra.. Noko sånt.

Har dykk her på forumet som har erfaring med Kina i den siste tiden, noko tips og råd til kva vi skal gjere med dette? Dette går meg litt på nervene, rett og slett... Kan ikkje tenke meg at det bare er eg som stanger hodet i veggen med tanke på at det er vel flere som venter eller nettopp har ventet og får svar på forlovelsetillatelse med noen fra Kina? :o

Dette innlegget har blitt redigert av Ole Inge: 12 oktober 2015 - 19:46

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 152 Innlegg:

Så godt dere kan , vil si å bruke den singleattesten hun har, ser ikke bort fra at det går helt greit

Ole Inge

Ole Inge

Nytt Medlem

• Medlemmer
  • 4 Innlegg:
Jepp. Vi skal gjøre vårt beste :) regner med at dette går fint ^^

Dette innlegget har blitt redigert av Ole Inge: 13 oktober 2015 - 18:56

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere