Gå til innhold

Foto

Kan man veksle valuta fra Norske kr til PHP i Davao City?

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
13 svar til dette emnet

Leinad

Leinad

Nytt Medlem

• Nye medlemmer
  • 10 Innlegg:

Hei alle sammen.

Første tråden min her, desverre så er det et spørsmål jeg lurer på: Familien hadde med seg noen kroner ifra Norge og skulle gjerne får vekslet dette til Filipinske pesos. Vet noen om det er en bank i Davao City som gjør dette? Har forstått at det ofte kun går ann med Euro og USD, så et videre google søk gjorde meg ikke akkurat smartere.

Takk på forhånd. :)

janinge

janinge

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 7 965 Innlegg:

Norsk valuta er gangbar i hele siviliserte Asia, så det er nok ingen problemer.

KJÆRLIGHETENS MAKSIMUM ER KONSTANT.

Datu

Datu

Medlem

• Medlemmer
  • 303 Innlegg:

Ingen problem. Alle landsdekkende banker har opptil flere filialer i Davao. Det er den største byen på Mindanao, både befolkningsmessig og økonomisk. Dessuten har mange større kjøpesentre vekslingskontorer som også tar norske kroner.

-Still going, but not so strong.

Leinad

Leinad

Nytt Medlem

• Nye medlemmer
  • 10 Innlegg:

Norsk valuta er gangbar i hele siviliserte Asia, så det er nok ingen problemer.

Kjæresten prøvde å veksle sine Kroner i sin Metrobank filial på davao, men de sa kun at de godtok Euro og USD, så vi ble litt usikker på om det var sånn hos de fleste bankene. Vet dere om noen spesifike banker, eller kjøpesentre i Davao City, som tar NOK?

balo

balo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 450 Innlegg:

Dette var da rart , prøv et av vekslingskontorene isteden. Jeg kjenner bare til Thailand og her kan du veksle NOK overalt. 

Tullebukken

Tullebukken

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 764 Innlegg:

Det "morsomste" som jeg "opplevde", når jeg vekslet kontant (Kr.) på Filidpinene var jo å få en beskjed om at ikke gå med så mye penger og da vekslet jeg det som var/er normalt i Thailand.

Dette innlegget har blitt redigert av Tullebukken: 27 juli 2015 - 18:47

dag1

dag1

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 280 Innlegg:

Her er min erfaring fra Bohol i 2010:

Turen til Talibon gikk greit men i Talibon gikk det ikke greit, ikke en pesos å få. Samme som i Ubay
atm-ene var bare for filippinske konti og Western Union ville heller ikke ha norske kroner. 
Vurderer å få noen hjemme til å gå til WU i Oslo og sende penger til meg, selvfølgelig mulig å få til, men ikke akkurat nå, det er jo midt på natta hjemme.

Jeg hadde også noen UK pund som de heller ikke ville veksle, NOK hadde de ikke hørt om.

Enkleste måten kan være å finne noen norske som kan tenke seg å veksle for dere.

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

Jeg forstår ikke dette: Noen skriver at norske kroner kan veksles overalt,- andre at det ikke lar seg gjøre når de forsøker.

En av fløyene må jo ta feil.

balo

balo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 450 Innlegg:

Godt spørsmål. Filippinene er tydeligvis ikke like oppegående som andre turistland . Ihvertfall ikke utenfor de store byene. 

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 253 Innlegg:

Har aldri hatt problemer med å veksle NOK i Cebu City. Men på Bohol og i Puerto Princesa, som er den største byen på Palawan, klarte jeg det ikke. Riktignok noen år tilbake.

I Davao, som er millionby, bør det imidlertid ikke være noe problem hvis en oppsøker de større bankene.

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

Er det riktig at jeg har lest at det ikke går an å ta ut lokal valuta fra ATM systemet hvis man har utenlandsk konto.

I så fall må jeg sette spørsmåltegn ved Filippinene. 

dag1

dag1

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 280 Innlegg:

Er det riktig at jeg har lest at det ikke går an å ta ut lokal valuta fra ATM systemet hvis man har utenlandsk konto.

I så fall må jeg sette spørsmåltegn ved Filippinene. 

Ja, det finnes mange ATM som kun er for Phillipin konto. Jeg hadde problemer nord på Bohol og på Camotes.

Mactan, Cebu og Manila er det aldri problem da ATM for Phil og Visa ofte finnes i nærheten av hverandre.

Og ja, det er mange ting vi setter spørsmålstegn ved vedrørende Asia  :smile:

Datu

Datu

Medlem

• Medlemmer
  • 303 Innlegg:

[...]

Nei, det er ikke riktig.

ATM'ene til de fleste store landsdekkende banker tar utenlandske kredittkort. (Visa, Mastercard)

Det er: BDO, BPI, Metrobank, Chinabank, PNB, Union Bank.

I alle byer og i større tettsteder er en eller fler av disse bankene representert med sine filialer og ATM'er. Jeg har aldri hatt problemer med å ta ut penger (Problemet er vel heller at en tar ut litt for mye penger, og må svi for det når vi er tilbake i gamlelandet...)

Men det er noen banker som kun tar lokale ATM-kort. Det er lokalbanker og noen såkalte "rural banks" som har filialer over hele Filippinene. Det er bla: Landbank, Planters Bank.

Når det gjelder American Express har jeg hatt problemer. De fleste ATM'er tar ikke AmEx, har jeg erfart.

Man kan si mye om det filippinske bankevesen. Og det er da også blitt gjort. Filialene kommer tett som hagl, men servicen er ofte så som så. Kontrastene er tildels store i forhold til Norge. Noen steder,  på Zamboanga-halvøya f. eks, blir minibanker "beskytta" av soldater i full stridsutstyr. Selsom opplevelse...

Her er Wikipedia sin artikkel liste over de forskjellige typer av banker i Filippinene:

https://en.wikipedia...the_Philippines

Dette innlegget har blitt redigert av Datu: 29 juli 2015 - 15:53

-Still going, but not so strong.

balo

balo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 450 Innlegg:

Virker som Filippinene trenger å oppdatere seg på flere områder, men det kommer seg vel etterhvert. 

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Filippinene

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere