Gå til innhold

Foto

Sykehusopphold

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
6 svar til dette emnet

Pieterpan

Pieterpan

Nytt Medlem

• Medlemmer
  • 1 Innlegg:

Jeg lurte på om noen vet hvor mye det koster på offentlig sykehus per natt? Hvor mye koster tester etc.
Jeg har min kone på sykehus i filipinene. Alvorlig syk. Men jeg synes det koster mye.
Er det noen som vet noe om dette?

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 235 Innlegg:

Var innlagt på Chong Hua Hospital i Cebu City for ca 5 år siden. Hadde da fått en lei maveinfeksjon. Hadde eget rom, pluss at kone og datter også fikk ligge på rommet. Sykehuset tøyde nok reglene litt i dette tilfellet. Etter fire dager ble jeg utskrevet. Opphold og behandling kom på totalt 5400 norske kroner etter daværende kurs. Altså ca 1300 kroner pr døgn. Meget rimelig.

Dette hospitalet ble den gang regnet som byens beste private sykehus. Er det muligens også i dag. Alterativet er vel Cebu Doctors, vel og merke det som ligger i Cebu City. Jeg var meget godt fornøyd med behandlingen. Mange av disse legene har også tilleggsutdanning fra USA. Vet ikke prisene nå, men har nok steget en god del. Telefonnummer til sykehuset der er 63 32 255 8000.

Du nevner ikke hvor du bor. På Luzon, hvor Manila ligger, er nok prisene på private sykehus høyere enn i Cebu City.

Når det gjelder offentlige sykehus vil nok din kone neppe få samme gode behandling. Hverken legene eller utstyret matcher den behandlingen private sykehus kan gi.

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

Jeg lurte på om noen vet hvor mye det koster på offentlig sykehus per natt? Hvor mye koster tester etc.
Jeg har min kone på sykehus i filipinene. Alvorlig syk. Men jeg synes det koster mye.

Det vil jeg tro varierer fra sykehus til sykehus. Som en grunnregel bør det ligge i bunn at sykehus koster skjorta hvor enn i verden det måtte ligge.

Spør heller hvilke forsikringer og rettigheter som er tilstede. I og med at dette er din kone og dere antageligvis er norske med de rettigheter det medfører må det vurderes om det er hensiktsmessig å overføre din kone til Norge for å få behandling. 

Er mine antagelser feil så kan du informere mer om ståda.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

vel ligger hun på intensive care unit?  ICU + med respirator? dette kan fort bli dyrt

men en vanlig seng varierer  fra 3-9000 baht pr døgn i thailand

ps kan hun flyttes?( du nevner alvorlig sjuk)

ps hva er hun innlakt for det er det som en eventuelt bør vite

har du vurdert  norge?

har hun norsk personnommer,

ei vanlig sjukehusseng i asia vil ligge på snitt 1000 norske

pluss behandling eventuelt!

lykke til med din kjære! 

Pain is temporary, honor lasts forever.

oker

oker

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 913 Innlegg:
Kan noen kloke hoder prøve å se på når en har medlemskap ( nav utland).
Du har thai ektefelle ikke medlem.
Min tolkning. Hun har dekning etter samme regler som meg selv i thailand.
Kan flere se på det og kom med et innspill?

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:

Din kone har rett til refusjon uten å være medlem bare dersom du selv er i en kategori med rett til "utvidet stønad". Har du bare rett til "ordinær stønad", så har ikke din familie noen rettigheter. Folketrygdloven para 5-2, punkt d). Som pensjonist har man bare rett til ordinær stønad. Se para 5-24, punkt 2.1. Dette er udiskutabelt, da jeg sitter med avslagsbrevet foran meg! (Info til evt kverulanter!) :smile:

oker

oker

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 913 Innlegg:

Din kone har rett til refusjon uten å være medlem bare dersom du selv er i en kategori med rett til "utvidet stønad". Har du bare rett til "ordinær stønad", så har ikke din familie noen rettigheter. Folketrygdloven para 5-2, punkt d). Som pensjonist har man bare rett til ordinær stønad. Se para 5-24, punkt 2.1. Dette er udiskutabelt, da jeg sitter med avslagsbrevet foran meg! (Info til evt kverulanter!) :smile:

Takker for rask avklaring.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Filippinene

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere