Gå til innhold

Foto

Tortur - er det greit?

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
135 svar til dette emnet

Avstemming: Tortur - er det greit? (21 medlem(mer) har stemt)

Er det legitimt bruk av tortur?

1. ja (4 stemmer [19.05%])

Prosent av avstemmingen: 19.05%

2. Ja, i krig (0 stemmer [0.00%])

Prosent av avstemmingen: 0.00%

3. Ja, i krig og mot terrorister (5 stemmer [23.81%])

Prosent av avstemmingen: 23.81%

4. Ja, mot krig, terrorister og aktivister (0 stemmer [0.00%])

5. ja, men kun mot terrorister (1 stemmer [4.76%])

Prosent av avstemmingen: 4.76%

6. Nei (11 stemmer [52.38%])

Prosent av avstemmingen: 52.38%

7. Vet ikke (0 stemmer [0.00%])

Thailand bruker tortur mot sine medborgere.

1. Ja (7 stemmer [33.33%])

Prosent av avstemmingen: 33.33%

2. Nei (4 stemmer [19.05%])

Prosent av avstemmingen: 19.05%

3. Vet ikke (10 stemmer [47.62%])

Prosent av avstemmingen: 47.62%

Er det internajsonalt ansvar å straffe brudd på menneskerettighetene i andre land?

1. Ja (11 stemmer [52.38%])

Prosent av avstemmingen: 52.38%

2. Nei (6 stemmer [28.57%])

Prosent av avstemmingen: 28.57%

3. Vet ikke (3 stemmer [14.29%])

Prosent av avstemmingen: 14.29%

4. Ett land må få lov til å bruke de midler de har behov for til enhver tid. (1 stemmer [4.76%])

Prosent av avstemmingen: 4.76%

Stem Gjester kan ikke stemme

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Er tortur greit, og når er det greit? Burde det føre til internasjonale strafferettsforfølgelser, om det ikke blir fulgt opp i hjemlandet, på lik linje med jakten på nazister fra 2. verdenskrig?

Er brudd på menneskerettighetene ett internasjonalt ansvar?

http://www.aftenpost...ng-7823184.html

Redigert signatur

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:
Nei.
Ikke greit.

pali

pali

Medlem

• Medlemmer
  • 1 836 Innlegg:

Hvem er terrorister i krig ?

Motparten vil vel alltid være det .......

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Det står i krig, og mot terrorister. Det er regler for krig, og de som holder seg innenfor regleverket er ikke å anse som terrorister men fiende eller fiender.

Redigert signatur

pali

pali

Medlem

• Medlemmer
  • 1 836 Innlegg:

I de senere konflikter så har vel alltid den svakeste part blitt omtalt som terrorister.

Nå skal det bemerkes at det ikke er mellom nasjoner, men oftest innad i nasjonene.

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Når er vi kommet så langt at vi tar menneskene som gjør og ønsker og gjøre

de mest avskyelige ting imot andere mennesker såpass på alvor at vi kan med hendene på

hjertet forene vår samvittighet om å gjøre alt som står i vår makt for å invirke preventivt

ovenfor dette menneskelige avskummet også hvis vi må tvinge dette avskummet

for å prisgi sine likesinnede...?

Tortur ovenfor terrorister er da så klart helt ok sålenge det fremmer en sak,nemlig det å utrydde

avskummet en for en...

Å torturere skal ikke være for å straffe eller for å håne folk men for å få opplysninger

om den neste bussen som skal sprenges der dine og mine kjære sitter i,eller å forhindre

(som senest for noen timer siden) at folk mitdt under en teaterforestilling sprenger seg og barn

i fillebiter....å nei...ta det pakket med alle midler !!

:hoho:

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Det står i krig, og mot terrorister. Det er regler for krig, og de som holder seg innenfor regleverket er ikke å anse som terrorister men fiende eller fiender.

vel vel , pay,  regler, ,

ser ut til at ingen bryr seg

selv i nåtid,

se balkan,afrika, mexico sydamerika, midtøsten,

og  våre aner  i usa  har vert særlig flinke , som det framkommer,

tror ingen i helsike bryr seg eller har brydd seg, selv om landene har underskrevet konvensjoner,

i konflikter er den underskriften ikkno verdt.

har ingen tro at menesken skal bli bedre ettersom anntallet øker,

igrunn jevli hele greia,,

og som nevnt i en annen tråd var norske gestaposter råere en noen

det bor en jevel i for mange.

voldtekter og tortur,    nei  detta er noe dritt!

ordet  terrorister  er vel et begrep som   kan diskuteres i andre fora,

sjøl har jeg en mening om dette

ja  motstandsbevegelsen i norge ble også kalt terrorister i annen verdenskrig..

noen kaller jødene terrorister , andre kaller palstinrne  terrorister .   

her  vil ingen noen gang  bli enige,

vil nødig fyre opp en diskusjon om isreal. palestina,,

men det er tillat og ha sin mening.

Pain is temporary, honor lasts forever.

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:
Krig eller ikke, jeg tror ikke George W. Bush ville satt særlig stor pris på å bli torturert, spesielt om det skjedde ifm avhør om forhold han faktisk ikke visste noe om.

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

quogh

quogh

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 644 Innlegg:

Krig eller ikke, jeg tror ikke George W. Bush ville satt særlig stor pris på å bli torturert, spesielt om det skjedde ifm avhør om forhold han faktisk ikke visste noe om.

Da kunne altså GWB i realiteten ikke  tortureres for noe som helst? :twisted:

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Dette er jo et lurespørsmål - nå  en demokrat spør om noe sånt er det klart at tortur må være lov.

Når kona slår meg så slår jeg tilbake - ingen bryr seg med det.

Vi er i Thailand - hvor dum går det an å bli.

Jeg er drittlei av alle idiotiske sprørsmål og temaer som velter over oss over alt på nettet, enten det er Facebook eller andre steder, at jeg har begynt å svare på samme måte.

I 2014 er det virkelig et seriøst spørsmål å spørre om?

Er det kakelinna som allerede begynner å ødelegge julemoroa - gå til Julekalenderen, den får det til å hardne til - eller så ender det opp med en våt dam i underbenklærne. Og da får man andre ting å tenke på.

hebba

hebba

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 679 Innlegg:

Hvis det er for å forhindre noe særs alvorlig,feks et terroranslag så synes jeg det er greit.Bedre med en som er torturert en 100 uskyldige drept.En terrorist vil forårsake skade med vilje,og da kan man presse vedkommende til å avsløre planenene.

bricks

bricks

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 777 Innlegg:

Synes ikke det er greit med tortur, vil bestandig være mulighet for at det er uskyldige som får lide.Blir egentlig kvalm av mye av det amerikanerne har gjort , hadde de brukt en brøkdel av pengene som de bruker på krigføring til å hjelpe folk.....

Når to psykologer kan få utbetalt 500mill for å "utvikle" et program for avhørsmetoder(tortur)som på toppen av alt viser seg å ikke ha gitt noe særlig til resultater så viser det vilken syk verden vi lever i.

Blir spennede å se hvordan verden forandrer seg hvis amerikanerene klare å gjøre seg mindre avhenging av oljen i araberlandene, og det er de jo muligens på god tur til å klare

Ali :Det er vanskelig å være ydmyk når man er så stor som jeg er!

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Det var lurt - en burden jo torturere mange flere, slik at enda flere mennesker ble reddet - bare ved å torturere noen få mennesker kan en redde uhorvelig mange mennesker - om de en torturerer er uskyldige eller ikke. Det blir jo gjordt mange steder i dag - og amerikanerne er ikke så nøye på det. Men hvor mange mennesker de redder livet på ved det, får vi aldri vite.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Amerikanerne er nok ikke så snille at de vil slutte å turturere - det har de alltid gjordt, enten de får olje eller ikke - de eneste de vil skåne er nok bestemødre som ber aftenbønn. De er mere interesserte i å selge cola, spider-man og jagerfly

wood1958

wood1958

Medlem

• Medlemmer
  • 405 Innlegg:

Amerikanerne er nok ikke så snille at de vil slutte å turturere - det har de alltid gjordt, enten de får olje eller ikke - de eneste de vil skåne er nok bestemødre som ber aftenbønn. De er mere interesserte i å selge cola, spider-man og jagerfly

Men litt kverulerende undres jeg på om ikke dette er et litt vel generalisernde syn,i så fall har du glemt Mc Donald,smil
Salg er vel også betinget av at det finnes kjøpere som vil ha produktene.

Tortur er vel omfattet i våre menneskerettigheter og jeg synes det er noe vi bør ta alvorlig og ta vare på.
Istedenfor å rettferdiggjøre hvor langt vi er villige til å tøye dette lovverket, skulle en kanskje snakke om hva som bør gjøres for å få det respektert og etterlevet.
Kanskje gi litt mere makt både til både FN og menneskerettighetsdomstolen

Dette innlegget har blitt redigert av wood1958: 13 desember 2014 - 10:16

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Men litt kverulerende undres jeg på om ikke dette er et litt vel generalisernde syn,i så fall har du glemt Mc Donald,smil
Salg er vel også betinget av at det finnes kjøpere som vil ha produktene.

Tortur er vel omfattet av våre menneskerettigheter og jeg synes det er noe vi bør ta alvorlig og ta vare på.
Istedenfor å rettferdiggjøre hvor langt vi er villige til å tøye dette lovverket, skulle en kanskje snakke om hva som bør gjøres for å få det respektert og etterlevet.
Kanskje gi litt mere makt både til både FN og menneskerettighetsdomstolen

Amerikanerne har drevet på kanten av det som har vært regnet som akseptabelt i årevis - de bryr seg ikke. De bruker det de selv regner for rettferdit vrede for det de kan, og har gjordt det i flere interneringskamper. På 70 - 80-tallet hadde de enda friere hender, og gjorde akkurat hva de ville i Sør-Amerika, da kampen mot enten høyre- eller venstrejuntaer var stort sett legitime - særlig mothøyrejuntaer. Hadde vi visst alt amerikanerne bidro til, og satte igang, der i gården, ville vi ha blitt sjokkert - og hadde vi ikke blitt sjokkert ville i ikke ha blitt det av all den driten de fortsetter med idag.

Vi i Norge er jo snille, for vi støtter jo ikke slike terrorregimer.

McDonalds må de gjerne selge, for sånt noe dritt spiser jeg ikke.

Dette innlegget har blitt redigert av Mr. Phing: 13 desember 2014 - 10:23

wood1958

wood1958

Medlem

• Medlemmer
  • 405 Innlegg:

Amerikanerne har drevet på kanten av det som har vært regnet som akseptabelt i årevis - de bryr seg ikke. De bruker det de selv regner for rettferdit vrede for det de kan, og har gjordt det i flere interneringskamper. På 70 - 80-tallet hadde de enda friere hender, og gjorde akkurat hva de ville i Sør-Amerika, da kampen mot enten høyre- eller venstrejuntaer var stort sett legitime - særlig mothøyrejuntaer. Hadde vi visst alt amerikanerne bidro til, og satte igang, der i gården, ville vi ha blitt sjokkert - og hadde vi ikke blitt sjokkert ville i ikke ha blitt det av all den driten de fortsetter med idag.
Vi i Norge er jo snille, for vi støtter jo ikke slike terrorregimer.
McDonalds må de gjerne selge, for sånt noe dritt spiser jeg ikke.

Nei jeg er fullstendig enig i at det mye som ikke er pent av hva de gjør.som tidligere nevnt et sted så har opplevd Bush tre støttende (økonomisk), til for å velte sittende styre i det enenste landet som ikke har forsvar. Istedenfor bukte pengene til sykehus og skoler til befolkningens beste.
Nå er vel Thailand vel så kapitalisist og et sted hvor de lpå lang vei overgår i "Money talk"
Men så lenge vi både hyller og kjøper deres produkter.fks, stratocaster(skudd i blinde smil)
Så er vi i høyeste grad med på å støtte opp om de.
Det var vel en handelsboykot som fikk slutt på fks aparhteid.
Jeg mener vi bør søke legale metoder til å bekjempe tortur.Der har vi opprettet mekanismer selv om vi nok ikke er villige til å frasi oss makt nok, eller er villige til konsekvensene av at de bruker den.

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

Da kunne altså GWB i realiteten ikke tortureres for noe som helst? :twisted:

Nja, man kunne jo alltids waterboardet ham, GWB har selv har sagt at dette ikke er tortur.

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Når er vi kommet så langt at vi tar menneskene som gjør og ønsker og gjøre
de mest avskyelige ting imot andere mennesker såpass på alvor at vi kan med hendene på
hjertet forene vår samvittighet om å gjøre alt som står i vår makt for å invirke preventivt
ovenfor dette menneskelige avskummet også hvis vi må tvinge dette avskummet
for å prisgi sine likesinnede...?

Tortur ovenfor terrorister er da så klart helt ok sålenge det fremmer en sak,nemlig det å utrydde
avskummet en for en...
  !!

Men når tortur har blitt bevist å ha svært liten grad av nytte eller mulighet for å få god nok informasjon, er det da lenger forsvarlig å benytte tortur. Har det da noen verdi? Foruten at det gir ett visst utbytte av tilfredstillelse av en slags hevn.

Isis er kanskje ett resultat av en feilslått kamp mot terrorisme, hva tenker du om det? Vesten har skapt ett enda større uhyre, og nå må vi sammarbeide med tidligere uttalte fiender av ondskapens akse for å bli kvitt de! Ganske så surrealistisk å tenke på?
Redigert signatur

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:
Det er ingen her som krever George, Dick eller Donald stillt for en internasjonal domstol?

De ansvarlige i Abu ghraib fengselet ble straffet, men vi vet jo hvor ordrene egentlig kom fra, og hvor ansvaret lå hen?
Vår sammarbeispartner og en av våre beste venner Usa.

Godt er det at de aller fleste her inne er imot tortur, og veldig glad Pomoat prompte sa han var imot tortur. Det er jeg også!

om tortur brukes i Thailand vet jeg ingenting om, og kan ikke svare på det. Men visse ting kan tyde på at myndighetene deltar i grov korrupsjon (organisert helt opp i toppen), menneskehandel, tortur av muslimer i sør, og enkelte aktivister. Burmenere som blir arrestert og gjort til syndebukker dukker også opp av og til.
Manges ferieparadis med en bismak.

Vi fortsetter vel å heie på vårt lag neste år også :-) så skal jeg ikke tenke så mye, og ikke være så negativ på,forumet. Bare poste gladposter og se positivt på fremtiden, heve champagne glasset og smile over alt jeg skal gjøre for å tilfredstille meg selv

God jul?
Redigert signatur

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere