Gå til innhold

Foto

- Det er din feil at ungen din er feit

• Vennligst logg inn for å svare
57 svar til dette emnet

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Fitnessutøver og blogger går hardt ut mot ettergivende foreldre.

-  Skjønner dere ikke hva dette gjør mot barna deres? Skjønner dere ikke at dere har et ansvar når de vokser opp og blir overvektige? Når de blir mobbet, har dårlig kondisjon og dårlig motorikk. Når de ender opp med kjempehøy risiko for kroniske sykdommer, undrer Tanya Tveit (23).

Hun er Bikini Fitness-utøver og blogger, og skrev i desember i fjor et blogginnlegg som har provosert mange. Her tar hun nemlig for seg foreldre og deres ansvar overfor barn og unge som er overvektige. Bloggen ble dratt frem igjen denne uken hos Fitnessbloggen, og reaksjonene lar ikke vente på seg. Mange er helt enig med 23-åringen, mens flere foreldre reagerer på det hun har skrevet.

- Jeg tror at de føler pekefingeren blir rettet mot dem, og da går man fort i forsvar. Slik er jo de fleste mennesker, men det er viktig og ta tak i det når barna er unge. De vanene de får på mat i ung alder følger dem gjerne hele livet. Innerst inne vet jo alle at kosen bør holdes til helgene, og at boller ikke er sunt, sier hun til BT.

Les resten herhttp://www.aftenblad...it-3544410.html

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:
Det er hardt for foreldre å lese at de ikke gjør jobben sin. Det er tøft å bli konfrontert med at man lar sitt eget barn spise kaloririk, næringsfattig og regelrett helseskadelig mat hver eneste dag.

Men det finnes kampanjer som går enda hardere til verks enn denne bloggeren gjør.
Et eksempel på dette er videoklippet nedenfor.
Selv om det er innenfor YouTube-standarden (som er relativt streng), vil jeg advare mot sjokkerende bilder.

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 145 Innlegg:

Tror aldri jeg kommer til å lese og langt mindre ta på alvor noen som tituleres som "bikini Fitness-utøver! 

Der har du mine fordommer! Hva med hennes foreldre sine forsømte plikter? :)

hebba

hebba

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 679 Innlegg:

Jeg fatter ikke at foreldrene tillater sine barn å bli så stappmætt.Flæsket hæng og slæng på unge barn mens foreldrene sitter og spiser usunn mat sammen med de.Ikke rører de så mye på seg,utenom å gå på do å skit ut den usunne maten før de retunerer til spillerommet(soverommet).Klær seg i altfor trange klær slik at flæsket velter utover og tror det er fint.Flink på å støtte hverandre og finne på unnskyldninger fordi de er for late og glad i mat.Så mye fokus på ernæring i hverdagen gjennom div sosiale nettverk og nyheter,men det hjelper fae.. meg ikke.I mange tilfeller så faller ikke eplet langt fra stammen.De som er overvektige av medesiner,kan ikke noe råd for det.Men de trenger ikke å hive innpå med XXXXXL porsjoner usunn mat. Dette var det jeg mente for noen år siden.I dag er det blitt værre.Dette er 1 innfalsvinkel,finnes flere.

tyra

tyra

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 448 Innlegg:

Jeg fatter ikke at foreldrene tillater sine barn å bli så stappmætt.Flæsket hæng og slæng på unge barn mens foreldrene sitter og spiser usunn mat sammen med de.Ikke rører de så mye på seg,utenom å gå på do å skit ut den usunne maten før de retunerer til spillerommet(soverommet).Klær seg i altfor trange klær slik at flæsket velter utover og tror det er fint.Flink på å støtte hverandre og finne på unnskyldninger fordi de er for late og glad i mat.Så mye fokus på ernæring i hverdagen gjennom div sosiale nettverk og nyheter,men det hjelper fae.. meg ikke.I mange tilfeller så faller ikke eplet langt fra stammen.De som er overvektige av medesiner,kan ikke noe råd for det.Men de trenger ikke å hive innpå med XXXXXL porsjoner usunn mat. Dette var det jeg mente for noen år siden.I dag er det blitt værre.Dette er 1 innfalsvinkel,finnes flere.

kjenner til noen barn ....farang barn.....som sier thaibarna på deres skole aldri har sunn kost til lunchen....og heller ikke bare de. Vi diskuterer ofte hva vi kan lage til lunchpakken....det er ikke lett alltid...enda dette er barn som spiser groent og nesten all mat som jeg lager....ps. jeg er ikke moren....Junkfood er blitt nu et problem også i LOS.

tyra

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

kjenner til noen barn ....farang barn.....som sier thaibarna på deres skole aldri har sunn kost til lunchen....og heller ikke bare de. Vi diskuterer ofte hva vi kan lage til lunchpakken....det er ikke lett alltid...enda dette er barn som spiser groent og nesten all mat som jeg lager....ps. jeg er ikke moren....Junkfood er blitt nu et problem også i LOS.

tyra

Junkfood har vært et problem i Thailand i mange år allerede. Det har plutselig kommet til Thailand uten at folk er blitt ordentlig opplyst om hvor farlig det er å spise slikt hver eneste dag. Jeg synes også det er merkelig at junkfood kan være såpass populært når det finnes så mye sunn og god (og billig!) thai-mat på hvert gatehjørne, men det har vel med markedsføring å gjøre, pluss at forandring fryder.

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Dette er en sak som blir kraftig diskutert på ulike sosiale medier og diverse blogger. Bloggeren blir av mange av disse diskusjonene fortalt at hun ikke bør ha en mening da hun selv sannsynligvis ikke lever sunt (se på bildene av henne - som noen sier), og ikke minst at hun ikke har barn.

Trist at man forsøker å diskreditere et synspunkt på bakgrunn av at hun selv ikke har barn eller at man ikke måtte like den idretten hun bedriver. Da mangler man etter mitt syn saklige argumenter.

Jeg er tildels på linje med det denne bloggeren skriver. Er klar over at det er kontroversielt å hevde at det ikke er bra for barn å spise så mye søppelmat som mange til tider lever på i dag. For når man skriver det så føler mange at man angriper deres mors- eller farsrolle, og det er alltid vanskelig.

Er helt enig i at man skal holde utenfor noen svært få som er sykelig overvektige og ikke kan hjelpe det selv. Men det store flertallet av de barn som er overvektige i dag er det etter mitt syn på bakgrunn av dårlig ernæring, lite gode rutiner og kanskje voksne som lar det skure og gå litt fordi man er "presset" av samfunnet.

Det positive er at man kan gjøre noe med dette. Men noen må ringe i bjella, og det er hva jeg oppfatter at denne bloggeren gjør med sitt innlegg skrevet i klartekst.

Voksne er ansvalige for sin egen overvekt, mens barns overvekt er det voksne som har ansvaret for.

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

Tror aldri jeg kommer til å lese og langt mindre ta på alvor noen som tituleres som "bikini Fitness-utøver! 

Der har du mine fordommer! Hva med hennes foreldre sine forsømte plikter? :)

Jeg tror en skal ha et så ganske bestemt mindset og disiplinert liv for å kunne bli lagt merke til på denne arenaen.

Videre vil jeg tro at langt de fleste ungjenter drømmer om å ha "den" kroppen.

Det blir innpodet fra de første tegneserier og dataspill. Og ikke for å snakke om media på godt og vondt.

Hva skal foreldrene si? At det er dumt å trene og spise sunn mat.

Nei! La folk ha noe å strekke seg etter. 

Så får heller noen av oss andre appellere til fiaskoprisen.

balo

balo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 450 Innlegg:

Selvfølgelig er det foreldrenes feil , men også samfunnets sin feil som oppfordrer til fristelser og spise usunn mat.  

Foreldrene vet ikke bedre , de drikker sine colaflasker og spiser McDonalds opptil flere ganger i uken og da blir man feit. Hele familien . 

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Dette her synes jeg grenser til det tåpelige - at ei dame som ser sjuk ut skal peke fingeren til barns foreldre.

At hun skulle ha rett i noe spiller ingen rolle.

Jeg tror de fleste foreldre prøver så godt de kan å leve så sunt de klarer - men opplysning og bevissthet mellom de utdannede og velstående og de i motsatte enden, vil alltid slå ut på statistikken.

Du ser at i mange familier er det barn som er født mere lubne enn de andre, og disse blir aldri tynnere. At gener skaper forskjeller har ingen ting med sykdom å gjøre.

Vi har også et samfunn nå som bugner av kaloririk mat, og barn har langt mer å velge i, og det gjør de mange ganger i henhold til trender blant venner, hva de liker, og innøvde vaner.

Dette oppretholder de uansett hvor mye foreldre og andre prøver å påvirke til bedre vaner - i kortere eller lengre perioder.

At foreldrene har en viktig rolle er selvsagt.

Ideelt sett kunne jeg tenke meg å forby de mest outrerte firmaene som aggressivt prøver å dytte mest mulig tomme kalorier inn i oss alle sammen - men det går selvfølgelig ikke.

Så hva gjør man da?

Punker foreldrene, eller dyrker slike skinnmagre hjernetomme moralister som denne damen?

Her i Thailand er de ukritiske i å dytte i seg alt for mye sukker - en generell infokampanje, f.eks på skolene, kunne ha vært noe - og kjæresten til min yngste datter fikk nylig insulinsjokk, med 3 ganger større sukkerinnhold i blodet enn min datter som allerede har for høyt, og havnet på sykehuset.

Slike ting opplever jeg som ekstremt, og egentlig unødvendig - men hvem skal man skylde på? Foreldre, myndigheter, skole, og matprodusenter, eller ungene selv?

I NOrge burde det være flusst med opplysning og holdningskampanjer - men her i Thailand....?

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:
Du blir hva du spiser.
Enkelt og greit.
:)

Det er klart at foreldre har et ansvar og min opplevelse er at foreldre gjør så godt de kan.
Dessverre så er ikke det alltid nok. Da må det være en skolehelsetjeneste på plass som kan veilede og rådgi foreldre. Denne tjenesten har i Norge dessverre blitt bygget kraftig ned gjennom de 30 siste årene hvor fedme-epidemien blant barn har eksplodert. (I Thailand er den ikke-eksisterende) Det må politisk myndighet bære ansvar for.

Så vi bærer alle på et ansvar for hverandre.
I større eller mindre grad.

Dette innlegget har blitt redigert av PoMoat: 30 oktober 2014 - 22:42

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Jeg ser at flere, både i kommentarfelt og kanskje også her, synes det blir greiest å avfeie Tanya Tveit sine meninger fordi hun ser syk ut på et bilde som ledsager artikkelen. Det kan oppleves behagelig å avfeie meninger på et slikt grunnlag, og ikke minst er det lettvint. Men blir poenget som Tanya Tveit forsøker å få frem mindre verd av den grunn?

Tanya Tveit er en 23 år gammel jente som bedriver en konkurranseidrett innen fitness-stilen. Det er ikke noe sykt med det. Gjennom hele året har hun høyst sannsynlig høyt fokus på ernæring og et sunt kosthold for å oppnå de resultatene hun ønsker, og når konkurransene nærmer seg så blir fokuset på dette ekstra sterkt. I konkurransene så er målet hennes å oppnå noe av det samme som Arnold Schwarzenegger gjorde når han ble Mr Universe. Det er heller ikke noe sykt i det, det handler om en konkurranseform. Til vanlig ser Tanya Tveit slik ut:

Vedlagt fil  Skjermbilde 2014-10-29 kl. 11.00.25.png   653,78K   7 Antall nedlastinger

I artikkelen så får Tanya Tveit delvis støtte fra Samira Lekhal. Hun er seksjonsoverlege ved senter for Sykelig Overvekt og har en doktorgrad. Det hun sier om utsagnene til Tanya Tveit er: "- Hun har et poeng, foreldre bærer et stort ansvar. De betyr masse for barns evne til å velge riktig. Foreldre er rollemodeller for sine barn og barns kostholdsvaner reflekterer ofte vanene til deres foreldre. Foreldre og deres evne til å sette grenser er helt klart avgjørende, sier Lekhal." For å få frem at heller ikke Samira Lekhal ser syk ut så ser hun slik ut:

Vedlagt fil  Skjermbilde 2014-10-29 kl. 11.01.35.png   1,03MB   7 Antall nedlastinger

Jeg håper da at vi har fått etablert at det ikke er slik at noen av de som bringer frem meningene ser syke ut, eller er syke. Og da kan vi kanskje heller fokusere på det de bringer til torgs. En utøver av en konkurranseidrett som er ekstremt krevende og hvor sunne matvaner er vesentlig, og en seksjonsoverlege med doktorgrad som arbeider med nettopp dette.

Bakgrunnen for artikkelen er slik jeg forstår det at hele 20 prosent av alle barn og unge i Norge har overvekt eller fedme. Og det tror jeg vi alle kan være enige om at er et svært høyt tall. Utfordringen er i tillegg at stadig flere barn og unge utvikler overvekt eller fedme. Det samme gjelder også voksne.

Hvordan går så dette til kan man spørre seg. Det er nok mange årsaker til det. Men jeg kan dra en kort og personlig historie om hvordan det gikk til for min del. Når jeg kom tilbake til Norge i 2011 etter flere år i utlandet så veide jeg rundt 80 kg. Jeg hadde da bodd i India, spist normal mat og var i en god del aktivitet da jeg i tillegg til å lede en større bedrift dykket en del.

Vel hjemme i Norge så begynte jeg i ny jobb som leder ved en ny bedrift. Stillingen var ekstremt krevende, og inneholdt helt klart et helt annet stressnivå enn jeg hadde opplevd tidligere. Dagene jeg tilbrakte på jobb ble stadig lenger, tiden jeg hadde til annen aktivitetet ble stadig kortere og marvanene ble begredelige og fylt med ferdigmat og annen svært kaloririk mat.

Vekten krøp oppover til tresiffret. Ingen rundt meg sa noe. Og jeg syntes jeg var mer eller mindre normal i vekt da jeg sammenlignet meg med de rundt meg. Jeg hadde lagt på meg over 20 kg, kroppen slet og jeg slet med å oppdage det. Og jeg vil vel hevde at det kom snikende på meg med dårlige vaner og feil prioriteringer.

For å gjøre en lang historie kort så omprioriterte jeg, sluttet i den jobben og ligger nå på mellom 75 og 78 kg. Det merkelige er at ingen kommenterte når jeg gikk opp i vekt, men når jeg begynte å gå drastisk ned i vekt (jeg tapte mellom 25 og 30 kg i løpet av 6-7 måneder med ekstremt hard og målrettet trening og fullt fokus på kosthold samt lite stress) så fikk jeg stadige hint om jeg var blitt syk eller om noe annet er galt.

Hvem skal man da gi skylden for at man utvikler overvekt eller fedme kan man godt spørre. For det blir alltid enklest når man kan skylde på andre for sin egen, eller sine barns, overvekt eller fedme.

At det ligger noe ansvar på andre parter kan godt stemme, men hovedansvaret mener jeg helt klart ligger på den voksne som enten er overvektig eller har utviklet fedme, eller deres barn som er blitt det. Og nå snakker jeg ikke om den ekstremt lille promillen som har anlegg for sykelig overvekt som er en sykdom. De aller fleste som er overvektige eller har utviklet fedme er det ikke fordi de er syke eller fordi de har gener for dette.

Vi lever i et overflodssamfunn hvor alt er tilgjengelig når som helst. I tillegg har de fleste voksne gode jobber hvor de tjener mer enn nok til å ta del i overflodssamfunnet, og hvor de også deltar i jakten på stadig mer. For å kunne utnytte sin etterhvert oppkrevde menneskerettighet med en ferietur til Thailand en gang i året, og gjerne noen småturer til på en uke til Alpene eller hvor det nå måtte være så må økonomien være i orden.

Derfor jobber de stadig mer, og får stadig mindre tid til å lage god og næringsrik mat. Det går da ofte i ferdigmat eller lettvindte løsninger. Og for å ha råd til alt det man skal ha råd til og ta del av overfloden så må mat da koste minst mulig. Derfor har det vi bruker på mat i av en gjennomsnittslønn falt fra 40% når jeg var ung til rett over 10% et sted i dag.

Er det rart det går galt?

Man kan alltid klage på en skolehelsetjeneste som er for dårlig, mangel på skolemat på skolen som er sunn og mye annet myndighetene kunne ha stilt opp med. Men det blir for enkelt å skyve et ansvar man selv har avgårde på myndighetene. Hovedansvaret mener jeg at man sitter med selv.

Før i tiden pleida man ofte å si at det fikk gå som det gikk med alt annet, så lenge man hadde helsen i behold og den var god. Er det slik foreldre prioriterer i dag? Er det barnets gode og sunne helse som står i sentrum, eller er det et evig jag etter å være en del av overflodssamfunnet?

Denne etterhvert oppktevde menneskerettigheten i forhold til lange ferieturer til steder langt fra oss, flere biler, dyrere biler, større hus, ny hytte og jeg vet ikke hva gjør at man krever matprisene ned. Nå er de på et sted rett over 10% av våre lønninger i gjennomsnitt. Fortsatt er det opprør for at de er for høye. Og butikker med naturlig mat er dødsdømt for en stadig større armada av Rema 1000, Kiwi og jeg vet ikke hva.

Har man da egentlig lov til å klage på maten man spiser? For at produsentene skal få ned prisen så mye som kreves så skifter de jo bare enkelt ut kvalitetsråvarer med kaloririk stivelse for eksempel. Og dette gomler man i stort, både liten og stor, mens man eser ut.

Det er sikkert mange meninger rundt dette, og få av oss sitter vel på fasit. Men jeg synes det er bra at Tanya Tveit kom ut med en mening så direkte. Så er det desverre slik at den er litt ekkel for en del å høre, og derfor forsøker man å finne grunnlag å diskvalifisere hennes mening på.

Det er syn, og lite konstruktivt, i forhold til en utfordring som koster samfunnet stadig mer penger (over 20 milliarder bare i direkte helsekostnader ifølge beregninger per år) for ikke å snakke om mange barn, unge og voksne som sliter. 

Men kanskje det er lettest om man kan hevde at Tanya Tveit er syk, og gjerne at 
Samira Lekhal ikke et hva hun snakker om. For da kan man leve i sin lille boble av at det er normalt mens man legger på seg kilo etter kilo, og i ettertid bruke en formue på slankeprodukter som ikek fungerer da man prioriterer altfor galt i utgangspunktet.

Vel, heldigvis er det håp. For like mye som jeg mener man sitter med hovedansvaret selv, så har man også muligheten til å skape den nødvendige forandringen selv. Man må enkelt og greit omprioritere, og si at ens egen helse og sine barns helse er viktige enn svært mye annet man har satt som viktigere de siste år uten å tenke seg om.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Bare overskriften er helt på jordet: "Det er din feil at ungen din er feit."

Å ha det som utgangspunkt løser ingenting, og formidler ingen positivitet som oppfordrer til konstruktive holdninger.

Det ideelle er at foreldrene har et avklart syn på hvordan familien kan leve på en mest mulig sunn måte - men slik det blir fremstilt virker det som en selvfølge at de voksne, foreldrene, sitter med fasitsvaret på hvordan en selv skal leve et optimalt liv, og lære barna alt om dette, og om de ikke er funksjonelle og kompetente rollemodeller så er det greit at alle slags synsere og moralister kan peke på dem og felle en knusende dom.

Sånt noe blir bare dumt.

Jeg kjenner store barnefamilier her i Thailand der noen av ungene har vært trinnere enn sine søsken helt fra de var små, og de blir ikke noe tynnere med årene, selv om dette er arbeiderfamilier som må jobbe hardt for den enkle maten de spiser.

Jeg sier ikke mer, men blir litt forbanna over å skulle overintellektualisere en situasjon som ikke trenger å være så komplisert.

Men en ting tror jeg det ikke er feil å si, og det er at alle disse kjedene som selger prefabrikert drittmat, er med på å ødelegge både folk og matvanene deres.

I vesten har det skjedd lenge, og nå også her i Thailand. jeg ser det på nært hold.

Jeg ser hvordan foreldre og rollemodeller kan påvirke de unge med et sunt og positivt forhold til mat, Men de unge har sin ungdomstid som bestemmer over dem i større eller mindre grad - og i forhold til det kan en bare håpe det beste.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Det er min feil at datteren min ikke er like tjukk som meg.... ;-) ....og at den ene her ikke vil spise grønnsaker, foretrekker søppelmat og sukker, og at den andre datteren er tvert imot....

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Det er foreldrene sine feil i livet til ungene uansett...er jo de som produserte disse........hmmmmmm :oops:

:hoho:

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Det er foreldrene sine feil i livet til ungene uansett...er jo de som produserte disse........hmmmmmm :oops:

Å absolutt skulle drive og skylde på foreldrene for barnas atferd osv. var noe psykologien også drev og ballet seg inn i, men som de heligvis forkastet for en del tiår siden.

Litt senere kom de til den slutningen at det like godt kunne være barnas væremåte og handlingsmønster som felte ut måten foreldrene taklet dette på, og som skapte rammene for familiens kommunikasjon på det følelsesmessige planet.

Foreldre kan f.eks droppe krav og grensesetting fordi de synes synd på avkommet.

Grenser er viktig å sette, men noen foreldre kan sette alt for strenge grenser og krav, fordi de mangler forståelse og innsikt.

Det finnes en del variabler her, med tildels stort avvik i utslag og reaksjoner.

Kunnskapsfulle foreldre vil f.eks kunne få barn som lider av anorexi.

Slike foreldre vil også kunne være gode rollemodeller, om de ikke prøver å være dominerende og trekke holdninger og handlinger ned over hodene på sine barn.

Derfor vil det ikke hjelpe noen å peke en finger mor foreldrene, og skylde på dem. Har de mangler - som de fleste av oss har - er det kun konstruktiv informasjon som er viktig.

Hverken voksne eller barn vokser gjennom skyldfølelse og kritikk.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 145 Innlegg:

Det er ikke det minste rart at de fleste avviser budskapet til denne jenta. For det første åpner hun med et angrep på de hun vil hjelpe (foreldrene). Alle som har lest minst to sider pedagogikk vet at det er en fåfengt innfallsvinkel. Dermed når hun bare fram til de som i utgangspunktet deler/sympatiserer hennes livsstil. Det var vel ikke meningen, eller? Dermed framstår hun som hjernedød kropps-fokusert babe.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Enig - så får den unge damen tenke igjennom - om hun ikke helt hjernedød :smile:  - hva slags rollemodell hun selv er for unge jenter.

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Bare overskriften er helt på jordet: "Det er din feil at ungen din er feit."

Å ha det som utgangspunkt løser ingenting, og formidler ingen positivitet som oppfordrer til konstruktive holdninger.

Det ideelle er at foreldrene har et avklart syn på hvordan familien kan leve på en mest mulig sunn måte - men slik det blir fremstilt virker det som en selvfølge at de voksne, foreldrene, sitter med fasitsvaret på hvordan en selv skal leve et optimalt liv, og lære barna alt om dette, og om de ikke er funksjonelle og kompetente rollemodeller så er det greit at alle slags synsere og moralister kan peke på dem og felle en knusende dom.

Sånt noe blir bare dumt.

Jeg kjenner store barnefamilier her i Thailand der noen av ungene har vært trinnere enn sine søsken helt fra de var små, og de blir ikke noe tynnere med årene, selv om dette er arbeiderfamilier som må jobbe hardt for den enkle maten de spiser.

Jeg sier ikke mer, men blir litt forbanna over å skulle overintellektualisere en situasjon som ikke trenger å være så komplisert.

Men en ting tror jeg det ikke er feil å si, og det er at alle disse kjedene som selger prefabrikert drittmat, er med på å ødelegge både folk og matvanene deres.

I vesten har det skjedd lenge, og nå også her i Thailand. jeg ser det på nært hold.

Jeg ser hvordan foreldre og rollemodeller kan påvirke de unge med et sunt og positivt forhold til mat, Men de unge har sin ungdomstid som bestemmer over dem i større eller mindre grad - og i forhold til det kan en bare håpe det beste.

Man kan alltids ha ulike meninger i forhold til hvordan man best får frem et budskap. Over lang tid forsøkte man å få folk til å slutte å røyke ved relativt milde virkemidler, og til slutt bestemte myndighetene seg for å ta frem den store roperten og rapporterte på pakkene at "Røyker du så kan du dø!" eller noe slik.

At myndighetene gikk til det skrittet, samt å slenge på bilder av ødelagte lunger med mere fikk mange i begynnelsen til å gå av skaftet da man mente det var lite pedagogisk. Men man var kommet til et punkt hvor man anså at direkte og usminket informasjon var blitt nødvendig for å skape en ønsket adferdsendring.

Denne bloggeren arbeider ikke for helsemyndighetene, og hun blogger da en mening hun. At det skapte debatt er selvfølgelig positivt og bra for en blogger.

Foreldre har et ansvar for sine barns helse. Det kommer man ikke fra etter mitt syn. Man kan gjerne forsøke å plassere ansvaret på helsemyndigheter, nabobarn som få spise hva de vil, matbransjen, arbeidslivet og jeg vet ikke hva. Men i sluttenden er det foreldrenes ansvar at barna har god helse.

20% av alle barn og unge har i dag utviklet overvekt og fedme. Det er 1 av 5 barn det som har kommet til stadiet hvor det er overvekt eller fedme. I tillegg har man alle barna nær det nivået. Dette koster samfunnet store summer, det er en stor belastning for barna dette gjelder selvfølgelig også videre.

Antallet barn og unge som har utviklet overvekt og fedme er sterkt økende. Det er altså ikke slik at det alltid har vært slik. Antallet øker, og øker, og øker. At noen har sykelig overvekt er det ikke tvil om, de hodle vi utenfor diskusjonen, vi snakker her om alle de som ikke har sykelig overvekt.

Bloggeren treffer spikeren på hodet i veldig stor grad slik jeg ser det, men jeg forstår at det er lett å komme i forvsvarposisjon når hun plasserer ansvaret så direkte.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Selvfølgelig har foreldre et ansvar.

Mine foreldre var vegetarianere da jeg vokste opp, de hverken røkte eller drakk, og var skikkelige på mange områder - allikevel begynte jeg med alt som de ikke drev med, og var gode rollemodeller i forhold til.

Selvfølgelig klandrer jeg ikke dem - det var mitt eget ansvar.

Men for andre kan det ha en motsatt virkning; at de følger foreldrenes eksempel.

Når det gjelder røyking tror jeg ikke at disse bildene av kreft og hva det måtte være får flere til å slutte å røyke, idag som tidligere - og synes ikke sammenligningen med kosthold er helt god.

Her er to pedagoger som ikke er enige om hva som er foreldrenes oppgaver, og andre ting.

http://www.vg.no/nyh...dre/a/23309225/

http://www.vg.no/nyh...dom/a/23310335/

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere