Gå til innhold

Foto

Streetlight

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
116 svar til dette emnet

John M Johansen

John M Johansen

Medlem

• Medlemmer
  • 349 Innlegg:

Jeg ser at organisasjonen Streetlight, og dens manager for barnehjemmet de har i Tacloban, Erlend Johannesen, får kraftig kritikk.

Det hevdes at Johannesen bevisst har spilt på barnas liv, for å få mere pengestøtte. Av ting som blir fremlagt, er meterologiske advarsler mange dager før stormen traff...hvor han kunne ha evakuert barna, samt tvil om barna faktisk måtte opp på taket, da det viser seg på videoene av denne hendelsen at det er snakk om to forskjellige tak!

Jeg har ingen formening om hva som er sant eller ikke her, men synes vel også at det er noe betenkelig at han ikke valgte å evakuere barna.

John

Vi er hva vi tenker

pali

pali

Medlem

• Medlemmer
  • 1 836 Innlegg:

Link, eller bare "på folkemunne" ?

thebirch

thebirch

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 201 Innlegg:

eg blir matte.......

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Dette er vel diskutert vel og lenge på facebook sidene til phil venner og andre forum.

Patetiske mennesker får seg til å tro at Erlend ville risikere barns liv, som om, det skulle være ett nødvendig onde for å redde flere barn, eller berike seg selv og sin person med mer jordisk gods?

Hva har disse kritikeren gjort for å gjøre barns liv rikere og tryggere?

Har sett noen enkeltpersoner som burde ta tak i seg selv, istedenfor å hyle i det vide og brede på diverse fora om hvor grusom Erlend er. Patetisk kaller man det.

Dette innlegget har blitt redigert av Phay: 06 januar 2014 - 12:10

Redigert signatur

John M Johansen

John M Johansen

Medlem

• Medlemmer
  • 349 Innlegg:

https://www.facebook...hp?id=632883928

John

Vi er hva vi tenker

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Synes du han er tillitsvekkende?

Redigert signatur

pali

pali

Medlem

• Medlemmer
  • 1 836 Innlegg:

Streetlight prøver nå å gjøre en forskjell, i motsetning til de fleste av oss andre.

Om han har et religiøst perspektiv vet jeg ikke, men han virker som en ærlig person.

Så vil det alltid være sånn at ikke alle jubler, men da må de vise initiativ utover det å kritisere, før de blir tatt seriøst.

På Discovery i går så gikk det frem at de fleste ble overrasket av størrelsen på tsunamien som fulgte.

Deriblant folk som reiste ens ærend til området for å dokumentere uværet.

John M Johansen

John M Johansen

Medlem

• Medlemmer
  • 349 Innlegg:

Synes du han er tillitsvekkende?

Jeg vet ikke.

John

Vi er hva vi tenker

John M Johansen

John M Johansen

Medlem

• Medlemmer
  • 349 Innlegg:

Streetlight prøver nå å gjøre en forskjell, i motsetning til de fleste av oss andre.

Om han har et religiøst perspektiv vet jeg ikke, men han virker som en ærlig person.

Så vil det alltid være sånn at ikke alle jubler, men da må de vise initiativ utover det å kritisere, før de blir tatt seriøst.

På Discovery i går så gikk det frem at de fleste ble overrasket av størrelsen på tsunamien som fulgte.

Deriblant folk som reiste ens ærend til området for å dokumentere uværet.

Spørsmålet er derfor, siden vi ble advart mot dette været, og hvor sterk denne stormen ville bli...hvorfor evakuerte han ikke barna?

John

Vi er hva vi tenker

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Jeg vet ikke.

John

Det er lett å se at ting burde vært gjort anderledes i ettertid, og en vet ikke hva slags vurderinger er gjort i forkant. Helt eksagte beregninger på styrke og nedslag av tyfoner er heller ikke eksagt vitenskap. Så hva er alternativet når det kommer til evakuering av 70 personer der også mange evakauerer til hvor? Kan jo like gjerne evakuere rett inn i ett område som ikke så ut til å bli truffet, men allikevel blir hovednedslaget?

Det er jo tydelig at det huset de hadde søkt tilflukt i tålte tyfonen, men det var vannstanden som ble hovedproblemet.

Med de tilstandene som det blir i etterkant av katastrofer, hvor er man tryggest? Der man har ressurser, eller? Forflytte 70 personer til Davao med de ressurser det krever for en trygg forflytning i ett land som forbereder katastrofe med mange på flukt i alle retninger.

Tror de aller fleste ser at det er mange kalkulasjoner som skal til for å kunne være helt sikker og trygg på sine vurderinger.

Til syvende og sist, så tror jeg Erlend har fått føle ansvaret på sine skulder i ettertid, og har sikkert stillt seg selv de samme spm.

Redigert signatur

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Spørsmålet er derfor, siden vi ble advart mot dette været, og hvor sterk denne stormen ville bli...hvorfor evakuerte han ikke barna?

John

Var det mange som evakurte ifra Cebu?

Redigert signatur

John M Johansen

John M Johansen

Medlem

• Medlemmer
  • 349 Innlegg:

Var det mange som evakurte ifra Cebu?

Ja...de fleste som bodde på utsatte steder ble evakuerte inn i byen i basketballhaller. Selv forberedte jeg meg godt og tok til og med Motorsykkelen inn i stua. Det kan ikke herske tvil om informasjonen vi fikk om alvoret i denne tyfonen.

John

Vi er hva vi tenker

John M Johansen

John M Johansen

Medlem

• Medlemmer
  • 349 Innlegg:

Det er veldig mye som hevdes, spesielt på Internett. Kildekritikk før man deler ryktene videre et et fint, men av mange forlengst glemt, dyr.

Skjønner ikke helt hva du mener her, men for min egen del, føler jeg at jeg vet alt for lite om dette til å ha en mening om hvorvidt Erlend Johannesen er en skurk eller helt.

John

Vi er hva vi tenker

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 574 Innlegg:
Kjenner ikke denne saken. Man faktum er at privat veldedighet i alt for mange tilfeller er (eller blir) et skalkeskjul for misligheter, overgrep og andre mindre hyggelige ting.

pali

pali

Medlem

• Medlemmer
  • 1 836 Innlegg:

Skalkeskjul for misligheter finner man overalt der det er lags og veldedighetsarbeide.

Det være seg både idrett, musikk og religiøse samlinger etc.............ikke minst politiske også.

Som andre har nevnt så synest også jeg er dette en ufin tråd.

Etterpåklokskap i livet," back trading" på børsen etc,  er ikke vanskelig.

Vi får prissette de som prøver å gjøre en forskjell.

sabong

sabong

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 107 Innlegg:

hvis om atte dersom atte pisse potta sprakk ville du fått glass skår i ræva

John M Johansen

John M Johansen

Medlem

• Medlemmer
  • 349 Innlegg:

Jeg vet ikke om John egentlig er et kynisk narkolangende svin som har ødelagt mangt et liv ved å sende uskyldige i fengsel, men det hevdes at han er det.

Jeg vet ikke hvorfor SomLak drar til Thailand, men det er et faktum at mange menn drar til Thailand for overgrep, pedofili og andre mindre hyggelige ting.

Det er flott å la sånt henge i lufta, ikke sant?

Småligheten til enkelte her inne er på et sånt nivå at det knapt er til å begripe.

Hva er det egentlig som feiler deg? Jeg viser til en diskusjon som foregår på facebook, og som jeg syns tok opp en del ting som det kanskje var verdt å se nærmere på. Jeg sier vel ganske tydelig at jeg ikke vet nok til å dømme hverken streetlight eller Johannesen her, men jeg hopper heller ikke med i et unisont hyllekor. Kan du foreksempel svare meg på hvorfor de ikke evakuerte barna til et trygt sted, når det ble advart i dagevis på forhånd om alvoret i denne tyfonen?

John

Vi er hva vi tenker

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 574 Innlegg:

Skalkeskjul for misligheter finner man overalt der det er lags og veldedighetsarbeide.

Det være seg både idrett, musikk og religiøse samlinger etc.............ikke minst politiske også.

Som andre har nevnt så synest også jeg er dette en ufin tråd.

Etterpåklokskap i livet," back trading" på børsen etc,  er ikke vanskelig.

Vi får prissette de som prøver å gjøre en forskjell.

Det er klart de som driver selvoppofrende arbeid for svakerestilte grupper fortjener all mulig honnør. Men det betyr ikke at fallgrubene ikke står i kø. Norske barnehjems triste historie er bare ett av mange groteske eksempler. 

Men det er også noe med måten man hjelper på. Gir man ren hjelp over lang tid oppstår før eller siden ett eller aller helst flere utfordringer og dilemmaer: Hvem skal plukke ut de som hjelpes ? På hvilke kriterier ? Og hva med de som faller utenfor ? Og de som faktisk får hjelp, risikerer å bli utsatt for hevnaksjoner fra de som ikke får hjelp. 

Å motta hjelp passivt kan ødelegge folks selvfølelse. Og jo mer du gir, jo mer vil den ødelegge. Ingen kan forlange at menneske skal gå å være dypt takknemlig og ydmyk ovenfor hjelperen resten av livet. Det vil i så fall bli det samme som å kreve selvutslettelse av ens egenverd (en problemstilling mange vestlige menn med ektefeller fra fattigere land erfarer). 

Det beste er selvfølgelig hjelp til selvhjelp. Få folk ut av rollen som passiv mottager til selvforsørgende så fort som mulig. Dermed har de fått en hjelp som virkelig hjelper dem og som ikke går på bekostning av folks selvfølelse og stolthet. 

John M Johansen

John M Johansen

Medlem

• Medlemmer
  • 349 Innlegg:

Du tar ikke opp noen verdens ting, John, du spekulerer om noe du selv sier at du ikke vet stort om.

Jeg kunne for øvrig brukt samme argumentet om deg:

"Når jeg skriver om alt det gale ryktene sier at John har gjort, viser jeg bare til debatter som foregår andre steder".

Det eneste du gjør nå er å spre ekstremt stygge rykter om en fyr du selv sier at du ikke vet nok om til å mene noe til eller fra. Likevel drar du det inn her sånn at vi som ikke visste om spekulasjonene nå vet det.

Hadde du likt det om jeg dro John M. Johansen-ryktene inn på f.eks. VG Debatt? Sannsynligvis ikke.

Synd å se at du igjen er i ferd med å nærme deg nivået du var på før du ble arrestert.

Og jeg er da ingen ekspert på verken flom eller orkaner eller hvor man flykter i Cebu når katastrofen er et faktum, ei heller var jeg der akkurat da det skjedde, så hvordan i helvete skal jeg kunne sitte her og synse om hva denne karen som faktisk var der gjorde da det kokte som mest?

Ryktene om meg var overalt de...og det var liksom greit det. Jeg kunne bli kalt for løgner, narkolanger, maktmisbruker osv osv uten at noen grep inn og kom med innlegg som du gjør her nå. Har du en agenda her, eller blottlegger du bare et begrenset intellekt?

John

Vi er hva vi tenker

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 574 Innlegg:

Jeg vet ikke hvorfor SomLak drar til Thailand, men det er et faktum at mange menn drar til Thailand for overgrep, pedofili og andre mindre hyggelige ting.

En helt relevant problemstilling. Utfordringene står ganske riktig i kø, og man skal ha orden i toppetasjen for ikke å trå feil. For man får lett et overtak det nok for mange dessverre vil være fristende å utnytte. 

Men å knytte slike spekulasjoner til en enkelt person, er kanskje ikke det aller ryddigste. 

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Filippinene

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere