Gå til innhold

Foto

- Jeg tar aldri i kylling med fingrene

• Vennligst logg inn for å svare
93 svar til dette emnet

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

"Kyllingproblematikken" er da et kjent fenomen som de fleste voksene folk vet om,og som med

vanlig IQ og kjøkkenhygiene ikke er noe som helst verre enn andere ting der fornuften burde styre husstellet spesiellt

i kjøkkenet........

Tallet 7 er et tall til ettertanke.....bakterier formerer seg svært langsomt eller ikke under 7 grader og de fleste

dør ihvertfall fra 70 og oppover...imellom disse tallene ser det fint ut for bakteriene og de trives og puler i vei

for å formere seg i rasant fart....ikke verre enn det.

det mage thaier gjør feil er at de har lite rede på dette m bakterier,,,

ikke bare thaier,,,

nå alle som har "kokt"litt  har lært og ha to kniver til og kutte med en for kjøtt og en for grønnsaker

skjerer man kjøtt med en kniv  blir jo disse  varmebehandlet

bruker en samme kniven på grønnsaker  kommer kjøtt bakterier på grønnsakene, 

derfor erdet en kniv for kjøtt og en for grønnsaker, og bakterier gror fortere en mange tror... ;-)

Pain is temporary, honor lasts forever.

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Erling Dokk Holm skriver et stykke om dette i dagens Dagblad Magasinet. Skal ikke referere hele artikkelen, men deler av den er kanskje av interesse:

"Kyllingfileter med multirestistente bakterier utgjør sannsynligvis en stor helserisiko. Hvis de motstandsdyktige bakteriene spres utover kjøkkenbenkene i de norske hjem vil de gradvis slå negativt inn i folkehelse. Derfor skulle vi tro at mat- og landbruksminister Sylvi Listhaug og helseminister Bent Høie hadde kriminalisert omsetning av kylling, inntil det var slått fast at det ikke fantes multiresistente bakterier i kjøttet.

Men det skjer ingenting. I et samfunn der staten garanterer gode sykehus og nesten gratis helsevesen, og der vi blir proppet ørene fulle av betydningen av gulrøtter, torsk og trening, er det uforståelig at ingen norske politikere går ut og sier det som bør sies: Å selge mat med multiresistente bakterier er en forbrytelse. Det er en sak for Økokrim. Det er svindel, den er stor og satt i system.

Knapt noen norsk politiker har noensinne stått opp mot en næring på vegne av folk flest, heller ikke Listhaug. Et samfunn der næringsinteresser eier store felt i politikken, har mange svakheter. Det er kanskje greit at forbruker ikke veier så tungt når det handler om telepriser eller rørleggertjenester, men multiresistente bakterierer i en annen divisjon. Hittil har det gått greit, men vi står ved et vannskille. En katastrofe under oppseiling ignoreres, og denne politikken vil, på et eller annet tidspunkt, kommer til å koste mange liv. Sett fra utsida ser det ut som en burlesk tv-serie: regjeringen i verdens rikeste land utvider taxfreekvoter og fremmer bruken av vannscotere, men synes det er greit at mat som inneholder multiresistente bakterier selges fritt. Vi ledes med andre ord av politikere som mangler noe helt essensielt: Mot!"

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

"Kyllingproblematikken" er da et kjent fenomen som de fleste voksene folk vet om,og som med

vanlig IQ og kjøkkenhygiene ikke er noe som helst verre enn andere ting der fornuften burde styre husstellet spesiellt

i kjøkkenet........

Tallet 7 er et tall til ettertanke.....bakterier formerer seg svært langsomt eller ikke under 7 grader og de fleste

dør ihvertfall fra 70 og oppover...imellom disse tallene ser det fint ut for bakteriene og de trives og puler i vei

for å formere seg i rasant fart....ikke verre enn det.

Over tid er det skapt en forstpelse av at man forhindrer uønskede bakterier på kjøkkenet dersom man bare foretar seg vanlig kjøkkenhygiene. Det er sannsynligvis en myte.

Jeg har i et tidligere innlegg referert til et dansk eksperiment der minst en familie fikk kylling som de visste inneholdt multiresistente bakterier inn på sitt kjøkken. Med denne vissheten så foretok de en kjøkkenhygiene som var over gjennomsnittet og utover det man normalt ville utføre av kjøkkenhygiene. Selv om de altså visste at kyllingen var smittet, og de på den bakgrunn kunne utøve bedre kjøkkenhygiene i kontakt med det man visste var smittet, så ble resultatet at kjøkkenet ble smittet.

Man har foretatt flere andre eksperimenter på dette opp gjennom tiden og det viser seg at det er mennesklig å feile, glemme også videre som gjør at disse bakteriene får feste på kjøkkenene.

En måte man kan håndtere kylling på for å sikre seg at det ikke blir smitte på er å åpne pakken med en kniv uten å røre inni pakken i det hele tatt, deretter ta kniven umiddelbart under varmt vann som dreper bakteriene. En stekepanne må nå være varm og man tar to gafler og flytter kyllingbitene over i stekepannen uten at gaflene rører annet enn kyllingen. Når kyllingen er i stekepannen så tar man gaflene umiddelbart under varmt vann som dreper bakteriene. Deretter steker man kyllingen til den er helt gjennomstekt og det ikke finnes noe rosa igjen. Viola, da har man sannsynligvis ikke fått multiresistente bakterier på kjøkkenet.

Denne øvelsen blir fort mer komplisert dersom man skal gjøre snitt i kyllingen. Og nesten umuli dersom man skal gni inn kyllingen med urter eller lignende.

Og undersøkelser har vist at selv om man vet at man må være så forsiktig, så vil det være sannsynlig at man en gang når det haster glemmer noe av dette. Og når de multiresistente bakteriene ført er på kjøkkenbenken så er de der.

For de som ikke er helt oppdatert så meldte Veterinærinstituttet for et år siden at 43% av norske kyllinger inneholdt multiresistente bakterier. Og i år gjøres det altså nye funn som peker i samme retning. Det vil si at statistisk sett så er nesten annenhver kyllingpakke man kjøper infisert av multiresistente bakterier.

Og multiresistente bakterier er altså bakterier man ikke klarer å drepe med antibiotika. Vi er i dag vandt med at sykdomstilstander som skyldes bakterier er kurerbare. Og årsaken til at barnedødedligheten er lav samt at vi lever lenger i dag har ikke bare sammenheng med bedre allmenhelse, men også ulike former for antibiotika. Da kan man hevde det er fare på ferde når maten vi spiser inneholder store mengder bakterier vi ikke lenger har kontroll på.

Det kan nevnes at i 2012 døde en halv million mennesker av multiresistente bakterier i Nord-Amerika og Europa. Hvor stort tallet er for hele verden vet man ikke eksakt, men man vet at det er økende.

Mannen som oppdaget penicillinet i 1928, Alexander Flemming, konstaterte ellers allerede i 1945 at penicillinet ville miste sin effekt om det blir misbrukt. Og kan advarte om det da siden han så at det ble brukt uhemmet og uforsvarlig. Og bare 10 år etter fant man de første bakteriene som var blitt resistente mot flere typer antibiotika. Og slik fikk man ordet multiresistente bakterier.

Nå ble dette et langt innlegg som ikke gikk så mye på ditt innlegg ser jeg, Sunset08. Men jeg mener sammen med mange andre at det er grunn til å ta mer på alvor at nesten halvparten av kyllingen vi får inneholder multiresistente bakterier. Altså bakterier vi ikke kan drepe. Men mange er fornøyd med at kyllingen koster 29,90 og kommer fra en svært industrialisert produksjon. Derfor blir det lett slik at man lar denne industrien holde på - til man merker konsekvensene i enda større grad.

Ikke skremselvsinformasjon slik jeg ser det altså, men informasjon som man bør ha.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 162 Innlegg:

I all verden og uforståendehet fra min side.   Jeg har aldri hansker eller noe på hendene, når jeg tar ett tak i høna.   Kanskje jeg burde være mer forsiktig. :-o  :smile:  ;-) 

A.H.

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Over tid er det skapt en forstpelse av at man forhindrer uønskede bakterier på kjøkkenet dersom man bare foretar seg vanlig kjøkkenhygiene. Det er sannsynligvis en myte.

Jeg har i et tidligere innlegg referert til et dansk eksperiment der minst en familie fikk kylling som de visste inneholdt multiresistente bakterier inn på sitt kjøkken. Med denne vissheten så foretok de en kjøkkenhygiene som var over gjennomsnittet og utover det man normalt ville utføre av kjøkkenhygiene. Selv om de altså visste at kyllingen var smittet, og de på den bakgrunn kunne utøve bedre kjøkkenhygiene i kontakt med det man visste var smittet, så ble resultatet at kjøkkenet ble smittet.

Man har foretatt flere andre eksperimenter på dette opp gjennom tiden og det viser seg at det er mennesklig å feile, glemme også videre som gjør at disse bakteriene får feste på kjøkkenene.

En måte man kan håndtere kylling på for å sikre seg at det ikke blir smitte på er å åpne pakken med en kniv uten å røre inni pakken i det hele tatt, deretter ta kniven umiddelbart under varmt vann som dreper bakteriene. En stekepanne må nå være varm og man tar to gafler og flytter kyllingbitene over i stekepannen uten at gaflene rører annet enn kyllingen. Når kyllingen er i stekepannen så tar man gaflene umiddelbart under varmt vann som dreper bakteriene. Deretter steker man kyllingen til den er helt gjennomstekt og det ikke finnes noe rosa igjen. Viola, da har man sannsynligvis ikke fått multiresistente bakterier på kjøkkenet.

Denne øvelsen blir fort mer komplisert dersom man skal gjøre snitt i kyllingen. Og nesten umuli dersom man skal gni inn kyllingen med urter eller lignende.

Og undersøkelser har vist at selv om man vet at man må være så forsiktig, så vil det være sannsynlig at man en gang når det haster glemmer noe av dette. Og når de multiresistente bakteriene ført er på kjøkkenbenken så er de der.

For de som ikke er helt oppdatert så meldte Veterinærinstituttet for et år siden at 43% av norske kyllinger inneholdt multiresistente bakterier. Og i år gjøres det altså nye funn som peker i samme retning. Det vil si at statistisk sett så er nesten annenhver kyllingpakke man kjøper infisert av multiresistente bakterier.

Og multiresistente bakterier er altså bakterier man ikke klarer å drepe med antibiotika. Vi er i dag vandt med at sykdomstilstander som skyldes bakterier er kurerbare. Og årsaken til at barnedødedligheten er lav samt at vi lever lenger i dag har ikke bare sammenheng med bedre allmenhelse, men også ulike former for antibiotika. Da kan man hevde det er fare på ferde når maten vi spiser inneholder store mengder bakterier vi ikke lenger har kontroll på.

Det kan nevnes at i 2012 døde en halv million mennesker av multiresistente bakterier i Nord-Amerika og Europa. Hvor stort tallet er for hele verden vet man ikke eksakt, men man vet at det er økende.

Mannen som oppdaget penicillinet i 1928, Alexander Flemming, konstaterte ellers allerede i 1945 at penicillinet ville miste sin effekt om det blir misbrukt. Og kan advarte om det da siden han så at det ble brukt uhemmet og uforsvarlig. Og bare 10 år etter fant man de første bakteriene som var blitt resistente mot flere typer antibiotika. Og slik fikk man ordet multiresistente bakterier.

Nå ble dette et langt innlegg som ikke gikk så mye på ditt innlegg ser jeg, Sunset08. Men jeg mener sammen med mange andre at det er grunn til å ta mer på alvor at nesten halvparten av kyllingen vi får inneholder multiresistente bakterier. Altså bakterier vi ikke kan drepe. Men mange er fornøyd med at kyllingen koster 29,90 og kommer fra en svært industrialisert produksjon. Derfor blir det lett slik at man lar denne industrien holde på - til man merker konsekvensene i enda større grad.

Ikke skremselvsinformasjon slik jeg ser det altså, men informasjon som man bør ha.

Skjønner hva du skriver om temaet her,men må poengterer at en må skille imellom det å ha "multiresistente bakterier"

på kjøkkenbenken,det at dette gjør at akkurat disse bakt.ikke burde inntaes grunnet mangel på effektiv behand. med

antibiotika,og det at multiresistents ikke er enstbedydende med at akkurat disse bakt. overlever lengre enn andere

bakt. på kjøkkenbenken ved vanlige fornuftige kjøkkenhygieniske forholdsregler...ikke verre

:hoho:

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Det er omtrent sånn jeg gjør det (uten å ha lest om multiresistente bakterier, men pga generell skepsis til rått kyllingkjøtt).

Jeg åpner pakka med en liten kniv, stikker kyllingen med kniven og løfter den på denne måten over i panna, før jeg bruker stekespaden til å snu den. Kyllingen berører dermed ikke annet enn kniven, panna og stekespaden.

Det jeg derimot ikke gjør (og som jeg ikke skjønner) er dette med å skulle skylde gaffelen (i mitt tilfelle kniven og stekespaden) under varmt vann umiddelbart. Denne kniven bruken uansett ikke til noe annet før den er vaska skikkelig.

Så hva er poenget med å skylde den under varmt vann umiddelbart? Det er vel ikke sånn at bakteriene begynner å krype rundt i kjøkkenet med mindre man kverker dem tvert?

Her er det nok ulik praksis, og enhver gjør nok det som føles riktig for dem.

Personlig så skylder jeg redskaper jeg har tatt i rått kjøtt med i varmt vann. Det gjør jeg for å sikre meg at ikke bakteriene overføres til andre steder på kjøkkenet. Dersom man er flink på å ta redskap man har brukt i rått kjøtt direkte i oppvaskkumme eller lignende så er jo det unødvendig da man går gjennom samme prosessen.

Det jeg merket meg at jeg kunne finne på å gjøre derimot var å ta i rått kyllingkjøtt med en gaffel, og deretter i vanvare legge denne på kjøkkenbenken før den senere havnet i oppvaskkummen. Og da har jeg jo muligens overført bakteriene til kjøkkenbenken, hvor de kan leve over lang tid og smitte annet på senere tidspunkt.

Virker ellers ut til at du har en kjøkkenhygiene rundt behandling av kylling som er over det gjennomsnittelige, vil jeg tro. Det er jo veldig bra.

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Skjønner hva du skriver om temaet her,men må poengterer at en må skille imellom det å ha "multiresistente bakterier"

på kjøkkenbenken,det at dette gjør at akkurat disse bakt.ikke burde inntaes grunnet mangel på effektiv behand. med

antibiotika,og det at multiresistents ikke er enstbedydende med at akkurat disse bakt. overlever lengre enn andere

bakt. på kjøkkenbenken ved vanlige fornuftige kjøkkenhygieniske forholdsregler...ikke verre

Litt avhengig av hvilke bakterier man snakker om så kan de overleve svært lenge på en kjøkkenbenk. Faren for smitte videre er altså stor dersom de først er kommet på kjøkkenbenken.

Som nevnt har undersøkelser vist at normale og vanlige kjøkkenhygieniske forhåndsregler ikke viser seg å være godt nok. Selv når man visste at en kyllingfilet var infisert og kunne ta ekstra strenge forhåndsregler, var resultatet at kjøkkenet ble smittet og man måtte vaske ned og behandle kjøkkenet.

Men har man kjøkkenhygiensiske rutiner som går langt utover vanlig så er det jo sannsynligvis trygt.

Det jeg synes er rart derimot er at forbruker ikke reagerer mer på at industrien selger kylling hvor nærmere 50% viser seg å inneholde bakterier er som er multiresistente. Og at forbruker nesten forsvarer industrien med at man kan jo bare ta noen vanlige forhåndsregler  - noe som altså er en myte og ikke er nok. Hva er det som gjør at forbruker er villig til å kjøpe kjøtt som potenislet er farlig, produsert av en industri som tjener godt på det mens man som forbruker nesten forsvarer dette syke kjøttet fra denne industrien?

Det var et spørsmål til alle p forumet altå - jeg forstår det ikke. Er vi gått så i koma at vi ikke ser den utfordringen?

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:

Det jeg synes er rart derimot er at forbruker ikke reagerer mer på at industrien selger kylling hvor nærmere 50% viser seg å inneholde bakterier er som er multiresistente. Og at forbruker nesten forsvarer industrien med at man kan jo bare ta noen vanlige forhåndsregler  - noe som altså er en myte og ikke er nok. Hva er det som gjør at forbruker er villig til å kjøpe kjøtt som potenislet er farlig, produsert av en industri som tjener godt på det mens man som forbruker nesten forsvarer dette syke kjøttet fra denne industrien?

Her er jeg veldig enig med deg - det er absolutt grunn til å stille spørsmål med hvorfor matvaresikkerhet ikke betyr mer for folk enn hva det faktisk gjør. Jeg tror det har sammenheng med at de fleste opplever at det går greit; salmonella og listeria er slikt en får i syden, eller til nød i Danmark og multiresistente bakterier vet folk flest ikke hvorfor er så farlige. Så, ja, folk har andre problemer i hverdagen, synes kylling er digg og har aldri blitt syk av det før, så da går det vel bra en stund til, liksom... 

Jeg tenker at her bør nok mattilsynet og helsedirektoratet komme tydeligere på banen - og - det er et politisk ansvar å påse at de faktisk gjør det. 

JD6620

JD6620

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 514 Innlegg:

På grisen har de enda klart å bremse utviklingen og slå ned på de få utbruddene av mrsa bakterier som har vært, ved full sanering av de aktuelle grisehusene, Mannen fra mattilsynet som var i mitt grisehus og tok mrsa prøver sa at bønder som drev svineproduksjon og veterinærer i Danmark, automatisk ble lagt på isolasjon når de måtte på sykehus, pga risikoen for mrsa smitte.

Selv så håper jeg vi klarer å holde på den gode smittesituasjonen og dyrevelferden vi har, på tross av en landbruksminister fra FRP

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Ja til gris..nei til høna blir det vel til slutt... :oops:

Dette innlegget har blitt redigert av Sunset08: 15 september 2014 - 14:51

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Jeg er nok bare overnervøs når det kommer til akkurat kyllingkjøtt. Vasker derfor alt som har vært i kontakt med den rå kyllingen. Og jeg steker den heller for mye enn for lite.

(Dette med bakterier som for alt jeg vet krabber ut av vasken før de er kverka, hørtes kanskje ut som et sarkastisk spørsmål, men det var faktisk alvor :)).

Jeg tror det vanskelig kan sies at man er overnervøs når man behandler kyllingkjøtt hvor nesten 50% har multiresistente bakterier på den gode måten du gjør. Tror du er over gjennomsnittet god med kjøkkenhygienen din, og det tror jeg er bra inntil myndighetene forhåpentligvis får ordnet opp i dette.

Bakterier krabber sjelden noe som helst sted, men de kan fort forflytte seg. Ulike undersøkelser viser at bakterier overlever langt lenger enn man tror utenfor kjøtt eller kropp for eksempel. Så dersom man er litt unøyaktig og legger gaffelen man har tatt i en smittet kyllig med på benkeplata før man legger den i vasken så vil man ha bakterier der. Når man da litt senere kommer til å ta på benkeplata og deretter videre på andre ting så er sjansen stor for at disse bakteriene følger med.

Er man derimot så flink at man umiddelbart alltid legger gaffelen for eksempel ned i bunnen av vasken og sørger for at man vasker alt med godt og varmt vann før man tar det opp og tørker det, så er vel risikoen redusert ganske mye.

Det er altså ikke slik at bakterier krabber noe sted, men er noe infisert med bakterier så har undersøkelser vist at den jevne forbruker selv med over gjennomsnittet god kjøkkenhygiene ikke klarer å sørge for at bakteriene ikke sprer seg. Dette da man i løpet av mange nok middager fort vil kunne gjøre en feil - feilbarlige som vi er :-).

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Her er jeg veldig enig med deg - det er absolutt grunn til å stille spørsmål med hvorfor matvaresikkerhet ikke betyr mer for folk enn hva det faktisk gjør. Jeg tror det har sammenheng med at de fleste opplever at det går greit; salmonella og listeria er slikt en får i syden, eller til nød i Danmark og multiresistente bakterier vet folk flest ikke hvorfor er så farlige. Så, ja, folk har andre problemer i hverdagen, synes kylling er digg og har aldri blitt syk av det før, så da går det vel bra en stund til, liksom... 

Jeg tenker at her bør nok mattilsynet og helsedirektoratet komme tydeligere på banen - og - det er et politisk ansvar å påse at de faktisk gjør det. 

Jeg tror du har rett. Utfordringen fremover er dog at det som var ufarlig før fort kan bli mer farlig fremover da vi er i ferd med å bruke opp forsvarsmekanismen - antibiotika. Og det er alvorlig nok til at tusenvis av mennesker dør i Europa alene årlig allerede nå grunnet dette, og verre kan det fort bli fremover.

Dagsnytt Atten hadde ellers en debatt for en kort tid siden der man tok opp hvordan vi bruker stoff med antibiotika i klær og tannkrem for eksempel. En av leverandørene for sportsklær fordsvarte det med at man vil ha litt dårligere lukt etter å ha svettet en del. Veid opp mot legen som var der sitt argument om at folk vil begynne å dø under operasjoner etterhvert da flere og flere bakterier blir resistente så hørtes det hult ut. Legene har advart i flere år om at vi holder på å slippe opp for antibiotika, men forbruker kjører på, den dagen familiemedlemmer får store problemer grunnet dette så vil man klage på dårlig sykehusbehandling. Advarsler tas ikke godt i mot i et land som bader i melk og honning. Desverre.

Det du skriver i siste avsnittet er jeg helt enig i. Det er vel også dette Erling Dokk Holm forsøkte å ta opp (referert til litt ovenfor her), men han konkluderte vel desverre med at matindustrien har såvidt stor makt og politikerne så lite mot at endring ikke vil skje. Derfor er det fort forbruker som må reagere, men det ser vanskelig ut å reagere mens man sitter med kyllingen til 29,90 og bakterier på kjøkkenbenken en lørdag kveld.

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Dette med multiresistente bakterier i kyllingen i Norge får meg til å lure på hvordan det står til i Thailand. Der er multiresistente bakterier virkelig et problem. Selv spiser jeg kylling flere ganger om dagen i Thailand, men jeg er påpasselig med at det ikke er antydninger til rosa kjøtt i den.

Etter det jeg vet, mulig jeg tar feil nå men tror ikke det, så er det relativt lite multiresistente bakterier i kylling fra Norge. Utfordringen ligger i at det er langt mer i den importerte kyllingen, og siden kylling er så på mote for tiden så må vi importere en god del.

Etter hva jeg vet så vil kylling fra småbruk og mindre produsenter generelt være langt friskere, enn fra de store industraliserte enhetene som er kommet opp etterhvert. Uten at jeg kjenner til hvordan det er i Thailand for tiden så regner jeg kanskje med at det er mindre produsenter der og da er nok tilfellene mindre.

Og spiser man kyllingen ute, passer på at kjøttet er ganske gjennomstekt, så vil man jo ikke ha noe problem. Problemet ligger eventuelt i salaten som følger med som kokken har tatt på like etter den rå kyllingen.

Det går helst bra tror jeg, men dette er en utfordring som vil bli større med årene og det er verd å tenke på som forbruker hva slags mat man ønsker i fremtiden. Og det er vel litt av grunnen til at jeg trekker dette frem her nå - ikke for å skremme på noen måte.

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Multiresistente bakterier kan på generell basis bli et helvete for oss med mindre legeindustrien snart tar igjen bakterienes farefulle utvikling. Hvis ikke dør vi snart av sykdommer som vi nå kurerer med noen dager på antibiotika. Sykdommer vi ikke engang sykmelder oss for.

Dette er forferdelig skremmende.

Det pågår en krigføring mellom bakteriene og menneskeheten om man kan si det litt flåsete. Og nå vinner bakteriene. Årsaken til dette er i stor grad en politikk som gjør at det er blitt en uvettig bruk av trumfkortet vi hadde.

Jeg mener du har helt rett, og det er derfor det bekymrer meg at forbruker tar så lett på dette med sykdomsfylt kyllingkjøtt. Og vi snakker altså ikke om at en og annen kyllingfilet er infisert, vi snakker om nesten halvparten. Og selv om kyllingen nok ikke tar livet av så altfor mange så bør den få oss til å tenke, tenker jeg.

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

Etter å ha sett denne videoen går jeg over til selvfisket ørret og vill-laks. 

http://www.vgtv.no/#...use-oppdrettere

Dette innlegget har blitt redigert av Thaifrelst: 20 september 2014 - 10:30

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 163 Innlegg:

I all verden og uforståendehet fra min side.   Jeg har aldri hansker eller noe på hendene, når jeg tar ett tak i høna.   Kanskje jeg burde være mer forsiktig. :-o  :smile:  ;-) 

A.H.

Bruker en finger i høna jeg men bakteriene er de samme som har altid har vært der...Hvis man skulle bli syk er det være å bli kvitt dem nå en det var før..Alt var bedre før

En gang var jeg på samme plass to ganger...

harhan

harhan

Medlem

• Medlemmer
  • 416 Innlegg:

Bruker en finger i høna jeg men bakteriene er de samme som har altid har vært der...Hvis man skulle bli syk er det være å bli kvitt dem nå en det var før..Alt var bedre før

Det var altså var altså ikke være før?  :grin:

balo

balo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 450 Innlegg:

Det Norske helsetilsynet hadde vel fått sjokk hadde dem tatt seg en tur til Tesco Lotus i Thailand. Der ligger kyllinglårene helt åpne for folk å tafse på med fingrene sine. Har sett Thaier ta opp kjøttet med fingrene og så kaste de ned igjen i kassa,  

Nå går det sikkert greit , jeg steker kylling på høy varme her og tar ingen sjanser . Spiser mye kylling i Thailand og har aldri blitt syk .

Apropos hygiene, jeg var en tur innom BIG C i pattaya i dag og der hadde de utstiilt en Norsk stor feit laks som lå der sammen med tilbud på laksestykker til ca 50 baht stykket. Det var jo en hyggelig pris for et norsk laksestykke. 

Nylig ankommet Norsk laks kunne jeg lese på skiltet mens noen fluer surret rundt fisken . Den hadde riktignok tørris under seg men de hadde plassert den rett ved inngangspartiet slik at alle kunne gå forbi og ta på fisken . Og det er jo tross alt nesten 30 grader inne. Ble ikke fristet til å kjøpe. 

Dette innlegget har blitt redigert av balo: 22 september 2014 - 22:44

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:

Mer dårlige nyheter for dem med hang til kylling..

http://www.dagbladet...nriks/35387474/

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Dette gjelder likemye svinekjøtt også......din gris.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere