Gå til innhold

Foto

Hva gjorde du i dag for å forbedre formen din?

• Vennligst logg inn for å svare
1333 svar til dette emnet

Aaby

Aaby

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 97 Innlegg:

Jeg cyklede til den reneste af de 6 strande vi har her i Sihanoukville, svømmede, nød vejret, og cyklede tilbage. Og aller vigtigst. Jeg hverken drak eller spiste mere end jeg trengte til. :grin:

Så enkelt kan det være.

Kan du kun se det du har mellem benene, i et spejl, så drikker og spiser du for meget. Og motionerer for lidt. Men druk og overspisning gør værre end for lidt motion.

God uge til alle.

Dette innlegget har blitt redigert av Aaby: 05 mai 2014 - 04:05

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 145 Innlegg:

Juice er ute av kjøleskapet, og frukt generellt er byttet ut med grønnsaker. Kun frukt på tur nå.

Er juice og frukt blitt fy-mat nå? Hvor skal dette ende? :)

Inntil videre velger jeg å anse juice og frukt som helsekost og spiser vel heller for lite frukt enn for mye.

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Er juice og frukt blitt fy-mat nå? Hvor skal dette ende? :)

Inntil videre velger jeg å anse juice og frukt som helsekost og spiser vel heller for lite frukt enn for mye.

Hehe, ikke direkte fy-mat.

Men at juice har fått en så god stilling blandt barn og voksne i Norge synes jeg er merkelig. Alt etter hvilke kilder man bruker så inneholder en halv liter appelsinjuice rundt 7 sukkerbiter. Nå er det jo slik at fruktjuice inneholder en del fibre, mineraler, vitaminer, men allikevel er dette en god del sukker.

Det er ellers bedre å spise 2 appelsiner enn å drikke ett glass juice - da man får en helt annen metthetsfølelse av å spise appelsinene.

Norske helsemyndigheter anbefaler 5 om dagen. Det som ikke kommer like godt frem er at av disse 5 så anbefales det at 2 maksimalt er fra frukt og minst 3 er fra grønnsaker. Ifølge matportalen.no så bør ikke kvinner ha mer enn 11 sukkerbiter tilsammen om dagen, og menn ikke mer enn 14 sukkerbiter tilsammen om dagen. Så drikker man 1 liter appelsinjuice per dag som mann har man det med sukker man maksimalt skal ha, og da går man over siden det er sukker i nesten alle ferdigprodukter man spiser i løpet av en dag ellers.

Ulike frukter har følgende sukkermengde:

En klementin (en klype sukker)
En plomme (en klype sukker)
Åtte kirsebær (en halv teskje sukker)

En skive honningmelon (over en halv teskje sukker)
En kiwi (over en halv teskje sukker)
En appelsin (over en halv teskje sukker)

Fem jordbær (en teskje sukker)
En banan (en teskje sukker)

En liten mango (en teskje sukker)
En grapefrukt (en og en halv teskje sukker)
En håndfull rosiner (en og en halv teskje sukker)

Ett Granny Smith eple (en og en halv teskje sukker)
Ett Goilden Delicious eple (to teskjeer sukker)
En pære (to teskjeer sukker)

En halvt kilo druer (nesten åtte teskjeer sukker)

Sammenlignet med brus og godteri er selvsagt frukt en langt bedre sukkerkilde, da det inneholder masse godt for kroppen. Men det er likefullt en stor sukkerkilde om man er veldig glad i frukt og spiser en del. Grønnsaker inneholder også sukker, men sammenligner man med frukt så er grønnsaker veldig sukkerfattige.

Så for de som vil tape noen kilo så bør man bytte ut en del frukt med grønnsaker. Og for de som ikke skal tape noen kilo så kan det uansett være greit å vite at man ikke bør ta helt av og drikke halvannen liter frukjuice om dagen samt spise ett kilo druer per dag og litt mer frukt og mene at alt er veldig sunt.

Dette overrasket ellers også meg når jeg fikk kjennskap til det, for i barnelæren min så var det slik at frukt var så sunt at jeg kunne spise hvor mye jeg ville :-).

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 229 Innlegg:

det er fortsatt bedre å drikke juice enn å ikke få i seg frukt i det hele tatt.

og det er fortsatt sunt å spise sjokolade i bytte mot at man rører seg litt.

verden har ikke gått helt av hengslene ...enda.

:klapp:

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

det er fortsatt bedre å drikke juice enn å ikke få i seg frukt i det hele tatt.

og det er fortsatt sunt å spise sjokolade i bytte mot at man rører seg litt.

verden har ikke gått helt av hengslene ...enda.

:klapp:

Enig, og enig :-).

Dersom alternativet til å ikke drikke juice er å hverken spise frukt eller grønnsaker, så er det bedre å drikke ett glass eller to med juice enn å ikke få i seg noe frukt eller grønnsaker i det hele tatt. Det er heller ikke usunt å spise frukt så det er sagt, men i store mengder (som av alt annet nesten) er det ikke sikkert det er så bra. Og frukt er bedre enn fruktjuice, det er det ingen tvil om.

Å spise sjokolade i moderate mengder er ikke en dårlig ide. Men man bør unngå typisk melkesjokolade og heller gå for sjokolade med minimum 70% kakaoinnhold (det er mye, mye god sjokolade å få med såpass mye kakaoinnhold).

Så er jeg også enig med deg i noe du tidligere har skrevet, man skal ha noe glede i livet og om sjokolade gjør deg glad og det er en god beløinning for å ha gått en god tur eller trent så er det veldig bra.

Jeg tror at for de aller fleste så handler det ikke om å gjøre drastiske endringer. Det fører nok bare til for mange at motivasjonen for det hele forsvinner. Det handler nok for de fleste om å gjøre endringer i sin livsstil som kan vare ved. Bevege seg litt mer, bytte ut noe Cola med mer vann også videre. Og føle seg stolt og fornøyd med de endringene som gjøres, og heller ta noen flere skritt etterhvert.

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 229 Innlegg:

Alt med måte, også trening, og kaloritelling.

Har vært der, eneste som er igjen er iskrem og chips, det har jeg ikke kjøpt på 10 år 

:mrgreen:

Farlig kombinasjon

– Jeg vil fremheve den farlige kombinasjonen av sukker og fett. Iskrem inneholder uvanlig mye av begge deler, sierGöran Petersson, som i flere år har forsket på fett og karbohydrater fra et biokjemisk ståsted.

Han forklarer at sukkeret fører til at hormonet insulin skilles ut. Når insulinnivået stiger, øker også transporten av sukker inn i cellene, der sukkeret kan forbrennes til energi. Samtidig flyttes fett inn i cellene når insulin er til stede i blodet. Dette fettet blir i verste fall ikke forbrent, og lagres i kroppen.

Potetgull er verre

– Den eneste konstruktive løsningen er å slutte å spise iskrem, sier professoren til Göteborgs-Posten.

Ernæringsfysiolog i Bama, Gunn Helene Arsky, er imidlertid ikke enig i at man aldri kan spise is på varme sommerdager. Hun mener at iskrem ikke er det verste man kan unne seg. Da er for eksempel potetgull et verre valg.

tyra

tyra

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 448 Innlegg:

Jeg merker at jeg har blitt mer bevisst hva jeg spiser etter at jeg lasta ned den nevnte appen som viser meg hva matvarene jeg putter i meg inneholder. 

Tror det er greit å være litt bevisst dette den neste måneden, for måneden etter blir det storstilt matfråtsing i Thailand i 33 dager. Det meste er nok sunt, men det hjelper ikke med de mengdene jeg har planer om å tylle i meg. Så den nye planen er å gå ned en buksestørrelse før jeg reiser sånn at jeg kan spise meg opp en buksestørrelse med god samvittighet. :)

Jeg bodde i Thailand i 17 sesonger (6 mnd. i LOS og 6 i Norge med jobb) og jeg tok alltid av meg i Thailand, og la på meg i Norge. Jeg trodde det kom av maten, da vi spiste nesten bare thaimat, men nå lurer jeg på om det ikke var fordi jeg var mer aktiv i Thailand, selv om jeg jobbet ganske hardt i Norge.

Thaiene putter inn mye sukker i maten, hvor mye det betyr vet jeg ikke, heller ikke at det er hvit ris til nesten alle måltider.For meg er det ikke godt om jeg ikke får ris til thaimat. Håper det bare blir EN buksestoerrelse for deg. God tur, og kos deg med god thaimat.

tyra

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:

For noen, så må drastiske endringer til. 

Og det gjelder nok for langt flere enn en skulle tro... 

:roll:

Det å skulle gå ned i vekt er vanskelig, men enda litt verre er det å skulle beholde sin nye trivselsvekt om enn lykkes i å gå ned. Det er det dessverre mange fysiologisk betingede grunner til og ikke alle er det like lett å gjøre noe med. Det som kjennetegner dem som lykkes med å holde vekta etter en større nedgang, har det til felles at de har endret livsstil. 

Så hva betyr det da? 

Jo, det betyr at enten det nå er PanGei, SomLak eller andre som kommer med skli-taklinger fra sidelinjen og helst ser at beholder en lav profil, holder ydmykheten høyt og helst kun snakker om slikt som er "lov" å snakke om i sosiale sammenhenger - så er dette i første rekke et spørsmål om kunnskap. "Bare begynn å jogg og legg fra deg chipsposen", er gjerne det lettvinte, likegyldige og kunnskapsløse omkvedet. Om det bare var så enkelt, så var fedme, livstilssykdomer og metabolsk syndrom ikke av Norges størst helseutfordringer.  

Grunnleggende ernæringsfysiologi og basal treningsteori er det som må til.  

At folk bør ha førerkort og avstå fra alkohol når de skal ut i trafikken synes alle å være enige om - men når det kommer til livsstilsendring, så er det visst bare å ta seg sammen. Hvor lite gjennomtenkt skal det være mulig å være før noen tar bladet fra munnen og sier i fra? 

At folk - og det finnes en god del av dem - egentlig ikke er motivert og selv ikke ser behovet for å endre på livsstilen sin, på tross av at de har høyt blodtrykk, strever med å komme seg opp trapper og sleper rundt på høy overvekt, det er en samfunnsmessig utfordring som jeg ikke skal mene for mye om i dette innlegget. Men - At folk motsetter seg at det spres kunnskap om hva som kan være lurt å gjøre, om en faktisk ønsker livsstilsendring, det synes jeg er en uting. 

Jeg skjønner godt innvendingen mot at asiaforum skal bli den nye helse og livsstilsportalen. Fokus for forumet kan da fort blir utvannet og det finnes vitterlig langt bedre og mer kunnskapsrettede forum for helse, livsstil og trening allerede. Asiaforum burde kanskje ha nok med å konsentrere seg om å være best på Asia. Når det er sagt, så er det bare bra om folk kan finne motivasjon og inspirasjon hos hverandre - også på asiaforum. Så et lite delforum, nederst på førstesiden synes jeg er flotte greier. 

Innvendingen er for min del denne; Forumet kan inspirere og motivere, men om det søkes kunnskap om ernæringsfysiologi og trening, så bør folk for all del søke seg til andre sider, for på det feltet kan ikke asiaforum ha ambisjoner om å levere. 

Og kunnskap folkens, det er gull verdt!

:)

Dette innlegget har blitt redigert av PoMoat: 05 mai 2014 - 08:36

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 229 Innlegg:

Tviler på forumet kan inspirere og motivere noen til å starte å trene eller endre kosthold.

Har ikke noe tro på argumentasjoner som slakter denne part,(som skal inspireres) selv om det kan være berettiget.

men jeg kan ta feil.....

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:

Har ikke noe tro på argumentasjoner som slakter denne part,(som skal inspireres) selv om det kan være berettiget.

Er det noen som står i fare for å slaktes...? 

Høres ikke bra ut.

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 229 Innlegg:

Jeg tror faktisk at ikke dette er så vanskelig, at man kunne spre såpass kunnskap at noen trygt begynte å trene.

Men på samme tid å inspirere og motivere er kanskje verre

Vi snakker ikke om i første omgang å få en overvektig 50 åring opp i norgeseliten.

Aaby

Aaby

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 97 Innlegg:

Om at genoptage træning: Jo ældre man bliver, jo mere forsigtig skal man være de første uger. Og strækøvelserer vigtige midt i træningen, og før og efter træning. Det er i hvert fald min erfaring.

Jeg ved ikke om jeg er blevet inspireret af denne tråd, men i aften, jeg drikker ikke øl om dagen, er mit køleskab tomt for øl, når jeg går i seng:-D Jeg er oppe på cirk 6 øl dagligt nu, det er for meget, så nu tager jeg en pause på fire til seks uger. 

Så fra i morgen er det kokosnødder på stranden, og kaffe, isthe og hvad jeg ellers kan finde på der hjemme.

Har i øvrigt lavet 20 poser med mix: grøntsager og kylling, til minutnudler. Jeg har haht en papkasse med oprindeligt 40 poser instant nudles i et år nu, der er kun brugt 3 poser, nu skal det have en chance, måske som morgenmad.

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:

Jeg tror faktisk at ikke dette er så vanskelig, at man kunne spre såpass kunnskap at noen trygt begynte å trene.

Men på samme tid å inspirere og motivere er kanskje verre

Her er vi nok veldig uenige.

Altså det å trygt begynne å trene, er ikke så "tricky".

Men - for den det gjelder å skulle fortsette, føle at treningen og kostholds-endringen bedrer, snarere enn forringer, livskvaliteten, det har vist seg å være den største utfordringen i forhold til det å bekjempe overvekt, diabetes, høyt blodtrykk og stillesittende livsførsel. Derfor altså - er kunnskap makt. Det er jo noen som får det til. Er det bare unntakene som bekrefter regelen? Er de en gjeng med stabukker som er villig til å ofre alt på sunnhetens alter? Og hvor ble det i så fall av livskvaliteten? 

Som nevnt over, så i første rekke kunnskap om grunnleggende ernæringsfysiologi og teoretisk treningslære som står sentralt. Hva er det som virker og hvordan virker det? Hvilke bivirkninger vil en kunne risikere? (En kan få søtsug og ulvehunger. En kan bli støl, få "vondt over alt" - og kanskje aller mest kan det begynne å smerte i viljen?) Om en gjør de feile valgene, så virker mye rett og slett mot sin hensikt, selv om valgene, vurdert enkeltvis, kan synes å være godt funderte og med et bakenforliggende logisk resonnement.  

Men å inspirere og motivere hverandre til å sette igang aktivitet, det er ikke så vanskelig, synes jeg. 

Dette innlegget har blitt redigert av PoMoat: 05 mai 2014 - 09:41

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 229 Innlegg:

Her er vi nok veldig uenige.

Altså det å trygt begynne å trene, er ikke så "tricky".

Nei vi er helt enige, det vanskeligste blir kanskje å knyte skolissene.

Tror de fleste har grunnleggende kunnskaper, eller de vil få det, begynner de på et treningssenter.

Enkel trening krever ikke kuleramme, det meste er barnelærdom

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 145 Innlegg:

Jeg tror at tråder som dette kan virke inspirerende for de som allerede har kastet seg på trenden. Vi andre som bare trener litt og synes det er greit nok kan det ha motsatt effekt å bli fortalt at ikke bare må en trene mer, en må i tillegg tenke kalorier og kanskje endre kosthold. Det blir liksom for mye forlangt og da detter en av.

Forøvrig er jeg genetisk begunstiget med lavt blodtrykk så det tynger ikke, ikke er vekten heller uhåndterlig så jeg velger tross alt å tro at litt trening er bra nok og alminnelig kosthold er sunt nok. Så får dere fantaster holde på med deres! :)

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Jeg tror at tråder som dette kan virke inspirerende for de som allerede har kastet seg på trenden. Vi andre som bare trener litt og synes det er greit nok kan det ha motsatt effekt å bli fortalt at ikke bare må en trene mer, en må i tillegg tenke kalorier og kanskje endre kosthold. Det blir liksom for mye forlangt og da detter en av.

Forøvrig er jeg genetisk begunstiget med lavt blodtrykk så det tynger ikke, ikke er vekten heller uhåndterlig så jeg velger tross alt å tro at litt trening er bra nok og alminnelig kosthold er sunt nok. Så får dere fantaster holde på med deres! :)

Om en er fornøyd med det man gjør, og der man er, så ser jeg ingen grunn til å forandre noe som helst. Jeg har hatt en svært så sakte forandring, der jeg ikke skulle forandre kosthold nevneverdig, spise det jeg hadde lyst på, og ikke minst meske meg med frukt og juice som jeg elsker. Det gikk helt fint til jeg stagnerte, og har stått bom fast. Nå kutter jeg ut en periode, og ser om det gir resultater, og jeg kommer i mål med det jeg har satt meg. Ikke noen store forandringer, og jeg kommer til å spise lørdagsgottet mitt neste lørdag også, det er bare litt mer fett i kosten, og litt mer proteiner, og masse mindre sukker! Karbohydrater som før ca 50 % +_

Det er mye fett i fisk i tillegg til proteiner, så det er der det meste fettet kommer fra, + jeg har begynnt å spise bacon igjen. Nam nam :-)

Redigert signatur

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 229 Innlegg:

Skjønner at man vil teste å redusere på juice om man drikker mye, det er jo selv om det er er merket uten tilsatt sukker, fruktsukker som i for store mengder kan være verre enn vanlig sukker.

Men skjønner ikke dette med å kutte ut naturlig frukt, hva effekten av dette skulle bli :)

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:

Men skjønner ikke dette med å kutte ut naturlig frukt, hva effekten av dette skulle bli :)

Nei, det var dette med å skaffe seg kunnskap om grunnleggende ernæringsfysiologi, da.
Barnelærdom for oss gamle gubbene forteller ofte noe ganske annet enn nye lærebøker.

Dette innlegget har blitt redigert av PoMoat: 05 mai 2014 - 17:45

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 229 Innlegg:

Nei, det var dette med å skaffe seg kunnskap om grunnleggende ernæringsfysiologi, da.
For barnelærdom for oss gamle gubbene forteller ofte noe ganske annet enn nye lærebøker.

Om det er noe som skulle tilsi at man bør redusere inntak av frukt, så tror jeg man lever bedre uten denne kunnskapen ;)

tenker jeg vi sier 

;-)

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:

Om det er noe som skulle tilsi at man bør redusere inntak av frukt, så tror jeg man lever bedre uten denne kunnskapen ;)
tenker jeg vi sier 
;-)

Vi sier...?
Nei, men det er helt greit at du sier det.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

1 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere