Gå til innhold

Foto

Juksemat

• Vennligst logg inn for å svare
38 svar til dette emnet

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Etter mitt syn så øker mengden juksemat i det norske samfunnet. VI fjerner oss rett og slett fra det mat opprinnelig var og blir fornøyde med mat som ikke inneholder hva det burde eller inneholder billige og kaloriøkende substitutter.

De fleste kjenner kanskje til uttrykket "rent mel i posen". Dette uttrykket har sannsynligvis sin opprinnelse fra noen bakere fra over hundre år siden som ikke hadde rent mel i posen. De bakte brød med en blanding som ikke bestod av rent og god mel. For dette sies det at de ble dyppet i tjære av landsbybeboerne og utstilt på byens torg.

For det var en gang hvor man kjøpte maten sin direkte fra bønder og andre på byens torg, og da slapp man mellomleddene som ødelegger maten. Og man hadde et forhold mellom bonde og forbruker som var preget av tillit. Dersom denne tilliten ble brutt så endte man som bonde dårlig ut.

Hvorfor skriver jeg dette akkuratt nå? Vel, de fleste har kanskje hørt om vaniljesaus uten vanilje. Er man fornøyd med å kjøpe vaniljesaus uten vanilje? Hva med pistasjis uten pistasj?

Trodde du disse var fulle av pistasj?

Hennig-Olsen mener du selv skal skjønne hva isen deres inneholder.

Dinside I fjor sommer sjekket vi om vaniljeis faktisk inneholder vanilje. Svaret var ofte nei. Og myndighetene mente det var greit, da vaniljeis uten vanilje var såpass vanlig.

Så sjekket vi om yoghurtisen inneholdt noe særlig yoghurt. Svaret var ofte nei. Og myndighetene mente dette også var greit, så lenge det var noe.

Nå har vi sjekket om pistasjis faktisk inneholder pistasjnøtter. Nok en gang er svaret i verste fall nei, i beste fall litt.

Hennig-Olsen har tre ulike pistasjvarianter. Her ser du pistasjinnholdet i dem:

Sørlandsis Pistasj inneholder ikke et fnugg pistasj, til tross for at selskapet kaller dette for en «pistasjis» på sine nettsider. - Det er kun aroma og naturlig farge som gir smaken, bekrefter administrerende direktør Paal Otto Hennig-Olsen i Hennig-Olsen Is til Dinside.

- Hvordan tror dere dette står i stil med hva kunden forventer av en pistasjis?

- Etter vår mening er dette i overenstemmelse med mange forbrukeres oppfatning. Mange vet at isen ikke er laget med pistasjenøtter, svarer Hennig-Olsen.

Ifølge direktøren har oppskriften vært den samme i 40 år. Og da det er «sedvane og tradisjon», som han kaller det, å lage pistasjis uten pistasj, skal det være innenfor lovverket. Hva aromaene består av, vil produsenter sjeldent ut med.

Vet du som forbruker at pistasjisen til Hennig-Olsen ikke inneholder pistasj? Synes du det er greit at den består av aromaer du ikke vet hva inneholder?

Mattilsynet er ansvarlig for at maten du spiser holder seg til lovverket. De ville ikke kritisere vaniljefri vaniljeis eller yoghurtis med like mye fløte som yoghurt, og de vil heller ikke kritisere pistasjis uten pistasj.

- Dette er sedvanepreget. Man har brukt betegnelser som jordbæris og krokanis i uminnelige tider, uten at isene nødvendigvis har inneholdt så mye av ingrediensene, sier seksjonssjef Atle Wold i Mattilsynet til Dinside.

Samtidig sier merkeforskriften blant annet: «Merkingen skal ikke villede kjøper med hensyn til næringsmidlets egenskaper, særlig med hensyn til dets (...) sammensetning (...)».

- Det er ikke greit å lure folk, men det er ingen som kjøper pistasjis for å meske seg i pistasj, sier Wold.

Han mener derfor pistasjis uten pistasj er innenfor reglene, og at ordet pistasj kan bli brukt for å beskrive en smak, heller enn hva produktet faktisk inneholder.

Trodde du at Mattilsynet er på din side som forbruker? Man skulle jo tro det, men ofte kan det virke ut som om de er på bedriftenes side. Dette da de stadig øker grenseveriene for gifter som er tillatt i mat, og altså synes det er greit at vaniljeis uten vanilje, yoghurt med like mye fløte som yoghurt og pistasjis uten pistasj  selges som dette.

Mattilsynet sier at det ikke er greit å lure folk. Men er det ikke å lure folk når man selger en pistasjis uten pistasj? Forventer forbruker at det er pistasj i en pistasjis? Forventer forbruker at det er vanilje i vaniljeis?

Jeg tror det. For ellers kan man jo fort ende på at man selger hva som helst med kun aromaer, og uten et faktisk innhold.

Vegetabilieforskriften sier nemlig at for eksempel brus med kunstig sitronsmak ikke kan kalles sitronbrus. Men slike særregler finnes ikke for is, og hovedreglene om villedende merking kommer altså ikke til bruk, ifølge Wold.

- Hvorfor er det lov å kalle is uten pistasj for pistasjis, men ulovlig å kalle brus uten sitron for sitronbrus?

- Det kan jeg ikke svare på. Målgruppe, intensjon, tradisjon og sedvane er nok det som gir forskjellen, sier Wold.

Men brus må visstnok inneholde det som står på flasken. Forstå det den som kan.

Jeg tror ikke at vi som samfunn er tjent med all den juksematen som finnes å kjøpe nå, og dersom ingen tar det opp vil det bare bli enda verre med årene.

Hva mener du? Synes du det er greit å kjøpe vaniljesaus uten vanilje? pistasjis uten pistasj? Eller hva med fremtiden - kylling med biffaroma selges som biff eller lignende? Hvor mye juksemat tolerere du?

Sitatene i dette innlegget er fra: http://www.dagbladet...r/mat/34247412/

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:
Dersom kjøttdeigen min inneholder hund, så vil jeg ikke vite det. Men Gilde kan gjerne overraske meg så lenge det ikke er noe annet skummelt i kjøttet (bakterier, virus, parasitter, kjemikalier...)

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:
Om folk flest kun holdt seg til det de visste, så ble livet dørgende kjedelig.
For både produsenter og forbrukere.
:)

Og hvorfor heter brusen 7up...?
Nå er den ikke så populær lenger, men husker jeg lurte fælt på det når jeg var liten.

Edit:
Kom på at jeg ikke hadde Internett når jeg var liten. Et kjapt søk gav dette noe usikre svaret:
name comes from the drink having a pH over 7. That would make it neutral or alkaline on the scale; however, this is not the case, as the 7 Up pH is close to 3.79, similar to other drinks of the type. The real origin of the name is unclear, though Britvic claims that the name comes from the seven main ingredients in the drink.

Dette innlegget har blitt redigert av PoMoat: 08 juli 2014 - 20:48

Helmax

Helmax

Moderator

• Moderatorer
  • 1 474 Innlegg:

Du tar opp vanilje-is uten vanilje, og i den forbindelse har jeg noe jeg egentlig har lurt lenge på...

Idun har (hadde, om det ikke er sånn lenger) tomat-ketsjup og pølse-sennep. Greit nok, det er tomater i ketsjuppen (om det er virkelige tomater eller ikke er ikke diskusjonen, men det er ihvertfall tomatsmak), men er det da pølser i sennepen? ;)

Kom arbeidslyst, og treng deg på. Her skal du motstand finne. ;-)

โชคดี

Asiagirl

Asiagirl

Medlem

• Medlemmer
  • 1 805 Innlegg:

Du tar opp vanilje-is uten vanilje, og i den forbindelse har jeg noe jeg egentlig har lurt lenge på...

Idun har (hadde, om det ikke er sånn lenger) tomat-ketsjup og pølse-sennep. Greit nok, det er tomater i ketsjuppen (om det er virkelige tomater eller ikke er ikke diskusjonen, men det er ihvertfall tomatsmak), men er det da pølser i sennepen? ;)

Pølse sennep finnes enda den😊
Og hva med baby olje.... Hva inneholder den? Men litt off topic siden det ikke er mat da...

pali

pali

Medlem

• Medlemmer
  • 1 836 Innlegg:

Om folk flest kun holdt seg til det de visste, så ble livet dørgende kjedelig.
For både produsenter og forbrukere.

Og hvorfor heter brusen 7up...?
Nå er den ikke så populær lenger, men husker jeg lurte fælt på det når jeg var liten.

Edit:
Kom på at jeg ikke hadde Internett når jeg var liten. Et kjapt søk gav dette noe usikre svaret:
name comes from the drink having a pH over 7. That would make it neutral or alkaline on the scale; however, this is not the case, as the 7 Up pH is close to 3.79, similar to other drinks of the type. The real origin of the name is unclear, though Britvic claims that the name comes from the seven main ingredients in the drink.

Snehvit og de syv dvergene trodde vi :)

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

Etter mitt syn så øker mengden juksemat i det norske samfunnet. VI fjerner oss rett og slett fra det mat opprinnelig var og blir fornøyde med mat som ikke inneholder hva det burde eller inneholder billige og kaloriøkende substitutter.

De fleste kjenner kanskje til uttrykket "rent mel i posen". Dette uttrykket har sannsynligvis sin opprinnelse fra noen bakere fra over hundre år siden som ikke hadde rent mel i posen. De bakte brød med en blanding som ikke bestod av rent og god mel. For dette sies det at de ble dyppet i tjære av landsbybeboerne og utstilt på byens torg.

For det var en gang hvor man kjøpte maten sin direkte fra bønder og andre på byens torg, og da slapp man mellomleddene som ødelegger maten. Og man hadde et forhold mellom bonde og forbruker som var preget av tillit. Dersom denne tilliten ble brutt så endte man som bonde dårlig ut.

Hvorfor skriver jeg dette akkuratt nå? Vel, de fleste har kanskje hørt om vaniljesaus uten vanilje. Er man fornøyd med å kjøpe vaniljesaus uten vanilje? Hva med pistasjis uten pistasj?

Vet du som forbruker at pistasjisen til Hennig-Olsen ikke inneholder pistasj? Synes du det er greit at den består av aromaer du ikke vet hva inneholder?

Trodde du at Mattilsynet er på din side som forbruker? Man skulle jo tro det, men ofte kan det virke ut som om de er på bedriftenes side. Dette da de stadig øker grenseveriene for gifter som er tillatt i mat, og altså synes det er greit at vaniljeis uten vanilje, yoghurt med like mye fløte som yoghurt og pistasjis uten pistasj  selges som dette.

Mattilsynet sier at det ikke er greit å lure folk. Men er det ikke å lure folk når man selger en pistasjis uten pistasj? Forventer forbruker at det er pistasj i en pistasjis? Forventer forbruker at det er vanilje i vaniljeis?

Jeg tror det. For ellers kan man jo fort ende på at man selger hva som helst med kun aromaer, og uten et faktisk innhold.

Men brus må visstnok inneholde det som står på flasken. Forstå det den som kan.

Jeg tror ikke at vi som samfunn er tjent med all den juksematen som finnes å kjøpe nå, og dersom ingen tar det opp vil det bare bli enda verre med årene.

Hva mener du? Synes du det er greit å kjøpe vaniljesaus uten vanilje? pistasjis uten pistasj? Eller hva med fremtiden - kylling med biffaroma selges som biff eller lignende? Hvor mye juksemat tolerere du?

Sitatene i dette innlegget er fra: http://www.dagbladet...r/mat/34247412/

Det første tilfellet av dette "lureriet" kom for mange år siden. Den gode brusen som hette Sitronbrus ble avslørt i å ikke inneholde sitroner. Det ble et ramaskrik uten like, og produsenten ble tvunget til å kalle den brus med sitronsmak.

Den ble aldri den samme etter det. Vodkaen smakte litt annerledes med det nye navnet.

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

Snehvit og de syv dvergene trodde vi :)

En klassiker må vite. Tegnefilmens <upstanding performance>

Dette innlegget har blitt redigert av Thaifrelst: 10 juli 2014 - 20:31

Brikkus

Brikkus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 6 055 Innlegg:

Hva med denne da?

https://www.facebook...635185889868190

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:
Det der var vel ikke I Thailand...men kanskje for sikkerhets skyld....

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 152 Innlegg:

hva med italiensk salat?

cortinaman

cortinaman

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 715 Innlegg:
Eg er i grunnen ganske godt fornøygd med at Cottage Cheese ikkje inneheld det den lover.
--------------------------------------------
dark humour appreciation group
--------------------------------------------

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Jeg fant igjen opprinnelsen til ordtaket "rent mel i posen", og ser at jeg var veldig unøyaktig med min beskrivelse av det i åpningsinnlegget. Såvidt unøyaktig at det ble feil :smile:.

Uttrykket kommer av at mange melselgere i vinnings hensikt ble fristet til å tynne ut melet med billigere substanser som kritt og gips. Derav kom uttrykket å ha "rent mel i posen".

I oktober 1819 ble ellers den britiske brødforfalskeren George Wood dømt for å ha hatt urent mel i posen. Dette da han hadde blandet fyllstoffet alun i brøddeigen. Dette førte til en sviende bot og sannsynligvis klarte han neppe noengang å gjenreise troverdigheten sin som baker.

Veien er ikke lang fra brød til smør, så mennesker som forfalsket smør kunne oppleve å bli lenket fast til en stolpe ved byens torg i tidligere tider. Og ikke sjelden fulgte det at man gned vedkommende inn med den forfalskede varen.

På 1800-tallet ble altså formidlere av falsk mat lynsjet, straffet og bøtelagt. Det var mye man kunne få tilgivelse for, men det kunne man ikke få for å jukse med maten. Nå er dette snudd helt på hodet. Nå bader bedragerne i velmakt, anseelse og rikdom.

Vi lever på mange måter i juksemakernes jubeltid. Jo mer man jukser med maten og jo lenger produsentene kommer fra dne opprinnelige maten, jo raskere er forbrukerne med å bære dem på gullstol for å ha fått prisene ned til unaturlige nivåer for en smørje som kalles - mat.

kaare

kaare

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 648 Innlegg:

Synes du det er greit at den består av aromaer du ikke vet hva inneholder? eller lignende?

Det skal da alltid sto hva produktet inneholder. At du ikke vet, eller gidder lese deg til hva aromaens E-stoffkode betyr, er jo helt og holdent ditt eget problem og utfordring. Viss du VIL vite, så er det bare å lese mer om aromaer.

Det er så klart lettvint for produsenter at du IKKE gidder.

Dette innlegget har blitt redigert av kaare: 22 juli 2014 - 14:50

oker

oker

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 913 Innlegg:
Tenk på hvor få av oss som kunne nyte den herlige smaken av vanilje hvis vi ikke kunne bruke litt råttent tømmer til å få smaken fra bare 2 % av verdens produksjonen av vanilje kommet fra den ekte orkideplanten. Tine vaniljesaus er noe jeg savner mest med å bo i Thailand.

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Det skal da alltid sto hva produktet inneholder. At du ikke vet, eller gidder lese deg til hva aromaens E-stoffkode betyr, er jo helt og holdent ditt eget problem og utfordring. Viss du VIL vite, så er det bare å lese mer om aromaer.

Det er så klart lettvint for produsenter at du IKKE gidder.

Jeg synes kanskje ikke det er så enkelt som å si at det er forbrukers ansvar. Man kan ikke forvente at forbruker skal gå rundt med en oppdatert bibel over alle E-stoffer og andre tilsetninger når man handler, det er forbruker etter mitt syn som bør kunne forvente at maten man kjøper ikke inneholder juks og fanteri.

Det er vel Fedon Lindberg blandt annet som har sagt at man kal være ytterst skeptisk til alt man kjøper som inneholder mer enn 5 ingredienser. Og det er kanskje noe man kan ta med seg.

For produsentene er det godt for bunnlinjen at ikke forbruker har anledning til å sjekke gjennom hvert eneste produkt de kjøper i hvor stor grad det er juks. Og verden har vel kanskje blitt slik at selskapers bunnlinje er viktigere enn det man putter i munnen. Desverre.

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Tenk på hvor få av oss som kunne nyte den herlige smaken av vanilje hvis vi ikke kunne bruke litt råttent tømmer til å få smaken fra bare 2 % av verdens produksjonen av vanilje kommet fra den ekte orkideplanten. Tine vaniljesaus er noe jeg savner mest med å bo i Thailand.

Hjemmelaget vaniljesaus er da mange ganger bedre enn Tine sin vaniljesaus uten vanilje i. Og det er enkelt å lage hjemmelaget vaniljesaus i Thailand om man ønsker det. Du trenger bare 4 ingredienser.

For 6 - 8 porsjoner behøver du:

1 dl sukker
5 eggeplommer
5 dl helmelk
½ vaniljestang

Og du lager den slik som dette:

1. Splitt vaniljestangen på langs og skrap ut frøene. Ha frøene i en kjele sammen med vaniljestangen og melk.
2. Kok melkeblandingen opp og hold den varm mens du pisker sukker og eggeplommer kraftig i 3-4 minutter.

3. Hell så den kokende melken i eggeplommene i en tynn stråle mens du fortsetter å piske. Hell blandingen i en kjele og sett den over svak varme mens du hele tiden rører godt med en treskje.

4. Sausen må ikke brenne seg og heller ikke koke. Når sausen kommer opp i ca 75 grader (bruk steketermometeret for å måle), er den blitt passe tykk, den må ikke bli varmere.

5. Ta kjelen av varmen. Overfør til en plast- eller glassbolle og fortsett å piske ennå noen minutter.

6. Sil eventuelt sausen for å få bort ujevnheter (de sorte prikkene som er vaniljefrøene skal imidlertid ikke fjernes). Sett kjølig med lokk eller plastfilm over. Du kan godt lage den dagen i forveien.

Og alle kan nyte vaniljesaus med riktig vanilje om man ønsker det. Vanilje dyrkes og når etterspørselen blir større så dyrkes bare mer, så enkelt er det. Årsaken til at man lager vaniljesaus uten vanilje og andre jukseprodukter er nok delvis at forbruker vil ha varen rimeligere (nå er ikke Piano Vaniljesuas så rimelig synes jeg da), samt at Tine skal tjene et sted rundt en milliard kroner i året da eierne forventer utbytte.

Merkeligere enn det er det vel egentlig ikke.

kaare

kaare

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 648 Innlegg:
Jeg synes kanskje ikke det er så enkelt som å si at det er forbrukers ansvar. Man kan ikke forvente at forbruker skal gå rundt med en oppdatert bibel over alle E-stoffer og andre tilsetninger når man handler, det er forbruker etter mitt syn som bør kunne forvente at maten man kjøper ikke inneholder juks og fanteri.

Hvorfor ikke? Om produktet finnes lovlig omsatt i Norge, så har jo myndighetene dine sagt at bruken av E-stoffet er godkjent. Viss du er MER skeptisk enn myndighetene, så har du 2 "enkle" valg:

1) ta rede på hvilke GODKJENTE stoffer du ønsker å styre unna.
2) påvirke myndighetene til å endre godkjenningen.

Godkjenning er der vel fordi også bak E-stoffkoden, så skjuler det seg ikke mer allikevel enn kjemiske betegnelser, som gjør deg som forbruker akkurat like (lite) klok som koden. Myndighetene sier "slapp av gutten min, vi har sjekket disse fyrene, og de er ikke så skumle som du trur. "

Det er vel Fedon Lindberg blandt annet som har sagt at man kal være ytterst skeptisk til alt man kjøper som inneholder mer enn 5 ingredienser. Og det er kanskje noe man kan ta med seg.

Det er jo en del som er skeptisk til Fedon også. Hvem har rett i sin skepsis? Er du enig med han, så har du din suverene rett til å være skeptisk.

For produsentene er det godt for bunnlinjen at ikke forbruker har anledning til å sjekke gjennom hvert eneste produkt de kjøper i hvor stor grad det er juks. Og verden har vel kanskje blitt slik at selskapers bunnlinje er viktigere enn det man putter i munnen. Desverre.

Det er feil. Forbruker HAR anledning til å sjekke. Det står på pakken, og utførlig informasjon finnes i offentlig tilgjengelige lister. NB! Et godkjent E-stoffnummer betyr ikke juks. Juks er når inneholdet er noe annet enn spesifisert. Hva som er viktig for deg å putte i munnen, kan ikke produsentene forventes å forholde seg til. De kan bare følge reglene og produsere matvarer så billig som mulig, til best mulig smak og kvalitet. Du må definere hva som er godt nok for deg, personlig.

kaare

kaare

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 648 Innlegg:

Hjemmelaget vaniljesaus er da mange ganger bedre enn Tine sin vaniljesaus uten vanilje i. Og det er enkelt å lage hjemmelaget vaniljesaus i Thailand om man ønsker det.

Oh yeah!

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Hvorfor ikke? Om produktet finnes lovlig omsatt i Norge, så har jo myndighetene dine sagt at bruken av E-stoffet er godkjent. Viss du er MER skeptisk enn myndighetene, så har du 2 "enkle" valg:

1) ta rede på hvilke GODKJENTE stoffer du ønsker å styre unna.
2) påvirke myndighetene til å endre godkjenningen.

Godkjenning er der vel fordi også bak E-stoffkoden, så skjuler det seg ikke mer allikevel enn kjemiske betegnelser, som gjør deg som forbruker akkurat like (lite) klok som koden. Myndighetene sier "slapp av gutten min, vi har sjekket disse fyrene, og de er ikke så skumle som du trur. "

Nå er det ikke så enkelt at man bare kan styre unna alle matvarer som inneholder e-stoffer og annet som ikke har noe med produktet å gjøre, for det er ikke slik at man praktisk kan gå rundt i en butikk med en bibel over dette og lese seg til hva alt er for så å forstå hva det faktisk er.

Vi er avhengige av myndigheter som står på forbrukerens side, og vi er avhengig av produsenter av mat som faktisk kan gå god for det de selger og vi skal bruke som drivstoff i egen kropp gjennom dagen.

Mattilsynet kan man spørre seg om hvilken side står på, når de stadig vekk øker grenseverdiene. Det er ikke slik at kroppene våre er blitt bedre i stand til å tåle kjemiske stoffer, men grenseverdiene øker stadig altså. Da er det enkelt å si at "vi ligger under grenseverdiene". Som et eksempel så gjorde magasinet Ren Mat en undersøkelse i 2011 sin viste at grenseverdiene i EU økte for mer enn 36 hyppig brukte pesticider. I noen av tilfellene stod man ovenfor en 500-dobling. Magasinet ble overrasket over at Mattilsynet ikke kunne fremskaffe en liste over hva endringene gikk ut på. Like overrasket ble magasinet når Helsedirektoratet ikke kunne fremvise noen begrunnelse for å si i etterkant at "økningen av grenseverdiene vil få liten eller ingen betydning for Norge". Når Helsedirektoratet ble spurt om man ikke så noen fare med å tillate mer gift i maten så svarte de at deres uttalelse i første rekke gjaldt akkutte forgiftninger.

Og grenseverdiene økes altså ikke stadig bare for pesticider, men også for tilsetninger og annet i maten. Og de økes som regel med svært mye.

Så spørsmålet er om myndighetene har sjekket opp disse fyrene, eller om de er avhengig av økonomisk vekst og godt samarbeid med EU og derfor står minst like mye og kanskje mer på næringsinteressene sin side som forbrukernes.

Det er jo en del som er skeptisk til Fedon også. Hvem har rett i sin skepsis? Er du enig med han, så har du din suverene rett til å være skeptisk.

Det er kanskje ikke så kontroversielt å være skeptisk til at mat vi spiser bør inneholde langt flere enn 5 ingredienser, spesielt ikke når de overskytende ingrediensene ikke har navn men nummer og har de navn så må man ha doktorgrad på feltet for å fprstå det latinske navnet.

Det er feil. Forbruker HAR anledning til å sjekke. Det står på pakken, og utførlig informasjon finnes i offentlig tilgjengelige lister. NB! Et godkjent E-stoffnummer betyr ikke juks. Juks er når inneholdet er noe annet enn spesifisert. Hva som er viktig for deg å putte i munnen, kan ikke produsentene forventes å forholde seg til. De kan bare følge reglene og produsere matvarer så billig som mulig, til best mulig smak og kvalitet. Du må definere hva som er godt nok for deg, personlig.

Er det juks når det på markedet er en banankake med 49 ulike ingredienser hvorav ingen av dem er banan? Eller når man kan få kjøpt seg en marsipankake i norske butikker som ikke inneholder et milligram med mandler? Hva med en ferdiglaget guacamole som inneholder 1,5 prosent avokado og 98,5 er annet enn det som burde vært hovedingrendiensen?

Utfordringen er at myndighetene ser gjennom fingrene med slikt som jeg vil betegne som juks, da produsent vet at forbruker ikke kan bruke timesvis på å sjekke gjennom hva alle de 49 ulike ingredniensene i en banankake er, og slå opp i tilgjengelige e-stofflister og deretter undersøke videre hva resultatet man får opp faktisk betyr. Forbruker ser noe som ser ut som kake, har fargen til en banan og hvor det med stor skrift står banankake. Og tar som utgangspunkt at det må være en banankake med banan i. VIlle du ha tatt som utgangspunkt at noe som ligner på banankake og utgir seg for å være banankake ikke er det?

Det store spørsmålet er kanskje hvorfor vi med våre myndigheter tillater systematisk svindel på det viktigste av alle felter i livet. I ostehyllen din er det noe som heter "revet" eller "pizzatopp". Dette har ikke noe med ost å gjøre, for mange år siden ble det fastslått at dette inneholder raffinert palmeolje og potetstivelse. Hvorfor har det da sin urettmessige plass i ostehyllen hvor det lett konkurrerer ut ost på pris. Burde ikke dette stått i en helt annen hylle slik at forbruker når ost skulle kjøpes inn lett kunne få med seg at dette ikke er ost?

Hvis det er sant at vi blir hva vi spiser, så er vel ingen spørsmål viktigere enn dette: Hva er det vi spiser? Vi har som du skriver detaljerte varedeklarasjoner på produktene, men min og manges påstand er at vi aldri har vært fjernere fra å vite nettopp dette. Konseptet med selvbetjente butikker har skjøvet ansvaret for varekunnskaper over på deg og meg. Og problemet er vel da at det er helt urimelig at vi skal kunne forventes å kjenne prosessen bak og inneholdet i tusenvis av matvarer. Det er også mer rimelig at de som produserer en banankake for eksempel gjerne med stor skrift skriver at det ikke er banan i kaken men at det er en kjemisk smørje, enn at vi skal måtte lese gjennom alle 49 ingrediensene i butikken, slå opp alle og kanskje forstå hva de er før vi etter 30 minutter tar fatt på neste matvaren.

For å ta et annet eksempel. Når man kjøper bensin så forventer man at andelen bensin er 100 prosent. Dersom den er 1,5 prosent som i den ferdiglagede guacamolen for eksempel så ville nok bilen ha stoppet etter noen få meter. Antakeligvis ville man da kunne ta bensinforhandleren til retten og få en ny motor betalt, og kanskje mister bensinforhandleren retten til å selge bensin. Uansett så ville nok mediene ha skildret dette på en slik måte at man ikke ville fylt bensin der lenger. Derfor jukser man ikke når man selger bensin, men mat derimot er det en annen sak med.

Så får vi kanskje være uenige om hva som er juks og ikke. Og om man skal kunne forvente at forbruker skal sjekke gjennom 49 ingredienser i en banankake eller ikke.

Kilder for alt dette finnes og man kan sikkert bruke tid på å finne de, men man får stole på det jeg har lest og erfart. For banankaken så er det denne kilden blandt annet: http://www.tv2.no/a/3788735.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere