Gå til innhold

Foto

Thailand vurderer turistskatt ! ( fra 1. Januar 2014)

- - - - - Thailand

• Vennligst logg inn for å svare
51 svar til dette emnet

Ubon

Ubon

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 259 Innlegg:

I følge denne artikkelen så vurderes det å innføre en ny turistskatt på 500 baht i Thailand.

Husker for noen år siden at man måtte betale 500 baht når man forlot Thailand, men at denne avgiften nå kreves inn via flybiletten. 

Så nå skal de altså begynne å kreve inn ytterligere 500 baht i det man ankommer Thailand?

http://www.bangkokpo...urist-entry-fee

balo

balo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 450 Innlegg:

Diskusjonen på Thaivisa går ut på at de 500 baht kan dekke kostnader hvis turisten blir syk , isåfall en slags forsikring . 

Men dette blir neppe vedtatt , et lite gjennomtenkt forslag. 

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Diskusjonen på Thaivisa går ut på at de 500 baht kan dekke kostnader hvis turisten blir syk , isåfall en slags forsikring . 

Men dette blir neppe vedtatt , et lite gjennomtenkt forslag. 

med 14 mill turister ++ i året så må det være fristene og få inn slike penger

hvor de havner hen , kan man vel bare spøke om,

dette blir jo en enorm sum! vet ikke hvordan man skiller turister fra andre reisende?

men vi snakker vel ett høyre antall, da!

blir som co2 avgiften,,

blir borte i "røyken"

Dette innlegget har blitt redigert av tyvhans: 21 oktober 2013 - 12:11

Pain is temporary, honor lasts forever.

Gemini68

Gemini68

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 106 Innlegg:

Kaller de det gebyr for visum så vil nok det nok gå greit igjennom.

Ingen som klager på visumgebyr når de farter til Laos eller Kambodsja i nødvendige ærend.

En thai må betale 60 Euros for å få behandlet en søknad om Schengenvisum.

Så 500 THB for visum burde være greit. 

Hvor pengene forsvinner etter de er kommet inn i statskassa, det er et annet spørsmål. Flomsikring, BST i Bangkok, osv...

Mvh

Ove

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Kaller de det gebyr for visum så vil nok det nok gå greit igjennom.

Ingen som klager på visumgebyr når de farter til Laos eller Kambodsja i nødvendige ærend.

En thai må betale 60 Euros for å få behandlet en søknad om Schengenvisum.

Så 500 THB for visum burde være greit. 

Hvor pengene forsvinner etter de er kommet inn i statskassa, det er et annet spørsmål. Flomsikring, BST i Bangkok, osv...

Mvh

Ove

forstår du har rede på sakene  ,-)  nå har det vert 500 bath i årevis,

så ble det avskaffet,,

nå igjen innføres greit for meg

men argumentet (forsikring?)  tja

vet ikke hva jeg skal si!

men 500 x 20 000  000  skaper nok

fordelings problemer.

skal det  til statskassen ,ok

men hva vil chao pho,ne  egentlig si!?

http://en.wikipedia.org/wiki/Chao_pho

Dette innlegget har blitt redigert av tyvhans: 21 oktober 2013 - 13:23

anmeno

anmeno

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 860 Innlegg:

forstår du har rede på sakene  ,-)  nå har det vert 500 bath i årevis,

så ble det avskaffet,,

nå igjen innføres greit for meg

men argumentet (forsikring?)  tja

vet ikke hva jeg skal si!

men 500 x 20 000  000  skaper nok

fordelings problemer.

skal det  til statskassen ,ok

men hva vil chao pho,ne  egentlig si!?

http://en.wikipedia.org/wiki/Chao_pho

Var det ikke slik at den gamle avgiften på 500 bath var en flyplass avgift som nå er blir betalt av flyselskapene, dvs de ligger inne i billett prisen?

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

Det ble forklart med at Thailand måtte innføre denne straffen fordi alle andre land har det samme.

Jeg begynner etterhvert å få thailandske øvrighetspersoner til de grader opp i vrangstrupen.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Var det ikke slik at den gamle avgiften på 500 bath var en flyplass avgift som nå er blir betalt av flyselskapene, dvs de ligger inne i billett prisen?

om jeg forstår deg så spør du?

det var slik at man betalte 500 baht  før en kom til pass kontrollen ut!

og legge dette inn i biletten vil jeg tro vil bli vanskligre,

Luyou

Luyou

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 076 Innlegg:

om jeg forstår deg så spør du?

det var slik at man betalte 500 baht  før en kom til pass kontrollen ut!

og legge dette inn i biletten vil jeg tro vil bli vanskligre,

Var ikke vanskeligere enn at de fikk det til. ;)

Først ute var Thai, så kom resten etter.

Since February 1, 2007 the 700 Baht international departure tax was included in the price of flight tickets.

(The international departure tax is usually included in the cost of your ticket. However, some travel agency may exclude the tax from their published rate, so please review the terms & conditions of the ticket price carefully every time before making a purchase . )

En kilde

:) :) :)

¨¨¨\-/¨¨¨ Lǚyóu ¨¨¨\-/¨¨¨

Karl35

Karl35

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 448 Innlegg:

http://www.abcnyhete...avgift-innreise

Karl35

Karl35

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 448 Innlegg:

Det ble forklart med at Thailand måtte innføre denne straffen fordi alle andre land har det samme.

Jeg begynner etterhvert å få thailandske øvrighetspersoner til de grader opp i vrangstrupen.

Turistene har selv skylda da det er meningen (var i alle fall det) at avgiften skulle brukes til utgifter påført helsedepartementet  av turister som trenger medisinsk behandling på reisen men som har reist uten forsikring.

sakai

sakai

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 188 Innlegg:

Flyavgiftene i Thailand stiger:

mcot Departure fees from all commercial airports in Thailand will be increased by Bt100, the Airports of Thailand announced today. The passenger service charge will be adjusted from 100 to 200 baht for domestic flights and 700 to 800 baht for international flights. An arrival tax of 500 baht is also under discussion.

Farang"Kwai"

Farang"Kwai"

Medlem

• Medlemmer
  • 4 518 Innlegg:

Måtte bare legge til linken..

Thai airports to charge higher departure fees | MCOT.net | MCOT.net

Vedlagt fil  138260905718-640x390x2.jpg   32,09K   8 Antall nedlastinger

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

Turistene har selv skylda da det er meningen (var i alle fall det) at avgiften skulle brukes til utgifter påført helsedepartementet  av turister som trenger medisinsk behandling på reisen men som har reist uten forsikring.

Dette har blitt regnet på og det totale beløpet Thailand bruker på turister som ikke betaler for seg utgjør kun noen få prosent av hva denne ordningen vil innbringe.

Pengene skal inndrives til finansdept. for så å overføres til de departementer som måtte passe. Etter at mesteparten er forsvunnet i korrupsjon skal resten brukes til å oppruste diverse sykehus som måtte være inneforstått med at korrupsjon er mantraet.

Det ligger allerede 800 bath i flybilletten. Panikken i forbindelse med ris-korrupsjonen som går til helvete er til å ta og føle på.

Chrismic

Chrismic

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 326 Innlegg:

5oo Baht hvis du kommer med fly
30 Bath dagen hvis du kommer over landegrensen ( Må vel ha en begrensning i
tilfelle du blir der mange dager ?)

Årsaken til denne nye turistskatter oppgir de være, at så mange turister som
havner på sykehus og ikke forsikring og at da taper penger på dem.

Skjønner ikke hvorfor de gjorde som Cuba, hvor turistene er pålagt å ha
reiseforsikring når kommer.
Kan de ikke vise gyldig reiseforsikring i immgrasjonen på flyplassen,
så må de kjøpe en egen Cubansk forsikring på flyplassen, cirka 2.dollar dagen.
Og den dekker bare det aller mest nødvendige.

http://www.vg.no/rei...?artid=10136379

Moderator presiserer at dette er en FORSLAG, og ikke vedtatt.

Dette innlegget har blitt redigert av westendman: 31 oktober 2013 - 18:19
Moderator presiserer at dette er en FORSLAG, og ikke vedtatt.

Thaituristen

Thaituristen

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 179 Innlegg:

Det betyr at vi må være med å sponse russere uten reiseforsikring. Er jo lett å spekulere i dette når de vet at andre betaler sykehuset.

westendman

westendman

Medlemmer

• Medlemmer
  • 7 802 Innlegg:

Det hadde selvsagt vært mye bedre å vise gyldig reiseforsiking ved innreise, men da hadde det selvsagt ikke blitt kontanter i omløp - hvilken er det man egentiig ønsker. 

tdr

tdr

Medlem

• Medlemmer
  • 1 245 Innlegg:

Har i ulike artikler lest at dette innføres hovedsaklig for å dekke kostnadene med de utlendinger som ikke gjør opp for seg i helsevesenet i Thailand, dvs mangler reiseforsikring. Det burde som nevnt være enkelt å kreve obligatorisk reiseforsikring for de som besøker Thailand!

Greit så langt...

Men når man ser på regnestykket er det mer interessant, det antydes at det koster helsevesenet i Thailand ca 200 000 000 Bath, ca 40 mill NOK årlig i penger som utlendingene påfører.

En turistskatt på 500 Bath vil med antallet årlige turister på 25 000 000 (som det ventes i 2014) innbringe 12 500 000 000 Bath, ca 2,5 milliarder NOK. Bra inntjening for å dekke de 40 millionene, her er det nok mange lommer som skal fylles.

Velkommen til asianet.no

Keane 16

Keane 16

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 663 Innlegg:

Det burde som nevnt være enkelt å kreve obligatorisk reiseforsikring for de som besøker Thailand!

Hvordan skal det være enkelt? Det finnes sikkert 10-tusenvis av forskjellige reiseforsikringer rundt om i verden, så det vil være umulig for en immigrasjonsoffiser å kunne sjekke om "beviset" på gyldigreiseforsikring er gyldig eller ikke. Mitt "bevis" er et kort som kommer i posten sammen med regninga flere uker før forfall, og uansett om jeg betaler eller ikke så har jeg dette "beviset" å vise frem i passkontrollen.

Innføring av gebyret på 500 baht vil antakelig føre til totalt kaos på flyplassene. Folk må lete etter minibanker og stå i lange køer for å ta ut penger. I tillegg vil passkontrollen ta lengre tid ettersom personene der må ta imot penger og ordne kvittering i tllegg til å sjekke/stemple passet, og dermed blir køene der også mye lengre.

Et annet punkt de ikke har tenkt på er hvorfor skal utlendinger som havner på sykehus være villig til å betale for seg? Det er jo bare å si "jeg betalte 500 baht på flyplassen og har derfor betalt for behandlingen".

http://www.bangkokpo...-is-a-sick-idea

tdr

tdr

Medlem

• Medlemmer
  • 1 245 Innlegg:

Hvordan skal det være enkelt? Det finnes sikkert 10-tusenvis av forskjellige reiseforsikringer rundt om i verden, så det vil være umulig for en immigrasjonsoffiser å kunne sjekke om "beviset" på gyldigreiseforsikring er gyldig eller ikke. Mitt "bevis" er et kort som kommer i posten sammen med regninga flere uker før forfall, og uansett om jeg betaler eller ikke så har jeg dette "beviset" å vise frem i passkontrollen.

Innføring av gebyret på 500 baht vil antakelig føre til totalt kaos på flyplassene. Folk må lete etter minibanker og stå i lange køer for å ta ut penger. I tillegg vil passkontrollen ta lengre tid ettersom personene der må ta imot penger og ordne kvittering i tllegg til å sjekke/stemple passet, og dermed blir køene der også mye lengre.

Et annet punkt de ikke har tenkt på er hvorfor skal utlendinger som havner på sykehus være villig til å betale for seg? Det er jo bare å si "jeg betalte 500 baht på flyplassen og har derfor betalt for behandlingen".

http://www.bangkokpo...-is-a-sick-idea

At vi kan få en del problemer er det ikke tvil om, og at det skal bli kaos når det skal betales er helt sikkert.

Punktet om at utlendinger som havner på sykehus vil si nei til å betale for seg er nok ikke noe de har tatt med i regnestykket sitt når de foreslo avgiften. Kunne jo være interessant å høre hvor mye helsevesenet totalt belastes økonomisk, men som de får inn via forsikringer fra reisende.

Velkommen til asianet.no

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere