Gå til innhold

Foto

80% av befolkningen i Singapore har mindre enn en vasker i Norge

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
19 svar til dette emnet

tdr

tdr

Medlem

• Medlemmer
  • 1 245 Innlegg:

De fleste kjenner Singapore som en rik og dyr øystat i Asia. Det de fleste ikke vet er det store misforholdet i økonomien, mange tjener svært dårlig og sosiale ytelser er minimale.

Store andel av befolkningen sliter økonomisk.

Interessante betraktninger om Singapore sammelignet med Norge i en bloggartikkel fra 2014, men det meste er overførbart til dagens status.

80% of Singaporeans Are Poorer Than A Cleaner In Norway

"Norway has many things in common with Singapore. Norway has one of the highest GDP per capita in the world. So does Singapore. Norway has one of the world’s largest sovereign wealth funds. So does Singapore. And Norway also has one of the highest prices in the world. And so does Singapore – in fact, Singapore has now become even more expensive than Norway."

Noen utdrag av illustrasjoner fra artikkelen.

Vedlagt fil  slide1.jpg   22,36K   11 Antall nedlastinger

Vedlagt fil  Singapore_02.jpg   49,32K   11 Antall nedlastinger

Vedlagt fil  Singapore_03.jpg   21,55K   11 Antall nedlastinger

Vedlagt fil  Singapore_04.jpg   15,7K   11 Antall nedlastinger

Vedlagt fil  Singapore_05.jpg   19,58K   11 Antall nedlastinger

Vedlagt fil  Singapore_06.jpg   15,9K   11 Antall nedlastinger

Vedlagt fil  Singapore_07.jpg   18,76K   11 Antall nedlastinger

Vedlagt fil  Singapore_08.jpg   16,48K   11 Antall nedlastinger

Les hele artikkelen HER

Velkommen til asianet.no

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 152 Innlegg:

Sitter her med ei som har bodd 4 år i singapore, det er ikke mange som har råd til bil og moderne leilighet, veldig mange (80%)bor i store enkle boligkomplekser,  moderne leiligheter er derimot veldig lukseriøse og tjenester som security, renholdere osv er veldig billig...........

woodland old town

http://en.wikipedia....ng_in_Singapore

Housing_and_Development_Board_flats_near

Dette innlegget har blitt redigert av jing: 25 mai 2015 - 21:33

ting_tong

ting_tong

Medlem

• Medlemmer
  • 8 875 Innlegg:

Er utgangspunktet at "en vasker" i norge har en snittinntekt på 45.000.- i mnd tror jeg det er veldig mange i norge som også jobber for mindre enn det "en vasker i norge" jobber for hver mnd.

Statistikk er fint det, bare det brukes riktig, på riktig måte, mot eller med de som skal krediteres eller deskrediteres... :P

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

Er utgangspunktet at "en vasker" i norge har en snittinntekt på 45.000.- i mnd tror jeg det er veldig mange i norge som også jobber for mindre enn det "en vasker i norge" jobber for hver mnd.
Statistikk er fint det, bare det brukes riktig, på riktig måte, mot eller med de som skal krediteres eller deskrediteres... :P

Det er også noe som ikke stemmer når det gjelder medianlønn i Norge. Over 60.000 kr per mnd?. Men jeg ser rapporten er fra 2014 og beløpene oppgitt i dollar (USD? SGD?). Tallmaterialet for inntekt er sannsynligvis fra 2013, så med datidens NOK/USD-kurs virker det plausibelt.

De som jobber svart, derimot, vil naturligvis ikke omfattes av statistikken i det hele tatt - og det er vel egentlig der de store mørketallene ligger, spesielt innen renhold.

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

tdr

tdr

Medlem

• Medlemmer
  • 1 245 Innlegg:
Slik som jeg har lest tallene er det stort sett brukt S$ - Singapore Dollar, I de fleste av sammenligningene. Noen gå ser ut til å bruke USD.
Eksempelvis VW Golf 55k mot 140k som stemte ganske bra.
Alle prisene som vises har de klart å få frem at det er S$.

Dessverre kan det se litt for unyansert ut pga dette, men regner man med S$ og ikke USD så vil man se at tallene er ganske så korrekte hvis man kontrollerer.

Velkommen til asianet.no

oleops

oleops

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 748 Innlegg:
Og i tilegg stroemmer det tusenvis med fremmedarbeidere inn i Singapore hver dag med luseloenn...

litt paa tynn is men jeg "har hoert" at hvis du ikke er foedt singaporianer saa faar du ikke kjoepe noen leilighet av staten som regulerer brorparten og at det frie markedet blir grisedyrt. men at singaporianere faar kjoepe veldig mer billig.

Mener de sa du fikk tilbake noe av skatten paa bil saa regnestykket blir litt annerledes?

Hvis man ser bort fra bokostnader saa kan det vaere grisebillig aa leve i singapore, mat transport klaer og andre ting og tang...

Alle er vi like gamle, bare til ulik tid!

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

[quote name="oleops" post="646845" timestamp="1432618881"]Og i tilegg stroemmer det tusenvis med fremmedarbeidere inn i Singapore hver dag med luseloenn...
litt paa tynn is men jeg "har hoert" at hvis du ikke er foedt singaporianer saa faar du ikke kjoepe noen leilighet av staten som regulerer brorparten og at det frie markedet blir grisedyrt. men at singaporianere faar kjoepe veldig mer billig.
Mener de sa du fikk tilbake noe av skatten paa bil saa regnestykket blir litt annerledes?
Hvis man ser bort fra bokostnader saa kan det vaere grisebillig aa leve i singapore, mat transport klaer og andre ting og tang...[/quote]

Sv: singapore er jo ikke noe demokrati på ingen måter!

Men ingen lider ! Og ingen kan eller vil protestere

Det er mindre korrupsjon en noen plass!

Som i himmlen om en oppfører seg og ikke klager!

En samfunsmodell som er unik! ( på veldig mange måter)

Utviklingen i næringen har jo vert enorm !

Uten sammeligning !

Pain is temporary, honor lasts forever.

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:

Artikkelen det linkes til i åpningsinnlegget, er kanskje noe grunn og forutinntatt - men på tross av det - det blir som å sammenligne himmel og helvete for folk flest. Heldigvis så har sosialstsvina, landsforæderne og de korrupte norske politikerne generelt, skapt et himmelsk land å bo i. Om en sammenligner med Singapore, altså. 

:)

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 152 Innlegg:

Artikkelen det linkes til i åpningsinnlegget, er kanskje noe grunn og forutinntatt - men på tross av det - det blir som å sammenligne himmel og helvete for folk flest. Heldigvis så har sosialstsvina, landsforæderne og de korrupte norske politikerne generelt, skapt et himmelsk land å bo i. Om en sammenligner med Singapore, altså. 

Er det noen nåværende sosialister som har skapt noe som helst?

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:

Ja - de har stått i fremste rekke når det kommer til landssvik og korrupsjon.

Dette trodde jeg du visste.

Dette innlegget har blitt redigert av PoMoat: 26 mai 2015 - 11:35

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 152 Innlegg:

Ja - de har stått i fremste rekke når det kommer til landssvik og korrupsjon.

Dette trodde jeg du visste.

Det er vel strengt tatt ikke å skape noe.

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:

Kverulant.

Dette innlegget har blitt redigert av PoMoat: 26 mai 2015 - 11:46

janet

janet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 439 Innlegg:

hva er nåværende?

lever nå eller politiker nå?

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 152 Innlegg:

Kverulant.

hva jeg er , er vel streng tatt heller ikke tema

janet

janet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 439 Innlegg:

Sitter her med ei som har bodd 4 år i singapore, det er ikke mange som har råd til bil og moderne leilighet, veldig mange (80%)bor i store enkle boligkomplekser,  moderne leiligheter er derimot veldig lukseriøse og tjenester som security, renholdere osv er veldig billig...........

woodland old town

http://en.wikipedia....ng_in_Singapore

Housing_and_Development_Board_flats_near

leste igjennom den wikipedia snutten, ble litt skremt, helt 48 det der, ikke noe for gamle anarkister

janet

janet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 439 Innlegg:

nåværende som i ikke død?

kanke dy meg, digresjon de lux dette, men men

Opseth, samferdselsminister, AP, solid betongsosialist fra vestlandet:

o fikk slutt på hurum/hobbøl/gardermoen kaffeslaberaset, banket ny flyplass på plass

o A/S ifisiering av Televerket

o full omlegging av Postverket, delvis konkurranse, nedbygging av postkontor, post i butikk

o ny stamvei østlandet - vestlandet banket på plass

o utvidelse og stor oppgradering av hele kortbane flyplass nettet i Norge

samt en del mer

man kan være enig/uenig i hva han gjorde, men han fikk gjordt (skapt?) noe/mye på ganske kort tid

den mannen kunne det med å gjøre skikkelig fotarbeide før det ble tåkeprat i Stortinget

Dette innlegget har blitt redigert av janet: 28 mai 2015 - 18:50

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 161 Innlegg:

He he.  Det skaper uro, og ekstra bra omsettning i avissalget.   ;-) 

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 28 mai 2015 - 18:56

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 152 Innlegg:

nåværende som i ikke død?

kanke dy meg, digresjon de lux dette, men men

Opseth, samferdselsminister, AP, solid betongsosialist fra vestlandet:

o fikk slutt på hurum/hobbøl/gardermoen kaffeslaberaset, banket ny flyplass på plass

o A/S ifisiering av Televerket

o full omlegging av Postverket, delvis konkurranse, nedbygging av postkontor, post i butikk

o ny stamvei østlandet - vestlandet banket på plass

o utvidelse og stor oppgradering av hele kortbane flyplass nettet i Norge

samt en del mer

man kan være enig/uenig i hva han gjorde, men han fikk gjordt (skapt?) noe/mye på ganske kort tid

den mannen kunne det med å gjøre skikkelig fotarbeide før det ble tåkeprat i Stortinget

Kan ikke se at det har gjort norge til ett bedre sted å være, kanskje heller tvert imot, at de ikke har skapt noe i alle henseende var selvfølgelig ikke det jeg mente, som du har forklart, de har feks skapt gardermoen og ett tåkeproblem rundt vår hovedflyplass, og ett dårligere posttilbud og for ikke å glemme NAV, sånn kan man bare fortsette i det uendelige, der Uendelig ikke er ment bokstavelig :)

oker

oker

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 913 Innlegg:

leste igjennom den wikipedia snutten, ble litt skremt, helt 48 det der, ikke noe for gamle anarkister

Singapore er nå på 9 plass på HDI indeksen. Foran sverige og danmark.
Har vært der noen ganger, og mere velordnet samfunn har jeg vel ikke sett ellers i verden.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Singapore er nå på 9 plass på HDI indeksen. Foran sverige og danmark.
Har vært der noen ganger, og mere velordnet samfunn har jeg vel ikke sett ellers i verden.

Singapore modellen, ikke mange som kritiserer!

Kansje denne modellen passer godt i asia?

Og at prayuts regime ikke er så galt ( sett i lys av singaporemodellen)!

Pain is temporary, honor lasts forever.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Singapore

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere