Gå til innhold

Foto

Hvordan fornye permanent oppholdstillatelse

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
12 svar til dette emnet

Balthier

Balthier

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 16 Innlegg:

Hei,

Kona har oppholdskort med permanent oppholdstillatelse som løper ut.Lurer da på om noen kjenner til hvordan denne skal fornyes?

Ser på UDI.no at dette kommer ikke inn under fornyelse av oppholdskort, eller andre fornyelser. Men at det skal komme inn under dette

http://www.udi.no/sk...manent-opphold/

skal søke

Permanent opphold og varig oppholdsrett

Vet noen om dette stemmer?

Hvordan søke
Samle dokumentasjon du trenger til søknaden
Dokumenter du må levere inn

Du må dokumentere at du har hatt lovlig opphold i Norge sammenhengende i minst fem år.

Du må dokumentere at vilkårene har vært oppfylt i alle fem årene du har oppholdt deg i Norge. Hvilke dokumentasjon du skal legge ved vil variere etter hvilket oppholdsgrunnlag du har hatt i Norge.

Du kan vise at du har hatt oppholdstillatelse eller har vært registrert/hatt oppholdskort i de siste fem årene. I tillegg må du legge frem dokumentasjon på at du har et oppholdsgrunnlag på søknadstidspunktet.

Du kan eksempelvis legge frem utskrift fra Folkeregisteret for å bekrefte at du har oppholdt deg sammenhengende i fem år i Norge.

I tillegg er det ønskelig at du legger frem ett eller flere av følgende dokumenter:

• selvangivelser fra de siste fem årene
  • lønns- og trekkoppgaver fra de siste fem årene
  • alle arbeidskontrakter fra de siste fem årene
  • semesterkort, opptak til godkjent utdanningsinstitusjon
  • bankutskrifter
  • dokumentasjon på leie eller kjøp av eiendom i Norge
  • reisedokument med stempel for innreise

Listen er ikke uttømmende.

Eksempel på hva en arbeidstaker kan legge fram
  • pass/id-kort
  • selvangivelse eller lønns-og trekkoppgave for de siste fem årene
  • nåværende arbeidskontrakt
  • siste tre lønnsslipper 
Eksempel på hva et familiemedlem til en arbeidstaker kan legge fram:
  • pass/id-kort
  • utskrift fra folkeregisteret hvor det står at du har vært bosatt i Norge de siste 5 årene
  • ektefellen din sin arbeidskontrakt og siste tre lønnsslipper

Må man faktisk dokumentere det som de enkelt selv kan sjekke opp? Det er jo de som har utstedt oppholdstillatelsene før, så hvorfor skal man da dokumentere at man har hatt lovlig opphold i fem år? Virker jo ikke logisk i det hele tatt.

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Gå inn på www,bestill time,ta med pass+kort...ferdig.

Lykke til

:hoho:

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:
Du bestiller time. På hjemmesidene dems. Kjerringa må ha med seg det gamle kortet og helst også passet. Så må det tas bilde. Husk å smile pent. Det nye kortet kommer i postkassa om få dager. Man må ikke søke om forlengelse av permanent oppholdstillatelse. Det er bare kortet som skal fornyes.EU-reglene sier at kortet kun er gyldig i to år.

jern39

jern39

Medlem

• Medlemmer
  • 1 412 Innlegg:
Når jeg leser det trådstarter har klippet og limt inn, og leser det Somlak og Sunset08 har skrevet så tenker jeg at her er det stor forskjell mellom regler og praksis. Også andre som har søkt om fornyelse eller permanent opphold har ikke trengt å levere inn dokumentasjon. Her er det rom for innstramninger, spesielt med den nye regjeringen. Jeg fornyet midlertidig oppholdstillatelsen til kona mi og det eneste de skulle ha var en samlivserklering. Men for å få familieinvandring var kravet om inntekt viktig og ufravikelig. Det er også et krav for videre opphold så rart de ikke skal ha dokumentasjon på min inntekt. Kanskje de kommer etterpå når vi skal søke om prm ophld og sjekker for alle årene da. Er detnoen som har opplevd det?

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 235 Innlegg:

Var innom og snakket med politiet hjemme for 2 uker siden. Fikk beskjed at hun måtte komme innom 3 uker før det gikk ut.

Det tok 10 arbeidsdager å lage det nye-sa de.......

jern39

jern39

Medlem

• Medlemmer
  • 1 412 Innlegg:
Da har vi reist til Thailand og glemt å fornye konas oppholdskort med permanent oppholdstillatelse. Kortet gikk ut i mai 2018. Vi tener at vi må dra på ammbasaden i Bangkok på mandag og prøve å få hjelp der. Retur er 14/1 2019, men ingen retur uten dokumentasjon på oppholdstillatelse. Noen som har hørt om tillgeller som dette og vet om det enkelt lar seg løse?

LN FOC

LN FOC

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 309 Innlegg:

Eneste jeg vet er at politiet (pass) søker lett opp de som har permanent selv om oppholdskortet har gått ut, om du kommer så langt som grensa. Det har vi prøvd for mange år siden. Dessverre er det litt styr i disse dager om du prøver å fornye om oppholdskortet har gått ut (mitt gikk ut) selv i Norge. Politiet krever blant annet da liste over alle reiser de siste 5 år og  kopi av alle sidene i pass - 5 år tilbake om jeg husker riktig. Tror nok dere må kjappe dere til Ambassaden. Lykke til.

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 768 Innlegg:

Da har vi reist til Thailand og glemt å fornye konas oppholdskort med permanent oppholdstillatelse. Kortet gikk ut i mai 2018. Vi tener at vi må dra på ammbasaden i Bangkok på mandag og prøve å få hjelp der. Retur er 14/1 2019, men ingen retur uten dokumentasjon på oppholdstillatelse. Noen som har hørt om tillgeller som dette og vet om det enkelt lar seg løse?

slapp av..dette ordnes på ambassaden..de fixer dette kjapt..100% garantert..uansett bør dere dra dit god tid i forveien..lykke til..det ordner seg
bad weather at work.jpg

jern39

jern39

Medlem

• Medlemmer
  • 1 412 Innlegg:

Ambassaden er dessverre stengt i dag, så får dra dit i morgen. Lurer på hva vi skal si og hvor vi skal henvende oss?

Veldig glad vi oppdaget det i passkontrollen på vei ut av Norge. Var egentlig bare tilfeldig at politimannen så det fordi jeg kom til å tenke på utløpsdatoen idet kona fikk kortet tilbake fra og spurte. Da tok han kortet tilbake og oppdaget at det hadde gått ut for  mnd siden. Hadde vi bare tatt det imot uten å sjekke hadde det ikke blitt oppdaget før innsjekking til returflyet 14/1. Da hadde aldri kona fått gå ombord og jeg hadde stått der med tre unger som skal på skole og barnehage og en toåring og en jobb som venter. Det hadde vært storkrise. Nå får vi i det minste muligheten til å rydde opp i dette. Skal ta å ringe politiet i Ski der vi hører til og spørre om råd. 

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 163 Innlegg:

Ambassaden er dessverre stengt i dag, så får dra dit i morgen. Lurer på hva vi skal si og hvor vi skal henvende oss?

Veldig glad vi oppdaget det i passkontrollen på vei ut av Norge. Var egentlig bare tilfeldig at politimannen så det fordi jeg kom til å tenke på utløpsdatoen idet kona fikk kortet tilbake fra og spurte. Da tok han kortet tilbake og oppdaget at det hadde gått ut for  mnd siden. Hadde vi bare tatt det imot uten å sjekke hadde det ikke blitt oppdaget før innsjekking til returflyet 14/1. Da hadde aldri kona fått gå ombord og jeg hadde stått der med tre unger som skal på skole og barnehage og en toåring og en jobb som venter. Det hadde vært storkrise. Nå får vi i det minste muligheten til å rydde opp i dette. Skal ta å ringe politiet i Ski der vi hører til og spørre om råd. 

Krav til å få nytt kort
  • du må betale et gebyr
  • du må ha en gyldig oppholdstillatelse
  • du må ha DUF-nummeret ditt (12 siffer) og opplysninger om oppholdstillatelsen. Dette finner du på det gamle kortet ditt eller i vedtaksbrevet som du har fått fra Utlendingsdirektoratet (UDI) eller politiet.
  • du er ikke statsborger av et EU/EØS-land. (EU/EØS-borgere skal ikke lenger ha etikett i passet sitt eller oppholdskort.) 
  • du må være i Norge. (Hvis du mister oppholdskortet mens du er i utlandet må du kontakte en norsk ambassade eller konsulat (eksternt nettsted) for informasjon om hva du skal gjøre.)

Slik bestiller du oppholdskort

En gang var jeg på samme plass to ganger...

Tomas

Tomas

Medlem

• Medlemmer
  • 317 Innlegg:

Hvordan gikk det ?

jern39

jern39

Medlem

• Medlemmer
  • 1 412 Innlegg:
De ringte kl 15 i dag thai tid og informerte at visumet var innvilget så det gikk veldig greit. Kan bare si at det beste om sørvisen der på ambassaden. Var litt usikker på om ei med oppholdsillatelse og ikke norsk statsborger kunne vente å få slik hjelp på ambassaden , men det gikk altså greit.

Tomas

Tomas

Medlem

• Medlemmer
  • 317 Innlegg:

De ringte kl 15 i dag thai tid og informerte at visumet var innvilget så det gikk veldig greit. Kan bare si at det beste om sørvisen der på ambassaden. Var litt usikker på om ei med oppholdsillatelse og ikke norsk statsborger kunne vente å få slik hjelp på ambassaden , men det gikk altså greit.

Så bra !

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Norge

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere