Gå til innhold

Foto

Det beste med Asia

* * * - - 1 Stemmer

• Vennligst logg inn for å svare
51 svar til dette emnet

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

Det er noe ved Asia som alltid får meg til å slappe av og senke skuldrene. Kanskje ikke med en gang flyet lander, men når jeg har vært der en dag eller to. Både når jeg er midt i Bangkok og når jeg har late dager på stranda. Og noe sier meg at det ikke er maten, klimaet eller prisnivået, selv om også disse er egenskaper jeg verdsetter ved de landene som jeg reiser til. Jeg klarer ikke helt å sette ord på det, men dette er altså det jeg liker best med å reise til Asia.

Er det noen av dere andre som har det på samme måten? Hva er det dere liker best med Asia? Tenker da spesielt på landene dere bor i eller pleier å reise til.

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

janet

janet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 439 Innlegg:
Har det på samme måten selv.

Føler sterkt inni meg at her er det godt å bo/være, litt uklart hvorfor.
Tenker på dette flere ganger per uke.

"god"-elementer for meg er nok:

*LoS er ganske tilbakelent
*ting går i slow motion her
*innen rimelighetens grenser kan du i stor grad gjøre som du vil / se ut som du vil / kle deg som du vil
(sånt liker en gammel anarkist)
*i mitt dagligliv er det lenge mellom hver gang jeg treffer på tullinger eller folk som er vanskelige
å ha med å gjøre
*folk maser lite / kjefter lite

(det der med klima/mat/kultur/prisnivå etc er bare bonus stash man finner MANGE steder i verden)

solhov

solhov

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 56 Innlegg:

Det er noe ved Asia som alltid får meg til å slappe av og senke skuldrene. Kanskje ikke med en gang flyet lander, men når jeg har vært der en dag eller to. Både når jeg er midt i Bangkok og når jeg har late dager på stranda. Og noe sier meg at det ikke er maten, klimaet eller prisnivået, selv om også disse er egenskaper jeg verdsetter ved de landene som jeg reiser til. Jeg klarer ikke helt å sette ord på det, men dette er altså det jeg liker best med å reise til Asia.

Er det noen av dere andre som har det på samme måten? Hva er det dere liker best med Asia?

Ja her jeg helt enig med deg, dette er også min erfaring etter å ha seilt på FEAST og bodd der noen år.

Jeg har lenge hatt planer om å flytte tilbake til Asia når jeg ble pensjonist, men det var ikke så enkelt å forlate det man har her i Norge som jeg tidligere trodde. :-)

Men nå har jeg tatt første steget, så får det briste eller bære, og valget falt på Cha-Am som synes å være et stille og rolig sted. Just perfekt etter min smak. 

Så får jeg se om det blir permanent etter noen turer med prøveopphold.

Ha en fin dag.

Mvh.

Det er forøvrig min erfaring at man samle så mye unødvendig rot, at det utfyller den tilgjengelige plass!

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:
Dette med lett tilgang på helsetjenester betyr vel mye

For meg! Maken til servise og ekspertise og topp behandling

Finner en knapt andre steder! Føler meg temmlig trygg på

Helsetjenestetilbudet ! Sammen med utvidet medlemskap

I folketrygden... Støtter torasap og janet (anarkisten) :-)

Men må tilføye at det er vidunderligt medte

Klima! Og slippe de kalde høst og vintermørket på et skrøplig skjellet :-)

Er nå i norge men fy og kaldt det er:-) gleder meg ogkomme

Tilbake.. Og ha råd til og spise på resturang også...

Dæven å dyrt alt har blitt hjemme...

men hjertet mitt er norsk! :-)

Huff to dager til sthans! Og må gå med skjorte genser og anorakk!

Dette innlegget har blitt redigert av tyvhans: 21 juni 2015 - 10:42

Pain is temporary, honor lasts forever.

janet

janet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 439 Innlegg:

Har det på samme måten selv.

Føler sterkt inni meg at her er det godt å bo/være, litt uklart hvorfor.
Tenker på dette flere ganger per uke.

"god"-elementer for meg er nok:

*LoS er ganske tilbakelent
*ting går i slow motion her
*innen rimelighetens grenser kan du i stor grad gjøre som du vil / se ut som du vil / kle deg som du vil
(sånt liker en gammel anarkist)
*i mitt dagligliv er det lenge mellom hver gang jeg treffer på tullinger eller folk som er vanskelige
å ha med å gjøre
*folk maser lite / kjefter lite

(det der med klima/mat/kultur/prisnivå etc er bare bonus stash man finner MANGE steder i verden)

må korrigere dette litt, khun telefon snakket om Asia.
over snakker jeg ikke om meg og Asia men om meg og Thailand.

(flere land i Asia hvor jeg ikke hadde sagt det samme)

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

må korrigere dette litt, khun telefon snakket om Asia.
over snakker jeg ikke om meg og Asia men om meg og Thailand.

(flere land i Asia hvor jeg ikke hadde sagt det samme)

Har rettet litt på innlegget nå :-)

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

pali

pali

Medlem

• Medlemmer
  • 1 836 Innlegg:

Tja, som ts sier så er det vanskelig å sette ord på det. Det er hele pakken liksom :)

For min egen del, så er det alle inntrykkene, både lukt, syn ikke minst hørsel etc.

Husker tilbake til min første tur i fjerne østen. 17 år og verden var stor spennende.

Når jeg reiste tilbake 30 år senere med familie, så prøvde jeg å formidle alle sanseinntrykkene jeg husket.

Spesielt lukten av tropene, varmen, luftfuktigheten, mat, eksos osv.

Når vi kom frem traff de meg som en luktbombe igjen, slik jeg erindret de fra mange år tilbake :)

Ellers så er det at jeg slapper av, finner meg fort til rette, og føler oss velkommen.

Godt servicenivå, samtidig som det føles ekte og ikke for prangende.

Fascinert av livsstilen, gatene, dagliglivet så langt jeg kan oppleve det.

Dette å ta en tidlig morgen kaffi ved stranden, og se de lokale gå og samle skalldyr ved lavvann.

Ta det meste med et smil og en vennlig tone, ikke bry seg for mye om bagateller.

Dette gjelder i hovedsak Thailand, men har også gode minner fra Phi, men der har vi ikke returnert til enda.

Turen for meg begynner ved reisestart, få en sawasdee khaa og et smil ved bording, og siden en pils og cognac i 25 000 fot, dèn feriefølelsen :D

janet

janet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 439 Innlegg:
ikke bry seg så mye om bagateller sier du:
jepp! enig i det

det er vel en av de tingene som jeg liker ved thai style,
lite mas om bagateller,
går ting litt evt mye skeis bruker thaier veldig veldig lite energi på å ergre se over det
gråte over spilt melk er de dårlige til, der er nordmenn meget flinke

det bidrar til komforten her, veldig lite mas om ting man allikevel ikke kan gjøre noe med

pidea

pidea

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 887 Innlegg:
Prisnivå, klima, servicenivå er jo noen viktige faktorer men for meg er det aller viktigtse følelsen av frihet. Jeg kan være som jeg er og jeg blir akseptert for det. I Noreg må en feks på mange utesteder stå i kø for å komme inn, betale for å komme inn, stå i barkø for allernådigst å få kommet i kontakt med bartenderen og allernådigst ydmykt bestille noe å drikke. Men en kan til enhver tid risikere å bli nektet, bedt om å forlate lokalet uansett form, ja har en feil type klær på seg kan en godt bli nektet både inngang og servering.

I Thailand blir en nesten kastet inn på utestedene, en blir ønsket velkommen, får servering der en sitter, ofte en kald klut til å tørke svetten med. Ingen sier noe om hva du har på deg eller lignende. En blir simpelthen godtatt som en er.

Ellers kan en reise rundt for en billig penge, ta fly, leie mc, dra på øytur, spise og drikke nesten når en vil på døgnet. Frihet - det er det jeg kaller det. Frihet til å være den jeg er, gjøre det jeg vil når jeg vil.....
Free Jatupat Boonpattararaksa!!!

tom74

tom74

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 314 Innlegg:

Har faktisk prøvd en rekke andre feriemål det siste året. Både i Sør Amerika, Europa og Asia. Men ender alltid opp med å savne Thailand. Årsaken er vel en fin blanding av det som er nevnt av andre i denne tråden.

negah53

negah53

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 568 Innlegg:

Jeg har nok også litt vansker med å si helt konkret hva som " er det beste" med Asia. (Thailand for meg)

Men jeg har en liten  privat " seremoni" ved ankomst Suvannaphum(flyplassen i BKK ).

Da tar jeg med meg en ( kun EN ) boks øl og en røyk på utsiden på røykeplassen. Setter meg ned og kjenner på luktene, støyen og varmen,  , og da kjenner jeg mange av "vondt`ene i kroppen forsvinner. Skuldrene senkes og jeg vet at i de neste ukene er alt av hodepine og andre småplager så godt som vekk.

Vet ikke hvorfor det er sånn , men jeg har lagt merke til at kroppen min  liker seg i Thailand....................................

Negah53

Dette innlegget har blitt redigert av negah53: 21 juni 2015 - 17:52

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:
Leste pidea sitt innlegg og fikk umiddelbart lyst til å booke en tur.
:)

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 080 Innlegg:

Etter å ha tilbrakt rundt 10 dager nord i landet nå (Chiang Rai, Mae Chan og Chiang Mai), er jeg likevel litt fristet til å fremheve menneskene. De er så helt utrolig vennlige her oppe. Nordområdene begynner å seile fram som min favorittdel av landet.

Min oppfatning er at kommers og vennlighet går dårlig sammen og dette opplever jeg som universalt. Nord i Thailand er ikke like mye eksponert for utenlandsturister som syd i landet, følgelig er folk, etter min tese, mer åpne og vennlige - enn så lenge. :)

Enda mindre eksponert er Isan og her er folket, stadig etter min tese, de mest vennlige og hyggelige i landet! :)

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 080 Innlegg:

Tror Thailand oppleves ulikt av dere som frekventerer landet som turister og vi som bor her permanent. Føler meg og rimelig sikker på at den tilbakelente stilen passer oss bare i den grad vi er turister/pensjonister i landet. Tror jeg hadde blitt gal over all ineffektiviteten og tilbakelenthet om jeg hadde jobbet her! :)

Ellers har jo Thailand som Norge, ulike årstider. Jeg stortrives i Thailand i perioden oktober - mars, men april - juni (juli) kan jeg drømme om norsk klima. For meg er hovedpoenget med Thailand at pengene rekker lengre. Det tillater en livsstil som ville vært uoppnåelig i Norge for en pensjonist.

janinge

janinge

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 7 965 Innlegg:

Mitt inlegg blir vel som å banne i kirka, men forsøker likevel, trådstarter spør vitterlig etter hva som er det beste med Asia,ikke spesifikk Thailand, så drister meg til et inlegg.

Har bodd 5 år i Thailand, så jeg burde jo ha litt bakgrunn derfra også, men har funnet et annet land, Phill. ( Her logger vel noen ut.)

Siden Thailand er himmelen, resten av Asia, next to nothing, la meg komme med mine synspunkter.

Klimaet, det kan vi vel enes om er likt, regntid, sommer, temperaturene er vel også temmelig like.

Vennligheten i befolkningen? Temmelig likt, med et pluss til Phill.

Hvorfor plusset?

Her behersker alle, absolutt alle, engelsk, så det er vesentlig enklere å komme i kontakt med folk.

Bakdelen? Forsøker du deg på, for min del, tagalog, får du svar på engelsk, så å lære språket, er ikke enkelt, men, faktisk unødvendig.

Vi har høyrekjøring, faktisk en fordel spør du meg.

Her finnes ikke buddisme, landet er katolsk, mye nærmere vår kultur, meens, ingen kan drepe et annet menneske, gå til budda i et tempel, få tilgivelse, for så, neste dag, drepe på ny.

Satt på spissen? Selvfølgelig.

Norsk krone varer lengre her, billigere enn i Thailand, vi betaler vel omtrent samma antall i peso som dere gjør i bath.

Phill har ca. 7000 øyer, så vi har samme, om ikke bedre, strandfasiliteter, strender,  som dere.

Hotellstandarden er temmelig lik, du får det du betaler for.

Her i nord, Luzon, der majoriteten av de 100 millioner inbyggerne bor, er infrastrukturen vesentlig bedre enn i Thailand.

Hva er så fordelen med å bo her?

Kanskje det beste, vissheten om at landet, på absolutt alle måter er bedre enn Thailand.

KJÆRLIGHETENS MAKSIMUM ER KONSTANT.

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

Mitt inlegg blir vel som å banne i kirka, men forsøker likevel, trådstarter spør vitterlig etter hva som er det beste med Asia,ikke spesifikk Thailand, så drister meg til et inlegg.

Har bodd 5 år i Thailand, så jeg burde jo ha litt bakgrunn derfra også, men har funnet et annet land, Phill. ( Her logger vel noen ut.)

Siden Thailand er himmelen, resten av Asia, next to nothing, la meg komme med mine synspunkter.

Klimaet, det kan vi vel enes om er likt, regntid, sommer, temperaturene er vel også temmelig like.

Hvorfor plusset?

Her behersker alle, absolutt alle, engelsk, så det er vesentlig enklere å komme i kontakt med folk.

Bakdelen? Forsøker du deg på, for min del, tagalog, får du svar på engelsk, så å lære språket, er ikke enkelt, men, faktisk unødvendig.

Her finnes ikke buddisme, landet er katolsk, mye nærmere vår kultur, meens, ingen kan drepe et annet menneske, gå til budda i et tempel, få tilgivelse, for så, neste dag, drepe på ny.

Norsk krone varer lengre her, billigere enn i Thailand, vi betaler vel omtrent samma antall i peso som dere gjør i bath.

Phill har ca. 7000 øyer, så vi har samme, om ikke bedre, strandfasiliteter, strender,  som dere.

Her i nord, Luzon, der majoriteten av de 100 millioner inbyggerne bor, er infrastrukturen vesentlig bedre enn i Thailand.

Kanskje det beste, vissheten om at landet, på absolutt alle måter er bedre enn Thailand.

Jeg synes også at Filippinene er forlokkende bortsett fra voldelige politiske forhold, årlige katastrofe-orkaner, - og ikke minst det jeg hater mest; laaange flyreiser.

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Tror Thailand oppleves ulikt av dere som frekventerer landet som turister og vi som bor her permanent. 

Det er nok riktig. Men like riktig er det at landet oppleves og oppfattes veldig ulikt for turister som reiser sammen med landsmenn og for turister som er så heldige at de kan reise med en thai. 

janinge

janinge

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 7 965 Innlegg:

Jeg synes også at Filippinene er forlokkende bortsett fra voldelige politiske forhold, årlige katastrofe-orkaner, - og ikke minst det jeg hater mest; laaange flyreiser.

Vel, Phill. har ihvertfall ikke diktatur, en junta som styrer landet.

Katastrofe orkaner, ja, men så vidt jeg vet, heller ikke tsunamier, med vesentlig flere døde.

Skal dette være en konkurranse over flest døde?

Laaaaange flyreiser?

Drar alltid fra Gardermoen til HHK, kan velge mellom mange flere flyselskaper enn dere thaifarende kan, fra HKK til min destination, ca. 1 time, 55 minutter, da er jeg hjemme.

KJÆRLIGHETENS MAKSIMUM ER KONSTANT.

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Vel, Phill. har ihvertfall ikke diktatur, en junta som styrer landet.

Katastrofe orkaner, ja, men så vidt jeg vet, heller ikke tsunamier, med vesentlig flere døde.

Skal dette være en konkurranse over flest døde?

Laaaaange flyreiser?

Drar alltid fra Gardermoen til HHK, kan velge mellom mange flere flyselskaper enn dere thaifarende kan, fra HKK til min destination, ca. 1 time, 55 minutter, da er jeg hjemme.

Bra du liker deg der. Men maten er vel jevnt over et aldri så lite hakk bedre i Thailand ?

siam sun

siam sun

Medlem

• Medlemmer
  • 69 Innlegg:

Hvorfor plusset?

Interessant "poeng- giving". For min del vil jeg allikevel dele ut poengene litt annerledes:

- Språket: Jeg har brukt mange år på å lære meg Thai. Jeg kommer med det i en helt annen kontakt med Thaiene enn de fleste andre gjør. Pluss at jeg liker å fortsette læringen. For min del altså 1- 0 til Thailand.

- Høyre/ venstrekjøring: Dette er likegyldig når man er vant til det. 0-0.

- Religion: Det er mulig Buddhister kan få slik tilgivelse (det vet jeg ikke). Men det kan også katolikker. Katolikkene kan bekjenne sine synder og få direkte tilgivelse der og da. Jeg liker mange aspekter med Buddhismen. Samtidig er det riktig at katolisismen er "nærmere" det vi er vant med. Alikevel er det noen elementer med katolisismen som jeg er skeptisk til, blant annet synet på sex før ekteskap og abort. 1-0 til Thailand. 

- Verdi for pengene. Her antar jeg at Filippinene vinner 1-0.

For min del altså 2-1 til thailand. Og jeg ønsker å ta med et siste element som nevnes av noen andre her, nemlig trygghet. Av det jeg har hørt kan det mange steder føles utrygt i Filippinene. Jeg tenker på security med våpen og all tiggingen og kriminaliteten på steder med fattigdom, feks Manila. I Thailand er det svært sjelden, om noen gang, jeg føler meg utrygg. Det blir altså til slutt 3-1 til Thailand :-)

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere