Gå til innhold

Foto

Er du for dødstraff?

* * * * * 1 Stemmer

• Vennligst logg inn for å svare
143 svar til dette emnet

Avstemming: Er du for dødstraff? (26 medlem(mer) har stemt)

Er du for dødstraff?

1. ja (8 stemmer [30.77%])

Prosent av avstemmingen: 30.77%

2. Nei (17 stemmer [65.38%])

Prosent av avstemmingen: 65.38%

3. Vet ikke (1 stemmer [3.85%])

Prosent av avstemmingen: 3.85%

Stem Gjester kan ikke stemme

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Akkurat den biten får en sikkert leve med når det skjer at du har en datter som ble drept og voldtatt

og du selv endelig har fått din egen rettferdighet fullført som din livsoppgave...!

Samme til deg som til Gunners - men hva en gjør i avsinnig vrede, overfor vold og drap mot sitt kjøtt og blod er vanskelig å forutse.

vehusheia

vehusheia

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 545 Innlegg:

Jeg hadde fortrukket et system der man ikke får rabatt for massemord. Altså at ABB hadde blitt dømt til 21 x 77 år som skulle sones etter hverandre. Sivile rettigheter burde vært inndratt, og soningen skulle foretas på den for samfunnets billigste måte. 30 mill kr i året for å fø på en massemorder i 30-åra på forhåpentligvis livstid er et misbruk av skattepenger.

Strengeste dom i Norge idag er 21 år. et femgselsår er 9 måneder. altså 16 kalenderår. Prøveløslatelse etter 2/3 soning hvis god oppførsel. Total strengeste straff er da 10,5 år i Norge!

Dødsstraff for noen forbrytelser er berettiget, av samfunnshensyn.

Dette med at et fengselsår er 9 måneder er en myte. 1 år er 1 år, men straffens lengde reguleres av at man kan søke om prøveløslatelse. 21 som makslengde er ikke lengre makslengde, med grunnlag i forvaringsdommen. Man kan lese mer om straffens soningslengde i straffelovens paragrafer 40 +++++

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Jeg hadde fortrukket et system der man ikke får rabatt for massemord. Altså at ABB hadde blitt dømt til 21 x 77 år som skulle sones etter hverandre. Sivile rettigheter burde vært inndratt, og soningen skulle foretas på den for samfunnets billigste måte. 30 mill kr i året for å fø på en massemorder i 30-åra på forhåpentligvis livstid er et misbruk av skattepenger.

Strengeste dom i Norge idag er 21 år. et femgselsår er 9 måneder. altså 16 kalenderår. Prøveløslatelse etter 2/3 soning hvis god oppførsel. Total strengeste straff er da 10,5 år i Norge!

Dødsstraff for noen forbrytelser er berettiget, av samfunnshensyn.

Strengt tatt så er vel 21 års forvaring lovens strengeste straff i Norge. I den ligger det en potensiell straff på livsvarig i fengsel, selv om straffen er så ny at vi ikke har sett det skje enda. Men lovens strengeste straff i Norge er altså ikke 10,5 år - potensielt er den livsvarig.

Når man ser hvordan fengelssystemet i stor grad fungerer i USA så er det ikke noe jeg ønsker i Norge, men om man går for langt i andre retningen i Norge er det sikkert mulig å diskutere. NOKAS-raneren Havnaa sa vel selv i et intervju at han følte seg tryggere og bedre på innsiden av murene, enn utsiden. Hva man skal legge i det er jeg litt usikker på men jeg mener vel at soning i Norge fengsler skal foregå med et visst menneskeferd i behold på greie forhold og med en rehabiliteringsfase.

Det er ikke noen som vil snakke om det i dag, men ABB kan potensielt slippes fri. Jeg pleier å si at jeg vil se de som frigir han, men med tiden så skjer det ting med de fleste og det er vel umulig å være helt sikker på at han ikke er fri når han er 70 år for eksempel. Vil det være i orden eller burde han fått dødsstraff så man ble kvitt både det problemet samt de enorme kostnadene han står for?

Jeg er motstander av dødstreff av flere årsaker, den aller viktigste er at det har vist seg at uskyldige er dømt til dødstraff og noen av har flere tiår senere blitt frigitt. En studie fra USA viser at 1 av 25 dødsdømte sannsynligvis er uskyldig dømt (http://www.dagbladet...nriks/33026527/). Når man da gjennomfører dødstraffen så er den ugjenkallelig. Noe som Claud Howard Jones (http://www.nettavisen.no/nyheter/3026328.html) og flere andre har opplevd - altså blitt henrettet og i etterkant har de vist seg å være uskyldige.

Så kan man si at man bare skal ha dødsstraff for de som 100% sikkert er skyldige (det er svært få hvor det er 100% sikkerhet - ABB er vel et av få eksempler). Men da vil man få ganske store ulikheter i straffesystemet, ved at mange som er like skyldige som de som er 100% skyldige vil få redusert straff mot de som henrettes.

Men at det er flere meninger om dette er fullt forståelig, og jeg ser også godt poengene til mange av de som er for dødsstraff. Selv om jeg ikke er enig så langt i at det er en god løsning.

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

Akkurat den biten får en sikkert leve med når det skjer at du har en datter som ble drept og voldtatt
og du selv endelig har fått din egen rettferdighet fullført som din livsoppgave...!

Samme til deg som til Gunners - men hva en gjør i avsinnig vrede, overfor vold og drap mot sitt kjøtt og blod er vanskelig å forutse.

Dersom noe slikt hadde skjedd med datteren min, så hadde livet mitt vært ødelagt. Og hvis bevisene i tillegg var 100 % sikre, så hadde jeg gitt gjerningsmannen det jeg selv mente at han fortjente, gjerne ventet på ham utenfor fengselsporten. Selvfølgelig ville dette igjen medført at jeg også ble straffet, men det hadde jeg i så fall tatt på strak arm. Er imidlertid ikke sikker på om jeg ville drept vedkommende (sånn med én gang, i hvert fall), for en åpenbar utfordring med å ta livet av noen som så inderlig fortjener det, er at de bare kan dø én gang, og da er løpet kjørt for all videre gjengjeldelse. Ett avtrekk, et smell og et dunk, og så er det ikke mer.

Jeg hadde fortrukket et system der man ikke får rabatt for massemord. Altså at ABB hadde blitt dømt til 21 x 77 år som skulle sones etter hverandre.

Enten ABB slipper ut etter 20 år, 30 år eller 70 år (og jeg tviler sterkt på at han lever helt til han blir 100 år gammel), så kommer han uansett til å sone mindre enn 1 år for hvert liv han tok. Rettferdig?

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Dersom noe slikt hadde skjedd med datteren min, så hadde livet mitt vært ødelagt. Og hvis bevisene i tillegg var 100 % sikre, så hadde jeg gitt gjerningsmannen det jeg selv mente at han fortjente, gjerne ventet på ham utenfor fengselsporten. Selvfølgelig ville dette igjen medført at jeg også ble straffet, men det hadde jeg i så fall tatt på strak arm. Er imidlertid ikke sikker på om jeg ville drept vedkommende (sånn med én gang, i hvert fall), for en åpenbar utfordring med å ta livet av noen som så inderlig fortjener det, er at de bare kan dø én gang, og da er løpet kjørt for all videre gjengjeldelse. Ett avtrekk, et smell og et dunk, og så er det ikke mer.

Enten ABB slipper ut etter 20 år, 30 år eller 70 år (og jeg tviler sterkt på at han lever helt til han blir 100 år gammel), så kommer han uansett til å sone mindre enn 1 år for hvert liv han tok. Rettferdig?

Erfaring viser at det man på forhånd sier skal skje dersom noen gjør noe mot ens egen familie, faktisk ikke skjer dersom det faktisk skjer noe mot familien. Drapstallet i Norge ligger på rundt 30 per år i normalår, og man har hatt en nedgang de siste 30 årene da det lå på nesten 60 i året på 80-tallet. Totalt sett snakker vi om mange hundre drap de siste 30 årene - uten at man har opplevd gjengjeldelse.

Når noe så traumatisk skjer så vises det at det er helt andre prioriteringer som kommer først, enn at man skal drepe drapsmannen i gjengjendelse. Og det er også en del mennesklige følelser med i bildet.

Jeg sier ikke at ikke noen potensielt ville kunne gjøre det, men erfaringen viser altså at det ikke gjøres. Vi lar rettssystemet ta oss av gjengjendelsen - som vil være naturlig i et sivilisert samfunn.

Hva er rettferdig? Bibelen (Andre Mosebok er det vel) har en ganske direkte definsjon av rettferdighet - øye for øye (så er tann for tann lagt til senere i begrepet). Dette som en henvisning til at en som hadde tatt et øye av en annen i en kamp skulle gi fra seg et øye i kompensasjon.

Så har verden heldigvis gått videre fra tiden da en person med navn Jesus man skrev bok om vandret rundt på jorden. Og rettferdighet er et sentralt begrep innen etikk og filosofi som er diskutert svært mye uten at man har en definisjon på hva det er som alle er enige om.

Jeg tror vi må akseptere at livet ikke alltid er rettferdig - for alle. Ville det vært mest rettferdig om alle foreldre til ofrene etter ABB kunne drept han en gang hver? Hvordan skulle det gå til? Ville den som drepte han oppleve mer rettferdighet enn alle de andre som kun fikk skyte en kule gjennom en død kropp? Og ville det gjort at noen av de opplevdre rettferdighet? For deres barn er jo borte og det er jo det urettferdige på mange måter, og de kommer jo ikke tilbake av at han drepes.

I episoden i går på NRK3 som jeg referte til tidligere så var det en jente som skulle se på at en av de som ranet hennes kiosk, voldtok henne og sendte et hagleskudd i henne for å dø (samt drepte en annen som arbeidet der) skulle få giftsprøyten. Hun var veldig opptatt av dette før dagen kom og fortalte sin 7-8 år gamle datter alt som skulle skje med en lystig mine. Så kom dagen og hun hadde med seg en lapp hun skulle vise opp hvor hun hadde skrevet at hun tilgav han. Hun viste den ikke opp under henrettelsen da han ikke direkte ba henne om unskyldning (han ba om unnskyldning tidligere i sendingen - men som han sa så kunne han ikke ta tilbake det han hadde gjort). Når henrettelsen var over var hun lei seg for at han ikke døde mer brutalt, men hun så allikevel grunn til å feire det hele med god mat og drinker.

Mange følelser ute og går altså, alt fra tilgivelse til feiring og til sorg over at den som skulle dø ikke bare mistet livet men ikke også gjorde det på en mest mulig brutal måte. Hun opplevde kanskje ikke rettferdighet av den grunn. Men hadde den drapsdømte blitt torturert til døde, ville hun da opplevd mer rettferdighet?

Rettferdighet er et begrep som er enkelt å bruke, men i mange saker er det vanskelig å oppnå det. Tror jeg. Og kanskje vi ikke alltid skal hige etter en rettferdighet vi ikke kan få.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Usa har en helt annen mentalitet enn oss. De har kjempet for hver stat, drept, myrdet, og forsvart seg siden de første erobrere og nybyggere satte sin fot på det kontinentet. I sør Amerika, er det værre, der mesteparten av urinvånerene er så og si totalt utryddet i enkelte land, eller lever så utilgjengelig for omverdenen, at de ikke fikk temmet de. Usa og Sør Amerika har en lang voldelig historie, som har formet folk, stater og land.  Litt avsporing, men det er viktig å huske hvor de kom ifra, og hva de har gjort.

Lurer på om det var moren til hun som ble ranet, voldtatt og skutt, som sa at det burde være offentlige henrettelser, enten på graset, og kom ikke folk for å se på der, så burde det være i midten av en fotballkamp for å sikre at folk fikk det med seg. Barn og skoleklasser var inkludert i hennes tankegang, for å kunne forme de fra barnsben av. Det er meg bekjent kun Nord Korea som gjør, selv om flere land har offentlige henrettelser.

Behandler man mennesker som dyr, så får man dyr som nevnt tidligere, og det med å henrette kriminelle, har jeg ikke tro på kan la seg gjøre i praksis i Norge. Men, jeg kan ikke av den grunn legge fra meg tanken på at samfunnet kunne ha vært tjent med å fjerne enkelte personer og elementer fra samfunnet, og hindre at de aldri kommer ut igjen.

Det som er ironisk, er at jo mer liberalt ett land er, jo bedre er statistikken på vold og drap. Det skal bli interessant å se når politiet bevæpner seg på heltid, om det er samfunnet i tid som har utviklet seg til ett voldligere sted, eller om det er en effekt av politiet har forandret fremgangsmåte, og faktisk har bævepnet seg, noe som igjen fører til ett hardere kriminellt miljø.

Nå visste nok ikke politiet i stavanger hva som eksagt foregikk når Nokas ranet pågikk, men hadde ikke politiet avfyrt skudd, så tror jeg heller ingen ville ha blitt drept, men det tror jeg var en vanskelig situasjon for de politimenne der og da. De trodde kanskje det allerede var mennesker drept, og mennesker i fare, da mange skudd allerede var avfyrt mot vinduet.

Hevn mot de som har gjort noe mot familien sin, tror jeg de aller fleste vil ha, men om man tar hevn, og blir straffet for det, vil bli en dobbelt tragedie for familien.

Redigert signatur

wood1958

wood1958

Medlem

• Medlemmer
  • 405 Innlegg:

Erfaring viser at det man på forhånd sier skal skje dersom noen gjør noe mot ens egen familie, faktisk ikke skjer dersom det faktisk skjer noe mot familien. Drapstallet i Norge ligger på rundt 30 per år i normalår, og man har hatt en nedgang de siste 30 årene da det lå på nesten 60 i året på 80-tallet. Totalt sett snakker vi om mange hundre drap de siste 30 årene - uten at man har opplevd gjengjeldelse.

Når noe så traumatisk skjer så vises det at det er helt andre prioriteringer som kommer først, enn at man skal drepe drapsmannen i gjengjendelse. Og det er også en del mennesklige følelser med i bildet.

Jeg sier ikke at ikke noen potensielt ville kunne gjøre det, men erfaringen viser altså at det ikke gjøres. Vi lar rettssystemet ta oss av gjengjendelsen - som vil være naturlig i et sivilisert samfunn.

Hva er rettferdig? Bibelen (Andre Mosebok er det vel) har en ganske direkte definsjon av rettferdighet - øye for øye (så er tann for tann lagt til senere i begrepet). Dette som en henvisning til at en som hadde tatt et øye av en annen i en kamp skulle gi fra seg et øye i kompensasjon.

Så har verden heldigvis gått videre fra tiden da en person med navn Jesus man skrev bok om vandret rundt på jorden. Og rettferdighet er et sentralt begrep innen etikk og filosofi som er diskutert svært mye uten at man har en definisjon på hva det er som alle er enige om.

Jeg tror vi må akseptere at livet ikke alltid er rettferdig - for alle. Ville det vært mest rettferdig om alle foreldre til ofrene etter ABB kunne drept han en gang hver? Hvordan skulle det gå til? Ville den som drepte han oppleve mer rettferdighet enn alle de andre som kun fikk skyte en kule gjennom en død kropp? Og ville det gjort at noen av de opplevdre rettferdighet? For deres barn er jo borte og det er jo det urettferdige på mange måter, og de kommer jo ikke tilbake av at han drepes.

I episoden i går på NRK3 som jeg referte til tidligere så var det en jente som skulle se på at en av de som ranet hennes kiosk, voldtok henne og sendte et hagleskudd i henne for å dø (samt drepte en annen som arbeidet der) skulle få giftsprøyten. Hun var veldig opptatt av dette før dagen kom og fortalte sin 7-8 år gamle datter alt som skulle skje med en lystig mine. Så kom dagen og hun hadde med seg en lapp hun skulle vise opp hvor hun hadde skrevet at hun tilgav han. Hun viste den ikke opp under henrettelsen da han ikke direkte ba henne om unskyldning (han ba om unnskyldning tidligere i sendingen - men som han sa så kunne han ikke ta tilbake det han hadde gjort). Når henrettelsen var over var hun lei seg for at han ikke døde mer brutalt, men hun så allikevel grunn til å feire det hele med god mat og drinker.

Mange følelser ute og går altså, alt fra tilgivelse til feiring og til sorg over at den som skulle dø ikke bare mistet livet men ikke også gjorde det på en mest mulig brutal måte. Hun opplevde kanskje ikke rettferdighet av den grunn. Men hadde den drapsdømte blitt torturert til døde, ville hun da opplevd mer rettferdighet?

Rettferdighet er et begrep som er enkelt å bruke, men i mange saker er det vanskelig å oppnå det. Tror jeg. Og kanskje vi ikke alltid skal hige etter en rettferdighet vi ikke kan få.

Hvordan straff oppleves av offer,som rettferdig eller ikke, er nok også veldig forskjellig,
Både utifra offerets bakgrunn,kulturelt,og personlig motiv for rettferdighet.
Blir nok veldig subjektivt å skille rettfredighet lov og personlig hevnmotiv.
Ved ditt eks , som må ha vert en traumatiserende opplevelse,vet en jo heller ikke
noe om hvilke tilbud som har været tilgjengelig for offeret i etterkant av forbrytelsen for
å bearbeide følelser.eller hvilke holdninger offeret hadde i forveien.
Vedrørende å skape holdninger blant befolkning. om hevn må det vel ha blitt mye ekspertise på slik når
de fikk sine frie valg i Sør Afrika.og kanskje har andre noe å lære derifra når det gjelder å
sette eget behov for hevn til side til fordel for "rettferdighet".

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:

Strengt tatt så er vel 21 års forvaring lovens strengeste straff i Norge. I den ligger det en potensiell straff på livsvarig i fengsel, selv om straffen er så ny at vi ikke har sett det skje enda. Men lovens strengeste straff i Norge er altså ikke 10,5 år - potensielt er den livsvarig.

Potemsielt kan den også være 10 år, til første søknad om prøveløslatelse. Deretter ny søknad hvert 5. år. Usikkert hva dommerne mener om 15-20 år?

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Potemsielt kan den også være 10 år, til første søknad om prøveløslatelse. Deretter ny søknad hvert 5. år. Usikkert hva dommerne mener om 15-20 år?

Det stemmer.

Riksadvokaten har bedt om en lovendring mener jeg å ha lest et eller annet sted, da man ved 21 års forvaring faktisk kan komme ut tidligere enn 21 års fengsel. Dette er noe Riksadvokaten har notert seg og altså ønsker en slutt på. Helt hvordan det arbeidet har gått, og hvor det står, vet jeg ikke men jeg mener å ha lest om det for ett par måneder siden og at det også var oppe til debatt i Dagsnytt 18.

Men det endrer uansett ikke at strengeste dom i dag i Norge ikke er 10,5 års fengsel, heller ikke 21 års fengsel. Den strengeste dommen i Norge er potensielt sett livsvarig. Og uansett hva vi tror om ABB så er det vel svært sannsynlig at han vil sitte både lenger enn 10,5 og 21 år før han eventuelt slipper ut - om han noen gang gjør det.

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Rettferdighet finnes ikke uansett,men en viss balansering i livet finnes det som regel.

Og om min datter skulle blitt XXX og XXX og til slutt XXX så skulle jeg balansere dette igjen...udannet? Ja hva om så da?

De som kan se seg i speilet etter noen år etter å ha møtt gjerningsmannen i supern etter soningen uten å "balansere"

kreaturen burde spytte i sitt eget speilbilde !

:hoho:

pali

pali

Medlem

• Medlemmer
  • 1 836 Innlegg:

Når en bringer det økonomiske aspektet inn i straffemetoden, så er det forunderlig nok dobbelt så dyrt med dødsstraff som med mildere straffer ?

http://www.nettavise...ff/8516855.html

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

For en ordinær voldtekt her i Thailand er strafferammen 16 år - en her i byen fikk 12 år for voldtekten av en farang-dame, etter å ha tilstått.

Jeg synes det er en så hard straff i de fengslene her, at jeg tror neppe jeg ville bruke ressurser for å straffe vedkommende ytterligere, om det var aktuelt.

gekko

gekko

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 372 Innlegg:
Jeg er av prinsipp og overbevisning mot dødstraff og likvideringer i statelig regi i fredstid. I tillegg til risiko for justismord, hvor vil man i så fall sette grensen for å bruke dette?
mvh
gekko

"Den største glede man kan ha, er å gjøre andre glad"

Banken

Banken

Medlem

• Medlemmer
  • 103 Innlegg:

Det er flere jeg mener ikke har livets rett, men enig med torasap i at faren for justismord vil være der dersom vi har denne straffemetoden.
På det grunnlaget sier jeg nei

Faren for justismord kommer vel helt annen på hvilke kriterier som setter for dødsstraff.
"Before you embark on a journey of reveng, dig two graves" Confucius

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

Faren for justismord kommer vel helt annen på hvilke kriterier som setter for dødsstraff.

Hvis kravene til bevis er at det er 100 % sikkerhet, så er sannsynligheten for justismord lik 0.
I Norge er det tilstrekkelig med 90 % for at det skal regnes som "overveiende sannsynlig" at tiltalte er skyldig.

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:
La oss være litt kreative. Tenke nytt.

Hva om du ble dømt til livsvarig, og du i tillegg vet at du fortjener straffen. Hva med å la deg få lov til å velge å dø. Altså en dømt fange kan få lov til å velge å dø, etter en viss karantene periode på x antall år. Både for at fangen skal kunne ta ett riktig valg for seg selv, og at de ikke tar en overilt avgjørelse i sjokk over en domsavgjøerelse.

Jeg kunne ikke ha sittet inne om det så var i halden. Jeg har tilbragt nok tid ute på havet med begrenset plass til å vite det med sikkerhet.

Det debatteres om eldre og syke skal få lov til å få en verdig død, så hvorfor ikke straffanger? Uhelbredelige tunge kriminelle som aldri vil kunne tilpasse seg samfunnet.

Illustrasjonsbilde

Ett fengsel som Halden vil nok aldri bli bygd igjen. Jo flere mennesker her i landet, jo mer innskrenkninger vil det nok bli i budsjettene også for norske fengsler.
[attachment=54366:image.jpg]
Redigert signatur

pali

pali

Medlem

• Medlemmer
  • 1 836 Innlegg:

Hvis kravene til bevis er at det er 100 % sikkerhet, så er sannsynligheten for justismord lik 0.
I Norge er det tilstrekkelig med 90 % for at det skal regnes som "overveiende sannsynlig" at tiltalte er skyldig.

Torgersen og Quick saken er vel to eksempler på at det hadde skjedd justismord dersom vi hadde hatt dødstraff ?

De hadde nok blitt spenningsatt i sin tid.

vehusheia

vehusheia

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 545 Innlegg:
Torgersen har desverre ikke fått prøvd saken sin da det er noen som er redd for justismord. Men andre eksempler er jo Liland og Fritz Moen.

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

La oss være litt kreative. Tenke nytt.

Hva om du ble dømt til livsvarig, og du i tillegg vet at du fortjener straffen. Hva med å la deg få lov til å velge å dø. Altså en dømt fange kan få lov til å velge å dø, etter en viss karantene periode på x antall år. Både for at fangen skal kunne ta ett riktig valg for seg selv, og at de ikke tar en overilt avgjørelse i sjokk over en domsavgjøerelse.

Jeg kunne ikke ha sittet inne om det så var i halden. Jeg har tilbragt nok tid ute på havet med begrenset plass til å vite det med sikkerhet.

Det debatteres om eldre og syke skal få lov til å få en verdig død, så hvorfor ikke straffanger? Uhelbredelige tunge kriminelle som aldri vil kunne tilpasse seg samfunnet.

Illustrasjonsbilde

Ett fengsel som Halden vil nok aldri bli bygd igjen. Jo flere mennesker her i landet, jo mer innskrenkninger vil det nok bli i budsjettene også for norske fengsler.
attachicon.gifimage.jpg

Bestemme døden selv for mordere er ikke noe nytt...

En har i Belgia fått rettens tilsagn til utførelse av å slutte fengselslivet sitt nå nylig...15 flere innsatte følger samme

veien nå.

http://www.aargauerz...ollen-128548780

:hoho:

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Bestemme døden selv for mordere er ikke noe nytt...

En har i Belgia fått rettens tilsagn til utførelse av å slutte fengselslivet sitt nå nylig...15 flere innsatte følger samme

veien nå.

http://www.aargauerz...ollen-128548780

Det er jo ganske så nylig, så det er jo ganske så nytt. I mine øyne en riktig vei å gå!

Redigert signatur

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere