Gå til innhold

Foto

Reisetips: Slumturisme i Manila

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
5 svar til dette emnet

Datu

Datu

Medlem

• Medlemmer
  • 303 Innlegg:

Søppelberg som turistdestinasjon?

(Huffington Post 7. juli 2014:)

For de fleste turister er ikke et besøk på en svær søppeldynge den ideelle ferieaktiviteten.

Men det er nettopp det stadig flere turister gjør i Manila, hovedstaden på Filippinene.

«Smokey Mountain», som er et slumområde på toppen av et søppelberg  i Manila, har gått i fotsporene til tilsvarende fattige urbane områder i Rio de Janeiro, Johannesburg og Mumbai som turistdestinasjon. Smokey Tours er et lokalt non-profit firma, som tilbyr turister guida turer rundt i nabolaget, og gir de besøkende en mulighet for å oppleve dagliglivet i denne delen av verdens tetteste befolkede by.

Les resten av artikkelen her:

http://www.huffingto..._n_5552326.html

Dette innlegget har blitt redigert av Datu: 28 juli 2014 - 13:07

-Still going, but not so strong.

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Er sikkert delte meninger rundt dette med slumturisme. Selv synes jeg at det overveiende er et positivt tiltak så lenge pengene i hobvedsak går tilbake til slummen.

Har selv vært med på dette i Mumbai og Rio de Janeiro. Siste stedet har jeg vårt både i slumområder som er litt mer ukjente, samt i slumområdet some r mest kjent da Michael Jackson, Rihanna og en rekke kjendiser har besøkt den. Det jeg så i Rio de Janeiro var at den økte oppmerksomheten som var kommet slumområdene til del hadde, sammen med bedret økonomi for landet, hadde gjort at slumområdene nå var på et slikt nivå at man nok ikke kan kalle de for slumområder. Man hadde også økt tryggheten i områdene ved at spesialpoliti hadde ryddet bort alt av narkotikavirksomhet og kriminalitet, og i de områdene jeg var i så hadde man uniformert politi med våpen både inne i slummen og utenfor for å sikre at områdene ikke ble del av narkotika og kriminalitet igjen.

I Mumbai så jeg ikke den helt samme gode utviklingen, men forkuset som slike turer gir var nok mer åpenbart der, for man kunne virkelig se at de som besøkte områdene satte langt mer pris på livene sine etter åha vært der.

Så lenge pengene i hovedsak går tilbake til slummen og ikke beholdes av firma, så tror jeg dette kan være positivt for Manila også slik at de som ønsker det kan se kontrastene.

janinge

janinge

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 7 965 Innlegg:

Klarer ikke å se det positive i dette.

At det blir tilrettelagt for turister på de værste slumområdene i Manla, vill jubel og fotografering, for siden tilbake i hjemlandet sitte rundt et kaffebord, leende å vise familien hvor skrekkelig de har det?

Penger tilbake til slummen?

Ånei du, bare rett i arrangørens lommer.

Vi som har sett endel av slummen der, ser absolutt ingen fordeler, bare en latterligjøring av disse stakkers menneskene.

KJÆRLIGHETENS MAKSIMUM ER KONSTANT.

quogh

quogh

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 644 Innlegg:

Klarer ikke å se det positive i dette.

At det blir tilrettelagt for turister på de værste slumområdene i Manla, vill jubel og fotografering, for siden tilbake i hjemlandet sitte rundt et kaffebord, leende å vise familien hvor skrekkelig de har det?

Penger tilbake til slummen?

Ånei du, bare rett i arrangørens lommer.

Vi som har sett endel av slummen der, ser absolutt ingen fordeler, bare en latterligjøring av disse stakkers menneskene.

100% enig med hva du skriver her Jan inge.
Omtrent 6 millioner bor i virkelige slumområder i Manila. Det nye søppelberget ligger i Navotas. Skal man først bruke penger på å bese slikt kan en like godt dra  og se virkeligheten og legge igjen penger til de som virkelig har behov for kontanter.
Har selv vært en runde inn i ” nye Smokey Mountain ” i Navotas.
Det finnes i tillegg flere fyllinger innen det området som utgjør provinsen Manila, bla. Payatas i Quezon city og på dagtid kan området besøkes av fattige som plukker med seg fra avfallsdyngen ting de kan selge. En tur til noen av disse områdene viser en virkelighet som nærmest ikke kan beskrives og vil nok gi et bedre inntrykk av hvordan det er å befinne seg på den absolutte bunnen av samfunnet enn en tur til et område som i realiteten ikke eksisterer lenger.

Datu

Datu

Medlem

• Medlemmer
  • 303 Innlegg:

Filippinene er på mange måter et flott land som jeg har blitt glad i. Vakker natur. Behagelig klima (stort sett) Hyggelige og smilende mennesker. For oss besøkende fra den rike delen av verden blir det ofte beskrevet som "paradis".

Men det som jeg syns var vanskelig - særlig i starten - var den ubegripelige fattigdommen. Så uvant og skremmende i forhold til i Norge. Men ser vi historisk på det, så har jo sult og fattigdom vært en fast følgesvenn i så og si alle samfunn og sivilisasjoner. Også i Norge helt fram til nyere tid.

Men dette blir man vel vant til etterhvert...eller? Fattigdommen og sult som en naturlig del av samfunnet. Dere som bor der nede mer eller mindre fast: - Hvordan forholder dere til dette?

-Still going, but not so strong.

quogh

quogh

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 644 Innlegg:

Filippinene er på mange måter et flott land som jeg har blitt glad i. Vakker natur. Behagelig klima (stort sett) Hyggelige og smilende mennesker. For oss besøkende fra den rike delen av verden blir det ofte beskrevet som "paradis".

Men det som jeg syns var vanskelig - særlig i starten - var den ubegripelige fattigdommen. Så uvant og skremmende i forhold til i Norge. Men ser vi historisk på det, så har jo sult og fattigdom vært en fast følgesvenn i så og si alle samfunn og sivilisasjoner. Også i Norge helt fram til nyere tid.

Men dette blir man vel vant til etterhvert...eller? Fattigdommen og sult som en naturlig del av samfunnet. Dere som bor der nede mer eller mindre fast: - Hvordan forholder dere til dette?

Herrejemini Datu. Det er omtrent umulig å forholde seg til. For jævlig å se dette stadig vekk omtrent uansett hvor man ferdes. Samtidig vite at det lille du selv er i stand til å yte som hjelp er kunst for dagen i dag.
Beskrivelsen ” Paradis ” er det en god stund siden jeg gikk vekk i fra selv om  naturen i seg selv fortjener en slik beskrivelse.
Avmakt er noe en føler fordi fattigdomsproblemet her er så enormt stort.
Ønsket en kunne ha hjulpet mer enn det en økonomisk greier å bidra med. Når bare Manila har flere som lever på eksistensminimum enn det er innbyggere i Norge sier det seg selv at det en kan gjøre på uførepensjon ikke duger stort.
Har inntrykk av at utlendinger som meg selv påvirkes i langt større grad enn hva de lokale innbyggerne gjør.
Regner med at du har sett dette med egne øyne og vet at det er fordømt lite du kan bidra med selv utenom å gi en skjerv der og da.

Så konklusjonen må vel bli at det føles håpløst det hele særlig siden det ikke ser ut til å være noen bedring i sikte heller.
Det beste en kan gjøre er vel aldri slutte å bry seg, gi litt når en er ute å ferdes, uansett så hjelper det i hvert fall litt.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Filippinene

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere