Gå til innhold

Foto

- Det er din feil at ungen din er feit

• Vennligst logg inn for å svare
57 svar til dette emnet

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

For min del synes jeg dama er drittdeilig. Jeg vet også hvorfor hun ser ut som hun gjør under konkurranser, da jeg vet litt om det hun driver med og bodybuilding. Det er derfor jeg skriver at hun ikke er sunn. Det vet alle som har drevet med noe i nærheten av det samme som det denne dama gjør. Det hun gjør med kroppen sin er helseskadelig. Punktum. Det vet alle med fnugg av peiling på Fitness og Bodybuilding, og alle som har lest minimalt om kropp og trening. 

Jeg synes dermed det er litt merkelig å se dette ytterpunktet innen ekstremidrett gå ut og kritisere andre som rollemodeller.

I dag er det ingen tvil om hvordan unge jenter (spesielt, men i senere år også unge gutter) ødelegger seg fordi de ikke klarer å leve opp til press fra alle kanter, også (kanskje spesielt) utseendemessig. Dette er det mye forskning på. Så kommer i tillegg en ekstremsportutøver som dette ut med en banal konklusjon på et såpass kompleks tema. 

Jeg har ikke lest om denne dama andre steder enn her inne, men jeg tviler ikke på at hun får svi. Det visste hun selvsagt også. Det var derfor hun gikk så hardt ut. Det er sånn de lokker mennesker til bloggen sin.

Tror for øvrig alle er enige i at foreldre har et vesentlig ansvar for at barna får en sunn oppvekst, jeg kjenner meg dog ikke spesielt godt igjen i at det er spesielt vanlig å fore unga sine med møkkamat som gjør dem feite. Synes strengt tatt fokuset på perfekt kosthold er i ferd med å gå for langt. I hvert fall er det mitt inntrykk i min del av landet.

Det er en diskusjon om noe toppidrett er sunn. Mange vil hevde den ikke er det og når selv Erik Thorstvedt som stod og voktet noen meter mållinje sliter med ganske ødelagte knær også videre så er det en diskusjon man gjerne kan ta.

Men på hvilket annet grunnlag kan du bastant mene at hun ikke er sunn, og at det hun driver med er helseskadelig?

Jeg kjenner flere som bedriver bodyfitness da de beveger seg i samme treningslokaler som jeg gjør. Og i seg selv er jeg etter det jeg ser de driver med uenig med deg i at det er usunt. Ikke vil jeg kalle det en ekstremidrett heller.

De trener hardt for å utvikle musklene sine, og dette er noe de gjør under kyndig veiledning av dyktige trenere. I de aller fleste av årets måneder har de en fettprosent som gjør at når man ser dem så vil man ikke ikke ta dem for annet enn godt trente jenter. Over en lang periode før konkurranse så begynner de på diett som er oppsatt av eksperter på feltet, dette med formål å få ned fettprosenten slik at de utviklede musklene blir mer synlige. Dietten endres ofte hver uke for å sikre at man opprettholder musklemassen, at man tar hensyn til tretthet også videre. Dette med formål at man skal ha en akseptabel, men ikke helsefarlig, fettprosent på konkurransedagen. Når konkurransen er over så går man bort fra konkurransedietten og man høyner fettprosenten.

Ikke noe av dette er i seg selv skadelig eller usunt, med unntak av at man kan diskutere om de siste ukene før konkurransen er sunn i seg selv da man spiser kun rundt 1200 kalorier om dagen. I hovedsak vil jeg mene det ikke er usunt. Men det som kan være skadelig og usunt slik jeg opplever det er om personer uten riktig trening og ekspertise forsøker seg på det samme. I tillegg så skal man ha en ganske sterk mental tilstand slik at man ikke utvikler spiseforstyrrelser og annet på bakgrunn av dette. Det kan skje og det er ikke bra. Men det gjør det ikke i utgangspunktet mer usunt enn det andre toppidrettsutøvere må gjøre for å bli gode i sin idrett.

Frank Medrano bedriver calistenics, altså trening hvor man benytter kroppsvekt. Dette regnes av mange ofte som bedre enn når man bruker vekter da kroppen lettere vil kunne si fra når man når man når makspunkter. Han er veganer, 175 cm høy, 73 kg og har når han går ned i fettprosent en fettprosent på 5% som det laveste (og det er fullt forsvarlig). Da ser han slik ut:

Vedlagt fil  1555450_631056993623223_1185593569_n.jpg   34,23K   4 Antall nedlastinger

Mener du i tilfelle dette er usunt også?

Jeg tror kanskje ikke man skal være så bastant når man ønsker å mene at denne bloggeren eller andre med lav fettprosent er usunne eller ikke. Det er ikke noe magisk i det de gjør, de trener enkelt og greit for deretter å senke fettprosenten i kroppen til et fullt forsvarlig nivå. Dette ved hjelp av eksperter på trening og ernæring.

Hun har fått delte tilbakemeldinger, mange støtter henne og andre gjør det ikke. Mange av de som ikke støtter henne virker å slite mest med at budskapet var så direkte, selv om de kanskje er enige i sak.

Ellers ser jeg at man stadig hopper bukk over det at en overlege med doktorgrad som arbeider med nettopp dette i stor grad støtter henne. 

I min del av landet ser jeg at Pizza Gradiosa er en storselger og at det går store mengder ferdigmat med tomme kalorier. Om dette har en sammenheng med stadig mer overvekt og fedme vet jeg ikke, men det er lett å trekke en slik slutning. Sann eller ikke.

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Selvfølgelig har foreldre et ansvar.

Mine foreldre var vegetarianere da jeg vokste opp, de hverken røkte eller drakk, og var skikkelige på mange områder - allikevel begynte jeg med alt som de ikke drev med, og var gode rollemodeller i forhold til.

Selvfølgelig klandrer jeg ikke dem - det var mitt eget ansvar.

Men for andre kan det ha en motsatt virkning; at de følger foreldrenes eksempel.

Når det gjelder røyking tror jeg ikke at disse bildene av kreft og hva det måtte være får flere til å slutte å røyke, idag som tidligere - og synes ikke sammenligningen med kosthold er helt god.

Her er to pedagoger som ikke er enige om hva som er foreldrenes oppgaver, og andre ting.

http://www.vg.no/nyh...dre/a/23309225/

http://www.vg.no/nyh...dom/a/23310335/

Jeg tror at gode rutiner, samling rundt et middagsbord og skikkelig mat er bra i familier - og spesielt der hvor det er små barn. At ikke alle disse i sine senere år vil gjøre det samme stemmer nok, men mange tar med seg barnelærdommen instiktivt i sin voksenverden.

Svært mange har sluttet å røyke, av mange grunner. Jeg antar at de svært direkte meldingene på røykpakkene har en eller annen virkning i den store sammenhengen, så lenge myndighetene i svært mange land fortsatt har de lovfestet etter så mange år. Jeg sammenligner ikke røyking og kosthold - men at det også tidligere var stor motstand mot en så direkte språkbruk som denne bloggeren nå brukte.

Pedagoger og eksperter vil ofte være uenige.

Tar barn generelt med seg lærdom fra barndommen, og er det da positivt om den lærdommen er god? Jeg tror det. Er det da bra at mange barn opplever at middagen er en Pizza Grandiosa foran TV klokken 8 fordi foreldrene kom hjem da? Jeg tror ikke det. Har foreldrene et ansvar, eller er det noen andre som har snavert for helsen til foreldrenes barn? Jeg tror foreldrene har hovedansvaret. Satt litt på spissen, men såvidt enkelt kan det være.

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Det er ikke det minste rart at de fleste avviser budskapet til denne jenta. For det første åpner hun med et angrep på de hun vil hjelpe (foreldrene). Alle som har lest minst to sider pedagogikk vet at det er en fåfengt innfallsvinkel. Dermed når hun bare fram til de som i utgangspunktet deler/sympatiserer hennes livsstil. Det var vel ikke meningen, eller? Dermed framstår hun som hjernedød kropps-fokusert babe.

Myndighetene har i flere tiår forsøkt å få til gode matvaner (de kunne helt sikkert gjort mer) gjennom endringsarbeid som er ganske lavmælt. Antallet barn og unge, samt voksne, som utvikler overvekt og fedme er raskt økende.

Denne bloggeren skriver rett ut det mange nok tenker, så begrunner hun under hvorfor hun mener dette. I tillegg så har man i artikkelen tatt frem en ekspert på emnet, overlege med doktorgrad som arbeider med dette til daglig, og hun mener mye av det samme.

Men jeg ser det er bedre å angripe bloggeren for å si noe som mange vil hevde det er mye sannhet i, enn å forsøke å diskreditere en overlege med doktorgrad som arbeider med dette til daglig og deler mange av de samme synspunktene.

Bloggeren er ellers en ung jente som trener godt - så får man selv legge i det om hun er usunn og sykelig, en hjernedød kroppsfokusert babe eller en sunn person som trener og spiser godt.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Jeg tror at gode rutiner, samling rundt et middagsbord og skikkelig mat er bra i familier - og spesielt der hvor det er små barn. At ikke alle disse i sine senere år vil gjøre det samme stemmer nok, men mange tar med seg barnelærdommen instiktivt i sin voksenverden.

Svært mange har sluttet å røyke, av mange grunner. Jeg antar at de svært direkte meldingene på røykpakkene har en eller annen virkning i den store sammenhengen, så lenge myndighetene i svært mange land fortsatt har de lovfestet etter så mange år. Jeg sammenligner ikke røyking og kosthold - men at det også tidligere var stor motstand mot en så direkte språkbruk som denne bloggeren nå brukte.

Pedagoger og eksperter vil ofte være uenige.

Tar barn generelt med seg lærdom fra barndommen, og er det da positivt om den lærdommen er god? Jeg tror det. Er det da bra at mange barn opplever at middagen er en Pizza Grandiosa foran TV klokken 8 fordi foreldrene kom hjem da? Jeg tror ikke det. Har foreldrene et ansvar, eller er det noen andre som har snavert for helsen til foreldrenes barn? Jeg tror foreldrene har hovedansvaret. Satt litt på spissen, men såvidt enkelt kan det være.

Synes det har blitt en litt pussig diskusjon dette - klart jeg i det store og hele er enig i mye av det du skriver, og denne damen også, for såvidt.

Det som irriterer meg med henne er en så ensporet og bastant påstand om at det ensidig er foreldrenes skyld om barna blir feite, og peker fingen anklagende.

Sånt blir bare tull.

At fornuftige foreldre skaper sine egne matvaner er kjempebra - men hvor mange er så bevisste og konsekvente?

En kan like godt stille spørsmålet om hvordan spisevanene skapes sånn generelt, og hvordan

ansvaret for dette skal fordeles.

Er det det flotte samfunnet vi lever i, der folk stadig trenger mer og mer penger, og begge ektefellene må jobbe, uten å ha tid og ork til å lage skikkelig middag hver dag, men dra ut noe halvfabrikate fra kjøleskap eller fryser, og henge på sofaen til mikrobølgeovnen har gjordt jobben?

Norge er et dyrt land, der folk flest for å ha råd til å leve et anstendig liv reduserer matbudsjettet - som alltid lider i slike situasjoner.

Ikke alle arbeidstagere har muligheten til velge samme type meny - økonomien bestemmer mye.

Uansett hva en spiser til middag, og ellers, så har jo ungene et liv utenfor heimen der foreldrene ikke kan følge med på hva ungene pleier å ha i seg, sammen med venner osv.

Så det er alt for mange variabler og kombinasjoner som spiller inn til at en kan sette en anklagende pekefinger på et spesielt sted.

Hos oss her i Thailand er det maten som bestemmer og er det viktigste - alt annet kommer i annen rekkefølge.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Kanskje du har nok penger - selv alene i Norge ville jeg ha lite penger, men klare meg.

Da familien bodde i Norge var vi avhengige av at kona jobba, og det gjorde hun - helt til hun fikk "trigger finger", men det var det ingen leger som fant ut av, og to forskjellige fastleger sendte henne på flere unødvendige undersøkelser på sykehuset.

Hun fant selv ut på nettet hva som var i veien, og jeg tipset fastlegen om han hadde tenkt på ortoped.

Han ringte til Gjøvik, og skjønte etter få minutter det vi hadde skjønt i flere måneder - men det tok tilsammen omtrent et halvt år før hun var kurert, etter en korvarig operasjon.

Da jeg nettopp kom inn på det lille bedritne sykehuset her i byen, som er avstengt om natta, var "trigger finger" det eneste engelske ordet jeg så på plakat på veggen.

En av flere grunner til at jeg er forbanna på det fantastiske rike landet mitt - men maten var alltid det vi prioriterte å bruke penger på.

Og sånn vildet nok alltid være.

Karl35

Karl35

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 448 Innlegg:

Synes det høres mest ut som om barna ikke har respekt for foreldrene noe som er vanskelig og få innlært hos barna hvis foreldrene selv har et udisiplinert forhold til måltidstider og sunn mat.

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Klart at en overlege og resten av befolkningen er enig i at foreldrene har et stort ansvar , men om en 12 åring går å kjøper seg ei bolle, jeg vet ikke, om det er foreldrenes ansvar. Å lese ett par ord i en slik artikkel å skumme det man kan på det, blir noe feil, synes jeg, det kan også anbefales å lese det Samira Lekhal er seksjonsoverlege, PhD. ved senter for Sykelig Overvekt i Helse Sør-Øst, og resten av befolkningen tenker om dette, minus en bitteliten andel.

Om en 12-åring kjøper seg en bolle så må det være helt greit da jeg ikke ser noe galt i det i seg selv. Så der er vi helt enige.

Utfordringen blir slik jeg ser det når stress og mas forårsaket ofte av ønsket om å være med i vekstkarusellen, gjør at foreldre ikke får anledning til å skape gode spisevaner med sunn og god mat som en basis. At det istedefor blir Pizza Grandiosa eller annet i samme gate litt for mange dager i uka når foreldre kommer seg hjem fra jobb utpå kvelden. Uvaner mange barn tar med seg inn i voksenverdenen. Tror jeg.

Som nevnt så er jeg enig med hovedbudskapet til denne bloggeren og seksjonsoverlegen. Jeg synes også det var greit å si det direkte og høyt. Men hverken jeg eller de sitter på fasit selvfølgelig, eller heldigvis, så hva det helt rette er vet jeg ikke.

Men det jeg vet er at 20% barn og unge som er overvektige eller har fedme er et sinnsykt høyt tall. Og at tallet stadig vekk vokser er mer enn bekymringsfullt.

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

greit nok, men spørsmålet er kanskje når denne respekten skal settes litt på hode?

må skumme fløten av en inntekt og husmor, tror faktisk husmødre i dag lager sunnere mat enn for 30-40 år siden.

hvis de finnes i dag da , under et eller annet navn

Husmødre finnes, som du sier, knappest lenger.

Jeg vokste opp med en mor som var hjemme for 30-40 år siden og jeg ser at det var positivt. Vi hadde alltid varm middagsmat på bordet når klokken var 16.30. Presis. Og maten var så langt jeg kan huske uten unntak laget fra bunnen. Mat var dyrt den gangen så det gikk mye i lever, blodpølse, lungemos, høne, fisk og annet. En gang i uka, med noen unntak hvor det var to, så hadde vi skikkelig kjøtt og det var da ofte koteletter. Kan ikke huske at jeg hadde biff som barn, selv om det sikkert forekom noe avkapp en eller annen gang uten at jeg kan huske det.

Er ganske overbevist om at maten var sunnere den gang. Alt ble laget fra bunnen av skikkelige råvarer, og jeg vet at en langt større andel av maten ble kjøpt hos slakteren, torget og hos fiskebåtene. Så det var nok enda ferske tror jeg. Andelen på tallerkenen var også som regel 40% grønnsaker, 40% poteter og 20% med innmat/kjøtt/fisk.

Ulempene var der selvsagt. Den ene var at maten var veldig dyr i forhold til lønningene. Den gangen brukte vi rundt 40% av lønningene på mat, mens i dag bruker vi noe over 10%. Det gjorde at jeg ikke var på ferier lenger unna enn Sverige før jeg var langt oppe i tenårene. Vi hadde rett og slett ikke råd til det, da pengene gikk i maten kan man vel si.

Og i forhold til likestilling så var jo luksusen med husmor vi opplevde lite god. Jeg husker på det som gode tider å være barn, selv om det ble lite med utenlandsferier og vi sjelden hadde råd til mye nye klær eller unødvendige duppeningser.

Er vel mye som er bedre nå enn da, men at maten var sunnere den gangen er jeg overbevist om.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Har ikke vær en signifikant vektøkning blant norske barn i omtrent de siste 7 årene - og vi ligger godt an i forhold til USA og Storbritania, men omtrent på samme nivå som Vest-Europa og Norden.

Sistat fra rapport fra Folkehelseinstituttet:

http://www.fhi.no/te...os-barn-og-unge

Vi ser tegn til at vektøkningen blant barn og unge har stoppet opp i Norge. Helsedirektoratet gjennomførte studier både i 2000 (Oslo) og 2005, og disse viste noe økning i femårsperioden. Fra 2005 til Folkehelseinstituttets undersøkelse i 2008 og 2012 var det imidlertid ikke signifikanet økning.

Sosioøkonomiske forskjeller

Flere undersøkelser viser at det er en sammenheng mellom sosioøkonomisk posisjon og overvekt. Det gjelder både voksne, unge og barn. Ungdommer fra familier med dårlig familieøkonomi har høyere forekomst av overvekt og fedme sammenlignet med dem som kommer fra familier med god familieøkonomi (Grøholt, 2008). På samme måte er det forskjeller mellom bydelene i Oslo. I vestlige bydeler er 15-19 prosent av barna i alderen 8-12 år overvektige (med elelr uten fedme), mens tallet er 26-29 prosent i østlige bydeler (Vilimas, 2005).

De sosioøkonomiske forskjellene som sees både i Norge i andre land, kan kanskje delvis forklares med at barn og unge fra familier med kort utdanning og/eller lav inntekt ikke har hatt samme nytte av informasjonskampanjer, tiltak og nye trender som det barn og unge med bedre sosioøkonomisk posisjon har hatt.

Vi har ikke undersøkelser av nyere dato i ulike etniske grupper.

Mulige årsaker til vektøkning

Årsaken til den generelle vektøkningen i befolkningen er en ubalanse mellom energiinntak og energiforbruk. Hos den enkelte er det mange biologiske og psykologiske forhold som kan påvirke energiinntaket og -regnskapet. Vi vet at arvelige forhold kan ha stor betydning for den enkelte. Derfor vil noen ha større problemer enn andre med å holde vekten.

Endringer i miljøforhold må forklare de betydelige endringene vi har sett i vekten i den norske befolkningen de senere tiårene, det gjelder også barn og unge. Det at dagliglivet har blitt mindre fysisk aktivt har trolig hatt betydning. Vi har ikke data som kan fortelle om det er endringer i fysisk aktivitet eller endringer i kosthold og energiinntak som spiller størst rolle. Trolig er det en kombinasjon av begge.

Forskning ved Folkehelseinstituttet

I 2008 - 2012 ble Barnevekststudien gjennomført i skoler over hele landet. Barna var i gjennomsnitt vel åtte år. Studien er en del av WHOs kartlegging av overvekt og fedme blant europeiske barn og gjennomføres i om lag 20 land.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Altså: barn fra familier med lavere utdannelse og inntekter har større vektøkning enn barn fra familier med god utdannelse og økonomi.

Ikke helt nye opplysninger og viten - en sosioøkonomisk sammenheng.

Dette innlegget har blitt redigert av Mr. Phing: 30 oktober 2014 - 16:58

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Eg tror du likegodt kan si at de med ett sunt kosthold og liten vektøkning, har også evner å ta utdannelse og får bedre økonomi, bare en trend som følger hverandre, hvor selve økonomien isolert sett ikke nødvendigvis spiller noen direkte rolle i vektøkningen

men det fins nok mange variabler, men at kjøpekraft i seg selv har veldig innvirkning på kosthold har jeg vanskelig for å se

Jo. kjøpekraft, grad av utdannelse og sosial bakgrunn er nært knyttet til helse og livslengde - det er et faktum basert på forskning og statistikk osv. Enten du tror et skal være slik eller ikke.

Jeg ser ïkke på det som veldig merkelig.

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:
Det er klart at foreldre har et ansvar og min opplevelse er at foreldre gjør så godt de kan.
Dessverre så er ikke det alltid nok. Da må det være en skolehelsetjeneste på plass som kan veilede og rådgi foreldre. Denne tjenesten har i Norge dessverre blitt bygget kraftig ned gjennom de 30 siste årene hvor fedme-epidemien blant barn har eksplodert.
Det burde en gjøre noe med.

Ellers er det nok feil å anta at kostholdet i Norge på 70 tallet gjennomgående var bedre enn hva det er i dag.
Men her er det, som en har vært inne på, store demografiske og sosio-økonomiske forskjeller. At sukkerforbruket totalt sett har økt, er riktig, men det har også forbruket at frukt og grønt. Tendensen nå er at folk reduserer på sukker, er flinkere med grønt, fiber og frukt - og at den seiglivede myten om farene med mettet fett endelig er tilbakevist og etterhvert er noe folk flest har tatt inn over seg.

At så mange som 20 % av barna er overvektige og hva vi kan gjøre med det, burde være temaet. Det å på død og liv få klistret "skyldig" på foreldre som ikke lykkes med å holde idealvekta for barna sine, det er lite nyttig. De trenger råd og veiledning, ikke å stemples.

Det er, selv om en kanskje ikke skulle tro det når en leser denne tråden, mulig å ha det bra selv om en er tjukk - også som barn. Men slike fitnessbloggere som dama som dro igang denne bruduljen, gjør det ihvertfall ikke noe enklere.
:(

Dette innlegget har blitt redigert av PoMoat: 30 oktober 2014 - 23:17

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:

"Nordmenn har på det maksimale konsumert 43 kg årlig i 2000, som har falt til 30 kg i 2012. Det er selvsagt flott at sukkerforbruket har falt. Fallet i sukkerforbruket kan være årsaken til at det ikke har blitt funnet noen økning i andelen overvektige barn i perioden 2008-2012. Imidlertid er andelen overvektige barn stabilt høy, og et sukkerforbruk på 30 kg per person er fortsatt alt for høyt."

http://fitnessblogge...rbruk-nordmenn/

Det er viktig å ta høyde for at en kanskje ikke har peiling på hvordan det faktisk står til før en bombastisk smeller til med at foreldre gjør en for dårlig jobb. Alle piler peker i riktig retning, men det er fortsatt et stykke igjen å gå. 

:)

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:
Det handler om survivel of the fittest også på dette området. Mennesker som er genetisk betinget, og i tillegg har evnen til å foreta smarte valg vil vinne frem på alle arenaer. Vel, uansett, så ser det ut til for øyeblikket at de "smarte" får færre barn, mens ,,,,,,,,,,,,,,,,,, de andre nyter overflodsamfunnets nedbrytende bieffekt til det fulle, dog kanskje ikke nyte i bokstavelig forstand, men kanskje fråtsing er ett bedre ord?

Genetisk er vi laget til å fråtse for å bygge reserver for dårlige tider, men det vi fråtser er kanskje ikke det kroppen helst skulle sett ble inntatt.

Sukker (raffinert) skulle stått på doplista og vært forbudt, og strengere håndtering av hva som er lov å tilsette, men det blir kanskje ikke så mye igjen til kapitalistene i ett slikt samfunn. Noen skor seg godt på andres uføre vet vi jo. Coca Cola burde vært dømt for langing av helseskadelige produkter, med mange fler
Redigert signatur

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:

Sukker (raffinert) skulle stått på doplista og vært forbudt...

Spenstig forslag - og det er noe jeg ville støttet.

Men raffinert sukker er muligens like vanskelig å bli kvitt som stjernestøv?

;)

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Spenstig forslag - og det er noe jeg ville støttet.

Men raffinert sukker er muligens like vanskelig å bli kvitt som stjernestøv?
;)

Fornektelsens psykologi PoMoat, og den er det vanskelig å gjøre noe med desverre.
Redigert signatur

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Sånn, da var pizza og cola konsumert som en sen middag - helt nydelig....så lenge jeg ikke blir foret med gaeng sum pla.

Tomme kalorier, kullhydrater og sukker - kofeinet hindrer opptak av kalsium, som jeg har bruk for nå. 

Det var svigersønnen som bestilte, så det er hans skyld at jeg ligger her og blir feit og feilernært - ikke greit å være en uselvstendig gamling som er underlagt de unges uforutsigbare dominans......brrp....

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Sånn, da var pizza og cola konsumert som en sen middag - helt nydelig....så lenge jeg ikke blir foret med gaeng sum pla.
Tomme kalorier, kullhydrater og sukker - kofeinet hindrer opptak av kalsium, som jeg har bruk for nå. 
Det var svigersønnen som bestilte, så det er hans skyld at jeg ligger her og blir feit og feilernært - ikke greit å være en uselvstendig gamling som er underlagt de unges uforutsigbare dominans......brrp....

Nettopp, vi har alle valg, godt opplyste de aller fleste av oss fra denne siden av jordkloden, men hjelper det noe?
Det ville tatt deg noen minutter daglig (og oss andre) å evaluere, og handle utifra det som ville vært best for oss og de rundt oss. Så lett det enn høres ut, dog så vanskelig å gjennomføre til tider. For enkelte er det aldri oppnåelig, og det er bedre eller lettere å bare overgi seg først som sist.
Redigert signatur

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Nettopp, vi har alle valg, godt opplyste de aller fleste av oss fra denne siden av jordkloden, men hjelper det noe?
Det ville tatt deg noen minutter daglig (og oss andre) å evaluere, og handle utifra det som ville vært best for oss og de rundt oss. Så lett det enn høres ut, dog så vanskelig å gjennomføre til tider. For enkelte er det aldri oppnåelig, og det er bedre eller lettere å bare overgi seg først som sist.

Ja, det hjelper - iallefall meg, men ikke alle. Det kommer an på hvorfor man er opptatt av hva en putter i seg, hvorfor man velger og prioriterer, og hvordan en gjennomførere det.

Den eldste datteren er veldig opptatt av dette, selv om jeg ikke tror jeg har vært noe rollefigur - hun er bare interessert i det, har vært plaget av unormale data på stoffer i blodet og i kroppen - vært gravid og har 2 barn, og er opptatt av sin og deres helse, intelligent og nysgjerrig. Den yngere søsteren er nesten motsatt; spiser det hun liker, og er ikke så opptatt av hvordan dette virker på kroppen. Hun er flink på skolen og lærer fort, men enkelte ting bare overser en, også fordi det ville kreve en egeninnsats om en skulle leve etter noen idealer en ikke ser noe umiddelbart behov for å følge,

Unge friske mennesker er nok ikke så opptatt av å forebygge - og noen ganger må en bli syk før en ser alvoret.

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 229 Innlegg:
Foreldres inntekt uviktig for ungdommers kosthold

http://www.dagensmed...mmers-kosthold/

Risikoen var 1,9 ganger større for daglig brusinntak for gutter med mødre med lavt utdanningsnivå - sammenlignet med dem som hadde høyt utdannede mødre.

Inntaket av grønnsaker varierte også med mors utdanningsnivå. Det var 40 prosent mindre sannsynlighet for at ungdommer med en lavt utdannet mor spiste grønnsaker daglig, sammenlignet med gruppen der mor hadde høy utdanning. 

Inntekt uviktig
Mest overraskende synes imidlertid Westin det er at foreldres inntekt ikke ser ut til å spille noen rolle for matvanene. - Vi ventet at både inntekt og utdanning skulle innvirke på barnas kosthold. Men da vi gransket tallene nøyere, så vi at foreldrenes inntekt ikke slår ut på barnas kosthold, sier Westin. 

Han mener dette tyder på at utdanningsnivå, altså den kulturelle kapitalen, er viktigere enn inntekten. 

- Utdanning ser ut til å være viktigere enn økonomien for hvorvidt en kvinne velger å kjøpe grønnsaker til middag. En kvinne med høy utdanning velger sunt, selv om hun har lav inntekt, sier Westin, som antar at kulturell kapital også omfatter matkultur.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere