Gå til innhold

Foto

Dobbelt statborgerskap

* * * * * 1 Stemmer

• Vennligst logg inn for å svare
272 svar til dette emnet

SomJar

SomJar

Medlem

• Medlemmer
  • 1 299 Innlegg:

"Ble gjort oppmerksom på at de ikke hadde norske rettigheter i Thailand men i alle andre land."

Hva betyr det? At du ikke kan få norsk hjelp i tilfelle ulykker/sykdom? At norske pensjoner ikke gjelder? Jeg forstår ikke dette helt. Du er norsk statsborger, men ikke i Thailand?

Jepp så lenge de er i Thailand så er de Thaier . Selv om de er bosatt i Norge . De kan få hjelp men har ikke krav på det , så det ble en vurdering i hvert enkelt tilfelle som jeg forstod det

SomJar

SomJar

Medlem

• Medlemmer
  • 1 299 Innlegg:

Sakset fra vedtaks brevet

Vedlagt fil  UDI.jpg   275,04K   9 Antall nedlastinger

Ampai Bortne

Ampai Bortne

Medlem

• Medlemmer
  • 901 Innlegg:

Siden de har dobbelt statsborgerskap Norge - Thailand så har de ikke krav på hjelp av norske myndigheter feks til evakuering fra Thailand om det skulle bli krigshandlinger der .Så lenge de er i Thailand så er det Thailandske myndigheter som må bistå de i alle tilfeller.Men i alle andre land så ser Norske myndigheter på de som Norske . 

Det var opplysende og ganske så innlysende!

Og jeg som trodde at det var personer med fregner i ansiktet dette gjaldt...? :)

AFerDØD

AFerDØD

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 484 Innlegg:

Regjeringen innfører dobbelt statsborgerskap

I forbindelse med statsbudsjettet for 2018
innfører regjeringen dobbelt statsborgerskap.

Dette betyr at nordmenn i utlandet vil nå beholde sitt norske statsborgerskap og de rettighetene det medfører, uansett hvor i verden de bor. I tillegg kan personer som ønsker norsk statsborgerskap få stemmerett ved stortingsvalg, samtidig som de kan beholde sitt opprinnelige statsborgerskap.

abcnyheter.no

Høyre.no

Ja, nok en gang viser lederskappet unnfallenhet..ettersom førstegansland ofte har mye strengere regler enn Norge hva det angår dobbelt statsborgerskap...jeg lurer på hvor dette kompromisset kom fra?

jo, her så jeg det..kanskje ikke så dumt..https://www.nrk.no/n...skap-1.13729061

Dette innlegget har blitt redigert av Kolami: 12 oktober 2017 - 01:47

SomJar

SomJar

Medlem

• Medlemmer
  • 1 299 Innlegg:

dette har jo vert på taptet en stund

og skulle implementers for endel årsiden

nå vil da rejeringen først " utrede" saken

at dette  skal ha noe med statsbudsjettet og gjøre

er jo merkligt, mener jeg da..

er vel ingen stor budsjetts post!; ,,

Utpatur

Utpatur

Medlem

• Medlemmer
  • 1 550 Innlegg:

Sylvi var på nrk med sin begrunnelse for å tillate dette: Da kunne de ta det norske statborgerskapet fra en som hadde dobbelt statsborgerskap og dermed sende de ut - med et salig smil .... 

Travellingman

Travellingman

En by ett lag

• Medlemmer
  • 4 766 Innlegg:

Bra tiltak av regjeringen dette. 

kleenex

kleenex

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 326 Innlegg:

Bra tiltak av regjeringen dette. 

E9, selv om de fra Thailand allerede har fått ja fra a/s Norge til dobbelt statsborgerskap. 

Acer

Acer

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 980 Innlegg:

Nå blir det lov til å ha to statsborgerskap.

Stortinget vedtar torsdag en lovendring som gjør det mulig å både ha norsk og et annet statsborgerskap. Bare Arbeiderpartiet og Senterpartiet stemmer mot.

Jeg syns dette er en gledens dag. Loven er fra 1888. Den er moden for revidering og må tilpasses tiden vi lever i, sier stortingsrepresentant Ove Trellevik (H).

Det er veldig mange norske statsborgere som har flyttet ut, men som har sterke bånd til landet, som har barn eller foreldre her. Når de flytter ut og får statsborgerskap ute, mister de automatisk det norske statsborgerskapet, sier han.

Med lovendringen skal folk som tidligere har måttet frasi seg det norske statsborgerskapet kunne søke om å få det tilbake igjen. Personer som er blitt dømt til fengsel i Norge eller utlandet vil imidlertid ikke få mulighet til å få statsborgerskapet tilbake.

Før loven kan tre i kraft, må Norge helt eller delvis si opp Europarådskonvensjonen av 6. mai 1963, som sier at norske borgere skal tape statsborgerskapet hvis man får et nytt. Lovendringene kan tidligst tre i kraft ett år etter at Europarådet har mottatt meddelelse om Norges oppsigelse, opplyser Kunnskapsdepartementet, som har ansvar for saken

https://www.dagblade...erskap/70536737

https://www.dagblade...landet/70526226

67445544.jpg?imageId=67445544&width=1024

Livet seglar fort forbi

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 406 Innlegg:
hadde vært bedre om Thailand ga oss thai å norsk statsborgerskap..da kunne vi eid land mm..he-he..det skjer aldri
barang labø(khmer)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 293 Innlegg:

hadde vært bedre om Thailand ga oss thai å norsk statsborgerskap..da kunne vi eid land mm..he-he..det skjer aldri

Det skjer nok aldri.  Loven er slik, for ikke rike utlendinger skal kjøpe land så de fattige bønder ikke eier en bit land.  Den tar vare på landets beboere, og egentlig en bra lov.  Får vi oppholdstillatelse så holder det.

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 293 Innlegg:

Hm.  Lurer på om jeg skal søke om å bli dansk statsborger jeg.   :-o  :smile:  :smile: Da kan jeg si at min pensjon skal veksles inn som dansk valuta.  Tenk på det dere.   ;-)  ;-) 

A.H.

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 406 Innlegg:

Hm. Lurer på om jeg skal søke om å bli dansk statsborger jeg. :-o :smile: :smile: Da kan jeg si at min pensjon skal veksles inn som dansk valuta. Tenk på det dere. ;-) ;-)
tror ikke det er en god ide..såfremt du ikke godtar lav pensjon med opptil 50% skatt..vi må nok bare innse at Norge har den høyeste pensjon..hvis vi sammenligner oss med nabolandene så ligger de langt under..en god venn fra finland får kun ca 6000 kr pr mnd..tilsammen med pensjon fra Sverige..han har jobbet i norge nesten hele livet..idag sliter han seg selv i håret fordi han innser at han heller burde skattet til norge..

A.H.

barang labø(khmer)

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Norge

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere