Gå til innhold

Foto

Tortur - er det greit?

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
135 svar til dette emnet

Avstemming: Tortur - er det greit? (21 medlem(mer) har stemt)

Er det legitimt bruk av tortur?

1. ja (4 stemmer [19.05%])

Prosent av avstemmingen: 19.05%

2. Ja, i krig (0 stemmer [0.00%])

Prosent av avstemmingen: 0.00%

3. Ja, i krig og mot terrorister (5 stemmer [23.81%])

Prosent av avstemmingen: 23.81%

4. Ja, mot krig, terrorister og aktivister (0 stemmer [0.00%])

5. ja, men kun mot terrorister (1 stemmer [4.76%])

Prosent av avstemmingen: 4.76%

6. Nei (11 stemmer [52.38%])

Prosent av avstemmingen: 52.38%

7. Vet ikke (0 stemmer [0.00%])

Thailand bruker tortur mot sine medborgere.

1. Ja (7 stemmer [33.33%])

Prosent av avstemmingen: 33.33%

2. Nei (4 stemmer [19.05%])

Prosent av avstemmingen: 19.05%

3. Vet ikke (10 stemmer [47.62%])

Prosent av avstemmingen: 47.62%

Er det internajsonalt ansvar å straffe brudd på menneskerettighetene i andre land?

1. Ja (11 stemmer [52.38%])

Prosent av avstemmingen: 52.38%

2. Nei (6 stemmer [28.57%])

Prosent av avstemmingen: 28.57%

3. Vet ikke (3 stemmer [14.29%])

Prosent av avstemmingen: 14.29%

4. Ett land må få lov til å bruke de midler de har behov for til enhver tid. (1 stemmer [4.76%])

Prosent av avstemmingen: 4.76%

Stem Gjester kan ikke stemme

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Redigert signatur

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

De kan vel få et eller annet medikament, så de prater lystig ivei om alt planlagt faenskap ?

Det blir gjort...ikke noe som helst nytt.

Ta frem tysk-Norsk ordboken din og len deg bakover....

http://de.wikipedia.org/wiki/MKULTRA

http://de.wikipedia..../Wahrheitsserum

Dette innlegget har blitt redigert av Sunset08: 14 desember 2014 - 17:57

:hoho:

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Om denne hadde vært på ett tilsvarende forum i Usa, så tror jeg pollen hadde vært snudd på hodet.

https://www.facebook...152768214586336

Redigert signatur

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 246 Innlegg:

Obama har nok ikke hatt noen lett oppgave hverken på den ene eller andre måten med det "arvegodset" han overtok.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Denne tråden spør jo om tortur er greit - og det finnes vel bare ett svar på det? Ferdig med saken.

Eller kanskje tortur er greit for å forhindre tortur? Eller kanskje det er greit at USA driver med det slik at en får svarene på alt, slik at resten av verden ikke trenger å drive med det? Eller kanskje det er greit at alle barbariske stater (rogue states) gjør det så vi som kaller oss siviliserte kan ha et lite hørerør inn i forhørsrummet der sånn at vi slipper å drive med tortur. Eller er det ok å torturere i en krigssituasjon, der vi skyter folk allikevel,  eller folk som ABB for å slippe alt pissprat om han har medsammensvorne, for å få greie på det raskt. Eller barn som har begått skolemassakre, for å få vite alt så fort som mulig, og om det var andre med. Eller folk som har et selvmordsbombebelte, for å a :ph34r:   :eatmyshorts:    :hvittflagg1: :ok:  :sove:  :engler:

Dette innlegget har blitt redigert av Mr. Phing: 15 desember 2014 - 05:48

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

fengsel kan også være tortur, men hjelper det?

szae43c6.jpg
FÅR OPPMERKSOMHET: Soningsforhold ved norske fengsler får oppmerksomhet i amerikansk avis på grunn av lavt tilbakefall blant norske innsatte. Foto: Scanpix
- Suksessfaktoren er at Norge har veldig korte straffer

http://www.nettavise...er/8520144.html

Pain is temporary, honor lasts forever.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Trenger du valium selges det åpent på Sukhumwit i Bangkok, og i ran kai ya på alle turiststeder.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

fengsel kan også være tortur, men hjelper det?

szae43c6.jpg
FÅR OPPMERKSOMHET: Soningsforhold ved norske fengsler får oppmerksomhet i amerikansk avis på grunn av lavt tilbakefall blant norske innsatte. Foto: Scanpix
- Suksessfaktoren er at Norge har veldig korte straffer

http://www.nettavise...er/8520144.html

Fengsel er ikke tortur i Norge - Men blir stadig nevnt som luxus i sammenligning med sykehjemsplass for gamle - så kanskje det er tortur...

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Å holde en kattunge etter nakkeskinnet, og pelsdyroppdrett er tortur - så hva slags tortur er det vi snakker om egentlig?

Dette innlegget har blitt redigert av Mr. Phing: 15 desember 2014 - 06:37

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Å holde en kattuge etter nakkeskinnet, og pelsdyroppdrett er tortur - så hva slags tortur er det vi snakker om egentlig?

Forhørsteknikker som sliter ut stakkars terrorister........lulledullemulle

:hoho:

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Forhørsteknikker som sliter ut stakkars terrorister........lulledullemulle

Men når risikoen for at de ikke vet noe, og de er uskyldige er relativ høy, er det da ikke barbarisk å bruke tortur? Når vi til og med vet at tortur gir liten eller ingen effekt på sannhets effekten, og de som blir utsatt for tortur like gjerne ender opp med å si hva som helst for å,slippe unna.
Redigert signatur

pali

pali

Medlem

• Medlemmer
  • 1 836 Innlegg:

Men når risikoen for at de ikke vet noe, og de er uskyldige er relativ høy, er det da ikke barbarisk å bruke tortur? Når vi til og med vet at tortur gir liten eller ingen effekt på sannhets effekten, og de som blir utsatt for tortur like gjerne ender opp med å si hva som helst for å,slippe unna.

Det er jo i nyhetsbildet ang Koh Tao drapene, og det er stilt spørsmål om sannhetsgehalten i tilståelsene.

Om det har vært brukt tortur eller harde forhørsteknikker vites ikke, og hvor går grensen mellom de forskjellige metodene ?

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Jeg er også litt usikker på om denne tråden egentlig er helt seriøs, eller en slags latterliggjøring av temaet.

Det blir spurt i overskriften: Tortur er det greit?

Like under er spørsmålet forandret til: Er det legitimt bruk av tortur?  (I Norge kaller vi det heller utur, skitur, eller rett og slett bare tur)  Som vel heller burde ha vært skrevet: Er bruk av tortur legitimt? I formuleringen av en legitim lovtekst.

Noen er mot, noe er for, noen vet ikke - situasjonsbetinget eller ikke?

Skal vi vedta en lov i Norge der det er lov til å torturere andre mennesker avhengig av hvilken situasjon landet er i, eller om du vet 100% sikkert at det mennesket du har forran deg har stengt tanta di inne i en fryseboks?

Jeg ,mener at et statsforvaltet råd av synske må settes til å ta slike avgjørelser - men skulle de ta feil, er vi nødt til å gjeninnføre dødsstraff ved skyting her i landet.

Hvem skulle ha ansvar for en så viktig avgjørelse? Jo, faktisk, en gruppe mennesker som er undervurdert, tilsidesatt, og forbigått i alle viktige saker i vårt mangfoldige samfunn; de psykisk utviklingshemmede. Skulle de mot formodning være uhildet, eller omvendt - uavhengig av rekkefølgen - vil medlemmer av asiaforum.no måtte ta over avgjørelsen.

Rett og slett fordi det er Norges største asiaforum.

Men hva har det med saken å gjøre?

Ingen ting.

Og det er en avgjørende betingelse

Vel, dette kommer det nok å ta år å bli enige om, og få igjennom.

Noe som er en stor fordel - for i mellomtiden har nok disse jævla sosialistene kommet til makten igjen - som ikke har skjønt noen ting, og er ansvarlig for alt som har gått galt i dette landet, om ikke mye av det som har skjedd i utlandet også.

Så inntil det er nok tortur innført både som en barnelek på 17 mai, på julaften, og enhver velkomstfest for innvandrere.

Vi trenger ikke bekymre oss, sosialismen vil sikre en lykkelig fremtid for alle normale borgere, som ønsker en bekymringsløs fremtid.

Alle de andre sjuke pervoene kan reise tilbake der de kom ifra - selv om det var fra utlandet, Hadeland eller andre sjuke land.

Og blir vi lei av tortur er det jo et alternativ å binde folk sammen rygg mot rydd, utstyrt med hver sin kniv - det er også gøy.

Eller bare vanlig rævkrok.- om demokratiet er innført igjen etter disse forpulte blånissene er steinet tilbake til steinrøysa igjen, like steine som da de kom med lakrispipene sine.

Dette innlegget har blitt redigert av Mr. Phing: 15 desember 2014 - 08:31

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:
Seriøs? Selvfølgelig er den seriøs. Det er jo linket til forrige ukes nyhet om Usa's utstrakte bruk av tortur.

Det er litt i tiden der vi daglig blir bombadert med nyheter som former oss over tid. Forsknig har vist at vi i større grad vil, eller flere aksepterer tortur, ønsker mer kontroll, strengere straffer, mer tilbøyelige for feks diktatur, og bruk av våpen for å løse konflikter. Det er ikke lenge siden vi forandret grunnloven, for å kunne sende soldater på utenlandske skarpe oppdrag. Altså norske stat åpnet for at vi kunne delta i krig på utenlandsk jord, og ikke bare være til for selvforsvar.

Norsk opinion forandrer seg over tid, som forteller oss at moral og etikk er ganske så flytende begreper, og tid og situasjonsbetinget. Den grunnleggende farankringen er kanskje ikke så solid når alt kommer til alt. Hos enkelte vil den være ufravikelig i begge ender av skalaen, men de i midten?
Redigert signatur

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 246 Innlegg:

Dette er et  alvorlig og seriøst emne. Kanskje ikke så dumt å prøve å forstå bakgrunnen for hvorfor terrorisme oppstår.

Hvorfor ikke gå litt dypere inn i denne materien.

Hvorfor oppstår terrorisme ?

Er dette en person som har sett både landsbyen og familien bombet i hjel og hvis eneste tanke er å ta hevn ?

Hvorfor benyttes tortur ? Representerer den som bruker tortur et land som har undervurdert motparten og plutselig må ta alle slike midler i bruk for å beholde overtaket ?

Og hvilke av disse partene representerer så det vi kaller terrorisme ?

Er det realiteter eller er det media som skal fortelle oss det ?

Og la oss i såfall  holde både Allah og vår egen kristendom utenfor. Disse to herrer benyttes helst bare for å samle troppene under et felles navn.

Min eneste onkel på farssiden var lagleder i Milorg under siste verdenskrig. Han ble tatt på fersken da han kopierte tegninger av tyske marinefartøyer ved daværende Nylands mek verksted.

Han ble deretter sendt til  Tyskland og torturert i hjel. Dette er dokumentert av medfanger.

Det jeg senere  fant ut var at flere i vår familie, bl a min far, etter at dette ble kjent, var fullt i stand til å begå handlinger som okkupasjonsmakten Tyskland den gang kalte terrorisme.

Vanlige nordmenn ville derimot kalt det sabotasjehandlinger.

Personlig så kaller jeg terrorisme handlinger som rammer uskyldige sivile uansett hvilke parter som utfører det og uansett hvilke "unnskyldninger" som benyttes i ettertid.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

I Phuket Town prøvde jeg å torturere en politimann på gata - jeg var litt full (etter at kona var arrestert, og prøvd å presses for penger).

En Politimann, de var sikkert flere, kom og arresterte meg. Jeg ble holdt til dagen etter, og noen av dem var så greie å dele mat med meg (de arresterte).

Jeg så en burmeser som ble slengt inn på cellegulvet - og hadde han vært litt fullere hadde han ikke klart å ta seg for med armnene, så han kunne ha blitt kraftig skadet.

Ei enslig dame i nabocella hylte og skrek etter meg, fordi jeg hadde vært vennlig mot henne, så jeg ble vekket hver gang jeg hadde klart å sovne - og fikk overvære at politimannen tvang henne til å kysse skoene hans, noe hun var så dum å gjøre - kanskje fordi hun trodde hun da skulle bli sluppet ut. Og de to siste arrestantene som hangrundt hverandre og gråt når de skulle skilles, fordi de hadde blitt så gode busser. Det er et perverst system.

Da jeg skulle ut kom en engelskmann som skulle oversette, som om jeg ikke skjønte engelsk. Men var like greit, for han leste at jeg hadde tatt kvelertak rundt halsen på halsen til politimannen - men siden jeg var på vei ut klarte jeg å holde på sinnet over å skulle ha prøvd å "torturere" den evneveike forsvarsløse idioten som neppe hadde vært istand til å forsvare seg fra en full viking, som helt på egenhånd prøvde å innta Siams rike uten å halshugge representanten for kongens forsvarsverker..

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:

Det er flåsete å spørre om tortur er greit - det er aldri greit. 

Detimot må vi stille oss spørsmålet om hvorvidt tortur i noen tilfeller, av våre folkevalgte myndigheter, vil kunne vurderes som et svært lite ønskelig - type siste utvei-metode - men likefullt anvendbart alternativ. Det kommer ikke til å skje. Er debatten dermed over? Nei, for som i andre land, både av dem vi liker og misliker å sammenligne oss med, så er det ikke legitimiteten i selve handlingen som avgjør om tortur brukes, misbrukes eller utelukkes som metode - men det faktum at spesialtjenester til stadighet kommer i situasjoner hvor opsjonen er naturlig å vurdere. 

Som med pågrepne terrorister, som kan sitte med informasjoner om forestående aksjoner på norsk jord.

Skal vi tillate at de blir torturert?

Nei, selvsagt ikke.

Selv om det kan bety at mange 100 nordmenn kan bli drept i en nært forestående aksjon? 

Fortsatt kan vi ikke gi noen lovhjemmel for tortur. 

Den vil ikke komme i et velgfungerende demokrati. Punktum. Finale. 

Men - det finnes alternativ. 

Historien viser at manglende lovhjemmel ikke alltid er noe problem. Dette handler i stor grad om manglende transparency i de hemmelige tjenester. Og det er jo et type paradoks som vi foreløpig ikke har løst verken her eller i USA. Heldigvis, vil noen si. Dessverre vil andre hevde.

Ved at de hemmelige tjeneste er, nettopp, hemmelige - så åpnes muligheten for at en der kan gjøre en god del ting uten at en har hjemmel for det i lovgivningen. Og det gjøres da også. Kanskje ikke så mye og voldsomt i Norge som i USA, men om en er naiv nok, så tror en selvsagt at alt går etter lovens bokstav - uavhengig av hvilken trussel en står overfor. Jeg vil derimot velge å tro, at norske tjenester - mer på fremmed jord enn her hjemme i Norge - har foretatt type avhør av informanter som helt klart må forstås som tortur. Og det vil de fortsette med, så lenge myndighetspersonene som treffer beslutning om å ta i bruk slike avhørsmetoder finner det tjenelig og så lenge de er beskyttet av hemmelighold. 

Er det greit?

Nei, selvsagt ikke!

Er det nødvendig?

Muligens har det vært det. Muligens vil det være det i fremtid. 

Jeg kan ikke vurdere det. Jeg kan bare utøve min demokratiske plikt og si at vi som samfunn ikke kan gi lovhjemnmel for at det skal kunne foregå slikt overhodet. Samtidig ser jeg behovet for, og støtter, at de hemmelige tjenester skal forbli hemmelige. 

Tricky!

Dette innlegget har blitt redigert av PoMoat: 15 desember 2014 - 09:14

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:
For å ta ett eks fra Norge med vernepliktige soldater, så har det blitt gjennomført eller under øvelse lekt tortur. Det skjedde når jeg var inne, og tidvis så er det kommet frem i media i senere tid.

Ett slikt spm er ikke flåsete, når flere nordmenn er villige til å gjennomføre tortur, eller er villige til å akseptere at det skjer. Om du ikke synes spm stillingen er korrekt, så kan du med din godvilje heve deg over slikt, eller kommentere slikt på den måten.

Moddet. Personangrep.
Redigert signatur

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:
Tydeligvis, så har 4 stk krysset av for at det er greit. Ifølge deg skulle det ha vært 0. Kan du da forklare hvorfor spm er flåsete? Det er ett enkelt spm. Skulle ikke kunne misforståes. Spm er fulgt opp med en link til en avis som viser til en rapport om utstrakt bruk av tortur. Ett land vi har som partner og alliert. Ett land vi har gitt tidvis sterk støtte til, og ett land vi også føler takknemlighet til,,selv om den generasjonen eller de, er mer utdøende.
Redigert signatur

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:

Denne artikkelen er forøvrig ganske interessant i forhold til å belyse hvor ulikt en ser på dette i USA og i vår egen andedam. 

http://www.newyorker...-cheney-minute?

Nå er det liten tvil om at "politisk korrekthet" er en langt viktigere valuta i Skandinavia enn i "Unaiten", men det er likevel grunn til å stille seg spørsmålet om hvorvidt USA kan betraktes som et velfungerende demokrati når slike typer som "SjefsDick" Cheney kan holde det gående på glasuren av kaka slik han vitterlig kan det - uten påtale og uten å møte forføyninger. 

Dette innlegget har blitt redigert av PoMoat: 15 desember 2014 - 09:54

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere