Gå til innhold

Foto

- Jeg tar aldri i kylling med fingrene

• Vennligst logg inn for å svare
93 svar til dette emnet

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:

Dette gjelder likemye svinekjøtt også......din gris.

Nøff nøff - ikke si det til noen...
;)

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Så var det ikke sikkert at det hjelper å gjennomsteke kyllingen heller:

http://www.nationen....kterie-kylling/

Jeg har et ganske radikalt, og muligens særdeles ekstremistisk, forslag. Hva med å skape en matindustri hvor man ikke får antibiotika-resistente bakterier med på kjøpet?

At det er mulig er jeg nesten sikkert på, for vi har klart det i tusenvis av år, mens vi ikke har fått det til de siste årene.

For å komme tilbake til frisk og sunn mat må vi kanskje gi opp ideen om at vi må ha en konstruert kylling med produktbetegnelsen Ross 308 (det er den vi spiser i dag). Firmaet som har patenten på denne kyllingen vil nok ikke like det, men kanskje vi må tilbake til de normale kyllingene vi hadde før i tiden.

Uansett, det er altså ikke sikkert at kyllingkjøttet er sunt hverken rått eller stekt. Om det er skremselspropaganda får vi vite om noen år, eller en generasjon.

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:

Media fortsetter å holde søkelyset på denne utfordringen. 

Det er bra!

http://www.nrk.no/li...rier-1.12024309

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Bruker en finger i høna jeg men bakteriene er de samme som har altid har vært der...Hvis man skulle bli syk er det være å bli kvitt dem nå en det var før..Alt var bedre før

Hvor en har fingra sine spille ikke alltid noen rolle.

Jeg fikk salmonella 1 gang - ble syk på flyet hjem, og lagt rett inn på Infeksjonsavdelingen dagen etter, siden jeg kom fra østen - var ganske sjuk, men skjønte at dette bare var barnemat i forhold til hvor syk man kunne bli.

I verste fall dødelig.

Hvordan jeg ble syk har jeg ikke anelse om - som jeg husker spiste jeg ikke noe som ikke var stekt eller kokt.

Noen dager etter utskrivelsen fikk jeg resultatet.

Nå spiser jeg også veldig lite ris, av forskjellige grunner. Foretrekker poteter, som er litt bedre, men mere arbeid med.

Sukker prøver jeg å være forsiktig med - yngstedatteren har 120 som sukkertall, vet ikke hva det står for - kjæresten hennes har 360, men han har også diabetes, og ble nettopp lagt inn med sjokk.

Bruk av fett er jeg også bevisst på, og unngår mest mulig mat som er kokt i palmeolje.

Litt melk drikker vi - og har akkurat også funnet noe skikkelig fransk smør, som blir forsiktig brukt.

Alt smør som er laget i Thailand smaker grusomt.

Mat vi lager selv er best, der vi kan ha kontroll over innholdet - ellers brukes det alt for mye sukker i alt for mye.

Så til tider tror jeg vi spiser ganske sunt - men hvor sunn den maten er som kjøpes vet jeg ikke.

De 3 største dødsårsakene her er krevf og innsnevringer i blodårene til hjerte og hjerne.

Men er kanskje på den linja hjemme også.

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

Jeg har inntrykk av at de fleste tar kvelden på grunn av leverskade. Etter å ha silt lao kao gjennom leveren et langt liv så er det forståelig.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Jeg har inntrykk av at de fleste tar kvelden på grunn av leverskade. Etter å ha silt lao kao gjennom leveren et langt liv så er det forståelig.

Leverskade forårsakes av langt flere utløsere enn alkohol, og kvinnene drikker lite i forhold til menn og barn.

Omtrent 450 000 thaier er registrert med HIV.

Fisk - 70 dødsfall pr. dag.

http://www.nytimes.c...iland.html?_r=0

Leverkreft er blant de vanligste kreftformene, men ikke høyeste dødsraten, slik det ser ut som.

Some striking similarities and differences can be noted :

1) The incidence of cancer is much higher for both males and females in the United States.
2) Most cancers are most common regardless of the area : lung cancer, colon and rectum cancer, breast cancer, uterus cancer.
3) Liver and bile duct cancer is the most common cancer in Thailand, while it is not among the 10 most incident cancers in the United States.

http://www.thaiwebsi...livercancer.asp

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

Jeg har inntrykk av at de fleste dødsfallene i landsbyen skyldes en eller annen form for leverskade. Det er nok ikke bare alkohol nei.

For min del vil jeg være mer skeptisk til hva jeg spiser når jeg befinner meg over lengre tid i Thailand. 

Matvaresikkerhet er vel ikke det som har blitt mest ivaretatt.

Som liksombonde ser jeg at det puttes mye rart i jorda og i sprøytepumpen.

Ellers har det vært skrevet at Hiv/aids dødstall har vært underrapportert fordi tuberkulose inntrer før aidsen. 

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Hiv/AIDS er noe man helst ikke snakker om og ofte vil fornekte - og ser at en del også misforstår.

Har også sett at leger og sykehuspersonal nekter å informere selv ektefellen om viktig informasjon - vi hadde et tilfelle i familien, og jeg måtte lære opp femilien å tolke overvåkingsapparatet han var koblet til. Og ble mer eller mindre kvelt i løpet av 14 dager.

På dødsattesten sto det AIDS, men familien nektet for at han hadde dette - undersøkelsen hadde vært for dårlig osv.

Hadde jobbet i minst 10 år på isfabrikk, og pustet inn skadelige gasser - derfor anfall av pustebesvær.

Det de ikke visste var at de som blir syke av Hiv blir angrepet, eller får utslag, der kroppen har problemer fordi immunforsvaret er svakt.

Så at det er underrapportering her tror jeg.

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Kyllingen er i ovnen...god mat :grin:

:hoho:

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

Kyllingen er i ovnen...god mat :grin:

Har du husket å ta ut fingeren, eller var det en annen som hadde fingeren i høna?

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Syv av disse inneholdt resistente bakterier

Her er noe du kan putte fingeren i også.

http://www.nrk.no/li...rier-1.12024309

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

En må for all del ikke puste når en går ute på gata i shopping sentere eller sitter på bussen...

Smittefare.....influenza,salmonella,Noro,Tbc etc.etc.

Ta en strikk og bli glemt så fort som mulig burde lærerne oppdra barna til...for farlig å leve !!!! :fyfy: :???:

:hoho:

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

En må for all del ikke puste når en går ute på gata i shopping sentere eller sitter på bussen...

Smittefare.....influenza,salmonella,Noro,Tbc etc.etc.

Ta en strikk og bli glemt så fort som mulig burde lærerne oppdra barna til...for farlig å leve !!!! :fyfy: :???:

At det er farlig å leve kan vi være enige om, såvidt farlig at ingen har overlevd det.

At man kanskje ikke trenger å leve i overenstemmelse med alle advarsler som kommer ut kan man øgså være enig i. Men det er altså slik at halvparten av alle kyllingfileter du kjøper (FBI på NRK gjorde en egen uoffisell test og fant 7 av 10) kommer med bakterier som er resistente mot antibiotika (altså ikke kan drepes).

Jeg synes kanskje det er verd som forbruker å ta det på alvor. For selv om vi ikke trenger å ta alle advarsler med oss i livet og redusere vårt livsglede, så er det vel ingen som vil spise bakterier med viten og vilje som er resistente? Eller?

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Kronikk: Kylling? Aldri i verden!

Jeg vil heller besøke et dårlig sikret atomkraftverk enn å spise kylling, skriver Dagfinn Nordbø.

Dagfinn Nordbø, forfatter og humorist.

Enkelte ganger framstår TV-programmer som skrekkinngytende grøssere, selv om det kanskje ikke var meningen. NRKs Forbrukerinspektørene den 5.november går direkte inn i grøssersjangeren, der de behandlet spørsmålet om bakterieinfiserte kyllinger. 

Det frykteligste var å se Marianne Sunde fra Folkehelseinstitittet inspisere hvordan to voksne mennesker behandlet kyllingfileter for tilberedelse på kjøkkenet. Man vil tro at en NRK-programleder og en fagdirektør i Forbrukerrådet vet litt om hvordan man tilbereder kylling, men nei. De to gjorde feil omtrent hele tiden, og spredde bakterier over det hele. Og hva vet vi om kylling som menneskemat idag?

Hold deg unna!

Én av tre kyllingfileter inneholder antibiotikaresistente bakterier. Resultatet av overforbruk av antibiotika slår nå inn for full tyngde, fordi alle kyllinger importeres fra en kilde der de antibiotika- og kinolonresistente bakteriene har slått rot. Sju av ti fileter ble stikkprøvemessig testet av NRKs FBI med bakteriefunn. Den farligste bakterien ble funnet i filet fra den største leverandøren.

Og hva sier bransjen? Jo, hold på hatten: At dette må vi venne oss til! I tillegg legges det en enormt ansvar på forbrukeren selv. Å se Marianne Sunde behandle kylling slik det nå visstnok må gjøres, var omtrent synonymt med å se en helsearbeider forholde seg til en Ebola-pasient.

Aldri, aldri røre kylling med hendene. Grundig vask av alt utstyr umiddelbart. Dekk til kraner eller vask dem umiddelbart hvis du har tatt på dem med kyllingbakterier. Hva pokker slags mat er det vi serveres?

Les resten her: http://www.vg.no/nyh...den/a/23338996/

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

Noia over alle hauger. Hadde 10% av dommedags-advarslene vært riktig hadde jeg dødd døden en rekke ganger.

Den dagen bakteriene forsvinner,- forsvinner vi også.

SomJar

SomJar

Medlem

• Medlemmer
  • 1 299 Innlegg:
Vel sånn som kylling blir håndtert her i huset så ligger vi dårlig ann , men jeg er nok mer trygg for ukrutt forgår ikke så lett

wood1958

wood1958

Medlem

• Medlemmer
  • 405 Innlegg:

Leste om forskjellige andre ting en kan bruk en microovn til, men vet ikke hvor langt dette strekker seg utenom  svamper og kluter,

fks plastikk skærebrett ,og annet ,eller kyllingfileen i seg selv.

Noen som vet??

3. Disinfect sponges
Microwaving a sponge can kill 99.9% of most household germs (and around 99.8% of E. coli and salmonella). Try it yourself: Saturate your sponges with water and zap them in the microwave for 60 Seconds

Ifra

http://www.housebeau...pular-mechanics

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

har levd i 64 år,

er ikke helt frisk, men  veldi god humør,, aldren tærer

men  maten i asia

er behandlet

elt er fult av mye..

men  fanden vi lever da..

dette m kylling, tja

men fisken  i frysedisken kan likke i ukevis på formalin

næringsmiddel"kontrollen" i thailand erdesverre  sørgligt, 4  ansatte

men hva skal en spise! 

ta fram hagla og gå på jakt,

nå alt vilt  har vel giftstoffer i seg

det har vel vi menesker også

husker ikke hva legen sa om levene krabber jeg,   men bra vare ikke

ei heller levende reker

så da så  vel vel.  nå begynner jeg storfiske snart og vil selge  fisk  som er fiska på dagen

vi snakker jo om store kvanta fersk fisk

fra spøk til alvor

hvorfor er det bare oppdrets  laks fra norge her,,

joda litt frossen  torsk

men  ere ingen som ser at   torsk er et enormt produkt

som lutefisk

folks begynn  og eksporter    råvarer fra norge

???????

fanden og ødelegge  dyr hummer stekt på grill

den  bør kokes i veldui saltvann og ligge til dagen etter

bevares  for snadder.

som kongereker kokt i saltvann og dill..

Pain is temporary, honor lasts forever.

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 163 Innlegg:

Hvor en har fingra sine spille ikke alltid noen rolle.

Jeg fikk salmonella 1 gang - ble syk på flyet hjem, og lagt rett inn på Infeksjonsavdelingen dagen etter, siden jeg kom fra østen - var ganske sjuk, men skjønte at dette bare var barnemat i forhold til hvor syk man kunne bli.

I verste fall dødelig.

Hvordan jeg ble syk har jeg ikke anelse om - som jeg husker spiste jeg ikke noe som ikke var stekt eller kokt.

Noen dager etter utskrivelsen fikk jeg resultatet.

Nå spiser jeg også veldig lite ris, av forskjellige grunner. Foretrekker poteter, som er litt bedre, men mere arbeid med.

Sukker prøver jeg å være forsiktig med - yngstedatteren har 120 som sukkertall, vet ikke hva det står for - kjæresten hennes har 360, men han har også diabetes, og ble nettopp lagt inn med sjokk.

Bruk av fett er jeg også bevisst på, og unngår mest mulig mat som er kokt i palmeolje.

Litt melk drikker vi - og har akkurat også funnet noe skikkelig fransk smør, som blir forsiktig brukt.

Alt smør som er laget i Thailand smaker grusomt.

Mat vi lager selv er best, der vi kan ha kontroll over innholdet - ellers brukes det alt for mye sukker i alt for mye.

Så til tider tror jeg vi spiser ganske sunt - men hvor sunn den maten er som kjøpes vet jeg ikke.

De 3 største dødsårsakene her er krevf og innsnevringer i blodårene til hjerte og hjerne.

Men er kanskje på den linja hjemme også.

Synes å huske at salaten man spiser til maten er den største bomba...Ellers er ris og pasta som ikke oppbevares kjølig innen kort tid en bakteriebombe.

Tror selv at noen tåler mere en andre og at noen blir syke av den minste ting...

En gang var jeg på samme plass to ganger...

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Synes å huske at salaten man spiser til maten er den største bomba...Ellers er ris og pasta som ikke oppbevares kjølig innen kort tid en bakteriebombe.

Tror selv at noen tåler mere en andre og at noen blir syke av den minste ting...

Da jeg fikk salmonella hadde jeg "bodd" sammen med rotter, som kan ha dratt det med seg.

Men viktig å huske på det med at det man spiser bør være kokt eller stekt - men vanskelig å være helt konsekvent, om en skal nekte seg en del godsaker.

Her så lager de f.eks gode drikker som er laget av ekte frukt og grønnsaker som er most sammen med is i et stort plastbeger - er både sunt og godt, men kan være full av bakterier.

Som denne her - jordbær med smaksblanding mikset inn.

10811798_10202336521249354_2128724221_n.

10815916_10202337282188377_1124707514_n.

Nydelig nudelsuppe. Denne er kokt, men med kylling.

Dette innlegget har blitt redigert av Mr. Phing: 29 november 2014 - 16:13

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere