Jump to content

Photo

- Jeg tar aldri i kylling med fingrene

• Please log in to reply
93 replies to this topic

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5,599 posts

Kylling er på nyhetsfronten i dag - da snakker vi om den industrialiserte kyllingen man gjerne finner på tilbud til under 30 kroner per stykk.

Saken i dag går på at en god del kylling har antibiotikaresistente bakterier med seg og at man derfor bør være observant på hvordan man hånterere den.

Nå er det slik at disse bakteriene dør ved steking eller varmebehandling (over 60 grader og om det er gjennomstekt mener jeg å huske), men kyllingen skal jo behandles eller tas i før den når en slik varmebehandling.

Husker en dansk dokumentar for noen år siden hvor to ulike familier fikk god innføring i hvordan man skulle håndtere kylling før den ble stekt eller varmebehanlet, for at man ikke skulle få smitte av antibiotikaresistente bakterier på kjøkkenet. Opplæringen var grundig men enden på visa var at når ekspertene kom tilbake var begge kjøkknene så smittet av antibiotikaresistente bakterier at de måtte vaskes og skrubbes ned.

Så det er tydeligvis ikke lett å unngå at man får disse på fingrer, kjøkkenbenker og annet.

Begynner det snart å gå opp for enkelte at det ekstremt industrailiserte landbrukes vi har hvor hele formålet er å komme lavest mulig ned i pris på mat ikke er så veldig positivt når man ser på hva sluttprisen blir?

Her er artikkelen:

Antibiotikaresistente bakterier er så utbredt i norsk kylling at myndighetene må vurdere å merke produktet med en advarsel, mener forsker.

Marianne Sunde har forsket på antibiotikaresistens i mange år, og var med som sekretær i ekspertgruppen som for to uker siden leverte en rapport om utbredelsen i Norge til regjeringen.

Grunnet det høye innholdet av den antibiotikaresistente bakterien ESBL i norsk kylling, mener hun at det er et risikoprodukt. Det sier hun til Nationen.

Ifølge forskeren vet man ikke med sikkerhet hvilke konsekvenser det har for mennesker å ta i kyllingkjøttet.

Les resten her: http://www.vg.no/nyh...ene/a/23293320/

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24,745 posts

sulter i hjel nå tava, 

er det ikknå som er sundt lenger,,?

mel  er usunt,salt er usunt.sukker, kjøtt, oppdretsfisk,,,

blir ikke mye igjen da en tar bort sprøyta frukt og  grønnsaker,,,,,,,

jeg har begynt med bananer nåå  ,

men fanden ikke skriv at detta er usunt også! :-o :-o

Pain is temporary, honor lasts forever.

Kalmar

Kalmar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2,484 posts

sulter i hjel nå tava, 

Ja..jeg skal la deg nyte bananene i fred..gjerne med ett glass appelsin juice :)

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14,220 posts

sulter i hjel nå tava, 

Apefingrene (bananene) skal ikke spises i kiloklassen daglig,grunnet kalium innholdet som ved overdreven

oral inntakelse kan føre til hjertestans....

Kanskje vi burde avslutte med å sultestreike hele verden snart,er jo farlig å spise mat jo.... :grin:

:hoho:

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22,902 posts
Det finnes sunn kylling og det finnes usunn kylling.
Om en vil ha det billig, med fare for salmonella og resistente bakterier av ymse skumle kvaliteter, så finnes det likevel mulighet for å spise dette trygt. Det er ikke veldig vanskelig: Ha fokus på god kjøkkenhygiene og sørg for at kjøttet er gjennomstekt/kokt.
Funket før og funker fortsatt.
:)

pali

pali

Medlem

• Medlemmer
  • 1,836 posts

Problemet er at vi i vår higen etter billigst mulig mat, har gått på akkord med dyrehelsen.

Det gjelder her som i havbruket, at vi tror vi kan medisinere oss ut av problemer.

Det kan vi ikke så lenge vi selv fortærer den medisinerte :)

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22,902 posts

Problemet er at vi i vår higen etter billigst mulig mat, har gått på akkord med dyrehelsen.
Det gjelder her som i havbruket, at vi tror vi kan medisinere oss ut av problemer.
Det kan vi ikke så lenge vi selv fortærer den medisinerte :)

Jeg er enig i at det er god grunn til å rope et varsko, men regulær skremselspropaganda bør ikke være veien å gå, synes jeg. Når fagfolk går ut i de norske tabloidene og sier at ikke de tør å ta i en kylling, da sier det kanskje like mye om fagfolket som kyllingen.
Tenker jeg.

Edited by PoMoat, 11 September 2014 - 21:47 PM.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24,745 posts

nå viser det seg ta poteter er meget farlig!

i en undersøklse foretatt av helse sør 

viser det seg at  99% av  de døde i norge hadde spist poter.

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14,220 posts

http://blogg.super-n...hormoner-i-melk

Skål....

Brikkus

Brikkus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 6,055 posts

Jeg tenker på landsbygda i Thailand da de har en skjærefjøl til alt. Der havner kylling og alt annet som skal hakkes. Det er i allefall ikke bra. Har lært kona mi at vi har et eget skjærebrett til kylling.

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5,599 posts

Det finnes sunn kylling og det finnes usunn kylling.
Om en vil ha det billig, med fare for salmonella og resistente bakterier av ymse skumle kvaliteter, så finnes det likevel mulighet for å spise dette trygt. Det er ikke veldig vanskelig: Ha fokus på god kjøkkenhygiene og sørg for at kjøttet er gjennomstekt/kokt.
Funket før og funker fortsatt.

For en del år siden var det et program på NRK som het Refleks Spesial og omhandlet smittefaren fra kylling. Det tok utgangspunkt i Danmark og det var blandt annet med to familier mener jeg å huske (mulig det bare var en, men mener dte var to).

Disse ble bedt om å tilberede kylling hvor det var antibiotikaresistente bakterier. Siden de visste at kyllingen var smittet (som cirka en tredjedel av kyllingen vi spiser er), så foretok de seg en kjøkkenhygiene som var godt over gjennomsnittet så var kjøkkenet smittet i etterkant. Man måtte derfor vaske ned kjøkkenet etter forsøket med spesialmidler, og forsøket ble overvåket av næringsmiddeltilsynet.

Smitten går fort fra hender og kniv til kluter, benker og annet.

Når kjøttet er varmet opp til opver 60 grader og det er gjennomstekt så vil smitten i kjøttet være borte, men man har gått en vei for å få det varmet opp og i den prosessen viser det seg fra svært vanskelig til nesten umulig for en vanlig familie å unngå at smitten er tilstede på kjøkkenet etterpå.

Økologisk kylling har ikke samme utfordringene.

Jeg viderebringer ellers bare en nyhet/oppslag, hva man velger å gjøre med det får være opp til hver enkelt. Men det ligger en debatt i bunn av dette mener jeg i forhold til hvor billig man skal ha mat før man får forstår at det er en pris å betale i andre ender. Da med hensyn til dyrevelferd, smittesituasjoner også videre.

Man får spise kylling, banener eller det amn måtte ønske og det man selv synes er greit å ta av risiko. Men slik jeg ser det er det et uomtvistelig faktum at for en vanlig familie som tilbereder rå kylling hjemme, vil det være bprtimot umulig å unngå smitte ved normal kjøkkenhygiene dersom kyllingen er smittet. Så får man legge i det man ønsker i at man har fått smitte.

At forskere går ut med dette med svært lange mellomrom synes jeg ikke er uheldig. Om det betraktes som informasjon eller skremselsproaganda avhenger vel av hvem man spør. Men jeg merker meg at fagdirektøren i animalia også sier "– Vi vet for lite om hvordan bakterien overlever, og hvordan vi skal bli kvitt den." og Folkehelseinstitutten sier "... helsemyndighetene foreløpig ikke har tilstrekkelig kunnskap til å gi konkrete råd om slik risikomerking".

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24,745 posts

nå er jo ris også faarlii.slår forskere fast i "New Jersey"

stoppa med bananer i dag. risekken har jeg tømt i klongen.

pteta gikk i søppla,,

kyllingen frafrysa i søppla,,

sopp er jo tydlig farligt det  og

øl vin ogbrennevin er jo fassått erskadlig..og kan sogar føre til avhengighet...

bevares dette blir ikke lett :-o

i morgen og framover vil det gå i vann!

i mellom tiden  for jeg  forsøke og finne noen  biodymniske grønnsaker..

kanke bli matvare mangel i verden, slik...... ;-)

Imported rice may contain dangerously high lead levels

whiterice_13630906.jpg

New Jersey researchers say they have discovered potentially dangerous levels of lead in white rice imported to the United States from across the globe.

Dr. Tsanangurayi Tongesayi, an environmental chemistry professor at Monmouth University, said his team's findings are especially concerning for Asian-Americans who eat large amounts of rice, and infants and children who are more sensitive to lead's effects.

"Such findings present a situation that is particularly worrisome given that infants and children are especially vulnerable to the effects of lead poisoning," Tongesayi said in a statement. "For infants and children, the daily exposure levels from eating the rice products analyzed in this study would be 30-60 times higher than the FDA's provisional total tolerable intake (PTTI) levels."

http://www.cbsnews.c...gh-lead-levels/

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24,745 posts

ps utrolig hva en finner på google  vann er farligt 

0Scared-of-the-water02-p01.jpg

July, 2008

During the first few tumultuous months in this land of low life expectancy, the average foreign traveller might find himself getting into a spot of bother. It might be a bandaged knee, the result of a Honda Dream pile-up at the bottom of Doi Suthep; it might also be a few days fettered to the toilet seat or a benign dose of thrush that rattles the imagination. It probably pays to exercise caution when you're a newbie in Thailand, the trap doors and pitfalls tend to marry themselves to the newcomers and those still strung out on jet lag.

http://www.chiangmai...wfa.php?id=2263

er vel nå bare og "ta hagla" colan  har jeg  tømt ut. 

men skal nå innom et apotek og finne noe destilert vann! :-o

ps erdet  noe annet som er farli! :danser:

har nå endel frossen blåbær,  fra "oljeberget"

og noe frossen torsk,,

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24,745 posts

sulter i hjel nå tava, 

ka fe någe  !???

svenskebananer550.gif

I Sverige velger nå stadig flere økologiske fremfor «besprutade bananer». (Foto: Jonas Lindquist/Naturskyddsföreningen)

Bananer fulle av sprøytemidler Skrevet av Håkon Fossmark

Da en svensk undersøkelse viste hvor mye sprøytemidlelrester som finnes i bananer, eksploderte salget av øko-bananer.

Når u-økologiske bananer dyrkes, brukes det ofte store mengder sprøytemidler for å ta knekken på innsekter og andre vekster. Da svenske Testfakta fikk gjennomført en undersøkelse av u-økologiske bananer, fant de flere sprøytemiddelrester. Ikke bare i skallet, men også i fruktkjøttet.

http://www.framtiden...1RCtPI.facebook

fankern rart at en lever!??

vi menesker  tåler det utroligste!....

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14,220 posts

Tyvhans ikke drikk litervis kun destilert vann....tar knekken på deg det også... ;-)      :Alkoholiker:

Kalmar

Kalmar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2,484 posts

Jeg tenker på landsbygda i Thailand da de har en skjærefjøl til alt. Der havner kylling og alt annet som skal hakkes. Det er i allefall ikke bra. Har lært kona mi at vi har et eget skjærebrett til kylling.

Det kan kanskje forklare hvorfor diare er av de hyppigste dødsårsakene i thailand..top 10 årsaker..tror den kommer på 7 plass eller no.husker jeg sjekket litt rundt pga ett dødsfall i thailand og ble litt sjokkert egentlig..Prøver å ta mange forholdsregler i Thailand. Antibac for hendene har jeg som regel med meg hver gang jeg går ut av condoen..Jeg bruker ikke den alltid, men det kan være episoder hvor den er kjekk å ha..spesielt hvis hendene er i berøring av mat, snacks eller no..

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16,783 posts
Alle slags matvarer kan i prinsippet være farlig å spise for mye av, så derfor er det viktig å ha et variert kosthold. Da sprer man risikoen mtp næringsstoffer, giftstoffer, etc.
Men kjøtt som (med en viss sannsynlighet) kan inneholde antibiotika-resistente bakterier, slipper ikke inn på kjøkkenet mitt i det hele tatt.

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

skogvokteren

skogvokteren

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 74 posts

Jeg må tydeligvis ha vært helt fjern i lengre tid da jeg ikke har hørt om dette kyllingproblemet før. Tar gjerne i rå kylling når jeg skjærer den i biter og vasker rundt meg på normal måte etterpå, ikke nedvasking eller annen utvidet rengjøring. Hiver ikke engang kjøkkenkluten. Lever nok på lånt tid er jeg redd. På tide å selge alt og reise til pengene tar slutt, eller så lenge jeg rekker inntil det hele er over.

Når det er sagt, så er det mange grunner til å være skeptisk til vår stadig mer industrielle matproduksjon. Var det ikke slik at etterspørselen etter kjøtt på planeten vår forventes å være doblet innen 2050? Vi bør spise mindre kjøtt, men det er jo så diggbar føde. Er så enkelt å unngå ubehagelig informasjon for istedet og nyte burgeren, men stadig oftere tenker jeg at dyrene fortjener bedre.    

Life's what you make it. :palme: Celebrate it.

Mvh Skogvokteren70

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24,745 posts

Jeg må tydeligvis ha vært helt fjern i lengre tid da jeg ikke har hørt om dette kyllingproblemet før. Tar gjerne i rå kylling når jeg skjærer den i biter og vasker rundt meg på normal måte etterpå, ikke nedvasking eller annen utvidet rengjøring. Hiver ikke engang kjøkkenkluten. Lever nok på lånt tid er jeg redd. På tide å selge alt og reise til pengene tar slutt, eller så lenge jeg rekker inntil det hele er over.

Når det er sagt, så er det mange grunner til å være skeptisk til vår stadig mer industrielle matproduksjon. Var det ikke slik at etterspørselen etter kjøtt på planeten vår forventes å være doblet innen 2050? Vi bør spise mindre kjøtt, men det er jo så diggbar føde. Er så enkelt å unngå ubehagelig informasjon for istedet og nyte burgeren, men stadig oftere tenker jeg at dyrene fortjener bedre.    

jeg har hørt at rå kylling er bra mot betennelser!?

Edited by tyvhans, 13 September 2014 - 04:56 AM.

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14,220 posts

"Kyllingproblematikken" er da et kjent fenomen som de fleste voksene folk vet om,og som med

vanlig IQ og kjøkkenhygiene ikke er noe som helst verre enn andere ting der fornuften burde styre husstellet spesiellt

i kjøkkenet........

Tallet 7 er et tall til ettertanke.....bakterier formerer seg svært langsomt eller ikke under 7 grader og de fleste

dør ihvertfall fra 70 og oppover...imellom disse tallene ser det fint ut for bakteriene og de trives og puler i vei

for å formere seg i rasant fart....ikke verre enn det.

Also tagged with one or more of these keywords: AF

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users