Gå til innhold

Foto

- Det er din feil at ungen din er feit

• Vennligst logg inn for å svare
57 svar til dette emnet

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Ja, det hjelper - iallefall meg, men ikke alle. Det kommer an på hvorfor man er opptatt av hva en putter i seg, hvorfor man velger og prioriterer, og hvordan en gjennomførere det.
Den eldste datteren er veldig opptatt av dette, selv om jeg ikke tror jeg har vært noe rollefigur - hun er bare interessert i det, har vært plaget av unormale data på stoffer i blodet og i kroppen - vært gravid og har 2 barn, og er opptatt av sin og deres helse, intelligent og nysgjerrig. Den yngere søsteren er nesten motsatt; spiser det hun liker, og er ikke så opptatt av hvordan dette virker på kroppen. Hun er flink på skolen og lærer fort, men enkelte ting bare overser en, også fordi det ville kreve en egeninnsats om en skulle leve etter noen idealer en ikke ser noe umiddelbart behov for å
Unge friske mennesker er nok ikke så opptatt av å forebygge - og noen ganger må en bli syk før en ser alvoret.

Det å finne en middelvei, og lære å analysere valid informasjon fra trend, propaganda/kapitalistisk media/reklamestyrt informasjon er nøkkelen. Er sikker på at eldste datteren din har fått med seg litt mer ballast fra Norge enn den yngre, og det viser seg at enkelte er og blir mer omsorgsfulle og ansvarsbevisste utifra i mangel av nettopp det samme, fordi de må.
Redigert signatur

olek

olek

Registrert Medlem

• Banned
  • 3 563 Innlegg:

Hva er bedre enn en feit cheeseburger når en har vært på fylla?

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Ja, og vet du hvorfor? - dette er ikke helt tilfeldig.

Det folk har lyst på av matvarer når en er fyllesyk, er en god indikator på at de matvarene er av en sånn kvalitet at de ikke bør være en del av det daglige inntaket.

Dette innlegget har blitt redigert av Mr. Phing: 31 oktober 2014 - 17:07

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Det å finne en middelvei, og lære å analysere valid informasjon fra trend, propaganda/kapitalistisk media/reklamestyrt informasjon er nøkkelen. Er sikker på at eldste datteren din har fått med seg litt mer ballast fra Norge enn den yngre, og det viser seg at enkelte er og blir mer omsorgsfulle og ansvarsbevisste utifra i mangel av nettopp det samme, fordi de må.

Det kan nok være noe i det, for hun er 4 år eldre - men utfra sånn jeg kjenner dem er det nok mere knyttet til deres

medfødte personlighet.

I en søskenflokk er det også en velkjent mekanisme som viser et mønster der det eldste barnet gjerne viser seg som mere ansvarsbevisst og selvoppofrende - det yngste barnet  er mere en "bajas" som ønsker oppmerksomhet.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Spenstig forslag - og det er noe jeg ville støttet.

:)

Men raffinert sukker er muligens like vanskelig å bli kvitt som stjernestøv?

;)

Det er ikke mye raffinert sukker vi trenger, om noe i det hele tatt, men å bli kvitt det blir umulig så lenge noen lager det. og å forby det kun en "far-out" tanke.

Vi får i oss dobbelt så mye sukker som svenskene - og hvitt sukker, hvitt mel og ris ligger mye i samme klassen, og kan være kilder til flere sykdommer og kroppslige plager.

http://beritnordstra...rnt-med-sukker/

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

det lindrer andre smerter hehe, du har også bare 2 netter på husmorskole?

edit

dette børikke være daglig kost , men en gang i blant er det bare sunt, få grove brød til så er du der , mekanismen slår til igjen

:hoho:

Nei - helt feil.

Har du drukket en del alkohol for så å stoppe, vil kroppen få en higen etter mat som er usunn og som du absolutt ikke burde spise - iallefall ikke akkurat da.

Alkoholen gjør at kroppen ikke tar opp visse stoffer, eller tar dem opp dårlig - f.eks tiamin, B1, som er viktig for nervesystemet.

Paradoksalt nok virker det som kroppen "skyr" disse stoffene - som den egentlig trenger - når en holder opp med å drikke alkohol.

Rare greier.

Alkohol er et svært skadelig stoff, om en orker å sette seg inn i hvordan det virker på kroppen.

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

Selv om jeg har høy utdannelse, er kebab noe av det beste jeg vet. Men jeg spiser det aldri mer enn 2 ganger i løpet av en måned.

Og de som sier at de ikke kan huske sist gang de spiste junkfood, var garantert på fylla i gjerningsøyeblikket.

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

Xyzzy01

Xyzzy01

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 290 Innlegg:

Jo. kjøpekraft, grad av utdannelse og sosial bakgrunn er nært knyttet til helse og livslengde - det er et faktum basert på forskning og statistikk osv. Enten du tror et skal være slik eller ikke.
Jeg ser ïkke på det som veldig merkelig.

En sammenheng kan man se, men hva er den? At selvdisiplin både gir bedre utdanning, bedre økonomi og et sunnere kosthold? Eller at pølser er billigere enn indrefilet?

Om en ser på en annen uvane som gir dårlig helse, røyking, blir dette mer og mer et lavstatusfenomen. Og dyrt er det.

Xyzzy01

Xyzzy01

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 290 Innlegg:

Alt? En god hamburger fra Sesam var riktignok en god måte å avslutte kvelden på, men ost har ingenting på en god hamburger å gjøre.

Nå er jeg vel aldri på fylla, men en god kveld kan gjerne avsluttes med litt sushi.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

En sammenheng kan man se, men hva er den? At selvdisiplin både gir bedre utdanning, bedre økonomi og et sunnere kosthold? Eller at pølser er billigere enn indrefilet?

Om en ser på en annen uvane som gir dårlig helse, røyking, blir dette mer og mer et lavstatusfenomen. Og dyrt er det.

Selv om det er variabler her er nok bildet ganske entydig - jeg tror den sosiale tilknytningen har en viss betydning.

Men det er nok viktigere å skjønne at indrefilet er er bedre, i lengden, enn pølser.

Som et eksempel kan jeg nevne at jeg er oppvokst i et kristent samfunn som besto av Syvendedags Adventistene - de holdt den syvende dagen hellig, lørdagen, som hviledag fordi det var nevnt i Bibelen. De spiste heller ikke svinekjøtt, som jøder og muslimer.

Kostholdet og helse var også noe som hadde stor betydning, og var svært viktig. Ingen røkte eller drakk alkohol, og det ideelle var å være vegetarianer. Og fisk var mere akseptert enn kjøtt.

I USA var det store slike samfunn - og de forsket også på seg selv, og kom frem til at de i gjennomsnitt levde 4 år lenger enn resten av befolkningen.  Denne forskningen ble offentlig godkjent. Så idealer og påvirkning osv. innen en gruppe kan være av stor betydning.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Vel svinekoteletter er billigere enn pølser, flatbiff kan man også få billigere enn pølser, men man må kunne forstå at kjøtt ikke er det viktigste, man skal faktisk ikke overdrive rødt kjøtt,,og den beste drikke er feks gratis, hvorfor drikker man da pepsi max eller coca cola?

prix denne mnd har1 tube mills kaviar til 18 kr, og med får du ett av det sunneste brødene på markedet, gratis :)

men det finnes billig kaviar til 10 kr og brød til 8, her er det utdannelsen som spiller en rolle eller?

til det kjedsommelige, økonomi spiller liten rolle, det er evnen/lysten til å bruke hjernen

Poenget er at en må sette seg inn i hva som er sunt å spise, og prøve å ha et variert kosthold i forhold til det.

Rent kjøtt er sunnere enn pølser og bearbeidede matvarer......

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Utdannelse er nok viktig.

Var sammen med ei overklassedame i Oslo - hun hadde en god utdannelse, men hadde ikke peiling på matlaging.

Jeg har ikke noen høy utdannelse, men har peiling på matlaging - min mor lot meg få drive på fra jeg var liten, lærte meg opp, og jeg syntes også det var morsomt.

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:
Dette med å ha begrep om det til enhver tid dynamiske og omskiftelige innholdet av "det gode liv" handler nok langt mer om dannelse enn utdannelse. Dannede mennesker har sluttet å spise servelatpølse i våre dager.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 144 Innlegg:

Mennesker flest er flokkdyr. Da min far var bedriftsleder på 50-tallet så var det ingen i ledende stillinger eller med høyere utdannelse som bedrev noe som helst slags trening eller var fokusert på sunt kosthold. I hvert fall i det mijøet jeg kjente til.

I dag er det in blant spesielt økonomer i fremtredende (les godt lønnede) stillinger å delta i Birken samt være veldig bevisst på kosthold og gjerne avlegge regelmessige besøk på treningsstudioer. Det er med andre ord dannelsen mer enn utdannelsen som bestemmer atferden.

Selv liker jeg ikke å se på meg selv som flokkdyr så jeg velger å ikke henge meg på noen bølge overhode. Noen ganger er det sunt, andre ganger mindre sunt, men det er hele tiden meg og ingen andre som styrer innfallene.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Enig - tenkte på det samme, men fikk ikke med ordet dannelse.

Dannelse kan sette ord på at en lever i en sosial setting der utdannelse er en kilde til forståelse, klassetilhørighet og økonomisk uavhengighet - mens selve utdannelsesnivået er tilpasset en tidsepoke, og de aktuelle kunnskapene som ikke skjelden oppdateres og forandres i henhold til siste nytt i forskning, osv.....

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

dannede mennesker har lærdom i seg, om man slutter å spise servelat betyr ikke det at man er dannet, man fraviker heller da det man har lært, da vil heller det å være dannet være en hemsko :)

så (ut)dannelse i seg selv er ikke det viktigste, det er viljen og ønske om å lære som er viktig

noe ord på det har jeg ikke sånn på sparket :)

Om du tar det for gitt at dannede mennesker er befengt med vaner og normer som ikke lar seg bryte, og at de er mentalt fanget i en tradisjonell og sosial virkelighet som er styrt av forutsigbarhet og fastspikrede rammer, så kan det hende at du er inne på noe.

Det kan være både og - men generelt tror jeg ikke det er slik.

Tidene forandrer seg, og folk forandrer seg.

Er en opptatt av at vilje og ønske om å lære noe er viktig, er det også viktig å ha konkrete kunnskaper som basis for hvorfor en mener det er viktig å tillegne seg ytterligere lærdom og viten.

Men det som er enda viktigere enn å sitte med vilje og ønske om noe, er at man faktisk også  gjør noe med det, og ikke bare sitter og tenker på det.

Om det ikke skjer kan man bli sittende lenge.

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:

klar over jeg dro det litt langt, ville bare se reaksjoner, men er nok noe i det, en dannet person vil spise med kniv og gaffel også om han er mutt aleine.
dannethet tror jeg er for gammeldags...

Det er ikke veldig overraskende, men det er tydelig at du ikke kjenner begrepets innhold.
Sett deg litt inn i det og du vil kunne finne ut at du sikkert ikke er så fremmed for å tenke på dannelse som en god ting, likevel.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Udannelse er nok mer i samsvar med den moderne tiden.

Det blir tydelig når dannede mennesker mener at det er min feil om barnet mitt blir en fettblubbe, og en rekke andre brister i karakter og påvirkning.

De dannede blir stadig i mindretall, mens de udannede stadig får større innflytelse.

Dette innlegget har blitt redigert av Mr. Phing: 11 november 2014 - 07:43

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere