Gå til innhold

Foto

Hei skal gifte meg. Men trenger sårt litt hjelp og råd (stresser litt)

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
4 svar til dette emnet

Piokk

Piokk

Nytt Medlem

• Medlemmer
  • 2 Innlegg:

Hei jeg Har en kjæreste her hjemme i norge som er fra Fillipinene, og vi har nå vært sammen siden november. 

Hun har nå også faglært visum, ( skilled worker visum) ? var det hun kaller det og er utdanner sykepleier.. men hun jobber nå på hotell, har enda ikke fått seg den stillingen som kreves da..

Og jeg ville vært ekstremt takknemlig for hva som helst  av hjelp 

Men er det noen i samme situasjon eller vet hva sjanser vi har for at hun kan få bli og om hun evt bør finne seg en helse relatert jobb for å bli ? og om dette er sikkert nok ? Eller om vi også bør gifte oss? 

Og hvor vi skal begynne.. har lest og lest.. men jeg blir like forvirret hver gang.. Jeg har nå fått tak i forlovelses papirer... og prøving av ekteskapsvilkår.. 

Og i det hele tatt så vet jeg ikke hva mer som kreves fra min og hennes side av papirer.. jeg har hørt det er bostedserklærng( leiekontrakt/ eller bevis på at man eier selv) inntektskrav etc etc.. 

Men det er veldig forskjellige regler fra hva slags visum eller grunnlag hun er her på har jeg hørt. Og det hun har nå er : Faglært arbeidstaker uten arbeidstilbud.. som nå varer frem til oktober.. Har vi tid og noe håp på at ting kan ordne seg for oss? er det Jobb hun bør finne eller bør vi gifte oss for at ting skal gå i boks sånn?

Jeg vil bare ikke gjøre noe feil på noen måte med papirer og evt glemme noe, mister jeg henne og hun må reise så er det virkelig virkelig trist. og her beklager jeg igjen en ekstremt rotet skriving.. jeg er bare litt mildt sagt stresset og føler meg rådløs. 

olek

olek

Registrert Medlem

• Banned
  • 3 563 Innlegg:

Har hun allerede et visum som har gitt henne lovlig opphold i Norge de siste 9 mnd kan hun antagelig søke herfra om dere gifter dere.

Mange meninger og forklaringer rundt disse temaene, det aller beste er å forholde seg til UDI, sjekk udi.no, de nye sidene er greie å orientere seg i, her er eksempel på hvilke spørsmål dere (hun) må svare på for å se hva som gjelder i akkurat dere sak:

Vedlagt fil  Skjermbilde 2014-05-25 kl. 22.05.03.png   884,72K   6 Antall nedlastinger

Hun må fremskaffe CENOMAR ( bekreftelse på at hun ikke er registrert gift på Filippinene) og fødselsattest fra Filippinene, disse må være verifisert med red ribbon, din tilkommende vet hva dette er. Sjekk også om disse papirene på verifiseres av den norske ambassaden i Manila, de som søker fra Filippinene må gjennom det også, vi gjorde ikke det da vi giftet oss i Norge ifjor høst, mulig det ikke er tema om søker allerede er her.  Enkleste måten å få tak i disse dokumentene er via www.authenticationexpress.com

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

hun oppretter firma, og sørger for å ha garanti penger på bok for ett års opphold. 230 000 eller noe slikt!

Bare å gå inn på Altinn, etabler ønsket yrke som feks familiekonsulent medhjelper (barnepasser), renholdsarbeider, skaff attester på at en vil bli engasjert, at man er dyktig etc. Sett opp budsjett som er oppnåelig, timer etc.

Redigert signatur

Piokk

Piokk

Nytt Medlem

• Medlemmer
  • 2 Innlegg:

Takker for svar allerede:) hadde aldri forventa så kjapt.. Jeg tror ikke det er så lett for henne og oss å opprette firma etc.. Det ville vel ved total krise om det er en 100% sikker sjans for at hun skal slippe og reise hjem og sånn..

Men vi har en god sjans på at hun får lovlig opphold og varig opphold ved at vi gifter oss og sørger for å få alle papirer i orden?

Eller bør hun også få seg en jobb innen helse sektoren siden det er det hun egentlig er her for liksom?

Og ja olek hvor hen på udi gikk du for den scr shoten du linket ? Jeg roter rundt der nå altså :)

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Er vel det smarteste smutthullet som er igjen for de som har utdannelse og har mulighet til å få inn garanti summen på konto i Norge. Det skal bare en registrering av enkeltmannsforetak i Brreg.no systemet med noen tastetrykk. Ha en forretningsplan, markedsanalyse, og så er man igang.

http://www.udi.no/sk...firma-i-norge-8

Dette innlegget har blitt redigert av Phay: 25 mai 2014 - 22:24

Redigert signatur

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Filippinene

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere