Gå til innhold

Foto

Syria ett land med tragedier.

* * * - - 2 Stemmer

• Vennligst logg inn for å svare
1750 svar til dette emnet

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 161 Innlegg:

Det forsvever meg at sammenhengen mellom egen trygghet og velstand ikke på noe vis sier noe om folks takknemlighet og empatiske evner. Det bare "er" slik.... At nordmenn fortjener å ha det bedre enn alle andre og at de ikke trenger å bry seg om andre medmennesker.

Om noen skulle mene at flyktningene bør tas i mot og gis husly, mat og varme - også her i Norge - så er de forblindet av politikere som kun er ute etter å mele sin egen kake og skaffe seg en toppjobb i det internasjonale system. Hvor dum kan man bli?

Vel, det finnes fortsatt nordmenn som er så dumme at de ser den mennesklige lidelsen før de får øye på religion, økonomi og storpolitikk.
Og det skal vi være veldig glade for.
Tenker jeg.

Tror du tenker riktig jeg.  Når vi ser på denne siden som handler om hundrevis av døde og millioner på flukt, så er hva Stordalen fikk eller ikke det folk i forumet nesten bryr mest seg om.  Litt skremmende at dette nesten blir "hovedtemaet" og det som diskuteres.  Man glemmer det siden handler om........  Millioner av mennesker i nød.

A.H.

Kalmar

Kalmar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 484 Innlegg:

Man kan ikke tenke eller bry seg om alt i verden. Det går ann å stenge grensene. Jeg tror vi nordmenn skal være glad for at det ikke skjer på våres strender. Jeg tror nok vi ville sett enn annen nordmann som ligger dypere i oss. Skal man bekymre seg om millioner av menneskers skjebner så får man ett problem.

Media og journalister driver 30 minnuters journalistik som er ukritisk og rå. Feks ble denne 3 åringen brukt for hva det var verdt av media her i Norge. Så viste det seg at de bodde i Tyrkia. Og da snudde røkla at det spiller ingen rolle allikevel. Eller ignorte at de tok feil av saken og går nå videre.

Slik medmennskelighet viser nordmann om en 3 åring for hva det er verdt. Slikt er trist og skremmende. Det skaper konfrontasjoner som de ikke bryr seg om.

Faktumet er at faren drev sønnen i døden for ett bedre liv selv om de var trygge i Tyrkia. Poenget er at de villige til å gå hele veien. Koste hva det koster for ett bedre liv godt hjulpet av smuglere.

Ett faktum er at det sitter personer familie og slekt i Norge som sender penger ned. Bør disse personene som allerede bor i Norge som er med på å skape denne krisen fortsatt få bo i Norge? nei, jeg synes ikke det. De bidrar til ett voldsomt problem som er vanskelig å løse, hvis ikke NATO går inn og rydder opp. Krigere er tross alt krigere.  "Cry havoc, slip the dogs of war".

Også kan norge ta på seg skylda med libya og skalke lukene i Lybia. Det var så mye skryt om det. Se nå. 

Dette innlegget har blitt redigert av Kolami: 07 september 2015 - 01:48

Kalmar

Kalmar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 484 Innlegg:

Jeg synes man skal kunne mene hva man vil , om ingen er kritiske og satt med henda i fanget og bare nikket, ville kanskje noen utnyttet situasjonen, og hvorfor skulle ikke stordalen få betalt for rommene, men kan ikke se at man kan si det ene eller det andre på nåværende tidspunkt og påberope seg sannheten, om hotellrom eller stykkpris, er jo gunstig med 5 personer pr rom da det inkluderer mat pr rom, ikke vet jeg

Det finnes allerede personer i Norge som tjener millioner på millioner på asylsøkere eller hva de når er. Så du har ett poeng, hvorfor kan ikke Stordalen også gjøre det.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Norge har vært flinke til å ta inn kvoteflyktninger - men Ap er også for en et begrenset mottak og innvandringsstopp.

Nå kan vi sikkert bli noedt til å ta inn flere enn de 8000 som en er blitt enige om, i lopet av en 3-årsperiode.

I foelge Fns flyktningekonvensjon er ikke er ikke hovedhensikten å ta imot flyktninger for at de skal bosette seg permanent, men at de skal være sikret et trygt opphold i et land til det er trygdt å reise hjem igjen.

Så at vi tar imot flyktninger som bor trygt i flyktningeleirer er å gå lenger en denne konvensjonen tilsier, som er et politisk valg et land selvsagt har rett til å gjoere.

Problemet i flyktningeleirene er at de lever på en minimumsgrense som de etter et par år ikke orker mer av, og soker seg videre til land med bedre forhold.

Med et så stort antall flyktninger i land som Tyrkia, Jordan, Libanon, Irak og nå Hellas, som er i underkant av 4 millioner, så virker det som vesten har sviktet sin oppgave i å være med på å hjelpe til oekonomisk, og derved ha vært med på å skape dagens flyktningestroem til Europa.

Flere rike arabiske oljeland blir kritisert fordi de nesten ikke tar imot flyktninger - men det viser seg at rikdommen i disse landene kan være skjoer.

Saudi Arabia f.eks er i en vanvittig underballanse i den interne oekonomien, som er det dobbelte av i fjor - husker ikke tallet.

Derfor fortsetter de å pumpe opp olje som de selger billig, for å utvide sinfra foer store markedsandel - som ikke er en fordel for NOrge, som ikke kan drive en like billig oljeproduksjon. Men vi har oljefondet å flyte på så lenge det varer.

Så flyktningene soeker seg nok hovedsakelig til Europa.

Så jo lenger urolighetene i Syria fortsetter jo flere flyktninger vil komme til å etablere seg permanent i Norge og Europa - det er en selvfoelgelig noedt til å ta hoyde for. Men det er jo ikke foerste gang vi tar imot flyktninger.

Men vi må ikke glemme de som sitter igjen i leirene, som er flertallet.

Leste forresten at mange flyktninger hadde blitt skremt av velkomstjubelen de opplevde da de ankom Tyskland - det viser bare hvor traumatiserte mange av dem er.

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:
http://www.dagbladet...krisa/40983436/
Skulle tro at dette var oppklarende nok, men spekulasjonene og støyen kommer nok til å fortsette.
Dessverre.

chelsea

chelsea

Medlem

• Medlemmer
  • 6 127 Innlegg:

Tror du tenker riktig jeg.  Når vi ser på denne siden som handler om hundrevis av døde og millioner på flukt, så er hva Stordalen fikk eller ikke det folk i forumet nesten bryr mest seg om.  Litt skremmende at dette nesten blir "hovedtemaet" og det som diskuteres.  Man glemmer det siden handler om........  Millioner av mennesker i nød.

A.H.

det er mange mill i nød men norge skal ikke være en plass for dem

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 080 Innlegg:
Er rimelig sikker på at alle som er noenlunde åndelig friske synes denne flyktningesituasjonen er fryktelig og føler empati for de som rammes. Når det så kommer til hvordan man best kan hjelpe deler man seg i to hovedgrupper: De som nærmest ikke har grense for hvor mange de vil slippe inn i landet og de som helst så at ingen slipper inn i Norge.
Det synes for meg som at de mest "flyktingevennlige" er hva vi kan kalle priviligerte mennesker som befinner seg i en trygg økonomisk situasjon som bare i liten grad trues av at tusenvis av flyktninger. De skeptiske er enten folk som selv er helt avhengige av bidrag fra velferdssamfunnet og føler sin egen situasjon truet, eller personer med stor omtanke for denne gruppen nordmenn.
Altså er det helt forståelige mekanismer som trigges. De aller fleste har empati så lenge det ikke truer egen eksistens!
Derfor synes jeg det er slag under beltestedet å tillegge kritikerne dårlige moralske egenskaper. Selv befinner jeg meg et sted på midten, men som pensjonist er jeg jo avhengig at Norge ikke kollapser.
Vi har nok en plikt til å hjelpe mennesker i nød, men vi har også en plikt til å opprettholde det velferdssamfunnet det har tatt oss generasjoner å bygge opp.

pung

pung

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 63 Innlegg:
Det som blir glemt i diskusjonen er årsaken til at folk flykter.hvis det ikke settes inn store ressurser på å få stoppet galskapen til IS og de andre idiotene av ekstreme muslimer i Midtøsten , er nokk dette bare en dråpe i havet av hva som kommer til å komme.

tom74

tom74

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 314 Innlegg:

Er rimelig sikker på at alle som er noenlunde åndelig friske synes denne flyktningesituasjonen er fryktelig og føler empati for de som rammes. Når det så kommer til hvordan man best kan hjelpe deler man seg i to hovedgrupper: De som nærmest ikke har grense for hvor mange de vil slippe inn i landet og de som helst så at ingen slipper inn i Norge.
Det synes for meg som at de mest "flyktingevennlige" er hva vi kan kalle priviligerte mennesker som befinner seg i en trygg økonomisk situasjon som bare i liten grad trues av at tusenvis av flyktninger. De skeptiske er enten folk som selv er helt avhengige av bidrag fra velferdssamfunnet og føler sin egen situasjon truet, eller personer med stor omtanke for denne gruppen nordmenn.
Altså er det helt forståelige mekanismer som trigges. De aller fleste har empati så lenge det ikke truer egen eksistens!
Derfor synes jeg det er slag under beltestedet å tillegge kritikerne dårlige moralske egenskaper. Selv befinner jeg meg et sted på midten, men som pensjonist er jeg jo avhengig at Norge ikke kollapser.
Vi har nok en plikt til å hjelpe mennesker i nød, men vi har også en plikt til å opprettholde det velferdssamfunnet det har tatt oss generasjoner å bygge opp.

Skal systemet fungere i framtiden, så må man se litt på pliktene innbyggerne har. I dag et alt fokus på rettigheter. For å beholde dette systemet må vi stramme inn, det tror jeg er uunngåelig. Uavhengig av flyktninger.

I give up

I give up

Medlem

• Utestengte brukere
  • 3 860 Innlegg:

Tyskland som ikke er langt unna Norge regner med å ta imot 800.000 flyktninger i år....

Så de som gnåler om tall her burde skamme seg!

Er du klar over hvor mange mennesker som bor i alle disse landene i Afrika og Asia hvor det pågår en væpnet konflikt? Jeg leste at Trondheim skulle øke antall immigranter dem kunne ta imot fra 400 til 600 stykker. Noe som for meg blir lettere tragisk. For jeg tror ikke dem helt forstår hvilke dimensjoner dette har. Er man ikke i stand til å ta de rette avgjørelsene på det rette grunnlaget så er det mulig at man kan bli litt overasket når "flodbølgen" av mennesker kommer å "banker på døra". 

Land som Hellas, Italia og Spania sliter allerede med en skakkjørt økonomi. Landene har store problemer med å ta seg av sine egne innbyggere og skal i tillegg ta seg av tusenvis av mennesker fra Afrika og Asia. Når er det disse landene "kneler" om dem ikke allerede er i ferd med å gjøre det? Når disse landene ikke lenger klarer sine oppgaver så øker presset på de andre landene i Europa. Og for tilfellet så ser det ut til at Tyskland er hovedlandet for immigrantenes oppmerksomhet. Noe som dem blir oppfordret til av enkelte politikere. Men hva er det som skjer dersom Tyskland også "kneler"? Finnes det i det hele tatt noen som har forstått at det finnes en fysisk og økonomisk grense for hvor mange som kan komme.   

lord

lord

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 404 Innlegg:

http://www.dagbladet...krisa/40983436/
Skulle tro at dette var oppklarende nok, men spekulasjonene og støyen kommer nok til å fortsette.
Dessverre.

Mener du skattebetalere ikke i Norge ikke skal ha rett til å bry seg med hvordan deres skattepenger
disponeres og om det er fornuftig bruk å innkvartere de på et 4 stjerners hotell?

Eller kanskje du også bruker å være like kjapp som Stordalen  til å dreie samtalen inn på din kostpris, når du spontant, av ditt gode hjerte, har invitert gjester som du vet ikke har hatt et enkelt liv? :smile:

Dette innlegget har blitt redigert av lord: 07 september 2015 - 08:49

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 163 Innlegg:
Voldsomme sammenstøt

Flyktninghjelpen, som er til stede på Lesbos, forteller at det gikk så hardt for seg at deres folk måtte trekke seg unna tidligere i dag.

– Det har vært voldsomme sammenstøt så langt, og ambulansene har kjørt i skytteltrafikk, forteller Benedicte Giæver, direktør for Flyktninghjelpens beredskapsstyrke, til VG på telefon fra Lesbos.

Hun og en kollega kom til øya søndag ettermiddag men har fått en kort oppsummering fra kollegene som jobber for FNs høykommissær for flyktninger. De var til stede da politi og flyktninger barket sammen.

– I dag var det så ille at våre folk måtte trekke seg ut. Det ble for voldelig rett og slett. Det var ganske brutalt. Folk har gått til angrep mot politiet og politiet har slått hardt ned på opprøret, sier Giæver.

Hun forteller at mange av flyktningene kom hit med forventninger om de kunne reise rett videre og at den varme mottagelsen flyktningene har fått i Tyskland har skapt en stemning om at de må skynde seg videre.

En gang var jeg på samme plass to ganger...

lord

lord

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 404 Innlegg:

Voldsomme sammenstøt

Flyktninghjelpen, som er til stede på Lesbos, forteller at det gikk så hardt for seg at deres folk måtte trekke seg unna tidligere i dag.

– Det har vært voldsomme sammenstøt så langt, og ambulansene har kjørt i skytteltrafikk, forteller Benedicte Giæver, direktør for Flyktninghjelpens beredskapsstyrke, til VG på telefon fra Lesbos.

Hun og en kollega kom til øya søndag ettermiddag men har fått en kort oppsummering fra kollegene som jobber for FNs høykommissær for flyktninger. De var til stede da politi og flyktninger barket sammen.

– I dag var det så ille at våre folk måtte trekke seg ut. Det ble for voldelig rett og slett. Det var ganske brutalt. Folk har gått til angrep mot politiet og politiet har slått hardt ned på opprøret, sier Giæver.

Hun forteller at mange av flyktningene kom hit med forventninger om de kunne reise rett videre og at den varme mottagelsen flyktningene har fått i Tyskland har skapt en stemning om at de må skynde seg videre.

Ja, det er  bare å ta godt imot de og signalisere at de er velkomne, så vil vi jo kunne ha gleden og berikelsen av samme  tilstrømning her også, helt til det er like ille her som der de kommer fra.

Det er mer en nok av de til det. :smile:

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:
Søta bror håner oss nordmenn

Vill ni också hjälpa nu, Norge?

Plötsligt möts Fremskrittspartiet med kalla handen av kommunerna, och författaren Anne Holt ser ett trendbrott i det rika men slutna landet.

Idag 07:00 av Pascal Engman

I kategorin Krig & konflikt

DelaDelaDela
OSLO.

Norge är ett av världens rikaste länder.

Samtidigt är man ett av de länder som tar emot minst antal flyktingar i hela Europa.

Efter att systemen kollapsat skänker restauranger – via Facebookgruppen "Refugees Welcome to Norway" – mat till flyktingarna.

Nu uppmanas människor på internet att restaurangerna ska bojkottas.

http://www.expressen...jalpa-nu-norge/

Dette innlegget har blitt redigert av tyvhans: 07 september 2015 - 09:43

Pain is temporary, honor lasts forever.

Kalmar

Kalmar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 484 Innlegg:

Det som blir glemt i diskusjonen er årsaken til at folk flykter.hvis det ikke settes inn store ressurser på å få stoppet galskapen til IS og de andre idiotene av ekstreme muslimer i Midtøsten , er nokk dette bare en dråpe i havet av hva som kommer til å komme.

Det er blitt sagt at det er bare begynnelsen fra ulike organisasjoner som tar seg av problemer der nede. Men etter å snakket med noen idag så kan det være noen lyspunkter for Norge..det er ikke til Norge de vil, men til Sverige og Tyskland da det er gode sosiale goder og de blir ikke kontrollert i den grad som de ville gjort i Norge..så kan man spørre seg om det er noe å juble over eller ikke...

lord

lord

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 404 Innlegg:

Søta bror håner oss nordmenn

Vill ni också hjälpa nu, Norge?

Plötsligt möts Fremskrittspartiet med kalla handen av kommunerna, och författaren Anne Holt ser ett trendbrott i det rika men slutna landet.

Idag 07:00 av Pascal Engman

I kategorin Krig & konflikt

DelaDelaDela
OSLO.

Norge är ett av världens rikaste länder.

Samtidigt är man ett av de länder som tar emot minst antal flyktingar i hela Europa.

Efter att systemen kollapsat skänker restauranger – via Facebookgruppen "Refugees Welcome to Norway" – mat till flyktingarna.

Nu uppmanas människor på internet att restaurangerna ska bojkottas.

http://www.expressen...jalpa-nu-norge/

Nå er det vel bare å søke på brann og trusler mot asylmottak i Sverige, og økning i oppslutningen om Sverigedemokratene den siste tiden, så er det vel ikke rart mange Svensker også ønsker Norge skulle investert mer av sin formue for å få ta imot like mye av sånn berikelse. :smile:

http://www.webavisen...emokraterna.htm

Men vil man ha masse splittelse og oppblomstring av voldelige høyreekstrem terror, så er det bare å kjøre på,

for i Tyskland brenner det også godt i mottakene for tiden, selv om de forsøker dysse det ned.

Så velkomsten der er visst ikke så entydig positiv som det ønskes gis uttrykk for.

http://www.klassekam...NTBU/1514979173

Dette innlegget har blitt redigert av lord: 07 september 2015 - 10:45

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:

Her er det klippet og limt jamt godt for og skape hets forståligt '

Men det hele er ille og framstår med en undertone av noe vi bør være forgode til og postere

Dett er som og hive bensin på bålet ..

Dette er informasjon fra en nyhetstilbyder vi vanligvis ikke forholder oss til og jeg er enig med tyvhans i at denne reportasjen er svært ensidig og med en åpenbar slagside. Jeg lar den foreløpig  likevel stå, men påminner forumets medlemmer om å trø varsomt og forholde seg til forumreglene.

Gjentatte brudd på reglene vil nå direkte kunne føre til advarsler om utestengelser. Inntil videre har vi stort sett nøyet oss med å fjerne innlegg som bryter med forumreglene i denne tråden. Det er absolutt lov å være kritisk til flyktningetilstrømningen og gi uttrykk for det, men nedvurderende generalisering av medmennesker på grunnlag av deres religiøse, etniske og kulturelle tilhørighet vil ikke tolereres. 

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Det er ikke dette vi ser på TV2 nyheter

End Times: Europe crumbles under the devastating Impact of Mass Immigration

Dette er vel neppe flyktninger, men illegale innvandrere - hvorfor de oppfoerer seg som poebler og vandaler kan en bare spekulere på.

Men  når en ser slike bilder virker det ikke mye tiltalende å få slike horder innover Europa og sitt eget land, det kan jo skremme vettet av hvem som helst.

Men frem til neste århundreskifte vil Afrika ha den stoerste befolkningsveksten, og ta igjen Asia, og gå forbi med 1 milliard mennesker, mens Kina og resten av verdensdelen vil stoppe noe opp.

Amerika og Europa vil bli stående med 1 milliard hver.

Så den stoerste befolkningsveksten kommer i Asia og Afrika. Det er det en regner med.

Alt avhenger av utviklingen i Afrika, som er den fattigste verdensdelen, der store deler av jorden er mindre egnet til landbruk.

Men vi må nok venne oss til at stadig flere afrikanere vil bort fra et fattigslig liv. Det er forståelig.

Så spoers det hvordan en skal forholde seg til en slik situasjon - politisk og humanitært.

tom74

tom74

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 314 Innlegg:
Det blir da rapportert fra Tyskland. Hva er det som holdes skjult. Leser norske og utenlandske aviser , og der kan man lese om brann på asylmottak, demonstrasjoner etc.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

At denne videoen er tendesioes er så - men det er da virkelige bilder der folk har kommet seg til Europa.

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere