Gå til innhold

Foto

Kildeskatt kontra skatt til Thailand.

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
221 svar til dette emnet

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Er nok dessverre også svært skeptisk til at kildeskatten fjernes. Det sitter langt inne for enhver regjering å gi fra seg inntekter de allerede har. Men det bør være rom for forbedringer. F.eks. burde det ikke være forskjell i medlemsavgiften til frivillig medlemskap i folketrygden for de som betaler ordinær skatt og de som betaler kildeskatt. Dette er i dag begrunnet med at i ordinær skatt er det inkludert 4,6% (5,3%) folketrygdavgift, mens det i kildeskatten bare er skatt. Ville ikke vært urimelig om begge skatter inkluderte den samme avgiften til folketrygden.

Tja, de er nå veldig på gang med å få fjernet både arveavgift, formueskatt, deler av skatteklasse 2 og andre inntekter de allerede har. Det som kommer inn via kildeskatten er jo forholdsvis bekjedent både i forhold til alt det andre de er hete på å fjerne, og i forhold til statsbudsjettet i seg selv.

Jeg tror det handler om at de ser at kildeskatten ikke er så urettferdig som de som rammes av den vil ha det til. Men jeg er som deg helt enig i at man bør se på på kildeskatten for å se om den slår inn riktig for alle, og om for eksempel ulike statlige utelser bør ligge i den. At jeg mener at kildeskatten må være der, betyr altså ikke at jeg ikke synes den kan forbedres om det er mulig eller endres på for at den rammer riktig.

Og jeg er like uenig i at formuseskatten skal fjernes. Det vil si at jeg mener den må fjernes på arbeidende kapital og at man ikke skal få formueskatt i bedrifter hvor det er tapt penger ett år, men deler av den burde beholdes. Selv noen av norges rikeste menn er enige med meg der, så en viss støtte er det. Uansett, det er en helt annen skål - ville bare få frem at jeg synes nok at regjeringen like godt kunne fjernet kildeskatten som formueskatten om den virkelig ville.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 144 Innlegg:

Tja, de er nå veldig på gang med å få fjernet både arveavgift, formueskatt, deler av skatteklasse 2 og andre inntekter de allerede har. Det som kommer inn via kildeskatten er jo forholdsvis bekjedent både i forhold til alt det andre de er hete på å fjerne, og i forhold til statsbudsjettet i seg selv.

Jeg tror det handler om at de ser at kildeskatten ikke er så urettferdig som de som rammes av den vil ha det til. Men jeg er som deg helt enig i at man bør se på på kildeskatten for å se om den slår inn riktig for alle, og om for eksempel ulike statlige utelser bør ligge i den. At jeg mener at kildeskatten må være der, betyr altså ikke at jeg ikke synes den kan forbedres om det er mulig eller endres på for at den rammer riktig.

Og jeg er like uenig i at formuseskatten skal fjernes. Det vil si at jeg mener den må fjernes på arbeidende kapital og at man ikke skal få formueskatt i bedrifter hvor det er tapt penger ett år, men deler av den burde beholdes. Selv noen av norges rikeste menn er enige med meg der, så en viss støtte er det. Uansett, det er en helt annen skål - ville bare få frem at jeg synes nok at regjeringen like godt kunne fjernet kildeskatten som formueskatten om den virkelig ville.

En ikke uvesentlig forskjell er at de som rammes av kildeskatten ikke utgjør noen alvorlig pressgruppe mot regjeringen.

At arveavgift og formueskatt fjernes er først og fremst en gave til sine egne. I alle fall en gave til grupper som betyr mer for regjeringen enn en broket gruppe pensjonister som bor i utlandet.

Er forsåvidt enig i ditt syn på arbeidende kapital, men da må vi unngå at bedriftseieiere anskaffer personlige eiendeler i bedriftens navn.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere