Gå til innhold

Foto

Vaksiner ved reiser til Asia

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
26 svar til dette emnet

bricks

bricks

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 777 Innlegg:

Mod:

Tråden er skilt ut fra juni12 sin tråd "Thailand tips for nybegynner?" hvor det dukket opp spørsmål som har interesse for flere og også for andre områder enn Thailand.

Er noe klipp og lim, og bricks har første svaret som er relevant og "fremstår" derfor som trådstarter av denne tråden.

Tusen takk for fantastisk hjelp, og ikke minst tips!! :)

Ang vaksine så bruker jeg å få Dukoral, hjelper mot matforgiftning, hindrer ikke at du blir matforgiftet,men hjelper på at du blir mindre syk.Jeg bruker å kontakte vaksinsjonskontoret før hver tur, får da fylt opp det jeg trenger.

Ali :Det er vanskelig å være ydmyk når man er så stor som jeg er!

juni12

juni12

Medlem

• Medlemmer
  • 15 Innlegg:

Er det forresten helt nødvendig med vaksiner? Tenker spesielt på dengue feber og myggen.. 

Hva koster som regel en vaksine? *dumt spørsmål*

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Med 2 uker på et turiststed er det neppe nødvendig å vaksinere seg i det hele tatt - men sjekk på en lokal helsestasjon.

Teoretisk er det mulig å få malaria og denguefeber, men lite sansynlig.Hepatitt A og B finnes det også vaksine for.

Dengue finnes ingen vaksine eller behandling for - og ved liten risk anbefales ikke profylaktisk medisinering for malaria, også p.g.a bivirkninger.

Jeg tok noen vaksiner første gang til Thailand - men senere, ved hyppige og langvarige opphold gjennom 15 år, har jeg aldri vaksinert meg.

Har aldri hatt noe annet enn 3-dagers magesjau noen få ganger, og det har de remedier for på apotekene her. F.eks Imodium.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Priser Reiseklinikken

http://www.reiseklin...o/prisliste.asp

Redigert signatur

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Med 2 uker på et turiststed er det neppe nødvendig å vaksinere seg i det hele tatt - men sjekk på en lokal helsestasjon.

Teoretisk er det mulig å få malaria og denguefeber, men lite sansynlig.Hepatitt A og B finnes det også vaksine for.

Dengue finnes ingen vaksine eller behandling for - og ved liten risk anbefales ikke profylaktisk medisinering for malaria, også p.g.a bivirkninger.

Jeg tok noen vaksiner første gang til Thailand - men senere, ved hyppige og langvarige opphold gjennom 15 år, har jeg aldri vaksinert meg.

Har aldri hatt noe annet enn 3-dagers magesjau noen få ganger, og det har de remedier for på apotekene her. F.eks Imodium.

Kjipt å måtte få positiv test ang.Hep.a+b etter å ha spist mat i Thailand om dette er på gata eller en

turistresort same same...

Vaksiner er noe en har nytte av ...

Tyfoid feber og Japansk hjernehinnebetennelse er heller ikke noe å spøke med tenker jeg....

:hoho:

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Kjipt å måtte få positiv test ang.Hep.a+b etter å ha spist mat i Thailand om dette er på gata eller en

turistresort same same...

Vaksiner er noe en har nytte av ...

Tyfoid feber og Japansk hjernehinnebetennelse er heller ikke noe å spøke med tenker jeg....

Hepatitt er ikke noe morsomt - er selvsagt en teoretisk mulighet for å få dette i mat, men helst hepatitt A.

Hepatitt A er heller ikke så farlig - en blir som regel bra igjen, og da er man immun for resten av livet.

B er den farligste, i den forstand at en som regel aldri blir kvitt den - men en kan vaksinere seg mot den.

Hepatitt C kan en ikke vaksinere seg mot, men kan bli kvitt gjennom en ganske hard kur. Ikke mange virus som lar seg kurere bort - eller går i en uvirksom tilstand.

Jeg har faktisk - selv om jeg sa at jeg ikke har vaksinert meg - tatt vaksine mot japanese encephilitis, når jeg tenker meg om.

En skal ta en sprøyte til etter en viss tid, noe jeg ikke gjorde - så det var vel bortkastet.

Det var i begynnelsen jeg leste om at dette var mere sansynlig å få i søndre delen av Thailand - men skjønner at det er såpass skjelden, at det ikke er så mye å bekymre seg om.

Problemet kommer OM en skulle bli smittet, at en i verste fall kan ende som en "grønnsak".

Når det gjelder malaria har jeg lest at den farligste og mest dødelige formen for det kan man få i Nord-Thailan - og overlever du den, eller kommer under skikkelig behandling, blir du også kvitt parasitten.

Den mildere formen for malaria er mere fremtredende lenger sør, men den lever du med i leveren resten av livet.

Men er ikke så veldig farlig - for om den blomstrer opp igjen er den lett å behandle med medikamenter.

Det finnes ingen vaksine mot malaria - 80% av malariatilfellene forekommer i tropisk Afrika.

Her jeg bor, like ved en større narjonalpark med store jungelområder, sprøytes det hvert år mot mygg og larver - så sjansen for å få malaria i byen er liten.

Men kona sier hun har hatt malaria.

På de større turiststedene skal det være trygt.

Tyfoid feber tror jeg ikke er så vanlig som tidligere her, men er selvsagt ubehagelig om en får den.

Er en salmonella-sykdom som finnes vaksine mot. Varer 1 - 3 år.

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:
Om hepatitt B og C

Hepatitt B kan forebygges ved vaksinasjon, og behandlingen av kronisk hepatitt C blir stadig mer effektiv med færre bivirkninger. Personer som kan ha vært utsatt for hepatitt B- og/eller C-smitte anbefales å teste seg. Alle som har fått påvist en slik kronisk infeksjon bør henvises til spesialist for vurdering av behandling. 

Forebygging og behandling av hepatitt B og C er kompleks og berører flere sårbare grupper, og er viktig for å hindre senkomplikasjoner hos dem som er smittet, og hindrer videre smittespredning. Hepatitt B kan forebygges ved bruk av kondom ved tilfeldig seksuell kontakt, bruk av rent utstyr ved sprøytebruk, og vaksinasjon og behandling av nyfødte av hepatitt-B-smittede mødre. Per 2012 har 183 land (94 % av alle medlemsland i WHO) innført hepatitt-vaksinen i de nasjonale barnevaksinasjonsprogrammene. Verdens helseorganisasjon antar at vaksinasjonsdekningen for tre doser hepatitt B-vaksine for verdens barn i 2012 var 79 %. I de nordiske landene er den vanligvis lave insidensen årsak til at det ikke er innført allmenn vaksinasjon. I Norge tilbys gratis vaksine til utsatte grupper som menn som har sex med menn, rusmisbrukere og innvandrere. I tillegg tilbys barn av innvandrerforeldre hepatitt B-vaksine som en del av vaksinasjonsprogrammet. Det forebyggende arbeidet mot hepatitt C-smitte i høyinntektsland retter seg i hovedsak mot å hindre smitte blant aktive injiserende rusmisbrukere gjennom flere ulike tiltak.

Verdens helseorganisasjon har estimert at virale hepatitter globalt forårsaker nærmere 1 million dødsfall per år. Infeksjoner med hepatitt B og C virus er den vanligste årsak til leverkreft, og 78 % av leverkrefttilfellene i verden tilskrives sykdommene. Nærmere én av tre av verdens befolkning har vært smittet med hepatitt B virus, og én av 12 har en kronisk hepatitt B- eller hepatitt C-infeksjon. De aller fleste er ikke kjent med at de er smittet, og i lavinntektsland er det få som har tilgang til behandling.

http://www.fhi.no/ew...:0:6562:1:::0:0

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Om hepatitt B og C

Hepatitt B kan forebygges ved vaksinasjon, og behandlingen av kronisk hepatitt C blir stadig mer effektiv med færre bivirkninger. Personer som kan ha vært utsatt for hepatitt B- og/eller C-smitte anbefales å teste seg. Alle som har fått påvist en slik kronisk infeksjon bør henvises til spesialist for vurdering av behandling. 

Vil bare legge til at for hepatitt C finnes det nå tilbud om behandling mot viruset.

Tilbudet har eksistert de siste 10 årene, etter et vellykket prøveprosjekt for kronisk smittede, som resulterer i at pasientene blir kvitt viruset.

Helbredelsesprosenten vet jeg ikke, men den er høy.

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Vet det...helbredelsesprosenten (SVR %) er enda forskjellig utifra Genotypyseringen en event.måtte ha,men

det kommer syadig vekk nye medikamenter på markedet som er svindyre og som hittil nesten aldrif

år en å droppe behandlingen med det supplerende Interferon A som er det svineriet som hjelper men som har

såpass bivirkninger at folk opptill 20% måtte avgryte behandlingen helt grunnet dette.

Psykiske lidelser dype depresjoner som utarter seg helt til de suizidale tankene er et faktum..desverre

Men bevares det er mange folk som har ventet i mange år på dagen det komm disse antivirale medikamentene vi har sett de

siste årene og utviklingen raser i positiv rettning men legestanden bestemmer og her handler det om penger !

Se her:

Norsk Forening for Infeksjonsmedisin og Norsk
Gastroenterologisk Forening i Den norske Legeforening.

Tabell 4. Pris per behandling og per SVR for forskjellige pasientgruppe med kronisk hepatitt C
Behandlingsregime Indikasjon SVR Pris per
kur
Pris per
SVR
PegIFN+RBV 12 uker Genotype 2/3 < 40 år og RVR 95% 24.000,-* 25.000,-
SOF+RBV 12 uker Genotype 2 >40 år og F2-F4 97% 440.000,- 454.000,-
PegIFN+RBV+SOF i 12 Genotype 1 og F2-F4 90% 461.000,- 512.000,-
uker Genotype 3 > 40 år og F2-F4 83% 461.000,- 555.000,-
Levertransplanterte (alle
genotyper)
SOF+RBV 24 uker 74% 880.000,- 1.189.000,-
Koinfiserte med HCV genotype
1 og HIV
74% 880.000,- 1.189.000,-

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Vil bare legge til at HVC er det også folk i ikke risikogruppene som kan få,altså

helt normale folk som deg og meg...hvorfor er det mange tilfeller en ikke vet.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Vil bare legge til at HVC er det også folk i ikke risikogruppene som kan få,altså

helt normale folk som deg og meg...hvorfor er det mange tilfeller en ikke vet.

Så at litt under halvparten er i vetikke-gruppen.

Jeg har selv gjennomgått denne behandlingen, så jeg vet endel om det.

Ante ikke at jeg var smittet da legen min fortalte det, og ble sendt til spesialist.

Tilfeldigvis var han knyttet til et prosjekt der et visst antall pasienter fikk prøve ut behandling - denne behandlingen var suksessfull.

Spesialisten mente de var kommet så langt at han ville søke for meg slik at jeg fikk behandlingen på ordinært grunnlag - som jo var meningen med prosjektet.

Jeg fikk det godkjent, og var den første i landet som fikk behandlingen på dette grunnlaget.

Det var snakk om interferon i kombinasjon med ribavirin - en beinhard kur.

Jeg lå inne akkurat under tsunamien for 10 år siden, og fulgte med på alt - det var tøft.

Jeg kjempet min egen kamp.

Genotype 1 er vanskeligst å kurere, 6 - 10 mnd.

Jeg hadde genotype 2 eller 3 - kan ta 3 - 6 mnd, og var virusfri etter 3 måneder - da var jeg så syk at jeg vurderte å kutte hele kuren; men var heldig.

De er ikke sikre på hvordan medisinen virker, eller om virusene er helt borte eller er innkapslet - en kan iallfall aldri gi blod, selv om en regnes som kurert.

Helbredelsesprosenten ligger fra 70 - over 90% - lavere på genotype 1, rundt 50.

Som kronisk bærer av hepatitt C viruset (også B) kan en på lengere sikt utvikle skrumplever og leverkreft.

Behandlingen koster ganske mye, men trygdekassen betaler i Norge.

Helt idiotisk; får ikke redigert bort smilyen som plutselig dukket opp - skulle stå B der....

Dette innlegget har blitt redigert av Mr. Phing: 01 januar 2015 - 19:14

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Er veldig interessert i medisin generellt...

Tror om noen ganske få år så kan en heldigvis unngå interferon i behandlingen sammen med antivirale medikamenter.

Hadde du fått kur for HVC eller HVB hvis jeg får lov å spørre deg?

HVC med Genotype 1 er det bedre sjanse etter kur med en SVR enn 50% nå som jeg fant ut....

Skulle vært litt smartere i ungdomstiden og blitt medisiner...steike så interessant

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Er veldig interessert i medisin generellt...

Tror om noen ganske få år så kan en heldigvis unngå interferon i behandlingen sammen med antivirale medikamenter.

Hadde du fått kur for HVC eller HVB hvis jeg får lov å spørre deg?

HVC med Genotype 1 er det bedre sjanse etter kur med en SVR enn 50% nå som jeg fant ut....

Skulle vært litt smartere i ungdomstiden og blitt medisiner...steike så interessant

Ja, det er interessant.

Det prøves ut en ny type medisin nå for å knekke HVC - som foreløpig blir brukt sammen med interferon og ribavirin.

Om den vil erstatte interferon kan ikke jeg si.

Er ikke sikker på hva du mener - men jeg fikk en kur, som nevnt, der jeg ble kvitt HVC etter 12 uker, som er det raskeste som er mulig nå, etter det jeg forsto. Iallfall var virusene borte fra prøvene, og da så legen ingen grunn til å fortsette kuren, heldigvis.

Ved kontroll 1 år etter var virusene fortsatt borte, og da ble jeg erklært frisk. SVR  :smile:

Var så syk at jeg trodde jeg var dødsens, og tok nesten like lenge før jeg kom meg igjen - men var tilbake i Thailand i februar, og så sporene etter tsunamien.

Men HVB finnes det jo ikke noen kur mot.

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Sjekk denne Phing...meget interessant....

http://legeforeninge... hepatitt C.pdf

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Sjekk denne Phing...meget interessant....

http://legeforeninge... hepatitt C.pdf

Interessant det - nye direktevirkende antivirale medikamenter.

Det første er effektivt, men med enda flere bivirkninger i kombinasjon med interferon og ribavirin - det andre kan tas uten interferon, men er så sabla dyrt at kun pasienter med fare for skrumplever vil kunne bruke disse. I kombinasjon med interferon og ribavirin er helbredelsesprosenten 90%

Det er bra.

balo

balo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 450 Innlegg:

Jeg har ikke tatt en eneste vaksine og har bodd i Thailand i 5 år snart. 

Mulig jeg bare er dum , men så vanker jeg heller ikke i utsatte områder av Thailand. Og har ennå ikke blitt alvorlig syk av maten her. 

Hadde jeg vært eldre så hadde jeg nok tenkt mere på det.

Uansett vaksiner kan man få i Thailand på de fleste legekontorer hvis man trenger det for en rimelig penge. 

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

JEG begynner å bli gammal, og jeg vaksinerer meg ikke - tror ikke det er nødvendig - ikke har jentene gjordt det heller, eller snakket om å gjøre det.

Eneste jeg ser en viss fare for her er dengue, som det ikke er vaksine for - malaria, i teorien - men er jo aldri sjuk.

Ikke en forkjølelse en gang.

Nasse

Nasse

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 269 Innlegg:

Noen vaksiner varer hele livet  som B.C.G f.eks. Men når det gjelder Tyfoid feber og Japansk hjernehinnebetennelse er jeg usikker å lenge de varer, jeg tok mine i 2005.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Noen vaksiner varer hele livet  som B.C.G f.eks. Men når det gjelder Tyfoid feber og Japansk hjernehinnebetennelse er jeg usikker å lenge de varer, jeg tok mine i 2005.

Så vidt jeg vet er en immun minst 1 år, ang. japansk hjernehinnebetennelse - en bør også ta dose nr 2 - men trenger en påfylling bør det skje etter 12 - 24 måneder. Etter det skal en ikke trenge ytterligere påfyll.

Jeg fullførte ikke selv - men skjønner det er liten sjanse for å bli smittet.

Ang. tyfoid feber er tiden en er beskyttet av vaksinen 1 - 3 år - og beskyttelsen er 70% etter 17 - 21 mnd.

Disse 2 lidelsene tror jeg ikke er noe stort problem i Thailand - men den første, japansk hjernehinnebetennelse kan være svært trasig å bli rammet av.

I verste fall. Det er en nervesykdom.

Dette innlegget har blitt redigert av Mr. Phing: 02 januar 2015 - 19:18

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Så vidt jeg vet er en immun minst 1 år, ang. japansk hjernehinnebetennelse - en bør også ta dose nr 2 - men trenger en påfylling bør det skje etter 12 - 24 måneder. Etter det skal en ikke trenge ytterligere påfyll.

Jeg fullførte ikke selv - men skjønner det er liten sjanse for å bli smittet.

Ang. tyfoid feber er tiden en er beskyttet av vaksinen 1 - 3 år - og beskyttelsen er 70% etter 17 - 21 mnd.

Disse 2 lidelsene tror jeg ikke er noe stort problem i Thailand - men den første, japansk hjernehinnebetennelse kan være svært trasig å bli rammet av.

I verste fall. Det er en nervesykdom.

Har ang. japansk enc.

-    1 sprøyte 

-     boost etter 1-2 uker med en ny sprøyte ,varighet 1 år

-     ny boost sprøyte, varighet 3 år

-     Skulle ha boostet med Rp Ixiaro 6 mikrog/0,5 ml injekt.væske men har ikke levert inn resepten som er forlengst gått ut....

Tyfoid vaksine varer i 3 år forresten

Se forøvrig her....:

http://legemiddelhan.../36928?expand=1

Dette innlegget har blitt redigert av Sunset08: 02 januar 2015 - 20:26

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere