Gå til innhold

Foto

Visum til kjæreste fra India

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
20 svar til dette emnet

jnsn

jnsn

Nytt Medlem

• Medlemmer
  • 8 Innlegg:

Heisann!

Fikk nylig et avslag fra den norske ambassaden i Dehli på et turist visum for madammen, hun skulle besøke Norge i julen.

Har lest igjennom avslaget og finner flere feil, samt en del uforståelig engelsk (rett å slett dårlig gramatikk).

Først og fremst så lurer jeg på om det hjelper å ta kontakt med ambassaden, jeg står som garantist (har over 600k i brutto inntekt), hun har ellers fast jobb, familie, venner og kjæledyr i India, i tillegg kommer hun fra en over gjennomsnittet rik familie og har sterke bånd til landet - så før vi avbestiller tur/retur bilettene så har vi et siste håp før vi klager inn til UDI. Her er punktene vi annser som feil:

1. De påstår at hun har for lite penger på konto, summen de beskriver i avslaget er helt feil (de har gjort en kommafeil), de sier hun har ca 2500,- på konto når hun faktisk har ca 20.000,- (NOK).

2. De sier det er stor fare for at hun ikke reiser tilbake, selv om hun har returbilett og jeg står som garantist, det var ingen klare beviser på at hun kom til å returnere (selv om hun tidligere i år har vært i Mexico, England og Indonesia - alt dette står i passet). (ingenting av dette er nevnt i avslaget)

3. En kryptisk setning på at vi kun har kjent hverandre i 57dager, slik jeg tolker det - vi har kjent hverandre i over 8måneder, jeg var i India i sommer i 5uker.

Like før hele julen her får en stort svart skygge over seg, men har et ørlite håp om at dette ordner seg.

Andre som har vært i samme sko som oss?

På forhånd takk for svar!

jern39

jern39

Medlem

• Medlemmer
  • 1 422 Innlegg:

Kan det ha blitt en misforståelse om at hun skulle dekk reise og opphold selv? Hvis du stiller som garantist skal du dekkereise, opphold og evnt tvungen utsendelse. Da skal ikke ambasaden ha noen opplysninger om hennes økonomi. Og hvis hun skal stå for økonomien må hun vel ha 500kr per dag på konto, så da er det ikke nok med 20000kr på konto. 

For ordens skyld så er det Thailand jeg har ærfaring med visum fra. Søkte for svigersøster nå nylig og da leverte hun kun garantiskjema fra meg som dokumentasjon på økonomi. Ring om dette til ambasaden så kanskje det ordner seg.

jnsn

jnsn

Nytt Medlem

• Medlemmer
  • 8 Innlegg:

Jeg står som garantist for hele oppholdet, men de ville ha info om hennes økonomiske situasjon også, mulig de har missforstått det.

Bilettene er bestilt og betalt, så hun har minimalt med utgifter, må ringe de i morgen da saksbehandleren ikke var på kontoret i dag - avreise er egentlig torsdag neste uke, så fortsatt et ørlite håp om å få det igjennom, får stå opp klokken 6 i morgen tidlig å ta telefonen :)

jnsn

jnsn

Nytt Medlem

• Medlemmer
  • 8 Innlegg:

Var desverre ikke store svaret å få ambassaden da de ikke kunne kommentere feilene.

Madammen har nå sendt inn klage via den lokale kontoret, tar nok en par uker å få svar så vi utsetter reisen inntil den er besvart.

Til og med konsulentene på det lokale kontoret var overrasket over hvor mange feil avslaget hadde, de gikk igjennom papirene og søknaden så de mente vi hadde en god sak.

Håpet lever videre.

optimist1

optimist1

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 94 Innlegg:

Var desverre ikke store svaret å få ambassaden da de ikke kunne kommentere feilene.
Madammen har nå sendt inn klage via den lokale kontoret, tar nok en par uker å få svar så vi utsetter reisen inntil den er besvart.
Til og med konsulentene på det lokale kontoret var overrasket over hvor mange feil avslaget hadde, de gikk igjennom papirene og søknaden så de mente vi hadde en god sak.

Håpet lever videre.

Undrar meg litt på kva du har skreve i invitasjonsbrevet, sidan ambassada til dei grader klarer å misforstå...?

jnsn

jnsn

Nytt Medlem

• Medlemmer
  • 8 Innlegg:

Var et standard skjema jeg fylte ut, årsak til besøk var i grunn å besøke meg, min familie og venner samt oppleve Norge.

Det er ikke dette de har lagt fokus på, de er redde for at hun ikke skal reise tilbake, selv om jeg står som garantist, har tur/retur biletter, samt har hun vært å reist rundt i verden tidligere i år (deriblant England) - Den opprinnelige søknaden som ble sendt inn skulle være mer enn nok og det er meg et under at søknaden ble vurdert slik den ble, med alle de feilene avslaget inneholdt. Men alle kan gjøre feil, så håper dette ordner seg nå.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

na

Dette innlegget har blitt redigert av tyvhans: 25 november 2014 - 12:50

Pain is temporary, honor lasts forever.

optimist1

optimist1

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 94 Innlegg:

Var et standard skjema jeg fylte ut, årsak til besøk var i grunn å besøke meg, min familie og venner samt oppleve Norge.
Det er ikke dette de har lagt fokus på, de er redde for at hun ikke skal reise tilbake, selv om jeg står som garantist, har tur/retur biletter, samt har hun vært å reist rundt i verden tidligere i år (deriblant England) - Den opprinnelige søknaden som ble sendt inn skulle være mer enn nok og det er meg et under at søknaden ble vurdert slik den ble, med alle de feilene avslaget inneholdt. Men alle kan gjøre feil, så håper dette ordner seg nå.

At du står som garantist, og at ho har returbillett, betyr nok ikkje så mykje som ein ofte trur.
Om ho skulle bestemme seg for verte verande er det lite du får gjort med det. Du har ingen rett til å "jage" ho ombord i flyet.

Derimot burde det telle positivt at ho har ein reisehistorikk som viser at ho har vore utanlands før, og at ho har oppfylt visumforpliktelsane.

goodwill

goodwill

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 775 Innlegg:

Det du må gjøre er å følge opp dette skriftelig, i form av mail til ambassaden. Telefon er fåfengt i en situasjon som dette. Og særlig når du må ha litt fortgang også.

Samed

Samed

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 241 Innlegg:

Du kan nok bare glemme å kontakte ambassaden hvis visumsøker ikke har levert fullmakt som gir deg rett til innsyn i saken, de uttaler seg bare generelt uten dette.

http://www.udi.no/or...reper/fullmakt/

jnsn

jnsn

Nytt Medlem

• Medlemmer
  • 8 Innlegg:

Har sendt inn fullmakt også, denne tar tid å få igjennom UDI systemet.

Men nå er klagen uansett på vei og det lokale kontoret som har avtale med ambassaden skulle følge dette opp.

Helt riktig det med garantiskjema og returbilett, men er en del ekstra info som er levert med (jobb, familie situasjon, familiens økonmiske situasjon som også skulle tale positivt til en søknad), så vi får håpe, leste et sted at det er kun 2-6% som får avslag fra India og rart at en person som kommer fra en veletablert familie som har en meget god økonomi havner i denne kategorien.

Kommer nok i mål til slutt :)

SPIFF

SPIFF

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 76 Innlegg:

Uten sammenligning så fikk forloveden min (thai) avslag på turistvisum. Jeg ringte ambassaden og etter mye om og men (måtte ringe flere ganger) så fikk jeg endelig tak i en nordmann og fikk pratet med han og da løste alt seg. Han beklagde faktisk og sa etter at vi hadde hatt en hyggelig samtale "du aner ikke alt vi ser og må gå gjennom her i løpet av en uke". Det kokte med andre ord ned i at de hadde hatt en travel uke og hun fikk visum der og da. Jeg hadde da ingen spesiell fullmakt til innsyn i saken. Poenget mitt er at det skader ikke å ta en telefon. Du har nok ingen rett til å få vite noe men hva har du å tape bortsett fra tid og penger :)

SPIFF

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:
Man klager ikke på avgjørelsen på en turistvisum søknad. Man sender en ny!

Lykke til.
Redigert signatur

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Begynner å lure om det er damen eller gutten som søker her.... :roll:

:hoho:

jnsn

jnsn

Nytt Medlem

• Medlemmer
  • 8 Innlegg:

Ringte ambassaden, fikk tak i hun som hadde gått igjennom saken og kom ikke videre, så tror det er veldig avhengig av hvem man får tak i, ville ikke diskutere saken med meg og det må jeg bare respektere og de har tydeligvis et system på dette i India og da må vi bare gjøre det som blir sagt. De går igjennom saken fortløpende nå og forespeilet svartid på ca 10 dager, søknad om nytt visum tar 14 dager.

Er vel ikke direkte turistvisum, men et besøksvisum - Å lyve ser jeg på som en uting og kan skaffe oss langt større problemer i fremtiden: http://www.udi.no/sk...kjaresten-din-5

@sunset08

Det er damen som søker, hvorfor skulle du tro noe annet?

Alt jeg gjør er jo for å hjelpe til å nøste opp i en sak, kan be henne ringe de også - kan jo ikke skade.

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Klart det er en fordel om "hun" ringer til ansvarlige når hun er visumsøkende...fordel det ja

:hoho:

jnsn

jnsn

Nytt Medlem

• Medlemmer
  • 8 Innlegg:

Jepp, var det samme beskjeden hun fikk fra det lokale kontoret, så hun ringer selv :)

jnsn

jnsn

Nytt Medlem

• Medlemmer
  • 8 Innlegg:

Oppdatering i saken, klagen er behandlet og visum er i orden :) Fikk ny saksbehandler og tok ikke mange minuttene fra vedkommende så på saken til at visum ble godkjent! En gledens dag!

Dette innlegget har blitt redigert av jnsn: 18 desember 2014 - 09:05

oker

oker

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 913 Innlegg:
Den enkleste måten hvis en har litt å rutte med, er å fylle på bankkontoen til dama.
Etterpå la henne søke turisvisum på eget grunnlag.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Den enkleste måten hvis en har litt å rutte med, er å fylle på bankkontoen til dama.
Etterpå la henne søke turisvisum på eget grunnlag.

Konas kusine hadde fast jobb i internasjonalt firma, penger på bok, hus, barn, bil, og ble nektet visum, da hun skulle på familiebesøk, og hadde søkt på feil grunnlag. Jeg var i kontakt med ambassaden, og fikk beskjed om å skaffe garantiskjema, og søke på nytt, eller hun måtte legge ved reisebeskrivelse, hotelbooking etc. Tror tråden skal ligge ett sted.

Redigert signatur

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: India

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere