Gå til innhold

Foto

Forbanna russere...?

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
97 svar til dette emnet

Saai gap talay

Saai gap talay

Medlem

• Medlemmer
  • 187 Innlegg:

Jeg har snakket med flere restauranteiere og de er ikke fornøyd med alle disse russerne som  tømmer salatbarene og har med seg både mat og drikke inn og legger igjen minimum av penger.  

Kan du forresten svare meg på en ting: Hvis det er slik at restaurantene ikke er fornøyd med russerne og ikke vil ha dem som kunder, hvorfor har omtrent alle restauranter satt opp skilter og menyer på russisk? Det må være selve kronbeviset på at russerne er viktig også for restaurantene, og at de er fornøyd med å ha russerne på besøk ...? 

Thaituristen

Thaituristen

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 181 Innlegg:

Det er bare fint at du kommer med din oppfatning, og det er ikke meningen å presentere noen fasit. Men motargumenter må du tåle :smile: Og etter min mening virker grunnlaget for dine sterke meninger veeeeeeeeldig tynt... Du har pratet med "flere restauranteiere"...

Jeg snakker om russerne sin påvirkning på Phuket i sin helhet, der jeg synes det er syltynt å argumentere med at noen restauranter ikke liker russerne (og er det lenge siden du snakket med disse restaurantene forresten, som jeg skrev i posten etter så mener jeg at holdningen mot russerne har endret seg de siste 1-2 årene). Og som jeg har forsøkt å forklare så er det mange andre bransjer enn restaurantene (og barene) som er viktige her. :smile:

Ikke lenge siden jeg snakket med de nei. Jeg har vært her 2 mnd nå og har 5 uker igjen av ferien. Nei jeg kan ikke si deg hvorfor de har russiske skilter, men mulig de henger seg på bølgen all den tid de ikke kan engelsk. Mulig de lagde skiltene før de oppdaget hvor ubrukelige de var.

Tullebukken

Tullebukken

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 764 Innlegg:

Det finnes også restauranter/barer som tar betalt når dem bestiller, men det er i pattaya

Dette innlegget har blitt redigert av Tullebukken: 21 februar 2014 - 17:33

tdr

tdr

Medlem

• Medlemmer
  • 1 245 Innlegg:

Nei jeg kan ikke si deg hvorfor de har russiske skilter, men mulig de henger seg på bølgen all den tid de ikke kan engelsk. Mulig de lagde skiltene før de oppdaget hvor ubrukelige de var.

Blir vel litt slik at skiltene kommer opp for å konkurrere om de kundene som faktisk ER der. Det er jo ikke tvil om at det er mindre av turister fra Europa, og thaiene snakker jo selv om at de ønsker "quality tourists" tilbake.

Fanciful Tourism Figures Do Phuket No Good

''We focus on quality tourists rather than quantity. That means our tourists will have the purchasing power to drive tourism income to at least Bt240 billion in fiscal 2014.''

Det har vært høyt fokus på antallet tidligere, men i flere møter har det vært sagt at det må gjøres mer for å få tilbake de kjøpesterke turistene fra Europa og spesielt Skandinavia.

Russerne og kineserne kommer i store mengder men i snitt bruker disse mye mindre penger enn den jevne europeer. De bor ofte på hoteller hvor alle måltider er inkludert og legger minimalt igjen i nærmiljøet.

Både russerne og kineserne fly charter med flyselskaper fra deres egne land, bor på hoteller som er eid av de samme reiseselskapene og blir fraktet til/fra flyplassen og på sightseeing med busser eid av de samme selskapene.

Selvsagt er det jo unntak fra dette, men i det store vil tallene vise at disse ikke legger igjen like mye penger, og det nytter ikke når pengene ofte havner tilbake i hjemlandene.

En kamerat av meg drev bar på Karon og gjestehus i Kata, han ga opp og solgte. Han hadde rett og slett for mye "bråk" til at det var verdt det med alt for mye russere. At skandinaver danset på baren og var høylydt var ingen ting i forhold til russerne som rett og slett ble mere bråkete. Han har derimot ikke gitt opp Thailand og har flyttet nordover.

Noen thai venner av meg som driver et gjestehus i Patong tar ikke i mot russere som gjester.

Jeg har selv sett skilt på Phuket; "Russians not wanted" på restauranter.

En familie jeg kjenner godt bodde 3 uker på et all-inclusive hotell på Kata i fjor pga barna. De ville aldri sette sin fot på Kata mer grunnet russernes oppførsel, både på hotellet og utenfor. Hver gang de skulle på en butikk måtte de fortelle thai betjeningen: "Norwegian, no Russian". Generelt virket det som russerne ville ha alt bortimot gratis og gjerne var ufine mot thaiene.

Selv holder jeg meg godt unna russerne og har selv opplevd hvor lite hensyn disse har tatt på ulike steder jeg har bodd på Phuket.

Kanskje jeg er forutinntatt mot russerne, men dog har mine egne og andres opplevelser gjort at jeg tar mine valg og har mine meninger...

Velkommen til asianet.no

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 145 Innlegg:

Etter sammenbruddet av Sovjetunionen har stadig flere russere reist til Thailand. I starten var det trolig stort sett bare hel- og halvkriminelle som hadde økonomi til slike turer. I dag er Thailand for russere omtrent som Kanariøyene for nordmenn. Russere er trolig i dag den største turistgruppen til Thailand. Da er det ikke underlig om en også finner alle typer sorteringer av russere. Har selv møtt på ytterlighetene. Viktig da å huske at en drittsekk er en drittsekk uavhengig av nasjonalitet.

Ellers har jeg fått med meg at kineserne er lite populære i Thailand. Så ille har det vært at den kinesiske ambassadøren har tatt opp problemet med myndighetene. En av årsakene til at de er lite populære skal være deres grisete tradisjon med å spytte på gulvet mens de spiser, visstnok en vanlig foreteelse i Kina. Grisete og urenslige rett og slett. Om det er kulturelt betinget så skjønner jeg motviljen mot enkelte folkegrupper.

pali

pali

Medlem

• Medlemmer
  • 1 836 Innlegg:

Enig i det PanGei sier om kinesere. Støyende og total mangel på folkeskikk når de vandrer i flokk. Det gjør de som oftest :)

På Koh Tao kom et reisefølge og satte seg delvis på våre strandmatter, og konverserte over oss til de som satt framfor. Mye lyd :)

Ellers så er det rævhol å finne fra alle nasjoner.

Engelskmenn synest jeg er slitsomme. Det er "fucking this og fucking that" hele kvelden.

Russere har jeg liten erfaring med, unntatt her i landet.

En familie herfra som var på Kata nå, klagde på at det var mye brautende russere der.

Blir omtrent som bergensere og makrellen ;) , 4 er 2 for mange :D

Dette innlegget har blitt redigert av pali: 21 februar 2014 - 23:26

Saai gap talay

Saai gap talay

Medlem

• Medlemmer
  • 187 Innlegg:

Kanskje jeg er forutinntatt mot russerne, men dog har mine egne og andres opplevelser gjort at jeg tar mine valg og har mine meninger...

Jeg lagde denne tråden nettopp fordi jeg tror (understreker tror, for jeg har ikke fasiten) at manges holdning er basert på fordommer mot russerne og ting de har hørt/lest. Jeg var meeget skeptisk selv da russerne begynte å strømme hit, men bestemte meg for å gjøre opp min egen mening og "gi dem en sjanse". Og jo mer jeg blir vant med dem og jo mer jeg snakker med folk som driver business her og jo flere situasjoner jeg observerer dem så har jeg veldig lite å utsette på dem.

Jeg synes de aller fleste som opptrer i flokk støyer og bråker, og jeg trekker meg feks unna når det kommer en flokk med svensker. Jeg er også enig med Pali at engelskmenn kan være uhøflige, nesten aggressive, og jeg er fortsatt meeget skeptisk til kineserne og koreanere (men jeg skal gi dem en sjanse også). Indere og pakistanere er jeg også meget skeptiske til, men jeg ser ikke veldig mange av dem i Phuket. I min bok er det altså andre folkeslag som jeg synes skiller seg mer negativt ut enn russere.  

I give up

I give up

Medlem

• Utestengte brukere
  • 3 860 Innlegg:

Endringen jeg hørte om var at det ville bli strengere ved innreise, men om det er dokumentasjon av en viss mengde penger eller hva, det vet jeg ikke. Bare tolka det dit at Thailand ville blir strengere ved innreise for Russere.

Vet også så inderlig godt at det er forskjell på folk, og at gode og dårlige mennesker finnes over alt. Jeg sitter bare med det inntrykket at dei fleste har dårlig råd ( russere) Og noen oppfører seg så som skandinaver gjorde på 70 tallet på grisefest i Spania :smile:

Et merkelig sammentreff dette innlegget var med mine opplevelser jeg hadde på min siste tur til Thailand. For på flyreisen med Aeroflot så hadde jeg følelsen av å være på en chartertur på 80-tallet. Mine medpassasjerer utfoldet den sedvanlige klappingen både ved landinger og over de siste nyhetene fra OL og "spratt opp" av setet så fort flyet svingte av rullebanen for å finne bagasjen sin. Og alle henstillinger fra kabinpersonale om å sette seg var nyttesløse. På meg virket det som at dette var mennesker  med veldig liten flyerfaring. Jeg følte meg som om jeg var kommet midt inn i filmen "Selskapsresan".      

Dette innlegget har blitt redigert av Silkepus: 22 februar 2014 - 08:17

Terje.H

Terje.H

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 416 Innlegg:
Hehe.. Folk er forskjellige, det er sikkert. Mens jeg lå å døsa i sola på Mindoro i fjor, meget avslappet med kald øl bak mørke solbriller, hørte jeg et infernalsk fløyteblåsing lenger borte på stranda. Det kom det en gjeng koreanere løpende i takt, mens en militært utseende type med caps og marsjstøver ledet an med fløyta i kjeften.

De hadde sikkert en slags aktivitetsferie av noe slag. Et eksempel til etterfølgelse tenkte jeg, og titta ned på kulemagen.

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Man skal være forsiktig med å stigmatisere. Før eller siden blir det feil. Og helst før enn siden. Har da truffet noen hyggelig russere. Men det er ikke til å stikke under en stol at mange av dem ikke akkurat sjarmerer en i senk. 

En del av dem har en framferd som er så enestående hensynsløs at det med være lov å reagere. Og tilsvarende tøvete å feie det under teppet. Likevel er det hyggelig at noen forsvarer dem. Toleranse for annerledeshet er i utgangspunktet en god ting. 

For det er jo ikke den jevne russers holdning til kvinner og homofile som forsvares, er det vel ? 

I give up

I give up

Medlem

• Utestengte brukere
  • 3 860 Innlegg:

Hva vi mener russere i Thailand gjør og ikke gjør tror jeg er litt avhengig av "mengden" av russere. Dess flere av dem det er dess større er vel muligheten for at det dukker opp noen med altfor lite folkeskikk. 

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Jeg kan selvsagt ikke snakke for andre, men når jeg skriver at jeg ikke har sett mer faenskap begått av russere enn jeg f.eks. har sett av nordmenn og svensker, er det egentlig russerne som lynsjer homofile i Moskva jeg forsvarer. 

Bare så det er sagt.

Ja, der satt'n gitt !  Du kan hvis du bare vil !  :smile:

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Jeg kan selvsagt ikke snakke for andre, men når jeg skriver at jeg ikke har sett mer faenskap begått av russere enn jeg f.eks. har sett av nordmenn og svensker, er det egentlig russerne som lynsjer homofile i Moskva jeg forsvarer. 

Bare så det er sagt.

Ja. Og det er jo bra.

For vi kan fort se litt de samme mekanismene som når man i overivrig velvillighet ovenfor innvandrere ikke er i stand til å skille mellom person og sak. Og gjennom taushet kommer i skade for å gi en indirekte aksept for la oss si den del av islams tankegods som kommer fullstendig i klinsj med vår normale oppfatning av menneskerettigheter, 

Da snakker vi om toleranse for andres intoleranse, diskriminering og totalitære fundamentalisme. Skilnaden kan synes opplagt. Men i praksis viser det seg vanskeligere en som så. Og det gir seg da også en del uheldige utslag. F eks kan den som kjemper for likeverd, anti-rasisme og toleranse i verste fall risikere å nøre opp under både religiøs fanatisme og brunspraglethøyre-ekstremisme. 

Og det skjer, dessverre. 

Dette innlegget har blitt redigert av SomLak: 22 februar 2014 - 14:00

Saai gap talay

Saai gap talay

Medlem

• Medlemmer
  • 187 Innlegg:

5 "opplevelser" med russere idag i Phuket:

1) Den lokale Thai politimannen som uoppfordret sa at han ikke liker russere, fordi han synes de er uhøflige og ikke oppfører seg bra. Han var sammen med flere andre politimenn, og det virket som de var enige. I min bok så teller det litt hva politimenn sier, og det gir jo støtte til de som ikke liker russere her inne

2) Den engelske utleieren av bolig som ikke var særlig glad i russere, men som bekreftet at det er de som står for størstedelen av markedet for tiden

3) Treningssenteret (forholdsvis dyrt), der det nesten utelukkende var russere idag

4) Den russiske damen som forstyrret oss fordi hun snakket (ganske høyt) i telefonen i en butikk. Jeg sa tydelig fra til henne, og hun gikk bort. Og kom etterpå tilbake for å si unnskyld!

5) Den russiske dama som takket meg etter at jeg hjalp henne å komme ut av parkeringsplassen, der min idiotiske parkering nesten sperret henne inne. Jeg beklaget min parkering, men hun svarte at det gjorde ingenting og takket igjen for hjelpen.

Fortsatt har jeg altså lite å utsette selv på oppførselen til russerne, men jeg ser at mange andre har det. Sikkert ikke uten grunn, men jeg ønsker som sagt å danne meg mitt egne inntrykk. 

Thaituristen

Thaituristen

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 181 Innlegg:

5 "opplevelser" med russere idag i Phuket:

1) Den lokale Thai politimannen som uoppfordret sa at han ikke liker russere, fordi han synes de er uhøflige og ikke oppfører seg bra. Han var sammen med flere andre politimenn, og det virket som de var enige. I min bok så teller det litt hva politimenn sier, og det gir jo støtte til de som ikke liker russere her inne

2) Den engelske utleieren av bolig som ikke var særlig glad i russere, men som bekreftet at det er de som står for størstedelen av markedet for tiden

3) Treningssenteret (forholdsvis dyrt), der det nesten utelukkende var russere idag

4) Den russiske damen som forstyrret oss fordi hun snakket (ganske høyt) i telefonen i en butikk. Jeg sa tydelig fra til henne, og hun gikk bort. Og kom etterpå tilbake for å si unnskyld!

5) Den russiske dama som takket meg etter at jeg hjalp henne å komme ut av parkeringsplassen, der min idiotiske parkering nesten sperret henne inne. Jeg beklaget min parkering, men hun svarte at det gjorde ingenting og takket igjen for hjelpen.

Fortsatt har jeg altså lite å utsette selv på oppførselen til russerne, men jeg ser at mange andre har det. Sikkert ikke uten grunn, men jeg ønsker som sagt å danne meg mitt egne inntrykk. 

....ja lykke til

tdr

tdr

Medlem

• Medlemmer
  • 1 245 Innlegg:

Og det er vel det de fleste andre også gjør, danner seg egne inntrykk, og et av mine inntrykk er at du går relativt langt i dine forsvar for russerne og til dels avfeier og bagatelliserer andres inntrykk i noen av dine svar her.

I mitt siste innlegg her avslutter jeg med at "kanksje er jeg forutinntatt" og du responderer på avslutningen min som at det er det som er saken at alle er forutinntatt og da er det din sannhet. Faktum er at hvis du leser resten av innlegget mitt er det noen punkter (kunne lagt til mange flere) som gjør at mitt inntrykk av russerne i Thailand er slik det er, og at det finnes unntak er det ikke noen tvil om. Har også møtt bra russere og har jobbet sammen med en del her hjemme i Norge, men som total gir russere i Thailand meg et sterkt negativt inntrykk.

Velkommen til asianet.no

kleenex

kleenex

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 326 Innlegg:

Det blir jo også brukt mot Russerne at de har med sine egne damer og ikke benytter seg av de Thailandske damene.Så jeg tipper nok at det er rimelig frustrerende for alle horene at det ikke vanker penger fra det den største turist gruppen som er i Thailand.

Så i mine øyne så er det ikke så rart at det blir snakka stygt om Russerne.  ;-)

Frank

Dette innlegget har blitt redigert av kleenex: 23 februar 2014 - 17:46

Saai gap talay

Saai gap talay

Medlem

• Medlemmer
  • 187 Innlegg:

Og det er vel det de fleste andre også gjør, danner seg egne inntrykk, og et av mine inntrykk er at du går relativt langt i dine forsvar for russerne og til dels avfeier og bagatelliserer andres inntrykk i noen av dine svar her.

I mitt siste innlegg her avslutter jeg med at "kanksje er jeg forutinntatt" og du responderer på avslutningen min som at det er det som er saken at alle er forutinntatt og da er det din sannhet. Faktum er at hvis du leser resten av innlegget mitt er det noen punkter (kunne lagt til mange flere) som gjør at mitt inntrykk av russerne i Thailand er slik det er, og at det finnes unntak er det ikke noen tvil om. Har også møtt bra russere og har jobbet sammen med en del her hjemme i Norge, men som total gir russere i Thailand meg et sterkt negativt inntrykk.

Jada, jeg leste hele ditt innlegg og forstår dine negative inntrykk. Selv har jeg ikke slike negative inntrykk, men hører og leser stadig om at andre har det. Men jeg synes generelt det er lite håndfast og mye tynne argumenter. (Mener ikke deg). Ja jeg tror det handler mye om fordommer :-) 

Saai gap talay

Saai gap talay

Medlem

• Medlemmer
  • 187 Innlegg:

Det blir jo også brukt mot Russerne at de har med sine egne damer og ikke benytter seg av de Thailandske damene.Så jeg tipper nok at det er rimelig frustrerende for alle horene at det ikke vanker penger fra det den største turist gruppen som er i Thailand.

Så i mine øyne så er det ikke så rart at det blir snakka stygt om Russerne.  ;-)

Frank

Hehe, godt poeng :-) Og når samtidig russerne holder seg borte fra barene så finner du samme reaksjoner der. Men etter min mening gjør ikke det russerne til dårlige turister, for jeg ser at de bruker desto mer penger på andre ting (som forklart tidligere). Mens de (nordmenn eller andre) som prater med disse damene eller bareierne vil sitte igjen med et dårlig inntrykk av russere.

balo

balo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 450 Innlegg:

Saai gap talay skriver :  

Da må jeg nesten spørre deg , prater du russisk ?  

Jeg har enda til gode å treffe Russere i Pattaya som kan et ord Engelsk , kanskje bortsett fra Yes or No . 

Derimot prater Russerne russisk med alle , enten de bumper borti meg i butikken , eller de prøver å kjøpe noe . både jeg og Thaiene kan jo ikke svare tilbake . 

Så kan man selvsagt si at det er synd på dem som ikke har lært et annet språk , men det hadde hjulpet hvis de kunne bruke et bedre kroppspråk , ikke prøve å snike i køen og kanskje til og med smile litt av og til . 

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere