Jump to content

Photo

Nesten alle voksne tømmer tallerkenen

• Please log in to reply
40 replies to this topic

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5,599 posts

De fleste voksne spiser opp alt som er på tallerkenen, selv om de er mette. Langt færre barn gjør det samme.

Hvis du spiser opp stort sett alt du legger på tallerkenen din er du ikke alene.

Voksne spiser i gjennomsnitt opp 92 prosent av maten de har forsynt seg med på tallerkenen sin. 

Det viser en ny studie fra Cornell Universityi USA.

- Hvis du legger det på tallerkenen din, havner det i magen din, sier forsker Brian Wansink. Studien er nylig publisert i International Journal of Obesity.

Likt i åtte land

Wansink og medforfatter Katherine Abowd Johnson har analysert 1179 kafeteriaer og konkluderte med at vi som regel spiser opp maten vår. Hvis vi forsyner oss med det, vil vi spise det opp, uansett kjønn eller nasjonalitet.

Resultatene var nesten identiske i de åtte landene som var med i studien. Analysene ble gjort i USA, Canada, Frankrike, Taiwan, Korea, Finland og Nederland.

Spesielt vanlige måltider gikk unna, der ble 93 prosent av maten konsumert.

Mest spiser vi når vi ikke blir forstyrret, da havner 97 prosent av tallerkenforet inn i munnen.

Les resten her: http://www.forskning...014/juli/398040

Nasse

Nasse

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 269 posts

Jeg har det slik selv jeg at maten jeg har tatt til meg skal spises opp.

Jeg  syns ikke det er noe rart, for barneoppdragelsen var i mange år preget av at du ikke fikk gå fra bordet før du hadde spist opp maten din.

Har dette endret seg eller er det fortsatt slik?

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14,220 posts

Jeg liker sol og varme ..derfor spiser jeg som regel alt opp av maten min på tallerkenen..... :roll:

:hoho:

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16,783 posts

Det er fy-fy å kaste mat. Bedre å forsyne seg flere ganger enn å ta mer enn man orker. Matvareprisene presses kunstig opp når folk kjøper mat bare for at den senere skal bli kastet.

Husker det var en i troppen min på rekruttskolen som hadde forsynt seg med ca. en halv gang mer enn hva han orket å spise. "Spis opp!" var ordren fra IB da han var på vei ut av messa, og han måtte sitte igjen og stappe i seg. En fæl opplevelse ifølge ham selv, og det skjedde aldri igjen.

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14,220 posts

Det er fy-fy å kaste mat. Bedre å forsyne seg flere ganger enn å ta mer enn man orker. Matvareprisene presses kunstig opp når folk kjøper mat bare for at den senere skal bli kastet.

Husker det var en i troppen min på rekruttskolen som hadde forsynt seg med ca. en halv gang mer enn hva han orket å spise. "Spis opp!" var ordren fra IB da han var på vei ut av messa, og han måtte sitte igjen og stappe i seg. En fæl opplevelse ifølge ham selv, og det skjedde aldri igjen.

En lærer mye i barnehagen...til og med det å spise opp maten sin...wooow  :hoho:

harhan

harhan

Medlem

• Medlemmer
  • 416 posts

Når jeg er på hotell, legger jeg merke til at ganske mange forsyner seg med mer enn de greier å spise opp. Det være seg frokost eller andre måltider hvor det er koldtbord. Norge, Thailand eller andre land, samme.

Usmakelig!

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14,220 posts

Når jeg er på hotell, legger jeg merke til at ganske mange forsyner seg med mer enn de greier å spise opp. Det være seg frokost eller andre måltider hvor det er koldtbord. Norge, Thailand eller andre land, samme.

Usmakelig!

En innebygd menneskelig overlevelsesinstinkt...kan påvirkes med sukses ved en ordentlig oppdragelse i barndommen...

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16,783 posts

En lærer mye i barnehagen...til og med det å spise opp maten sin...wooow  :hoho:

I enkelte "barnehager" finner man all slags folk. Ikke alle kommer fra møblerte hjem.

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

harhan

harhan

Medlem

• Medlemmer
  • 416 posts

En innebygd menneskelig overlevelsesinstinkt...kan påvirkes med sukses ved en ordentlig oppdragelse i barndommen...

Jeg er enig i det. Men jeg snakker om voksne.

Og jeg kan se familier hvor er det åpenbart at mangelen på denne typen oppdragelse er massiv. Tragisk!

Helmax

Helmax

Moderator

• Moderatorer
  • 1,474 posts

Harhan: Du vet, det som blir innprentet grundig nok i barndommen, sitter igjen når man har blitt voksen.

Selv "slapp* jeg å måtte bli innprentet at jeg skulle spise opp maten min, for det har jeg alltid gjort fra barnsben av, og det gjøres den dag i dag.

Kom arbeidslyst, og treng deg på. Her skal du motstand finne. ;-)

โชคดี

cortinaman

cortinaman

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1,715 posts

Usmakelig!

Stadig flere hoteller tar i bruk mindre tallerkener som et mottiltak. Mindre mat kastes, hotellet sparer penger og gjestene lever sunnere. Vinn, vinn, vinn.

Ta mitt ord for det, eg gidder ikke søke opp dokumentasjon :)
--------------------------------------------
dark humour appreciation group
--------------------------------------------

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20,212 posts

jeg tømmer alltid tallerkenen, noen ganger forsyner jeg meg en gang til , og spiser opp dette også, ungene har erfaringsmessig dårligere dømmekraft når de forsyner seg.

Så kommer det store spørsmålet, når er man mett? det bør være når man ikke føler sult, da kunne noen sikkert hoppet over noen måltider :)

om det ligger mat igjen på tallerkenen kan det like godt være at noen har spist altfor mye , om man tenker den gemene hop 

dette for forskningen, ufattelig greier :)

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5,599 posts

Når jeg jobbet på hotell så hadde vi et "sparetiltak" ved å bytte ut de normale litt større tallerknenen med mindre tallerkner. Vi oppdaget raskt at våre gjester forsynte seg like mye i synlig volum på begge tallerknene, men siden den mindre tross alt var mindre så spiste de også mindre, uten å gå tilbake og forsyne seg på nytt selv om de hadde lov til det.

De hadde rett og slett blitt mette av mindre mat, på samme måte som de opplevde å ha blitt mette tidligere med mer mat. For oss så sparte vi penger, og for gjestene så spiste de nok en porsjon som var mer tilpasset det de faktisk burde spise.

Og vi fikk ikke en eneste klage, eller noen som bemerket at tallerknene var blitt noe mindre.

Helmax

Helmax

Moderator

• Moderatorer
  • 1,474 posts

Når jeg jobbet på hotell så hadde vi et "sparetiltak" ved å bytte ut de normale litt større tallerknenen med mindre tallerkner. Vi oppdaget raskt at våre gjester forsynte seg like mye i synlig volum på begge tallerknene, men siden den mindre tross alt var mindre så spiste de også mindre, uten å gå tilbake og forsyne seg på nytt selv om de hadde lov til det.

De hadde rett og slett blitt mette av mindre mat, på samme måte som de opplevde å ha blitt mette tidligere med mer mat. For oss så sparte vi penger, og for gjestene så spiste de nok en porsjon som var mer tilpasset det de faktisk burde spise.

Og vi fikk ikke en eneste klage, eller noen som bemerket at tallerknene var blitt noe mindre.

Det kan jo også hende at gjestene ikke merket at tallerknene var mindre. Hadde de visst det kan det hende de hadde bemerket dette. Ikke fordi at de virkelig syns det, og på den måten måtte ha større tallerken, eller hadde behov for en større, men rett og slett fordi at de "måtte" bemerke det. Det er noe i det ordtaket "det man ikke vet har man ikke vondt av". :)

Kom arbeidslyst, og treng deg på. Her skal du motstand finne. ;-)

โชคดี

harhan

harhan

Medlem

• Medlemmer
  • 416 posts

Jeg har lagt merke til at "mange" hoteller har små tallerkener, uten at jeg har tenkt mer over det. Før nå.

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20,212 posts

Her kommer det frem at det ble kastet mindre mat, ikke at de spiste mindre

http://www.aftenpost...ml#.U9iS9vl_uww

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5,599 posts

Her kommer det frem at det ble kastet mindre mat, ikke at de spiste mindre

http://www.aftenpost...ml#.U9iS9vl_uww

Alle hotellene jeg kjenner til som har forsøkt dette har nok hatt erfaring med at det både spises mindre mat og at det kastes mindre mat. Og begge deler er jo veldig bra.

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14,220 posts

Det nest er vel at overnattingsstedene kaster bestikket og innfører spisepinner i plast.. :grin:

banmuang

banmuang

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 posts

Kan ikke se at jeg har gjort noe galt med mine barns oppdragelse og bordskikk, men dem får jo egne meninger etter vert.

Når jeg er mett og det er mat igjen på tallerken så spiser jeg det opp, da får jeg beskjed, bruk ikke magen som matavfallsdunk.

Olav Thon har et fint ordtak jeg spiser meg ikke mett bare til jeg ikke er sulten lenger, men da må man passe på ikke forsyne seg med for mye mat.

Dato merkingen har også mye av skyld for at det kastes mye mat. Ikke alle vet forskjellen på best før og hollbart til. Det gjelder vell spesielt ungdommene, er blitt ett hysteri synes jeg. 

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5,599 posts

Kan ikke se at jeg har gjort noe galt med mine barns oppdragelse og bordskikk, men dem får jo egne meninger etter vert.

Når jeg er mett og det er mat igjen på tallerken så spiser jeg det opp, da får jeg beskjed, bruk ikke magen som matavfallsdunk.

Olav Thon har et fint ordtak jeg spiser meg ikke mett bare til jeg ikke er sulten lenger, men da må man passe på ikke forsyne seg med for mye mat.

Dato merkingen har også mye av skyld for at det kastes mye mat. Ikke alle vet forskjellen på best før og hollbart til. Det gjelder vell spesielt ungdommene, er blitt ett hysteri synes jeg. 

Og datomerkingen er i mange tilfelelr bare tull. Ta for eksempel egg som plutselig over natten grunnet et regelverk fra EU fikk kuttet holdbarheten sin kraftig for en del år siden. Så vet vel de fleste at for eksempel egg er holdbare til langt utover den påtrykkede holdbarhetsdatoen - slik er det med mange varer.

Vi kaster helt eventyrlig store mengder fullt brukbar mat i dette landet.

Also tagged with one or more of these keywords: AF

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users