Gå til innhold

Foto

Kildeskatt kontra skatt til Thailand.

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
221 svar til dette emnet

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

Jeg vet ikke om det er å forsvare kildeskatten, men skal det være noe varig fornuft i det så måtte det være at denne skatten erstattet frivillig Nav,- samt bidrog til en buffer til dem som av en eller annen grunn velger å komme hjem til " Stalin-regimet" med halen mellom bena.

Tullebukken

Tullebukken

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 764 Innlegg:

Så det var det mest intelligente svaret du hadde på det PanGei skrev ?

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

Så det var det mest intelligente svaret du hadde på det PanGei skrev ?

Jeg tror ikke jeg kommer til å skrive noe mer intelligent idag.

Tullebukken

Tullebukken

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 764 Innlegg:

Ikke jeg heller :), men venter jo på dem som kan svare på det PanGei skrev

Dette innlegget har blitt redigert av Tullebukken: 01 februar 2014 - 19:26

combat

combat

Medlem

• Medlemmer
  • 933 Innlegg:

Er det ingen som forvare kildeskatten etter vedlegget over

Jeg forsvarer kildeskatten med at utflyttede nordmenn får lavere levekostnader med å bo f.eks. i Thailand.

Det skal lønne seg å jobbe i forhold til å være trygda men det motsatte ville være uten en ekstra skatt på de trygdede.

Når det gjelder pensjonister som har betalt inn til pensjon er jeg mer usikker men personlig ville jeg vel ikke ha meldt utflytting for godt.

Godt å ha Norge som trygghet på sine gamle dager.

Tullebukken

Tullebukken

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 764 Innlegg:

Så dem som da kan henvise til at dem har høyere levekostnader enn i Norge skal da ha mer i trygd?

Men det som er det store idiotiet er jo at man betaler for noe man ikke har noe igjen for.

Skal man betale skatt eller kildeskatt må jo minste kravet være at man har de samme rettighetene uansett hvor man er i verden.

Ikke som i dag at du har flere rettigheter enkelte plasser enn andre.

Det er jo også helt på tryne at enkelte slipper å betale noe, siden dem bor i land etniske nordmenn normalt ikke bosetter seg.

walkman

walkman

Medlem

• Medlemmer
  • 13 171 Innlegg:

Jeg forsvarer kildeskatten med at utflyttede nordmenn får lavere levekostnader med å bo f.eks. i Thailand.

Det skal lønne seg å jobbe i forhold til å være trygda men det motsatte ville være uten en ekstra skatt på de trygdede.

Når det gjelder pensjonister som har betalt inn til pensjon er jeg mer usikker men personlig ville jeg vel ikke ha meldt utflytting for godt.

Godt å ha Norge som trygghet på sine gamle dager.

Absurd logikk.

Da er det jo naturlig at de trygdede som bor i grisgrendte strøk i Norge ,med lave utgifter bør betale mer skatt enn de som bor i de store byene der alt er dyrt...

Dette innlegget har blitt redigert av walkman: 02 februar 2014 - 02:57

mvh
walkman

"Erfaring er ikke hva som hender oss, men hva vi gjør med det som hender oss"

Luyou

Luyou

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 082 Innlegg:
Kildeskatt eller ingen skatt, formueskatt eller ingenskatt - ikke vet jeg.

Men faktum er at der dagens arbeidstakere som betaler for dagens uføre og pensjoner. Og blir det mindre i kassa på meg, så blir det nok mindre til U&P. Slik er det bare.........

:) :):)
¨¨¨\-/¨¨¨ Lǚyóu ¨¨¨\-/¨¨¨

norwind

norwind

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 693 Innlegg:

OBS Finnes litt faktaopplysninger i annen traad.

http://www.asiaforum...e-3#entry562168

MikeP

MikeP

Medlem

• Medlemmer
  • 75 Innlegg:

Så dem som da kan henvise til at dem har høyere levekostnader enn i Norge skal da ha mer i trygd?

Men det som er det store idiotiet er jo at man betaler for noe man ikke har noe igjen for.

Skal man betale skatt eller kildeskatt må jo minste kravet være at man har de samme rettighetene uansett hvor man er i verden.

Ikke som i dag at du har flere rettigheter enkelte plasser enn andre.

Det er jo også helt på tryne at enkelte slipper å betale noe, siden dem bor i land etniske nordmenn normalt ikke bosetter seg.

Uten til at jeg skal forsvare systemet med kildeskatt slik det fungerer i dag vil jeg likevel påstå at det er en viss logikk at den finnes.

Mange sier "hvorfor skal jeg betale når jeg ikke får noenting igjen for det" så er nok ikke dette helt riktig. Slik det er i dag vil de fleste få mer tilbake i pensjon enn de har "innbetalt" i den perioden de har vært yrkesaktive. Selvfølgelig er der forskjeller her, noen har ikke jobbet en dag mens andre har jobbet nesten hele livet.

Når en så flytter ut, og en ikke hadde hatt kildeskatt, så vil det norske samfunn få absolutt 0 igjen av de ekstra kostnadene en har med en trygdet (arbeid eller alder). Når han lever i norge vil jo i de fleste tilfelle mye av pengene som betales ut bli brukt i norge og dermed bidra til inntekt til næringer i norge. Er man flyttet ut er i mange tilfelle pengene "tapt" og det norske samfunnet får ingenting igjen av disse.

/Mike

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Mike@Trodde at når en får pengene sine på kontoen sin så er det opp til enhver voksen myndig person å

kunne forvalte disse selv etter smak og behag...hva i helsike skal Staten igjen blander seg inn i din økonomi

og grafser til seg atter engang !!!!!!!

Det må da kunne gå an å la bli være i fred fra "den store gribben"  !!

:hoho:

Luyou

Luyou

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 082 Innlegg:
@Sunset08

Pensjon=inntekt med utsatt skatt! eller trodde du at det var skattefritt.

OG hadde de som er født mellom ca 1930-50 fått utbetalt "bare" det de har betalt inn, så tror jeg at det hadde blitt smalhans lenge før slutten.

Idag så arbeider en 1,5 år for hvert år en er pensjonist og da er ikke alle de andre tatt med (uføre og slikt) - gidder ikke å legge med referanse, men regner med at du kan Google det selv ;)

:) :) :)

Karl35

Karl35

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 448 Innlegg:

Vel en som er pensjonert I Norge kan ringe 113. Jeg kan ringe en Tuk Tuk og si towrai for og ta meg til payaban hvor jeg må vise et forsikringskort til NOk 5800,- pr.år + trygdeavgift, skatt til Norge og skatt til Thailand.

Luyou

Luyou

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 082 Innlegg:
Jepp, slik er det - Norske sykehus finner man i Norge - andre land har sine sykehus med sine regler. Slik er det nå bare - på godt og vondt.....

sikry

sikry

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 384 Innlegg:

Jepp, slik er det - Norske sykehus finner man i Norge - andre land har sine sykehus med sine regler. Slik er det nå bare - på godt og vondt.....

Hei

Ja er det naa slik.Jeg er sjomann og seiler med en som er utflyttet til Brasil for ca.10 aar siden han har et kort alla det de har innen EU.Dette kortet er en garnti at Norge les heflo ordner opp og dette er provet.Han ble opperert for menisken paa det beste sykehuset i Rio,og de ordnet opp uten noe diskusjonm.

Han skatter ikke til Norge,han lar rederiet trekke han 10% og da for han litt igjen saa dette er innbetaling til folketrygden.

Hvorfor er det slik min gode mann?

Sven

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Luyou@

Jeg tenker på kildeskatten....           (det å skatte flere hundretusen i året som jeg gjør har ikke med saken å gjøre)

Får jeg min pensjon en dag,så er det klart jeg må betale noe av dette,men at en minstepensjonist/uføretrygdet som har

flyttet helt ut av Norge,kuttet alle godene etc.skal betale 15 % sånn helt plutselig (har jo ikke vært før i tiden!),ja det forblir for meg

uforståelig....

Kan du nevne en god grunn for meg?

Venter på svar

:hoho:

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 144 Innlegg:

Så nå argumenterer en for kildeskatten ut i fra at pengene brukes i utlandet og ikke kommer norsk næringsliv til gode??!!!

Ja, slik er det med all import: Pengene går ut av landet og tilkommer ikke norsk næringsliv. Logikken i en slik påstand vil måtte være innføring av ekstra skatt på sydenferier pluss økt toll på alle importerte varer slik at ingen fristes til verken import av varer eller sydenreiser.

Skatt er del av solidaritetstanken: Alle betaler sin skjerv til fellesskapet som derigjennom sørger for at alle får et "gratis-tilbud" vedr skole, helse, rettsvesen osv samt en utbygd infrastruktur. Det er rimelig at alle som bor i et slikt samfunn og nyter disse godene betaler sin skatt. På den annen side virker det noe søkt at fellesskapet skal kreve betalt for en tjeneste den utenlandsboende er avskåret fra å benytte. Det er riktig at norske sykehus ligger i Norge og vil du bruke slike sykehus så må du oppholde deg i Norge. Når du er utflyttet må du selv betale for helsetjenester i utlandet selv om du har betalt for denne "tjenesten" til Norge via skatteseddelen.

Det er delte meninger om Kildeskatten, men en ting kan vi vel alle enes om: Kildeskatt har intet med "skatt" å gjøre slik begrepet skatt er definert. Kildeskatten er rett og slett en pensjonsavkorting, så kan en argumentere om det er en god eller dårlig ide. De som evt er for en slik avkorting regner jeg med prinsippielt mener at alle som bruker pensjonen utenlands bør få en pensjonsavkorting. Skal det i så fall bare gjelde de som bruker hele pensjonen ute, eller skal det også omfatte de som bruker deler av pensjonen i form av utenlandsferier? Hva med de pensjonister som sparer deler av sin pensjon i norske banker? Disse pengene blir jo tilgjengelige for utlån til andre og dermed opprettholder sysselsettingen i Norge. Skal dette også avkortes?

Selv synes jeg det er vanskelig å argumentere konsistent for et slikt prinsippielt syn. Det er kanskje derfor jeg heller ikke har et slikt standpunkt. For meg koker det ned til kamuflert misunnelse, og det skal man jo ikke kimse av!

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

Om kildeskatten skulle inndrives på en sånn måte at den enkelte synes den er rettferdig og at den virket etter hensikten ville det koste den norske stat så mye at det garantert ville bli et underskudd-prosjekt.

Det er nok smartingene i Spania som har initiert dette. Jeg kan forsåvidt forstå det. Billetten og tidsforbruket fra Spania hjem til Norge er langt mindre enn det samme fra Nord-Norge. 

Luyou

Luyou

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 082 Innlegg:

Hei

Ja er det naa slik.Jeg er sjomann og seiler med en som er utflyttet til Brasil for ca.10 aar siden han har et kort alla det de har innen EU.Dette kortet er en garnti at Norge les heflo ordner opp og dette er provet.Han ble opperert for menisken paa det beste sykehuset i Rio,og de ordnet opp uten noe diskusjonm.
Han skatter ikke til Norge,han lar rederiet trekke han 10% og da for han litt igjen saa dette er innbetaling til folketrygden.
Hvorfor er det slik min gode mann?

Sven

Det du skriver endrer ingenting - fremdeles er Norske sykehus i Norge ;)

Og det EU kortet gir deg rett på samme behandling som de lokale og jeg er litt usikker på om jeg vIllet satset på det i Hellas eller Romania.

At han fikk fint sykehus i Rio regner jeg med at det var rederiet som fikset ;)

Hvorfor det er slik som det er - ja den som hadde visst det :)

Luyou

Luyou

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 082 Innlegg:

Luyou@

Jeg tenker på kildeskatten.... (det å skatte flere hundretusen i året som jeg gjør har ikke med saken å gjøre)

Får jeg min pensjon en dag,så er det klart jeg må betale noe av dette,men at en minstepensjonist/uføretrygdet som har
flyttet helt ut av Norge,kuttet alle godene etc.skal betale 15 % sånn helt plutselig (har jo ikke vært før i tiden!),ja det forblir for meg
uforståelig....
Kan du nevne en god grunn for meg?

Venter på svar

Igjen Pensjon er i prinsippet utsatt inntekt.

Så, på 60-70 tallet ble "pensjon" innført i Norge. Og på den tiden var det ingen som kunne tenke seg at noen ville ta med seg dene pensjonen og "rømme" landet.
Men så på 2000 tallet en gang, så oppdaget noen at dette kunne skje - at mere enn 100 ville ta med seg pensjonen og f.eks. flytte til Spania. Nå var gode råd dyre, de hadde jo ment at pensjonene skulle brukes i Norge. Og derav "få" tilbake over 50% i skatter og avgifter.

Hva nå, skal vi gjøre som UK - fryse den årlige pensjonsjusteringen. Eller som Tyskland (tror jeg) bare ta 15% og kalle det en kildeskatt.

Og kildeskatt ble det - om det er fair eller ikke har jeg ingen mening om. Det blir litt som formueskatten, hvis vi fjerner der så slipper de rike unna.

Alle datoer over er nok veldig usikre da jeg ikke gidder å sjekke det opp pga tregt nett.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere