Gå til innhold

Foto

Nesten alle voksne tømmer tallerkenen

• Vennligst logg inn for å svare
40 svar til dette emnet

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

Og datomerkingen er i mange tilfelelr bare tull. Ta for eksempel egg som plutselig over natten grunnet et regelverk fra EU fikk kuttet holdbarheten sin kraftig for en del år siden. Så vet vel de fleste at for eksempel egg er holdbare til langt utover den påtrykkede holdbarhetsdatoen - slik er det med mange varer.

Vi kaster helt eventyrlig store mengder fullt brukbar mat i dette landet.

Dette med egg ble påpekt fra næringen da datostemplingen kom. Svaret var at det var europeiske bestemmelser, og at de tok avgjørelsen ut ifra at i mange land lot eggene ligge oppe i varmen på torget. Ja,slik som vi ser det mange plasser rundt i verden. Ikke minst i Thailand.

Ellers så hadde jeg en aha-historie for noen år siden; Min datter hadde en kvinnelig venn fra Romania som kom på besøk til oss. Jeg lagde en gourmet-middag til begge for å være et godt vertskap.

det irriterte meg litt at rumener dama ikke spist opp maten sin. Det var ikke så stor porsjon. 

tenkte ikke noe mer over det før jeg googlet et eller annet om Romania og fant ved en tilfeldighet ut at det i Romania var forbundet med dårlig oppførsel å spise opp alt på tallerkenen.

Det ville gi signal om at verten ikke hadde gitt vedkommende nok mat. Noe som ville være en skam.

Vi har vel verdens dyreste mat i Norge. Det får oss ikke til å la være å kaste 35% av maten som vi kjøper.

Som mange påpeker så har datomerkingen mye av skylden.

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 212 Innlegg:
Kaster vel ikke det som vi kjøper, det er det vi ikke kjøper som blir kastet, eller er folk så gærne? Typisk er vel også dyr mat som folk kjøper skjelden, det er sånt jeg kjøper for halv pris 2 dager før det går ut på dato

jern39

jern39

Medlem

• Medlemmer
  • 1 417 Innlegg:

Her har jeg en jobb å gjøre med meg selv. Ikke god oppdragelse siden jeg var enebarn. Kan ikke lenger spise kjøttet og la mye av potetene eller risen ligge igjen samtidig som jeg har en fireåring som ikke spiser opp uansett hvor lite mat ho får. Ho har nok sett mine synder og det har brent seg fast. Så nå følger mor med på både min og veslas tallerken.

SomJar

SomJar

Medlem

• Medlemmer
  • 1 299 Innlegg:
Skulle nesten ønske jag klarte å la litt ligge igjen jeg hehe sånn for side flesket sin skyld , men sånn blir det sjelden . Ryker stort sett på en ekstra runde også " dessert"

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:
Vi har vel verdens dyreste mat i Norge. Det får oss ikke til å la være å kaste 35% av maten som vi kjøper.

I forhold til om maten i Norge er verdens dyreste så spørs det vel om man ser på kroner uavhengig av kjøpekraft, eller om man ser på prosent av tilgjengelige inntekter per måned. Ogd et er vel det siste som blir mest riktig.

Da er det slik at siste tallet jeg har sett er at vi bruker i gjennomsnitt 13% av inntekten vår på mat i Norge. Det har vært en nedagående tendens de siste 30-40 årene da vi for såvidt lenge siden brukte i overkant av 40% av vår inntekt på mat.

I tillegg kaster vi en god del mat, noen har hevdet tall på at vi kaster mellom 20 og 30% av den maten vi kjøper i gjennomsnitt. Om det er riktige tall vet jeg ikke, og det er heller ikke så viktig egentlig.

Men at vi i forhold til mange andre land bruker en mindre del av vår inntekt på mat tror jeg er ganske klart. Så er det nok gode grunner til at matprisene er gått ned relativt sett, og mindre gode grunner.

joika

joika

Medlem

• Medlemmer
  • 2 001 Innlegg:

Når jeg er på hotell, legger jeg merke til at ganske mange forsyner seg med mer enn de greier å spise opp. Det være seg frokost eller andre måltider hvor det er koldtbord. Norge, Thailand eller andre land, samme.
Usmakelig!

Usmakelig sier du... ja det er vel derfor de ikke spiser opp.

luksusbarnet

luksusbarnet

Medlem

• Medlemmer
  • 112 Innlegg:

Først tvinger´em unga sine til å spise opp det dem har tatt til seg og lærer dem dermed at overspising ikke bare er greit, men faktisk en nødvendighet for å kunne få gå fra bordet. Deretter jamrer dem over at unga dems er feite og skylder på dataspill mens dem selv sitter på facebook og match hele kvelden. Snakk om å bygge gode holdninger. Jadda...

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Ikke alle orker å spise opp - ikke rart når de treffer på en sånn monster-kakkerlakk som dette. :smile:

Kaster mat? Javisst - heller det enn å stappe den i seg når en egentlig er mett.

Om det går i meg eller søppeldunken spiller mindre rolle - borte blir det allikevel, og ikke sender jeg det til Afrika heller. :smile:

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

Først tvinger´em unga sine til å spise opp det dem har tatt til seg og lærer dem dermed at overspising ikke bare er greit, men faktisk en nødvendighet for å kunne få gå fra bordet. Deretter jamrer dem over at unga dems er feite og skylder på dataspill mens dem selv sitter på facebook og match hele kvelden. Snakk om å bygge gode holdninger. Jadda...

Jeg mener det er helt greit at de lærer å spise opp det de har forsynt seg med. Så får de heller forsyne seg med mindre mat (evt forsyne seg flere ganger om nødvendig).

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

flere slike fastfood kjeder i bangkok  med bufe,

ligger det igjen noe så må en betale for det,

og en for sitte der maks 2 timer, nåja det er faktisk ogse thaier der som  ma ha en slik begrensing  for makan til spising  på enkelte

"japse" bufe sjapper  og diedemon grill, må en betale om en har forskynt seg med for mye.

Pain is temporary, honor lasts forever.

luksusbarnet

luksusbarnet

Medlem

• Medlemmer
  • 112 Innlegg:

Jeg mener det er helt greit at de lærer å spise opp det de har forsynt seg med. Så får de heller forsyne seg med mindre mat (evt forsyne seg flere ganger om nødvendig).

Er akkurat det som ikke skjer serru, for det sitter for dypt i hodet. For ellers så skulle jo det gi samme resultat om de ser at maten de tok til seg men ikke spiste må kastes. Men det gjør det ikke. Sånn sett er det foreldrenes jobb å beskytte barna mot seg selv og fedme, for det er akkurat det de er, barn.

luksusbarnet

luksusbarnet

Medlem

• Medlemmer
  • 112 Innlegg:

flere slike fastfood kjeder i bangkok  med bufe,

ligger det igjen noe så må en betale for det,

og en for sitte der maks 2 timer, nåja det er faktisk ogse thaier der som  ma ha en slik begrensing  for makan til spising  på enkelte

"japse" bufe sjapper  og diedemon grill, må en betale om en har forskynt seg med for mye.

Inndra ukalønna kan jo kanskje værra den lettvinte løsningen for foreldre som ikke gidder å opppdra unga sine på ordentlig måte. Enkle løsninger for enkle mennesker enten man oppdrar eller oppdras.

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

Er akkurat det som ikke skjer serru, for det sitter for dypt i hodet. For ellers så skulle jo det gi samme resultat om de ser at maten de tok til seg men ikke spiste må kastes. Men det gjør det ikke. Sånn sett er det foreldrenes jobb å beskytte barna mot seg selv og fedme, for det er akkurat det de er, barn.

Da kan de spise av mindre tallerkener, slik at det blir fysisk umulig å forsyne seg med mer enn de klarer å spise opp. Samtidig har de muligheten til å ta mer mat hvis de fortsatt er sultne når tallerkenen er tom.

luksusbarnet

luksusbarnet

Medlem

• Medlemmer
  • 112 Innlegg:

Da kan de spise av mindre tallerkener, slik at det blir fysisk umulig å forsyne seg med mer enn de klarer å spise opp. Samtidig har de muligheten til å ta mer mat hvis de fortsatt er sultne når tallerkenen er tom.

Nå begynner vi å nærme oss noe her. Hvem skal sørge for at det er de mindre tallerkene som er best tilgjengelig? Likevel snakker vi nå forebygging, begrensinger og formynderi, og ikke oppdragelse, stimulering og selvtenkning. Arbeiderpartimann du torasap?

Dette innlegget har blitt redigert av luksusbarnet: 24 august 2014 - 13:05

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

Nå begynner vi å nærme oss noe her. Hvem skal sørge for at det er de mindre tallerkene som er best tilgjengelig? Likevel snakker vi nå forebygging, begrensinger og formynderi, og ikke oppdragelse, stimulering og selvtenkning. Arbeiderpartimann du torasap?

Hvilket parti jeg stemmer er en privatsak, men jeg kan garantere seg at det ikke er Ap. Du, derimot, et nok noe mer sosialdemokratisk anlagt, siden du antyder at ikke barna kan tenke selv, at følgene av deres handlinger ligger for dypt inne i hodet, osv. Det beste er om de kan oppdra seg selv, men det har jo du nærmest utelukket.

Så hva foreslår du selv?

luksusbarnet

luksusbarnet

Medlem

• Medlemmer
  • 112 Innlegg:

Hvilket parti jeg stemmer er en privatsak, men jeg kan garantere seg at det ikke er Ap. Du, derimot, et nok noe mer sosialdemokratisk anlagt, siden du antyder at ikke barna kan tenke selv, at følgene av deres handlinger ligger for dypt inne i hodet, osv. Det beste er om de kan oppdra seg selv, men det har jo du nærmest utelukket.

Så hva foreslår du selv?

At unga skal stoppe å spise da dem er mette første gang. Var det vanskelig å forstå?

harhan

harhan

Medlem

• Medlemmer
  • 416 Innlegg:

Jeg forutsetter at denne problemstillingen mest gjør seg gjeldene når man bor på hotell og slikt. Litt avhengig av alder, selvsagt.

Hvis så, tror jeg ikke det er bare bare verken for barn eller foreldre når de ser etterlatenskapene ved flere forlatte bord ved frokost og/eller lunsj. "Hvorfor må jeg spise opp, se på dem, og dem".

Jeg er far til en jente og en gutt. Førstnevnte som nå er 41 år og har to barn selv, minner meg og til på hvor streng jeg var. Vet ikke hvor bra det var?

I min familie var det ei "slags gammel tante" som, var oversykepleier et et stort sykehus, men jobbet i Afrika av og til.

Husker en gang hun var på besøk og min mor sa til meg: "Nå må du spise opp, tenk på alle barna i Afrika som sulter".  Da sa denne tanten at, det hadde ingen ting å si for barna i Afrika om vi spiste opp maten vår eller ikke.

Tror det må være ca 48 år siden, men har aldri glemt det.  :smile:

Dette innlegget har blitt redigert av harhan: 24 august 2014 - 14:59

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

At unga skal stoppe å spise da dem er mette første gang. Var det vanskelig å forstå?

Og hva om de har forsynt seg med mer enn de orker? Er det greit å kaste maten? Eller bør de læres opp til å ikke ta for mye på tallerkenen? Og hvordan bør i så fall opplæringen skje?

luksusbarnet

luksusbarnet

Medlem

• Medlemmer
  • 112 Innlegg:

Og hva om de har forsynt seg med mer enn de orker? Er det greit å kaste maten? Eller bør de læres opp til å ikke ta for mye på tallerkenen? Og hvordan bør i så fall opplæringen skje?

Og hva om de har forsynt seg med mer enn de orker? Er det greit å kaste maten?

Ikke greit men nødvendig om ingen andre rundt bordet fortsatt er sultne og trenger i maten. I så fall er det riktigest at disse spiser restene etter barna før de eventuelt forsyner seg av ny mat. Alternativt kan man mate husdyrene eller andre dyr om man bor på gård (bortfaller kanskje om det er medisterkaker vi snakker om og man holder gamle griser).

Eller bør de læres opp til å ikke ta for mye på tallerkenen?

Ja, selvfølgelig bør de læres opp til å beregne sitt behov.

Og hvordan bør i så fall opplæringen skje?

Man kan fortelle om sulte barn i Afrika og vise frem bilder, alternativt holde tilbake lommepenger, alternativt kan foreldrene gå foran som gode forbilder og ta til seg mindre enn de pleier for å statuere eksempel, så får de heller smugspise i etterkant eller da barna har lagt seg for kvelden.

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 212 Innlegg:

har ikke hatt store problemer med unger som ikke spiser opp maten, de har nok ikke alltid spist opp alt, men det er vel noe som trenger litt erfaring,  så det fikset de nok helt selv, og er oppegående den dag i dag :)

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere