Gå til innhold

Foto

Kildeskatt kontra skatt til Thailand.

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
221 svar til dette emnet

Toba

Toba

Nytt Medlem

• Medlemmer
  • 10 Innlegg:

Hvis jeg ikke har regnet feil kommer en minste pensjonist ut bedere med å betale kildeskatt enn å betale skatt til Thailand. Det er bare snakk om et par tusen nok. Med noen spesielle skattefradrag Thailand har blir det et fett?
Kildeskatten skal betales til Norge i 3 år etter meldt utflytting. Hvis man er i Norge mer en 60? dager i et kalenderår starter det med 3 nye år.
Kildeskatten er en enighet mellom Thailand og Norge. De har en skatteavtale. Jeg regner da med at uten denne avtalen måtte man ha betalt skatt det første kalenderåret etter utflytting?
Jeg har lest mange tråder her, men klarer ikke helt å forstå hvorfor så mange er i mot den?

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 080 Innlegg:

Det har ikke vært tradisjon for at bostedslandet har krevd skatt av pensjoner utbetalt fra et annet land. Følgelig fikk de som skattemessig utvandret fra Norge null skatt. Nå er dette blitt 15% (pluss ca 5% for frivillig medlemskap i Folketrygden).

Så kanskje nå du forstår det?

Toba

Toba

Nytt Medlem

• Medlemmer
  • 10 Innlegg:

Det har ikke vært tradisjon for at bostedslandet har krevd skatt av pensjoner utbetalt fra et annet land. Følgelig fikk de som skattemessig utvandret fra Norge null skatt. Nå er dette blitt 15% (pluss ca 5% for frivillig medlemskap i Folketrygden).
Så kanskje nå du forstår det?

Etter å ha vært inne å lest regler på skattesidene til Thailand så skal pensjoner fra Norge skattelegges. Pensjoner er spessielt nevnt. Da kun det beløpet som er tt overført til Thailansk bank konto. Det som ikke er overført blir skattelagt i Norge.

Dette innlegget har blitt redigert av Toba: 30 januar 2014 - 06:18

Karl35

Karl35

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 448 Innlegg:

Flytter man ut av Norge betales det vanlig skatt i Norge til etter utløpet av det tredje inntektsåret etter det året du tok fast opphold i utlandet.

Hva som lønner seg kommer an på forarbeidet og jeg tror det kan lønne seg og skatte 50% av pensjonen i Norge og 50% i Thailand.

Hvorfor mange er i mot Kildeskatten i Thailand tror jeg har en sammensatt årsak. For De av oss som flyttet til utlandet før reglene om og skatte til Norge 3 år etter utflyttingen kom og lenge før kildeskatten ble kokt i sammen på Stortinget tror jeg noen føler at en regel om skattemessig utflytting (i.e. skattefritak til Norge da man strengt tatt ikke belaster Norge i utlandet) skapt av Arbeiderbevegelsen, LO og Folketrygden til fordel for utflyttede etniske Nordmenn plutselig ble snudd opp ned for at noen gale Norske politikere skal ha stort nok velferds budsjett til og inkludere...nei forresten penere og si gjøre Norge mer Internasjonalt

Personlig likte jeg ikke kildeskatten av den enkle grunn at jeg ikke liker folk eller dyr som endrer hva De har gitt sitt ord for. Personlig har jeg det svart på hvitt at jeg er utflyttet med skattefritak fra Norge før det ca. 10 år senere kommer at nå skal Du allikevel betale skatt til Norge og ja litt til Thailand i samme slengen.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Som pensjonist betaler du skatt til Norge - glem dette skattetullet til Thailand....

Jeg betaler ikke kildeskatt til Norge, men har frifvillig medlemsskap i folketrygden....

Dette innlegget har blitt redigert av Mr. Phing: 30 januar 2014 - 12:35

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Det er vel lett å forstå hvorfor mange er i mot kildeskatt, for mange ønsker å beholde alle pengene selv og ikke skatte noe. Og har man opplevd å ikke betale skatt i det hele tatt tidligere, så er det jo veldig irriterende å plutselig bli avkuttet noen prosenter.

Så er det mange av oss som opplever det slik at skatt er et gode for samfunnet som helhet, så vi betaler skatten vår som en plikt vi føler er rettferdig slik at alle i samfunnet kan få best mulige liv.

Jeg har ellers opplevd at ulike pensjonsreformer har gitt endringer som gjør at jeg må spare egen pensjon for å opprettholde kjøpekraften sånn noenlunde når jeg blir pensjonist. Når jeg var 18 år så var det ingen som snakket om å spare i egen pensjon. Det var vel for dumt å snakke om i det hele tatt siden pensjonen som lå til grunn da var bedre enn nå, og ville holde. Noen åensjonsforlik senere og man er dum om man ikke sparer selv også for å komplettere den stadig magrere pensjonen som disse forlikene gir.

Slik er det desverre blitt. Mange oppgaver skal løses i samfunnet. Faktisk mange flere i større omfang enn når jeg var 18 år. Så forutsetningene har endret seg. Man kunne tatt en "Hellas" selvfølgelig og opprettholdt pensjonens størrelse fra jeg ble myndig og gått konkurs som land etterhvert. Men det er nok smartere det man gjør nå.

Mine foreldre derimot beholder den pensjonen de ble lovet, da de ikke er kommet inn under pensjonsforlikene.

For å kaste ut en påstand - så opplever jeg de som klager over 15% kildeskatt som rimelig gjerrige der de sitter i solstolen sin.

sakai

sakai

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 188 Innlegg:

For å kaste ut en påstand - så opplever jeg de som klager over 15% kildeskatt som rimelig gjerrige der de sitter i solstolen sin.

.. du mente vel foran PC sin :smile:

Dette innlegget har blitt redigert av sakai: 30 januar 2014 - 14:02

Karl35

Karl35

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 448 Innlegg:

Det mest riktige er vel at man skatter der man er registrert som boende og ikke til et land man har forlatt!

walkman

walkman

Medlem

• Medlemmer
  • 13 171 Innlegg:

Hvis jeg ikke har regnet feil kommer en minste pensjonist ut bedere med å betale kildeskatt enn å betale skatt til Thailand. Det er bare snakk om et par tusen nok. Med noen spesielle skattefradrag Thailand har blir det et fett?
Kildeskatten skal betales til Norge i 3 år etter meldt utflytting. Hvis man er i Norge mer en 60? dager i et kalenderår starter det med 3 nye år.
Kildeskatten er en enighet mellom Thailand og Norge. De har en skatteavtale. Jeg regner da med at uten denne avtalen måtte man ha betalt skatt det første kalenderåret etter utflytting?
Jeg har lest mange tråder her, men klarer ikke helt å forstå hvorfor så mange er i mot den?

Du har misforstått. Kildeskatten stopper ikke etter 3 år. Det var Kristin Halvorsen som innførte denne til mange innsigelser og protester fra opposisjonen som pekte på  at dette ikke var utredet godt nok. At presumtivt oppegående mennesker kan applaudere denne tvangsinndrivingen av rettmessig pensjon/ trygd, er for meg en gåte. De som er utflyttet har overhodet ikke noe igjen for den skatten, og ikke belaster de norske tjenester. Om de i tillegg er frivillig medlem av folketrygden, betaler de ekstra for dette. Sv så nok dette som et pek til det de oppfattet som Fr.p.ere i Spania og Thailand. 

Dette innlegget har blitt redigert av walkman: 30 januar 2014 - 14:51

mvh
walkman

"Erfaring er ikke hva som hender oss, men hva vi gjør med det som hender oss"

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Enig med Karl og Walkman....dette er kun ran av penger.

At Tava synes de som ikke synes det er noe bra å kaste pengene sine etter moderlandet Norge,som de ikke belaster på noen som

helst måte lenger etter meldt utflytting,blir kallt gjerrige,forstår jeg ikke noe som helst av....!

De folka som betegnes som "gjerrig" er vel de som etter 40 års hardt arbeide og innbetalinger av skatt og tulleavgifter,enda de flytter

ut av Norge,betegnes som gjerrig siden de ikke gidder å kaste penger ut av vindu,bestemt av ventresiden i Noreg....

Når jeg er ferdig med dette slitsomme arbeidslivet mitt,og jeg flytter ut av Norge,takker for meg eventuellt,så for de

en hard nøtt å knekke med meg,selv om jeg vet at denne såkallte "statsmakten" (politikerpampene/dritten) gjør som de vil....FTW

:hoho:

Toba

Toba

Nytt Medlem

• Medlemmer
  • 10 Innlegg:
Alt som er sagt ovenfor som er i mot ,høres forståelig og greit ut. Jeg har selv ikke kjennskap til land man kan skattemessige årsaker flytte til uten å betale skatt. Det finnes sikkert . I Thailand er det nå slik at de vil skattelegge norske pensjoner som kommer inn på Thailanske kontoer. Da kun av det beløpet som er satt inn. Så her slipper man ikke unna?
Walkman skrev:
Du har misforstått. Kildeskatten stopper ikke etter 3 år.
Karl35 skrev:
Flytter man ut av Norge betales det vanlig skatt i Norge til etter utløpet av det tredje inntektsåret etter det året du tok fast opphold i utlandet.

Riktig det Karl35 skriver her så fremt man kan vise til hva man har betalt i skatt i Thailand. Og det som ikke er betalt skatt av i Thailand, det skattelegges i Norge. Problemet blir vel å ta de pengene som allerede er skattelagt i Norge over til Thailandsk bank konto?

Toba

Toba

Nytt Medlem

• Medlemmer
  • 10 Innlegg:
Sunset08 Skrevet I dag, 17:18:
At Tava synes de som ikke synes det er noe bra å kaste pengene sine etter moderlandet Norge,som de ikke belaster på noen som
helst måte lenger etter meldt utflytting,blir kallt gjerrige,forstår jeg ikke noe som helst av....!

Mitt syn på dette er at man betaler nok som det er til det Thailandske samfunnet med å bruke den norske pensjonen her om enn ikke også skal betale skatt her i tillegg. At man skatter av varer som kommer over grensen er forståelig ,men penger?

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 080 Innlegg:

Selv om det ikke er rimelig, så er det forsåvidt greit nok om en betaler kildeskatt og ikke rotes bort i noe med skattemyndighetene i Thailand. Det rimelige hadde selvsagt at man betalte skatt til det landet der man faktisk bor. Har man først vært så "dum" å betale skatt til Thailand, så må en være rimelig oppegående for å unngå dobbeltbeskatning.

Det forholder seg nemlig slik at Norge trekker skatt (ordinær skatt eller kildeskatt) på alle pensjoner. Bare ved omfattende dokumentasjon av betalt skatt i bostedslandet vil man få refundert skatt trukket i Norge.

Selv om det er mye papirarbeid knyttet til dette går det sikkert greit for de som er oppegående, men hva med de som begynner å bli litt rotete i hodet eller av andre årsaker har problemer med all dokumentasjonen?

Egentlig burde alle betale skatt til oppholdslandet. Det er Thailands ansvar å sørge for at alle som oppholder seg i landet betaler den skatten de skal. Dette burde vært uvedkommende for Norge. Innføringen av kildeskatten kan derfor ikke anses som noe annet enn en ren pensjonsavkorting.

Så får vi leve med at yngre medlemmer er litt misunnelige på den eldre generasjons pensjonsytelser og synes kildeskatten er "til pass for dem".

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Det mest riktige er vel at man skatter der man er registrert som boende og ikke til et land man har forlatt!

Det synes jeg ikke det er når det gjelder pensjoner.

Og selv om det skulle ha vært i orden, noe jeg mener det ikke er i tilfeller hvor kildeskatt kommer inn, så er jeg sikker på at den thailandske stat ikke ville tatt mindre enn 15% i skatt.

Poenget her er at de fleste som er kritiske til kildeskatten ikke ønsker noen skatt i det hele til noen som helst. De vil beholde absolutt alt selv. Det er jo også en tilnærming til et godt samfunn uten at man nødvendigvis må være enig i det.

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Du har misforstått. Kildeskatten stopper ikke etter 3 år. Det var Kristin Halvorsen som innførte denne til mange innsigelser og protester fra opposisjonen som pekte på  at dette ikke var utredet godt nok. At presumtivt oppegående mennesker kan applaudere denne tvangsinndrivingen av rettmessig pensjon/ trygd, er for meg en gåte. De som er utflyttet har overhodet ikke noe igjen for den skatten, og ikke belaster de norske tjenester. Om de i tillegg er frivillig medlem av folketrygden, betaler de ekstra for dette. Sv så nok dette som et pek til det de oppfattet som Fr.p.ere i Spania og Thailand. 

Kildeskatten ble ikke innført av kristin halvorsen alene. Den ble stemt inn av det flertallet som var tilstede da. Flere partier i opposisjonen var ikke mot kildeskatten i seg selv, men de ville ha en bredere undersøkelse av hvordan den ville ramme. For flere partier var redde for at det ville føre til dobbelbeskatning.

Og der er jeg helt enig. Man skal ikke risikere å bli beskattet dobbelt.

Men for de fleste jeg har snakket med som bor i Thailand så er ikke muligheten for å bli beskattet dobbelt problemet. problemet er at man ikke vil betale skatt til noe land i det hele tatt. Så kan man synes hva man vil om det.

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

De folka som betegnes som "gjerrig" er vel de som etter 40 års hardt arbeide og innbetalinger av skatt og tulleavgifter,enda de flytter

ut av Norge,betegnes som gjerrig siden de ikke gidder å kaste penger ut av vindu,bestemt av ventresiden i Noreg....

Når jeg er ferdig med dette slitsomme arbeidslivet mitt,og jeg flytter ut av Norge,takker for meg eventuellt,så for de

en hard nøtt å knekke med meg,selv om jeg vet at denne såkallte "statsmakten" (politikerpampene/dritten) gjør som de vil....FTW

Dersom det hadde vært slik at pensjon gjennom folketrygden kun var penger som den enkelte hadde betalt inn, sammen med det arbeidsgiver har betalt inn og rente så er jeg ikke uenig med deg.

Men pensjon gjennom folketrygden er til en stor del finansiert gjennom offentlige overføringer. I tillegg har det offentlige bidratt med inntektsfradrag knyttet til pensjonssparing og pensjonsutbetalinger. Pensjon er derfor en inntekt som også er finanisert av det offentlige og det er vel ikke urimelig at de blir skattelagt i Norge.

Mener du det er rimelig at pensjonister som bor i Norge skal betale full skatt på sine pensjoner, mens en pensjonist som sitter i Thailand for eksempel skal betale 0 i skatt hverken til Norge eller Thailand?

Det er mange land som ser at det er urimelig at norske borgere bor i deres land uten å betale skatt av norske inntekter. Derfor ligger det til grunn mange skatteavtaler mellom ulike land og Norge, som Norge ikke benytter seg.

Jeg forstår godt at enkelte helst ønsker å betale 0 skatt, men selv de mest blå partiene i Norge vil nok synes at det er for drøyt.

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Sunset08 Skrevet I dag, 17:18:

Mitt syn på dette er at man betaler nok som det er til det Thailandske samfunnet med å bruke den norske pensjonen her om enn ikke også skal betale skatt her i tillegg. At man skatter av varer som kommer over grensen er forståelig ,men penger?

Dette er jo en ganske spesiell måte å se det på.

Fordi man får en pensjon som til stor del også er finansiert gjennom offentlige tilskudd i Norge til Thailand, og bruker disse pengene der, så skal man ikke betale skatt hverken til Norge eller Thailand.

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Selv om det ikke er rimelig, så er det forsåvidt greit nok om en betaler kildeskatt og ikke rotes bort i noe med skattemyndighetene i Thailand. Det rimelige hadde selvsagt at man betalte skatt til det landet der man faktisk bor. Har man først vært så "dum" å betale skatt til Thailand, så må en være rimelig oppegående for å unngå dobbeltbeskatning.

Det forholder seg nemlig slik at Norge trekker skatt (ordinær skatt eller kildeskatt) på alle pensjoner. Bare ved omfattende dokumentasjon av betalt skatt i bostedslandet vil man få refundert skatt trukket i Norge.

Selv om det er mye papirarbeid knyttet til dette går det sikkert greit for de som er oppegående, men hva med de som begynner å bli litt rotete i hodet eller av andre årsaker har problemer med all dokumentasjonen?

Egentlig burde alle betale skatt til oppholdslandet. Det er Thailands ansvar å sørge for at alle som oppholder seg i landet betaler den skatten de skal. Dette burde vært uvedkommende for Norge. Innføringen av kildeskatten kan derfor ikke anses som noe annet enn en ren pensjonsavkorting.

Så får vi leve med at yngre medlemmer er litt misunnelige på den eldre generasjons pensjonsytelser og synes kildeskatten er "til pass for dem".

Det er ikke slik at Norge er et spesielt land i forhold til dette. Veldig mange land, om ikke de aller fleste, som utbetaler en pensjon som er godt støttet opp av offentlige midler krever inn skatt til landet hvor pensjonen utbetales. Man kan søke rundt på nettet for å finne disse reglene i ulike land, men her er den for Tyskland som eksempel: http://www.finanzamt...ax-legislation/.

Årsaken til at man krever skatt på inntekten i mottakerlandet er jo at en stor del av inntekten er finansiert gjennom offentlige tilskudd, og er altså ikke bare et resultat av egen pensjonssparing.

Dersom man hadde snudd det på hodet og sagt at landet man befinner seg i skulle krevd inn skatten, så ville man nok betalt mer i skatt i Thailand iallefall vil jeg tro. De jeg kjenner der som arbeider som dykkeinstruktører og annet og har inntekt i den klassen en pesnjon er betaler mer enn 15% skatt for å si det slik. Så det spørs om det er smart å gå den veien.

Og det er jo ikke den veien man vil gå. Veien man vil gå er å betale 0 skatt. Altså ikke noen skatt til noe land som helst, slik jeg forstår det. Og hvordan man får det til å rime med rettferdig forstår ikke jeg.

Jeg er ikke misunnelig på den eldre generasjons pensjoner. Mine besteforeldre fikk bedre pensjon enn jeg vil få fra det offentlige i kjøpekraft, mine foreldre får enda bedre. Jeg er første generasjon i min familie som må ta ansvar for å betale inn en privat pensjon for å klare meg uanstrengt på mine eldre dager. Men dette skaper ikke noen som helst misunnelse for min del. It's life og at pensjonene kuttes for min del for å klare landets økonomiske forpliktelser er bare slik det er. Men lovnadene er altså like mye brutt i mine tilfeller som for andre som måtte mene deres lovnader er brutt.

Uansett, det jeg ikke forstår er hvordan man kan mene at man som en helt spesiell og liten eksklusiv gruppe skal slippe unna å betale en eneste krone eller baht i skatt til noe sted som helst. Spesielt når den pensjonen man har er altså også kommer fra offentlige tilskudd.

Slik jeg har forstått det så er det slik at av pensjonen så har pensjonæren betalt inn 29% av egne penger, arbeidsgiverne har betalt 43% av pensjonen, andre har betalt 1% og staten gjennom offentlige tilskudd har betalt 27% (Kilde: http://snl.no/folketrygden). At man da betaler 15% i skatt som den eneste skatten man betaler er vel ikke urimelig.

Men om man synes dette er urimelig så må man jo føle seg veldig skuffet nå. For FrP, H, V og Krf har makten og kunne reversert dette umiddelbart, og gitt denne eksklusive gruppen 0 i skatt. Men det ser vel de også at er urimelig når de nå har satt seg ned i stolen med beslutningsmakt.

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Tava@

Selvfølgelig skal en betale skatt når en har inntekt,men kun i det landet en bor fast i,her forutsetter jeg Norske borgere.

Det å betale skatt er for min del helt ok så lenge dette går til fellesskapet i "mitt" land..

Flytter noen ut av Norges rike og dermed ikke "har noe som helst " rettigheter her i landet lenger,ja da burde denne

personen selvfølgelig betale skatten sin til lokalsammfunnet  der han har bosatt seg i utlandet...så klart!

At noen folk ikke gidder å betale verken det ene eller andere er jo såklart feil....men som sagt,er jeg fraflyttet så

skal ikke Norge rane til seg av mine penger!!

For å si det pent :

Dersom jeg vinker adjø til Norge og mine rettigheter der som eks fastboende,har kuttet med landet/rettigheter,så

forventer jeg å bli latt være i fred som person og ikke påtvunget å betale dette landet 15% av penga mine....

:hoho:

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Tava@

Selvfølgelig skal en betale skatt når en har inntekt,men kun i det landet en bor fast i,her forutsetter jeg Norske borgere.

Det å betale skatt er for min del helt ok så lenge dette går til fellesskapet i "mitt" land..

Flytter noen ut av Norges rike og dermed ikke "har noe som helst " rettigheter her i landet lenger,ja da burde denne

personen selvfølgelig betale skatten sin til lokalsammfunnet  der han har bosatt seg i utlandet...så klart!

At noen folk ikke gidder å betale verken det ene eller andere er jo såklart feil....men som sagt,er jeg fraflyttet så

skal ikke Norge rane til seg av mine penger!!

For å si det pent :

Dersom jeg vinker adjø til Norge og mine rettigheter der som eks fastboende,har kuttet med landet/rettigheter,så

forventer jeg å bli latt være i fred som person og ikke påtvunget å betale dette landet 15% av penga mine....

det er nok dumt og kutte helt, en bør ivertfall vere frivillig medlem av folketrygden og betale for dette!

blir en sjukså for en dekket en god del, er man såpass oppegående og kan reise til norge og bli behandlet der så dekkes alt

men de som sier good by,  gjør noe  de kan angre på.

når det gjelder kildeskatt er det mye for de som har liten pensjon,

men lønnsomt for de som har  høy pensjon.

Pain is temporary, honor lasts forever.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere