For noen, så må drastiske endringer til.
Og det gjelder nok for langt flere enn en skulle tro...

Det å skulle gå ned i vekt er vanskelig, men enda litt verre er det å skulle beholde sin nye trivselsvekt om enn lykkes i å gå ned. Det er det dessverre mange fysiologisk betingede grunner til og ikke alle er det like lett å gjøre noe med. Det som kjennetegner dem som lykkes med å holde vekta etter en større nedgang, har det til felles at de har endret livsstil.
Så hva betyr det da?
Jo, det betyr at enten det nå er PanGei, SomLak eller andre som kommer med skli-taklinger fra sidelinjen og helst ser at beholder en lav profil, holder ydmykheten høyt og helst kun snakker om slikt som er "lov" å snakke om i sosiale sammenhenger - så er dette i første rekke et spørsmål om kunnskap. "Bare begynn å jogg og legg fra deg chipsposen", er gjerne det lettvinte, likegyldige og kunnskapsløse omkvedet. Om det bare var så enkelt, så var fedme, livstilssykdomer og metabolsk syndrom ikke av Norges størst helseutfordringer.
Grunnleggende ernæringsfysiologi og basal treningsteori er det som må til.
At folk bør ha førerkort og avstå fra alkohol når de skal ut i trafikken synes alle å være enige om - men når det kommer til livsstilsendring, så er det visst bare å ta seg sammen. Hvor lite gjennomtenkt skal det være mulig å være før noen tar bladet fra munnen og sier i fra?
At folk - og det finnes en god del av dem - egentlig ikke er motivert og selv ikke ser behovet for å endre på livsstilen sin, på tross av at de har høyt blodtrykk, strever med å komme seg opp trapper og sleper rundt på høy overvekt, det er en samfunnsmessig utfordring som jeg ikke skal mene for mye om i dette innlegget. Men - At folk motsetter seg at det spres kunnskap om hva som kan være lurt å gjøre, om en faktisk ønsker livsstilsendring, det synes jeg er en uting.
Jeg skjønner godt innvendingen mot at asiaforum skal bli den nye helse og livsstilsportalen. Fokus for forumet kan da fort blir utvannet og det finnes vitterlig langt bedre og mer kunnskapsrettede forum for helse, livsstil og trening allerede. Asiaforum burde kanskje ha nok med å konsentrere seg om å være best på Asia. Når det er sagt, så er det bare bra om folk kan finne motivasjon og inspirasjon hos hverandre - også på asiaforum. Så et lite delforum, nederst på førstesiden synes jeg er flotte greier.
Innvendingen er for min del denne; Forumet kan inspirere og motivere, men om det søkes kunnskap om ernæringsfysiologi og trening, så bør folk for all del søke seg til andre sider, for på det feltet kan ikke asiaforum ha ambisjoner om å levere.
Og kunnskap folkens, det er gull verdt!

Dette innlegget har blitt redigert av PoMoat: 05 mai 2014 - 08:36