Gå til innhold

Foto

Er du for dødstraff?

* * * * * 1 Stemmer

• Vennligst logg inn for å svare
143 svar til dette emnet

Avstemming: Er du for dødstraff? (26 medlem(mer) har stemt)

Er du for dødstraff?

1. ja (8 stemmer [30.77%])

Prosent av avstemmingen: 30.77%

2. Nei (17 stemmer [65.38%])

Prosent av avstemmingen: 65.38%

3. Vet ikke (1 stemmer [3.85%])

Prosent av avstemmingen: 3.85%

Stem Gjester kan ikke stemme

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Det ble vel bare et  litt uklart uttrykk for et standpunkt om motstand mot dødsstraff -

Tull og bortsnakking av hvordan du debatterer. Jeg referer til Norge som er i krig mot fanatiske religiøse, så er det høyst plausibelt utsagn å komme med, når du debatterer dødstraff med eller uten hjerneskade!

Skerpings Mr Phing, trodde du hadde vært lenge nok på forumet til å benytte deg av slike billige knep. Hadde håpet moderatorene var oppegående til å ta seg av slikt når det ble rapportert, men tydeligvis ikke.

Dette innlegget har blitt redigert av Phay: 03 desember 2014 - 14:25

Redigert signatur

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Jeg er enig her også - har alltid være morstander av dødsstraff - men i krigsstid ser jeg at noen burde kunne stilles til ansvar for ukonvensjonelle overgrep og massakre, der dødsstraff kan idømmes og utføres. Men etter en runde i rettsapparaten.

Den skjønner jeg ikke her fra deg...

:hoho:

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Den skjønner jeg ikke her fra deg...

Det var jo en poll med to alternativer for støtte til dødsstraff, etter sigende - men jeg ser 3; vet ikke.

I krig er det noen interasjonale konvensjoner som er gjeldende - bryter man disse kan det stilles tiltaler om brudd, som i verste fall kan  ende med strenge reaksjoner, om det dreier seg om tortur og folkemord. osv. I henhol til folkerettslige lover.

Altså at jeg jeg er motstander av dødstraff i fredstid, men at dødsstraff i forhold til krigstilstander kan komme til anvendelse.

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Det var jo en poll med to alternativer for støtte til dødsstraff, etter sigende - men jeg ser 3; vet ikke.

I krig er det noen interasjonale konvensjoner som er gjeldende - bryter man disse kan det stilles tiltaler om brudd, som i verste fall kan  ende med strenge reaksjoner, om det dreier seg om tortur og folkemord. osv. I henhol til folkerettslige lover.

Altså at jeg jeg er motstander av dødstraff i fredstid, men at dødsstraff i forhold til krigstilstander kan komme til anvendelse.

Da snakker du kun om ikke dødsstraff i Norge går jeg utifra,siden en kan også få denne som sivilist

i mange land ellers...like forbannet forbrytelser som noen har begått der også...

Dvs.at IS gutta for sone et sted i et fengsel istedenfor å få dødsstraff etter kapping av hoder etc...jaja

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Tull og bortsnakking av hvordan du debatterer. Jeg referer til Norge som er i krig mot fanatiske religiøse, så er det høyst plausibelt utsagn å komme med, når du debatterer dødstraff med eller uten hjerneskade!

Skerpings Mr Phing, trodde du hadde vært lenge nok på forumet til å benytte deg av slike billige knep. Hadde håpet moderatorene var oppegående til å ta seg av slikt når det ble rapportert, men tydeligvis ikke.

Nei vel - om det var så bort i hampen at mordratorene burde ta seg av det - hva skulle de gjøre, slette det? Er usikker på om det ble lagt ut på en slik måte at du ikke klarte å ta det, eller at du syntes det var helt høl i hue. Du har en poll der en kun skal svare ja eller nei på om en er imot dødsstraff , det har jeg gjordt; imot.

I en krig dreper du selvsagt dine motstandere i regulære kamper - så introduserer du Norge inn i en krig mot religiøse motstandere, i realiteten muslimer. Hva har det å gjøre med pollen? Om du er imot dødsstraff har da ikke det noe å gjøre med om du setter religiøse foran ordet motstandere å gjøre. Hvor vil du egentlig hen? Så det er altså ikke likegyldig hva en mener om svaret på nøytrale spørsmål?

Dette innlegget har blitt redigert av Mr. Phing: 03 desember 2014 - 17:41

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Da snakker du kun om ikke dødsstraff i Norge går jeg utifra,siden en kan også få denne som sivilist

i mange land ellers...like forbannet forbrytelser som noen har begått der også...

Dvs.at IS gutta for sone et sted i et fengsel istedenfor å få dødsstraff etter kapping av hoder etc...jaja

Ja, jeg snakker om dødsstraff i fredstid, som jeg er imot.

Hva som skjer krigsforbrytere andre steder, får NOrge ta opp om de skal følge, eller slutte seg til, ved grove folkerettslige forbrytelse. I ekstreme tilfeller der f.eks IS inntar og erobler land med anerkjent status, eller deler av dem, og utøver bestialske handlinger og folkemor - anekterer og okuperer selvstendige land - bør verdenssamfunnet vurdere hvorda slike okkupanter skal slås tilbake og beseires, om bistand er akseptert. Om det lykkes bør deres ledere stilles for en folkedomsstol. I en del av verden der dødsstraff ikke er anerkjent, vil de ikke få noen dødsstraff, da lover isåfall må endres. Det samme gjelder Norge.

Hva skulle Norge så gjøre? Lage noen lover der en har en legal rett til å begynne å hugge av dem hodene?

Dette innlegget har blitt redigert av Mr. Phing: 03 desember 2014 - 18:09

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Nei vel - om det var så bort i hampen at mordratorene burde ta seg av det - hva skulle de gjøre, slette det? Er usikker på om det ble lagt ut på en slik måte at du ikke klarte å ta det, eller at du syntes det var helt høl i hue. Du har en poll der en kun skal svare ja eller nei på om en er imot dødsstraff , det har jeg gjordt; imot.
I en krig dreper du selvsagt dine motstandere i regulære kamper - så introduserer du Norge inn i en krig mot religiøse motstandere, i realiteten muslimer. Hva har det å gjøre med pollen? Om du er imot dødsstraff har da ikke det noe å gjøre med om du setter religiøse foran ordet motstandere å gjøre. Hvor vil du egentlig hen? Så det er altså ikke likegyldig hva en mener om svaret på nøytrale spørsmål?

Problemet er at norge teknisk sett ikke er i krig. Det er offisiellt! Jeg brukte det som ett konkret poeng ganske så bevisst for å skape følelser ja. Snu på flisa, og det etter at jeg har presentert Abb, som er ferdig opplest og vedtatt som en høyreekstremist og kristen fundamentalist.

I bunn og grunn så reagerer du som om det var ett angrep på islam, som om ett høyttenkende spørsmål er en tanketom rasistisk ide, og som om det er livsfarlig å stille. Det gjorde deg i dine øyne hjernedød å i det hele tatt våge å gjøre så! For min del uten at jeg føler at jeg burde behøve å forsvare meg noe mer utover det jeg allerede har gjort. Noe moderatorene burde ha slått ned på! Om mitt innspill er så provoserende er det beste å rapportere innlegget. Case closed.

Polllen viser at folk på asiaforum ikke ønsker dødstraff overhode. Jeg mener vi burde kvitte oss med ekstreme farlige mennesker, men ser problemet med å gjøre så. Teori og høytenkning er ikke det samme som praksis.
Redigert signatur

JD6620

JD6620

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 514 Innlegg:

I mot dødsstraff, men åpen for forslag om å åpne straffekoloni på f,eks Bjørnøya, der kunne folk som ABB og returnerte IS krigere selv integrere eller assimilere seg sammen.

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Klokken 21:35 i dag på NRK3 kommer første del av minidokumentaren - Dømt til døden. Den er på tre deler så de andre to kommer nok etterhvert. 

Første del handler om at dødsdagen er kommet for de 2 yngste som sitter på dødcelle i Texas. Hvordan er det å sitte på en celle og vente på dødsstraff? Hvordan tenker familiene til de som er dømt til å dø? Og hva med ofrene?

Kanskje verd å få med seg som underlag for videre god diskusjon her :-).

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Problemet er at norge teknisk sett ikke er i krig. Det er offisiellt! Jeg brukte det som ett konkret poeng ganske så bevisst for å skape følelser ja. Snu på flisa, og det etter at jeg har presentert Abb, som er ferdig opplest og vedtatt som en høyreekstremist og kristen fundamentalist.

I bunn og grunn så reagerer du som om det var ett angrep på islam, som om ett høyttenkende spørsmål er en tanketom rasistisk ide, og som om det er livsfarlig å stille. Det gjorde deg i dine øyne hjernedød å i det hele tatt våge å gjøre så! For min del uten at jeg føler at jeg burde behøve å forsvare meg noe mer utover det jeg allerede har gjort. Noe moderatorene burde ha slått ned på! Om mitt innspill er så provoserende er det beste å rapportere innlegget. Case closed.

Polllen viser at folk på asiaforum ikke ønsker dødstraff overhode. Jeg mener vi burde kvitte oss med ekstreme farlige mennesker, men ser problemet med å gjøre så. Teori og høytenkning er ikke det samme som praksis.

Må nesten le av dette - skrev tidligere at jeg er motstander av dødsstraff i fredstid - og at dødsstraff i en krigssituasjon må en forholde seg til tter, gjennom dertil hørende domsstoler.

Som du burde ha lest så spiller det ingen rolle hvem som fører krig, enten de er muslimer eller andre, i forhold diskurjonen om vi er motstander av dødsstraff eller ikke.

Om du hadde lest skikkelig ville du sett det.

Jeg kan kansje ha kommet med en litt uklar setning du har tolket var myntet på deg - som den ikke var, idet du virker litt fornermet og tildels aggressiv.

Hverkem muslimer eller ABB er interessante for meg her - og vet ikke om jeg er enig i at ABB er kristen ekstrimist, uten at det er så farlig. Men mere bruker kristne tanker, som har stjeler tanker fra andre i sitt manifest.

Jeg prøver overhodet ikke å angripe deg., og om jeg er hjernedød ville jeg neppe klart å skrive noe i det heletatt.

Jeg skjønner ikke hvor du har fått dette med; høyttenkende spørsmål, og tanketom rasistisk ide, i fra.

Kanskje du fantaserer ut fra noe du tror jeg har ment.

Du trenger overhodet ikke forsvare det - det er ingenting å forsvare seg mot

Jeg beklager om jeg har uttrykt meg så klønete at du har tatt dette som et angrep, noe det avsolutt ikke var - men har du overreagert blir det vanskelig å beklage noe som ikke var tilsiktet.

Men det her er ikke allverden for meg, og det går forhåpentlig greit.

vehusheia

vehusheia

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 545 Innlegg:

"over mitt lik" ;-)... Totalt motstander av dødstraff.

Ved å ha en person fengslet vil man ha muligheten til å rette opp justismord (normalt sett), ved dødstraff fjerner man den muligheten. Hvem er det da som skal stilles til ansvar for et offentlig godkjent overlagt drap.

I krig, dødstraff... Vel for 22 år siden gikk jeg på en talerstol og snakket en krigsveteran rett imot da han ville deportere flyktninger fra det tidligere Yougoslavia (noen av de hadde flyktet for å slippe å delta i krigen) Gjett om jeg fikk høre det. Har siden den tid hatt et par turer i utenlandstjenesten og faktisk blitt styrket i min overbevisning. Mange av konfliktene vi ser idag (og med bakgrunn i folkeforflytning) er basert på lokale konflikter..med andre ord borgerkrig. Jeg har fremdelses forståelse for de som rømmer fra en innkalling... en innkallelse som kan bety at du må drepe dine egen slekt, eget kjøtt og blod.

Mange vil nok fort kalle meg "sviker" og det som verre er.. det er greit nok det.

Dette innlegget har blitt redigert av vehusheia: 03 desember 2014 - 22:43

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 064 Innlegg:
Det er allerede nevnt gode grunner til å være motstander av dødsstraff. En kan i tillegg undre seg på om dødsstraff er en verre straff enn livstid i fengsel, forutsatt at livstid betyr livstid. Den dødsdømte har det sikkert jævlig i tiden før henrettelsen, men så er det over. Livstidsfangen derimot vil ha det jævlig en mye lengre periode - om det er følelsen av straff en er ute etter.
Jeg er motstander av dødsstraff, men er også motstander av milde straffer drap. Mener drap må føre til fengsel på livstid og da skal de aldri slippe ut igjen. I det perspektivet blir også rehabilitering meningsløst og en kan spare store summer på å kutte ut rehabilitering.
Psyksik syke er like farlige for samfunnet, kanskje farligere enn "normale" drapsmenn, også de må derfor sperres inne på lukket institusjon dersom de ikke kan idømmes fengselsstraff. Heller ikke disse skal noen gang slippe ut uansett hvor "frisk" de måtte bli. Så lenge en ikke med 100% sikkerhet kan garantere at slike aldri får tilbakefall må de holdes innesperret. En slik garanti er forøvrig umulig å gi.
Konklusjon:
Nei til dødsstraff, ja til lengre fengselsstraffer samt reduserte rehabiliteringskostnader.

PS.
I Thailand ser en pussige utslag av rettspleien. Folk dømmes til døden, men dommen blir sjelden/aldri effektuert. For noen år siden var det en lege som drepte kona. Han ble dømt til døden. Etter noen år ble han benådet på kongens fødselsdag og straffen omgjort til livstidsdom. "Heldiggrisen" ble også tatt med på senere benådningssaker på kongens fødselsdager og er i dag en fri mann etter mindre enn 10 år i fengsel.
Dette "benådnings"-systemet de har i Thailand knyttet til kongens fødselsdag åpner for store forskjellsbehandlinger og inngår således perfekt i "ulikhetssamfunnet" Thailand.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 064 Innlegg:
"Misbruk" av livstidsdommer (at de ikke betyr livstid) kan for meg og andre føre til ja til dødsstraff om utslagene blir for groteske, som f.eks. at ABB noen gang slipper ut.

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:

Jeg hadde fortrukket et system der man ikke får rabatt for massemord. Altså at ABB hadde blitt dømt til 21 x 77 år som skulle sones etter hverandre. Sivile rettigheter burde vært inndratt, og soningen skulle foretas på den for samfunnets billigste måte. 30 mill kr i året for å fø på en massemorder i 30-åra på forhåpentligvis livstid er et misbruk av skattepenger.

Strengeste dom i Norge idag er 21 år. et femgselsår er 9 måneder. altså 16 kalenderår. Prøveløslatelse etter 2/3 soning hvis god oppførsel. Total strengeste straff er da 10,5 år i Norge!

Dødsstraff for noen forbrytelser er berettiget, av samfunnshensyn.

Dette innlegget har blitt redigert av Tordy: 04 desember 2014 - 04:10

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Om jeg hadde tatt livet av et annet meneske, planlagt og med viten og vilje er jeg redd jeg ville ha følt meg som en morder  resten av livet. langt mer enn om jeg i en trengt situasjon måtte forsvare meg selv fra å bli drept

Jeg vet ikke hvordan andre ville ha klart å forholde seg til noe sånt.

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 204 Innlegg:

Det er komplisert å svare på en slikt spørsmål..

Svaret må bli at i enkelte saker vil jeg gi et ubetinger ja. Tenker da på den organiserte, kriminelle organhandelen som foregår i land som India, Thailand, Filippinene, osv. En fattig mor,  være seg enke eller av andre grunner sitter mer eller mindre alene med 7-8 barn. Et av barna blir plutselig borte. Noen ganger blir et slikt barn kidnappet, Nyre, hjerte eller andre organer blir fjernet av kompetente kirurger, frøset ned og videresendt til velstående  mottagere.

Meget godt organisert og blir sjelden oppdaget.

Slike mennesker som utfører den slags mot barn har ikke livets rett ! Der er svaret ja til dødsstraff !

Skjer nok oftere enn offentligheten er klar over.

Religiøs fanatisme har forårsaket mange tragedier. Når uskyldige mennesker blir drept ved bombeattentater bør vel også disse kvalifisere de skyldige til dødsstraff.

Kanskje ikke så dumt å analysere årsakene til at så mange begår slike handlinger. Noen av disse kan ha sett sine egne familier bli drept uten grunn og sverger hevn. Altså to parter involvert.

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Om jeg hadde tatt livet av et annet meneske, planlagt og med viten og vilje er jeg redd jeg ville ha følt meg som en morder  resten av livet. langt mer enn om jeg i en trengt situasjon måtte forsvare meg selv fra å bli drept

Jeg vet ikke hvordan andre ville ha klart å forholde seg til noe sånt.

Akkurat den biten får en sikkert leve med når det skjer at du har en datter som ble drept og voldtatt

og du selv endelig har fått din egen rettferdighet fullført som din livsoppgave...!

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Svaret må bli at i enkelte saker vil jeg gi et ubetinger ja. Tenker da på den organiserte, kriminelle organhandelen som foregår i land som India, Thailand, Filippinene, osv. En fattig mor,  være seg enke eller av andre grunner sitter mer eller mindre alene med 7-8 barn. Et av barna blir plutselig borte. Noen ganger blir et slikt barn kidnappet, Nyre, hjerte eller andre organer blir fjernet av kompetente kirurger, frøset ned og videresendt til velstående  mottagere.

Slike mennesker som utfører den slags mot barn har ikke livets rett ! Der er svaret ja til dødsstraff !

Religiøs fanatisme har forårsaket mange tragedier. Når uskyldige mennesker blir drept ved bombeattentater bør vel også disse kvalifisere de skyldige til dødsstraff.

Kanskje ikke så dumt å analysere årsakene til at så mange begår slike handlinger. Noen av disse kan ha sett sine egne familier bli drept uten grunn og sverger hevn. Altså to parter involvert.

Om en bare kan fryse ned (not) organer for å så sende de av gårde skulle dette være en revolusjon

innen denne teknikken som er forbeholdt små vevsprøver og celler som hovedregel....

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 204 Innlegg:

Om en bare kan fryse ned (not) organer for å så sende de av gårde skulle dette være en revolusjon

innen denne teknikken som er forbeholdt små vevsprøver og celler som hovedregel....

Stemmer nok det du skriver om vevsprøver  og celler.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Jeg føler ikke at det er min oppgave og plikt å drepe et annet menneske, uansett hva det har gjordt. Om du føler det slik, og tror du klarer å leve med det, kan ikke jeg dømme deg.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere