Gå til innhold

Foto

Thailand vurderer turistskatt ! ( fra 1. Januar 2014)

- - - - - Thailand

• Vennligst logg inn for å svare
51 svar til dette emnet

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

Jeg vurderer seriøst å finne meg et annet land å feriere i.

Thailand begynner jeg å få langt oppi halsen.

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

Keane 16

Keane 16

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 663 Innlegg:

Would a Bt500 emergency-coverage fee scare off tourists?

The government's attempt to launch a new regulation to collect an entry fee from foreign tourists to cover their emergency medical services could prompt tourists to choose destinations in other countries.
The concern, raised by the Tourism Council of Thailand, comes after the Public Health Ministry proposed a plan to collect Bt500 as a fee for entering the country from foreign tourists staying in Thailand from three to 30 days; and Bt30 for less than three days. The fee would be used to support a ministry programme providing emergency medical services for foreign tourists.

http://www.nationmul...u-30219995.html

Dette betyr vel at det kun er de som kommer uten visum som skal betale?

Har man turistvisum, så har man inntil 60 dagers opphold, og har man Non-Imm visum så har man 90 dager, og i tillegg har mange av oss 1-års visum. Eller er det en billett ut av landet som skal bestemme om du skal betale eller ikke?

Hvis det er kun de uten visum som skal betale, så håper jeg de oppretter passkontroll skranker kun for oss som har visum, så vi slipper å stå i de lange køene som vil oppstå fordi folk skal betale i tillegg til å kun vise passet.

Dette innlegget har blitt redigert av Keane 16: 19 november 2013 - 10:44

Soi 8

Soi 8

Medlem

• Medlemmer
  • 73 Innlegg:
Vil anta at det tar 1 minutt ekstra i passkontrollen og 500 bath er ikke rare summen!
De som ikke klarer ern kostnaden får da bli hjemme.
Soi 8 is quiet and Nice!

Acer

Acer

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 370 Innlegg:

Vil anta at det tar 1 minutt ekstra i passkontrollen og 500 bath er ikke rare summen!

ja det blir litt merkelig hvis noen ikke skal ha råd til det , men fly billetten skal de ha råd til ;-)

Livet seglar fort forbi

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

Dette handler om prinsipper, ikke om man har økonomi til å betale en unødvendig avgift eller ikke. Jeg hadde sikkert klart å betale en ekstraskatt på 10.000 baht også, men foretrekker å slippe.

Heldigvis kan jeg velge om jeg vil stemple inn på Suvarnabhumi eller sette meg på et fly videre til Hanoi, Kuala Lumpur eller Phnom Penh...

Soi 8

Soi 8

Medlem

• Medlemmer
  • 73 Innlegg:

Dette handler om prinsipper, ikke om man har økonomi til å betale en unødvendig avgift eller ikke. Jeg hadde sikkert klart å betale en ekstraskatt på 10.000 baht også, men foretrekker å slippe.
Heldigvis kan jeg velge om jeg vil stemple inn på Suvarnabhumi eller sette meg på et fly videre til Hanoi, Kuala Lumpur eller Phnom Penh...

Ja hvis prinsippet om 500 bath er så sterkt at det holder deg totalt unna Thailand, da er det kanskje flere grunner enn de usle 500 Bathene.
I 2001 økte alle flyselskaper flyskatten etter påtrykk fra USA. Amerikanere mente nemlig st de holdt luftrommet sikkert etter september 2001. Denne skatten er ikke vekke, kanskje du bare skal slutte og fly. Da du har prinsipper om flyskatter.
Soi 8 is quiet and Nice!

Terje.H

Terje.H

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 416 Innlegg:

Anta alt du vil.
Jeg husker godt hvor lang tid det tok å betale utreiseskatten ikke lenger tilbake enn 2006... Eller var det i 2007 de bakte den inn i billetten? Irriterende som fan.

joika

joika

Medlem

• Medlemmer
  • 2 001 Innlegg:

Slettet, inneholdt samme som Terje.H postet.

Dette innlegget har blitt redigert av joika: 26 januar 2014 - 21:52

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

Ja hvis prinsippet om 500 bath er så sterkt at det holder deg totalt unna Thailand, da er det kanskje flere grunner enn de usle 500 Bathene.
I 2001 økte alle flyselskaper flyskatten etter påtrykk fra USA. Amerikanere mente nemlig st de holdt luftrommet sikkert etter september 2001. Denne skatten er ikke vekke, kanskje du bare skal slutte og fly. Da du har prinsipper om flyskatter.

Ja, jeg kan garantere deg at det er flere sider ved Thailand jeg misliker. Turistskatten på 500 baht kommer på toppen av alt dette, deriblant de mer frastøtende sidene ved thailandsk "kultur" og hva det innebærer.

For øvrig tar jeg vanligvis toget når det er praktisk gjennomførbart, men det har lite eller ingenting med skatter og avgifter å gjøre.

cortinaman

cortinaman

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 715 Innlegg:

...

Tror du har misforstått begrepet "prinsipp". Når man snakker om prinsipp er ikke beløp en del av diskusjonen, det er i denne sammenhengen ingen prinsipiell forskjell på 500 eller 50.000 baht. Etter en på prinsipielt grunnlag har bestemt seg for "ja" eller "nei" kan en, gitt at resultatet var ja, diskutere beløp.

Tror nok de fleste er enig i at 500 baht utgjør et ubetydelig innhogg i feriebudsjettet, men dersom hensikten var at det skulle dekke kostnader til helsebehandling for turister uten reiseforsikring er det trolig et misforhold mellom størrelsen på behov og størrelsen på foreslått tiltak.

Så var det praktiske forhold, hvordan skal beløpet betales? Skal det innføres som en ekstraskatt på flybiletten? Det vil i så fall ikke fange opp turister som kommer landeveien, og da bryter det prinsippet om likebehandling (i den grad Thailand anerkjenner dette prinsippet). Hvis vi ser bort fra turister som kommer landeveien og konsentrerer oss om flylast: Skal det kreves kontantbetaling ved passkontroll eller skal de ta kostnaden med å utstyre hver passbod med betalingsautomat? Eg tillater meg å tvile på sistnevnte.

Da står vi igjen med kontantbetaling. De fleste turister har ikke lokal valuta med seg (eller dollar for den del), det må dermed legges til rette for å kunne ta ut kontanter før passkontroll. For ikke å snakke om det ekstra kaoset og tiden som vil gå med i en allerede presset passkontroll dette vil føre til. 1 minutt ekstra? Neppe. Og en vil trenge flere minibanker før passkontroll, igjen betyr det flere utgifter. Eg tillater meg også å tvile på at dette er tatt høyde for.

Eg tillater meg i det hele tatt å tvile på at forslaget er særlig gjennomtenkt.

Dette innlegget har blitt redigert av cortinaman: 26 januar 2014 - 23:11

--------------------------------------------
dark humour appreciation group

anmeno

anmeno

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 860 Innlegg:

Sist jeg kom til Bangkok tok det 1 time å komme igjennom passkontrollen, flyet jeg kom med hadde ca 380 pasasjerer 1 minutt ekstra pr pasasjer betyr at det blir 380 minutter ekstra jobb for de som betjener passkontrollen bare på dette ene flyet.

cortinaman

cortinaman

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 715 Innlegg:

Og med 30 personer foran deg i køen betyr det en ekstra halvtime for deg å komme gjennom, men har sett kø foran hver bod lengre enn 30 personer. Gitt at 1 minutt er realistisk, eg vil tro det er urealistisk lavt.

Dette innlegget har blitt redigert av cortinaman: 26 januar 2014 - 23:23

dark humour appreciation group

anmeno

anmeno

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 860 Innlegg:

Og med 30 personer foran deg i køen betyr det en ekstra halvtime for deg å komme gjennom, men ofte er køen foran hver bod lengre enn 30 personer. Gitt at 1 minutt er realistisk, eg vil tro det er urealistisk lavt.

Ett minutt har nå altså økt til 30 minutter ekstra i passkontrollen, noen høyere bud?  :twisted:

Thaituristen

Thaituristen

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 179 Innlegg:

Jeg kom til Thailand 1. januar, og det var ingen som krevde 500 bath, har snakket med andre som har kommet senere her og ingen av de har blitt krevd for penger.

Tullebukken

Tullebukken

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 764 Innlegg:

Det kommer det jo folk fra hele verden til Thailand og det er ikke alle dem vil slippe inn og norsk pass har jo mistet en del av  fordelene som var i gamle dager.

Så det er ikke rart at dem tar betalt for å sjekke opp folk og det er ikke nordmenn som er det største problemet med å ikke ha forsikring.

Dette innlegget har blitt redigert av Tullebukken: 27 januar 2014 - 02:05

Kalmar

Kalmar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 484 Innlegg:

Ett minutt har nå altså økt til 30 minutter ekstra i passkontrollen, noen høyere bud?  :twisted:

Mulig..pluss på med 15 min for hver russer som ikke har papirene iorden. hvis du har 2 russere i en kø  + 30 personer som står i kø allerede så har du 60 min ekstra,,,opplevde noe slikt sist gang når jeg landet i bangkok..jeg tror det var kun 6 åpne passkontroller..og og det så ut som russrene sto på samtlige og trengte hjelp til å fylle ut papirer...jeg har aldri sett så mange hjelpesløse reise i flokk noen gang..rett og slett latterlig...og det skapte såklart lange køer på samtlige..

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Du kjenner tydeligvis ikke Thailand - blir dette innfoert kall det korrupsjon.

Dessuten er jeg drittlei det enerverende argumentet om at en kan bli hjemme om det ikke er noe en setter pris paa i dette landet.

Kanskje du finner noe selv naar du har vaert her mer enn 10 aar.

Dessuten kan jeg gi deg noen gode tips hvor du kan nyte ganja aapent uten aa bli tatt av politiet.

balo

balo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 450 Innlegg:

Jeg kom til Thailand 1. januar, og det var ingen som krevde 500 bath, har snakket med andre som har kommet senere her og ingen av de har blitt krevd for penger.

Dette var jo bare et forslag fra noen Thai politikere og som vanlig er mange forslag her i Thailand helt på jordet . 

Så ikke regn med at dette vil skje med det første , litt for mange protester og hvem vet , kanskje de er redd for at turistene drar til nabolandene isteden . 

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

Sannheten bak dette forslaget er ikke turister som ikke gjør opp for seg. Det faktum at millioner av ulovlige arbeidsinnvandrere oppholder seg uten forsikring skaper en del problemer når de ramler ned på byggeplasser eller kommer til skade i trafikken, eller ganske enkelt blir syke.

Det dreier seg stort sett om folk fra Burma, Laos og Kambodsja.

Ellers er det riktig at det ville skape kaos om det ble innført. Noe som det ikke vil bli. Men for spesielt interesserte kunne det være artig å se hvor pengene hadde havnet.

sarotti

sarotti

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 204 Innlegg:

Det var jo bare politikerne som ikke forsto hva som ville skje når de innførte moms på hotelovernatting i Norge. Hva sa turistene våre om det. Da er jo 500bath bare peanuts.

Thailand Frelst

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere