Gå til innhold

Foto

Trenger du mer testosteron?

• Vennligst logg inn for å svare
106 svar til dette emnet

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 229 Innlegg:

Jeg blander som regel ikke legen opp i helsen min, det har de liten peiling på

Dette her har jeg gjort jevnlig (knebøy)for 10 år siden men det funket ikke nå, etter en prolaps for noen år siden, som jeg normalt ikke kjenner noe til.

Den beste man kan konferere med er en instruktør på ett helsestudio, de er mange ganger overkvalifiserte. ;)

Saai gap talay

Saai gap talay

Medlem

• Medlemmer
  • 187 Innlegg:

Jeg tror man skal være forsiktig med å anbefale knebøy til folk med prolaps eller andre ryggproblemer. Knebøy (spesielt dype som det vises til) er svært belastende for ryggen hvis man utfører dem riktig. Hvis man ikke utfører dem riktig er de enda mer belastende. 

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:

Jeg tror man skal være forsiktig med å anbefale knebøy til folk med prolaps eller andre ryggproblemer. Knebøy (spesielt dype som det vises til) er svært belastende for ryggen hvis man utfører dem riktig. Hvis man ikke utfører dem riktig er de enda mer belastende.

Jeg tror man skal være rimelig tjukk i bollen om en ikke anbefaler en av de mest grunnleggende bevegelsene for mennesket - til mennesket.
:)

Hva er en asian squat?
Søk det opp på nett og kjenn igjen din kone og hele din svigerfamilie.

Men - som PanGei m.fl. er inne på - har du utfordringer med fysikken allerede, så bør du konferere med fastlegen, enten det er jogging, sykling, knebøy eller hva det nå måtte være, du har lyst å gå igang med.

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Husk og varm opp folkens før noe som helst trening/belastning av kroppen...

Så var det det med "å strekke ut" som er omdiskutert..i verste fall "ryker" enda mere muskelfibre når en strekker seg til krampa tar en!

:hoho:

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 229 Innlegg:

enig, man skal være temmelig tykk i bollen om man anbefaler det, selv om man kommer opp fra toalettskåla uten ubehag.

det samme gjelder å anbefale å fyre løs med 100 kg på vektstanga uten mål og mening i første løft, så vet vi det, liksom.

SomJar

SomJar

Medlem

• Medlemmer
  • 1 299 Innlegg:

Husk og varm opp folkens før noe som helst trening/belastning av kroppen...
Så var det det med "å strekke ut" som er omdiskutert..i verste fall "ryker" enda mere muskelfibre når en strekker seg til krampa tar en!

........... Apropos krampe er veldig plaget med krampe spesielt i bena men også i fingre hva kan det komme av hva kan jeg gjøre

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 229 Innlegg:

........... Apropos krampe er veldig plaget med krampe spesielt i bena men også i fingre hva kan det komme av hva kan jeg gjøre

Det der hørtes ikke bra ut, om du ikke selv har en anelse om hvorfor.

Sjekk det opp, det kan være en sykdom, og da kommer lege inn i bildet.

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 229 Innlegg:

Har fått krampe en gang, da hadde jeg løpt 25 km på skogstier og kom ut på asfalt, klarte å karre meg til mål de siste 2 km.

Ellers er det veldig lurt å ikke sette seg med for høy puls, jogg eller gå ned pulsen, spesielt om det har vært noe drag igjen på slutten 

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:
Det er forsåvidt ikke så rart, at vi som strever med doskåla, finner andre steder å poste.
Vi får se hvor lenge forumeier holder ut med oss andre, jing. Det blir nok ikke så lenge.
Jeg får holde meg til å lese, så lenge det er tillatt.

Dette innlegget har blitt redigert av PoMoat: 09 mai 2014 - 23:09

Sattphalat

Sattphalat

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 734 Innlegg:

Skummet i gjennom tråden...

Nei, trenger ikke mere testron eller hva det heter,og er i grunnen glad for at jeg ikke lenger går rundt som en 18 år gammel testeteronape. Endorfiner er bra. mange måter å utløse de på.

Og når det er sagt. Forbeholder meg retten til å stå å pisse.Har aldri vurdert noe annet. Sitte er for damer. og sitter du så er du dame.....

Sattpalaat - monster
Kong Wan Sattpalat -- Kakemonster

Veien er målet, målet er veien

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 229 Innlegg:

Det er forsåvidt ikke så rart, at vi som strever med doskåla, finner andre steder å poste.
Vi får se hvor lenge forumeier holder ut med oss andre, jing. Det blir nok ikke så lenge.
Jeg får holde meg til å lese, så lenge det er tillatt.

du skrev så pent om meg først her , men nå ble det uklart ,falt du i staver ? :)

Saai gap talay

Saai gap talay

Medlem

• Medlemmer
  • 187 Innlegg:

Jeg tror man skal være rimelig tjukk i bollen om en ikke anbefaler en av de mest grunnleggende bevegelsene for mennesket - til mennesket.

Hva er en asian squat?
Søk det opp på nett og kjenn igjen din kone og hele din svigerfamilie.

Men - som PanGei m.fl. er inne på - har du utfordringer med fysikken allerede, så bør du konferere med fastlegen, enten det er jogging, sykling, knebøy eller hva det nå måtte være, du har lyst å gå igang med.

Jeg kan betrygge deg med at jeg ikke er tjukk i bollen, har ca 25 års kontinuerlig erfaring fra vektløfting, har jobbet som treningsinstruktør og har konsultert leger og annet fagpersonell om dette.

Forøvrig hadde jeg opplevd deg litt mindre uhøflig og belærende dersom du hadde unngått å bruke "tjukk i bollen" om de du diskuterer med. 

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 229 Innlegg:

Jeg kan betrygge deg med at jeg ikke er tjukk i bollen, har ca 25 års kontinuerlig erfaring fra vektløfting, har jobbet som treningsinstruktør og har konsultert leger og annet fagpersonell om dette.

Forøvrig hadde jeg opplevd deg litt mindre uhøflig og belærende dersom du hadde unngått å bruke "tjukk i bollen" om de du diskuterer med. 

Det er nettopp sånne som deg jeg konsulterer om slike ting, en allmenpraktiker vil antagelig ikke ha peiling.

Min lille prolaps som ser ut som aldri forsvinner helt, har jeg diagnostisert selv, har forklart symptomene for en lege , og fått bekreftet at det høyst sannsynlig er en prolaps. Ganske vanlig leser jeg nå, over 50 % av befolkningen går med en prolaps i ryggen.

Nå har jeg ikke kjent til denne på veldig lenge, men nå vil jeg ha problemer ei ukes tid, og aldri mer knebøy for meg, da måtte det være med et apparat på ett treningssenter, etter å ha konsultert en instruktør.

Er normalt sterk, og veldig aktiv, har planer for dagen selv med dette, må bare tilpasse litt , er rett til byggmakker snart :)

Får man testosteron av å binde jern?

Satser på det, selv om jeg ikke anbefaler det for andre  :smile:

Dette innlegget har blitt redigert av tavarish: 10 mai 2014 - 08:14

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Jeg har hatt flere prolapser i ryggen, og ønsker ikke flere. L4 og L5 er nedslitte, så de store ovølsene utgår for mitt vedkommende, og greier meg fint med rene kroppsøvelser. Ønsker ikke mer volum, og trenger ikke å løfte tungt lenger, selv om det skulle gi meg litt mer testo. Tror forøvrig en skal løfte relativt tungt og holde på en god stund før en kommer opp på ett slikt nivå, at man forløser mer testoproduksjon.

Synes det er bra engasjement på folket her inne, og om noen er religiøse eller nyreligiøse, så får vi bare ta med oss det på veien. Respekter hverandre for hva man er, og tolk alt i beste mening. Ikke noe vits i å bli ufine, selv om det er fristende å komme med en slenger i ny og ne, når to eller flere gamle kamphaner har tråkket hverandre nok på tærne og bruset med fjørene de har opp i ansiktet på hverandre!

Livet er for kort å forsure dagen til hverandre på ett slikt tema som dette.

Redigert signatur

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:

Du tok den til deg, ja? Jøss...
Det var en generell betraktning, som ikke på noen som helst måte var myntet på deg,

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:

du skrev så pent om meg først her , men nå ble det uklart ,falt du i staver ? :)

Synes vel egentlig at du stort sett kommer med fjas og tøys.
Intet nytt ved det.

Staver bruker jeg forøvrig ikke annet enn når jeg står på ski.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Trenger ikke noe høyt nivå for å stimulere testosteronproduksjonen. Den er der uansett, men tyngre er bedre. Ikke dermed sagt at ikke pushups også stimulerer produksjonen. Det meste av tung aktivitet gjør det.

Og trening med kroppsvekten er svært bra.

Dere overdriver en enkel kommentar om testosteron. Det er ikke det hokuspokuset dere gjør det til, men kun en av kroppens mange funksjoner.

For øvrig er det lite som stimulerer fettforbrenninga mer enn testosteron, så ingen grunn til å tro det som burde vært en ufarlig kommentar om en kroppslig mekanisme dreier seg om volum eller kroppsbygging.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kanskje vi snakker over hverandre, for inntrykket mitt har vært at man øker produksjonen kun ved tunge basisøvelser markant! Det jeg tror jeg vet, er at man kan vedlikoholde produksjonen langt oppi årene om en trener, mosjonerer, stimulerer kroppen med lykkestoffer etc. Vi er ett vandrende selvjustert kjemikalsk apperat der alt fra psyken til fysisk stimuli er med på å forme hvordan vi har det idag, og hvordan vi vil ha det imorgen, og neste år.

Redigert signatur

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 229 Innlegg:

begynner å bli enig med pomoat, testosteron er viktig å tenke på, jeg har ikke tenkt testosteron, jeg har kun tenkt restitusjon, og det er greit nok.

at det er testosteron som er viktigste "enzymet" eller hva det er, for restutisjon er ikke så viktig.

Restutisjon er viktig å tenke på for meg som trener noen ganger veldig lenge, kanskje oppmot 2 timer og mer, det sliter kroppen med å restituere, det har jeg alltid visst om, og tatt hensyn til. 

Feks en banan rett etter trening er obligatorisk, og alt dette andre som gir en bedre restutisjon er også noe jeg plukket opp veldig kjapt.

Stryrketrening er for meg ikke moro i lengden, men at det hadde vært bra er jeg veldig klar over :)

Jeg tar det i naturalia , selv om jeg ikke skal skryte på meg for mye

http://www.prgmea.co...estosteron.html

http://frasofatilbad...d-6-enkle-tips/

Dette innlegget har blitt redigert av jing: 10 mai 2014 - 09:46

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:
Tråden er vel på mange måter et bevis på at en forskningsbasert tilnærming til trening ikke er noe folk flest synes noe særlig om. Mange vil helst holde på sin egen tilnærming, beholde troen på gamle sannheter og velge å tro at en vet hva som er sunt, usunt og bra, ikke bra. Og det er forsåvidt helt greit det. Selvdiagnostisering av prolapser er likevel noe i overkant, vil jeg påstå.

Trening bør - som så mange er inne på - være lystbetont. Og om en da har aversjoner mot jogging eller knebøy, så bør en uansett finne andre former for trening. Dessverre er det alt for mange som på grunn av manglende kunnskap trener "feil". Det kan være som feil, med skadelig og dårlig teknikk. Det kan være feil, med skadelig og dårlig utstyr. Det kan være feil, i forhold til volum, frekvens og intensitet. Det kan være feil, at treningen i seg selv ikke står i forhold det en ønsker å oppnå. Alt dette er slikt som kan bøtes på om en ønsker. Da må en sette seg inn i del saker og ting. Lese, rett og slett. Og snakke med folk som har greie på det. Når en kommer til dette punktet, så er det mange som protesterer mildt. "Nei, jeg trener bare for å holde meg i form, fordi jeg liker det. Det er ikke noe seriøst, gidder ikke lese bøker og sånn."

Det er greit det også.
Bare nå folk ikke begynner å drite stående for å forebygge ryggskader.
Da er en kanskje blitt litt for engstelig, tenker jeg.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Tråden er vel på mange måter et bevis på at en forskningsbasert tilnærming til trening ikke er noe folk flest synes noe særlig om. Mange vil helst holde på sin egen tilnærming, beholde troen på gamle sannheter og velge å tro at en vet hva som er sunt, usunt og bra, ikke bra. Og det er forsåvidt helt greit det. Selvdiagnostisering av prolapser er likevel noe i overkant, vil jeg påstå.

Jeg vet ikke hvordan en skal tolke ett slikt innlegg, men for min egen del, så gikk jeg til en vilkårlig tildelt lege da min fastlege var opptatt, og fikk henvisning til å ta bilder, Fikk så beskjed om at det var ikke noe galt med min rygg, og kunne gjøre akkurat hva jeg ville. Spurte da om jeg kunne fortsette tunge knebøy, og fikk bekreftet det noe jeg var veldig glad for. Forøvrig, så ble jeg ikke kvitt problemet, flere leger, flere undersøkelser, og ingen kom på at jeg hadde prolaps, selv om jeg hadde føling, kramper, stivhet, støl, vondt, og til slutt trodde jeg det bare fantes i mitt hode. En dag var jeg dritt lei, kjørte til Oslo, inn på Nimi (Norsk idrettsmedisinks institutt) og fikk en skikkelig god utredning. Det kostet i reise, opphold, første konsultasjons gebyrer, og oppfølging, og fikk endelig en diagonose og skikkelig oppfølging! Så om du kan sitte her og fortelle andre at de har foretatt selvdiagnostisering utifra hva du leser her inne på nettet, så vet ikke jeg. Du er ekspert på styrketrening utifra din kropp, og da blir man litt høy på det, når en har slike fantastiske resultater som du har vist til. Ikke noe å si på det, men en skal være forsiktig med å uttale seg på vegne av andre. Jeg leser det litt krasst eller kanskje litt spøkefullt fra din side.

Det er mange med kompetanse på mange områder her inne, og mange har vil jeg tro hatt ett aktivt liv. Det er ikke lett å bli satt tilbake for å gå på halv maskin og knapt nok det, etter å ha vært svært aktiv i hele sitt liv. Kanskje litt for aktiv etter hva kroppen har tålt, og håper at andre kanskje forstår at man kan holde seg i god nok form uten å overdrive. Noen er hyper eller småhyper, og må ha store mengder med stimuli for å lande litt på den normale siden ;-) Noe som kan gjenspeile seg i hyppinghet av posteringer her på forumet også, og av til vise til hvilket humør en er, og hvor langt en har kommet i selvrealiseringen sin.

Redigert signatur

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere