Gå til innhold

Foto

Er du for dødstraff?

* * * * * 1 Stemmer

• Vennligst logg inn for å svare
143 svar til dette emnet

Avstemming: Er du for dødstraff? (26 medlem(mer) har stemt)

Er du for dødstraff?

1. ja (8 stemmer [30.77%])

Prosent av avstemmingen: 30.77%

2. Nei (17 stemmer [65.38%])

Prosent av avstemmingen: 65.38%

3. Vet ikke (1 stemmer [3.85%])

Prosent av avstemmingen: 3.85%

Stem Gjester kan ikke stemme

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Spørsmålet dreier seg om ja eller nei til dødstraff. Enkelt og greit.

Diskuter gjerne hva som burde føre til dødstraff om du er for, og er du imot, så kom gjerne med gode begrunnelser for at det ikke bør være dødstraff overhode.

Redigert signatur

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:
Faren for justismord er grunn god nok til å være imot den type straff. Dessuten skal det ikke være statens oppgave å ta menneskeliv i fredstid.

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

I mine øyne, med klare solide overbevisende bevis, så bør det åpnes for dødstraff.

Anders Breivik kommer opp som ett klart eksempel. Hvordan skal man kunne slippe en slik mann tilbake til samfunet?

Hva er det godt for å sperre folk inne på psykatrisk, når de aldri vil kunne slippe ut igjen etter drap, lemlestelser, og gjentatte misbruk, bla der barn er innvolvert?

Er det mindre humant å ha de innesperret på livstid? Jeg forstår ikke hvorfor vi skal ha slik respekt for døden, spesiellt når det gjelder tunge tilbakevennende kriminelle som er farlige, og vi må beskytte oss mot!

Redigert signatur

olek

olek

Registrert Medlem

• Banned
  • 3 563 Innlegg:

Overlagt drap under særledes skjerpende omstendigheter og tilsvarende, også grove drap i tilfeller hvor gjerningsmannen erklæres ikke tilregnelig, jfr for eks trikkedrapet og trippeldrapet på bussen på vestlandet. Overfallsvoldtekter. Grove narkotikaforbrytelser på produksjons- og distribusjonssiden. La dem dingle.

Dette innlegget har blitt redigert av olek: 02 desember 2014 - 22:07

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Hva med en muslimsk terrorist? Det er jo ganske så plausibelt at det vil skje i nærmeste fremtid!

Må tillegge at vi er i krig i muslimske land mot muslimer, derfor mener jeg det er viktig å ta med religionen.

Dette innlegget har blitt redigert av Phay: 02 desember 2014 - 22:15

Redigert signatur

pali

pali

Medlem

• Medlemmer
  • 1 836 Innlegg:

Det er flere jeg mener ikke har livets rett, men enig med torasap i at faren for justismord vil være der dersom vi har denne straffemetoden.

På det grunnlaget sier jeg nei

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Faren for justismord er grunn god nok til å være imot den type straff. Dessuten skal det ikke være statens oppgave å ta menneskeliv i fredstid.

Det torasap skriver samsvarer helt med mitt grunnsyn.

Det burde være en terskel for å ta livet av folk, og er det mere legitimt for representanter for staten å drepe noen, med lovlig hjemmel, enn gjerningspersonens drap i ulovlig sammenheng? Kanskje impulsstyrt ut fra følelser og andre faktorer, som en lovoppnevnt overlagt henrettelse mangler?

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Overlagt drap under særledes skjerpende omstendigheter og tilsvarende, også grove drap i tilfeller hvor gjerningsmannen erklæres ikke tilregnelig, jfr for eks trikkedrapet og trippeldrapet på bussen på vestlandet. Overfallsvoldtekter. Grove narkotikaforbrytelser på produksjons- og distribusjonssiden. La dem dingle.

Dette strdider vel mot dagens syn på voldelige og mentalt forstyrrede gjerningsmenn, som erklæres for ikke følelsesmessig og mentalt tlregnelige.

Hva med en muslimsk terrorist? Det er jo ganske så plausibelt at det vil skje i nærmeste fremtid!

Må tillegge at vi er i krig i muslimske land mot muslimer, derfor mener jeg det er viktig å ta med religionen.

Er du mentalt forstyrret virker fanatism som en dårlig skjult agenda for å utøve dødsstraff.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:
Er du mentalt forstyrret virker fanatism som en dårlig skjult agenda for å utøve dødsstraff.

Hvordan mener du at du kan forsvare ett slikt utspill?

Vi er i en krig med religiøse fanatikere, så mener du at jeg skal omformulere spm? Breivik er kristen, så det gjør jo han egentlig til en kristen fundamentalist. Nå står det heldigvis ikke religiøse ledere bak Breivik, men det gjør det med muslimske terrorister. Skal slike mennesker få lov til å slippe ut igjen?

[attachment=54070:10411295_722464991167857_4984580578085437723_n.jpg]

Dette innlegget har blitt redigert av Phay: 02 desember 2014 - 23:54

Redigert signatur

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

vel disse teroristene   dyrker jo sharia lover med dødstraff , steinig og lemlestelser

så hvorfor skal ikke de selv bli straffet på samme måte som deres  for meg merklige religiøse syn"?

dødstraffen  i norge bør gjeninnføres i krig,

vi er i krig nå

og da  burde vi kunne  bli av med slik galskap

tror ferre hadde  blitt "jihadister",

men  i grunn er det hele utopisk spørsmål i norge i dag,,

men hva skal sammfunnet gjøre med gale menesker det er heller et spørsmål,

jeg har ingen kommentar til det,

annet en:

skal få vandre fritt i samfunnet etter og ha  utført gale jerninger, hmmmm

vi har et loverk om slike. men det åpner for og slippe "gale folk fri"

et vansklig spørsmål dette.....

ser med gru  på her i thailand der  sinnsyke mennesker blir sperret  på trange overfylte fengsels celler..

deter da løsningen   her.

skal fengsels opphold foresten være   straff, rehabilitering , eller som innsatte føler det en hevn?

men jeg ser igrunn forskell på overlagt drap og forsettlig.

dødstraff generelt i verden er en ting  i norge som sakt  utopisk

det  vil ivertfall ikke redusere forsettlige drap .

men folk som utfører slik   som regel i fylla" bevares  vil jeg tro at de angrer

Dette innlegget har blitt redigert av tyvhans: 03 desember 2014 - 03:15

Pain is temporary, honor lasts forever.

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:
Jeg er motstander av dødsstraff i fredstid.
Men jeg ser nødvendigheten av å gjeninnføre lovbestemmelser som åpner for dødsstraff i krigstid.

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:

En annen løsning jeg har tenkt på, er å innføre tap av soningsrettigheter og om mulig menneskeretigheter for enkelte dømte dyriske forbrytere (dagligtale, ikke til forkleinelse for dyrene). (inspirert av den plagsomme massemorderen ABB som nå er blitt kravstor, angrer intet og sliter ut sine oppassere)  :sad:

Jeg er en ganske stor motstander av det snillistiske og kostbare soningssystemet man har i Norge. Enerom i Halden til 5 mill pr plass!

Bastøy regnes som et ferieparadis. En periode fikk utlendinger tilogmed opptjening av pensjonspoeng ved "lovlig" opphold i et fengsel! Verdens beste land for forbrytere også? Jeg må innrømme at den snillismen er noe jeg ikke kan klappe i hendene for.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

En periode fikk utlendinger tilogmed opptjening av pensjonspoeng ved "lovlig" opphold i et fengsel! Verdens beste land for forbrytere også? Jeg må innrømme at den snillismen er noe jeg ikke kan klappe i hendene for.

:-o :-o :-o , vel vel tordy!

blir pensjonist tilvrelsen vansklig,

så gjør vi et ortlig brekk! se olsen banden) ;-)

går vi  fri ,,, med stor sannsynlihet, ( vi er ikke så å dumme)  kan vi nyde utbyttet,

orker vi ikke og væra ettersøkte så  melder vi oss. enkelt og greit :-o

og da ende sine dager   i halden er ikke og forakte , en blir da der passet opp :-o

Pain is temporary, honor lasts forever.

fleksnes

fleksnes

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 350 Innlegg:

Enig med Phay og olek. Det er enorme summer som gar med for a holde disse I fengsel. ABB koster vel 30mill+ I aret. Penger som kunne blitt brukt til noe annet.

Fengslene I Norge burde ogsa blitt "nedgradert" til fangehull" slik at forbryterne ikke ville gatt I fengsel. Er blitt sagt utallige ganger av forbruterne at de vil tilbake I fensel da de har det sa godt der. Jfr det Tordy skrev I innlegg 12

olek

olek

Registrert Medlem

• Banned
  • 3 563 Innlegg:

Viser du sympatier med eller blir tatt under forberedelser til terroraksjoner fortjener du å bli buret inne på ubestemt tid. Utfører du terror, herunder også å reiser til andre land for å krige for eksempelvis islam så bør du dingle.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:
Når det kommer til krigsforbrytelser utenfor Norge, har vi internasjonale domstoler.

Behandler man mennesker som dyr, blir de dyr, så jeg er ikke enig at vi skal kaste de i rottehull fordi vi må,straffe de. Spesiellt ikke fanger som skal ut igjen.

Jeg er kun ute etter å frata de som har begått de aller groveste forbrytelser, som vi ikke kan slippe ut igjen. ABB er en slik en, og det er vel ingen som betviler at ABB er skyldig?
Redigert signatur

fleksnes

fleksnes

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 350 Innlegg:

Nar jeg skrev "fangehull" sa mente jeg ikke 4 gra murvegger med vann og brod, men at dagens fengsel er som 3-4 stjernes hotel

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

For å straffe noen, kreves det 90 % sannsynlighetsovervekt for skyld. Var det 95 % sannsynlig at du utførte et tyveri, blir du fengslet eller bøtelagt, og må enten levere tyvegodset tilbake eller betale erstatning.

Jeg mener det bør være 100 % sannsynlighetsovervekt for at noen gis dødsstraff. 22.juli-saken er nevnt som et eksempel, og det er et godt eksempel. Men hva om noen hadde utført en forbrytelse som åpenbart fordret dødsstraff, men det bare var 99 % sannsynlig at personen på tiltalebenken var skyldig? Skal vedkommende gå fri bare fordi det ikke er tilstrekkelig bevis for å gi ham dødsstraff? Eller skal han idømmes livsvarig fengsel i stedet?

I vår rettstradisjon er man enten skyldig eller uskyldig. Ikke bare halvveis-skyldig slik at man får en mildere straff pga bevismangel. Dette ble satt på spissen under rettssaken mot Birgitte Tengs' fetter og antatte drapsmann, som ble ilagt erstatningskrav selv om han ble frikjent (grensen går ved 50 % i erstatningssaker). Hvis grensen for sannsynlighetsovervekt i de groveste straffesakene skal gå ved 100 %, kan det m.a.o medføre at enda flere (og farlige) forbrytere går fritt rundt fordi det ikke var ressurser til å bevise tilstrekkelig grad av skyld.

Skal vi ha lavere terskel enn 100 %, eller skal vi ha dødsstraff? Vi kan ikke ha begge deler.

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:
Teori og praksis er ofte ikke ferenelig. Hovedproblemet med dødstraff, er at de i Usa soner en livstidsdom i norsk standard, før de henrettes. Så, mener jeg at det er bortkastet i de aller fleste tilfeller, men ikke for personer som ABB.

Når det kommer til Orderud saken, så Tror jeg gjentagelsefaren er svært liten, og de kan vende tilbake til samfunnet. Riktignok en sak de ble dømt på indisier.
Redigert signatur

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Hvordan mener du at du kan forsvare ett slikt utspill?

Vi er i en krig med religiøse fanatikere, så mener du at jeg skal omformulere spm? Breivik er kristen, så det gjør jo han egentlig til en kristen fundamentalist. Nå står det heldigvis ikke religiøse ledere bak Breivik, men det gjør det med muslimske terrorister. Skal slike mennesker få lov til å slippe ut igjen?

attachicon.gif10411295_722464991167857_4984580578085437723_n.jpg

Det ble vel bare et  litt uklart uttrykk for et standpunkt om motstand mot dødsstraff - slik som nevnt under - Men hvilken type religion en kan knytte terror og drap til spiller da ingen rolle. ABB slipper nepp ut av fengsel og internering  - som jeg håper er miningen - og det burde da ingen andre gjøre heller, under lignened omstendigheter, enten en er mulslim, kvasireligiøs, eller indoktrinert selvutnevnt innvidd, som får bekreftelse på sitt angstutviklede digitale mediaskapte scenario, som stadighet sammensveiser likesinnede i et verdensbilde som er langt mere virkelig enn de bryr seg med å underbygge med andre argumenter enn dem så mange andre stadig gjentar med en sikkerhet som reflekterer diffuse bevisrekker som unnviker rasjonell argumentasjon, som tretter ut videre rasjonell ordveksling.

Om det ble noe klarere....

Jeg er motstander av dødsstraff i fredstid.
Men jeg ser nødvendigheten av å gjeninnføre lovbestemmelser som åpner for dødsstraff i krigstid.

Jeg er enig her også - har alltid være morstander av dødsstraff - men i krigsstid ser jeg at noen burde kunne stilles til ansvar for ukonvensjonelle overgrep og massakre, der dødsstraff kan idømmes og utføres. Men etter en runde i rettsapparaten.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere