Gå til innhold

Foto

Kina eller.....?

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
6 svar til dette emnet

walkman

walkman

Medlem

• Medlemmer
  • 13 171 Innlegg:

Ser det etterlyses innlegg om Kina:

Kina har nå i mange år okkupert og undertrykket Tibet, fengslet og drept mennesker som på fredelig vis prøver å gjenvinne det gamle Riket . 

Ingen/ få land bryr seg, sannsynligvis i frykt for Kina.

Tragedien får fortsette helt til tibetansk språk og kultur er forsvunnet og erstattet med kommunisme.

http://freetibet.org...ibetan-students

mvh
walkman

"Erfaring er ikke hva som hender oss, men hva vi gjør med det som hender oss"

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

Man kan si hva man vil om fascist-regjeringen i Beijing, men Folkets Frigjøringshær skal i hvert fall ha avskaffet slaveriet i Tibet. Det er da noe...

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

walkman

walkman

Medlem

• Medlemmer
  • 13 171 Innlegg:

De har vel snarer gjort alle tibetanere til slaver, og henretter de som opponerer

mvh
walkman

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Er det ikke kommunisme i Kina ? Er det noe jeg har gått glipp av ?

pidea

pidea

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 887 Innlegg:
Kina har okkupert Tibet siden 1959 eller deromkring. Det er definitivt ikke en bra ting for å si det pent. Men forholdene i Tibet før okkupasjonen var tildels meget horrible. Tibetanerne holdt slaver helt til kineserne/kommunistene inntok Tibet og fikk slutt på det. Så aldri så galt at det ikke er godt for noe. Kina har forresten også okkupert Xinjang-provinsen hvor det store flertallet er uhigurer, et etnisk folkeslag som er i "slekt" med mange av innbyggerne i "stan" landene (Kyrgistan, Uzbekistan, Kazakhstan osv og også Tyrkia)

Har nettopp reist gjennom betydelige deler av Kina og litt i Tibet-området og av det lille jeg så virket ikke feks tibetansk kultur å være veldig undertrykt. I Tibetområdet hadde feks veiskilt både kinesisk, engelsk og tibetansk skrift. Og i deler av Yunnan-provinsen som ligger nært Burma hadde endel skilter også burmesisk skrift.

Når det er sagt så støtter jeg både frigjøring av Tibet og Xinjang.

Kommunisme i Kina? Har aldri opplevd et land som var mer opptatt av penger, tjene penger, bruke penger, lære å tjene penger.
Penger er religion i Kina. Så kommunisme? Veit ikke helt jeg hva en skal kalle det......Det er vel ingen land i verden som har opplevd en slik økonomisk vekst som Kina har de siste ca 20 år eller så.

I historisk perspektiv har kineserne alltid vært dyktige og flinke handelsmenn, flinke med penger i hvertfall. (Se på kineserne i Thailand/thaikineserne) Eller griske og mafiøse kanskje er mere dekkende ord.
Var vel bare en 2-3 tiår under Maos verste pr at det var planøkonomi og reell kommunisme der.

Kina er et veldig interessant land om en bruker litt tid på å sette seg inn i historien. Og det er et enormt svært land også.
Free Jatupat Boonpattararaksa!!!

walkman

walkman

Medlem

• Medlemmer
  • 13 171 Innlegg:

Kina har okkupert Tibet siden 1959 eller deromkring. Det er definitivt ikke en bra ting for å si det pent. Men forholdene i Tibet før okkupasjonen var tildels meget horrible. Tibetanerne holdt slaver helt til kineserne/kommunistene inntok Tibet og fikk slutt på det. Så aldri så galt at det ikke er godt for noe. Kina har forresten også okkupert Xinjang-provinsen hvor det store flertallet er uhigurer, et etnisk folkeslag som er i "slekt" med mange av innbyggerne i "stan" landene (Kyrgistan, Uzbekistan, Kazakhstan osv og også Tyrkia)

Har nettopp reist gjennom betydelige deler av Kina og litt i Tibet-området og av det lille jeg så virket ikke feks tibetansk kultur å være veldig undertrykt. I Tibetområdet hadde feks veiskilt både kinesisk, engelsk og tibetansk skrift. Og i deler av Yunnan-provinsen som ligger nært Burma hadde endel skilter også burmesisk skrift.

Når det er sagt så støtter jeg både frigjøring av Tibet og Xinjang.

Kommunisme i Kina? Har aldri opplevd et land som var mer opptatt av penger, tjene penger, bruke penger, lære å tjene penger.
Penger er religion i Kina. Så kommunisme? Veit ikke helt jeg hva en skal kalle det......Det er vel ingen land i verden som har opplevd en slik økonomisk vekst som Kina har de siste ca 20 år eller så.

I historisk perspektiv har kineserne alltid vært dyktige og flinke handelsmenn, flinke med penger i hvertfall. (Se på kineserne i Thailand/thaikineserne) Eller griske og mafiøse kanskje er mere dekkende ord.
Var vel bare en 2-3 tiår under Maos verste pr at det var planøkonomi og reell kommunisme der.

Kina er et veldig interessant land om en bruker litt tid på å sette seg inn i historien. Og det er et enormt svært land også.

Interessant dette pidea.

Men om slaveri er avskaffet, så er det vel erstattet med et generelt undertrykkende regime.. okke som.

http://freetibet.org...d-and-sentenced

mvh
walkman

pidea

pidea

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 887 Innlegg:

Interessant dette pidea.

Men om slaveri er avskaffet, så er det vel erstattet med et generelt undertrykkende regime.. okke som.

http://freetibet.org...d-and-sentenced

Ingen tvil om at det er veldig mye å gå på når det gjelder menneskerettigheter, ytringsfrihet og generell frihet i Kina og spesielt i de områdene av landet hvor store etniske minoriteter bor.

Men når du i ditt første innlegg skriver:

"Kina har nå i mange år okkupert og undertrykt Tibet, fengslet og drept mennesker som på fredelig vis har prøvd å gjenskape det gamle Riket"

har jeg en mistanke om at du ikke er helt 100% klar over hvordan situasjoen var for folk flest i det gamle Riket.

Folk flest ble holdt som slaver, tvunget til arbeid for makthaverne, de manglet det meste av infrastruktur, utdannelse, helsevesen osv. Menneskerettigheter ol fantes knapt.

(Prøvde å legge ved noen linker her men det ser ikke ut til å gå.....?)

Ikke lett å velge mellom pest eller kolera, men en får håpe Tibet og Xinjang på sikt får sin frihet tilbake. Og at de da vil bli styrt på en demokratisk måte ned stor vekt på ytringsfrihet, menneskerettigheter, velferd osv.

At få eller ingen land bryr seg som du skrev i åpningsinnlegget er detvel også lov å stille spørsmål ved. India har latt Dalai Lama og hans menn bygge opp en hel by i India. Norge har gitt Nobels fredspris til Dalai Lama og således gitt han mye internasjonal oppmerksomhet. Lamaen er også stadig på visitter i ulike landverden rundt og får ytre sitt syn på saker og ting.

NB Dalai Lama selv er om mulig enda et enda mindre resultat av demokrati enn dagens regime i Tibet.
Han er jo utvalgt av gudene......

Dette innlegget har blitt redigert av pidea: 12 november 2014 - 10:29

Free Jatupat Boonpattararaksa!!!

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Kina

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere