Gå til innhold

Foto

Ikke bruk palmeolje!

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
50 svar til dette emnet

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Jeg håper, og regner med, at norske bedrifter i allmenhet er såvidt opplyste at de passer på at råvarene kommer fra steder hvor man ikke bedriver slikt som vi ser i denne reportasjen.

Personlig kjøper jeg Fair Trade produkter når jeg kan da det koster litt ekstra men gir bedre samvittighet, men jeg håper jo at bedrifter som selger meg annet har en porsjon samvittighet selv.

varer har en egen evne til å bli sendt ett sted for så bli pakket om og merket på nytt. Fair trade får vi bare krysse fingrene for at er og blir varer en kan være stolte av å benyttte seg av.

Redigert signatur

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

varer har en egen evne til å bli sendt ett sted for så bli pakket om og merket på nytt. Fair trade får vi bare krysse fingrene for at er og blir varer en kan være stolte av å benyttte seg av.

Kanskje man kan få kjøpt t-skjorter (caps ?) som viser at man er forbruker av fair trade-produkter. Noe å sprade rundt med:  Se på meg da dere !  :smile:

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Kanskje man kan få kjøpt t-skjorter (caps ?) som viser at man er forbruker av fair trade-produkter. Noe å sprade rundt med:  Se på meg da dere !  :smile:

hva er en fair trade singlet opp mot chang? Herregud mann, er du helt på jordet eller? Chang som er lokalt, og mest alkohol for pengene når det gjelder øl? Noe bedre fair trade produkt tror jeg neppe finnes.

Redigert signatur

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Herregud mann, er du helt på jordet eller?

Det slumper nok. Men ikke denne gangen.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Det slumper nok. Men ikke denne gangen.

Det koster å være treadbraker kongen vet du ;-)

Redigert signatur

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Det koster å være treadbraker kongen vet du ;-)

Kremt. Hva skulle jeg si ? Jo ! Nå kom jeg på det: "I grunnen ikke så farlig om ikke andre skjønner at jeg har rett så lenge jeg vet det selv."  

Det var det ene. Det andre var at jeg faktisk ikke brøt tråden. Det var en helt adekvat (men skjev) kommentar til hvordan man skal forholde seg til fødevarer og kommersialisme. 

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Kremt. Hva skulle jeg si ? Jo ! Nå kom jeg på det: "I grunnen ikke så farlig om ikke andre skjønner at jeg har rett så lenge jeg vet det selv."  

Det var det ene. Det andre var at jeg faktisk ikke brøt tråden. Det var en helt adekvat (men skjev) kommentar til hvordan man skal forholde seg til fødevarer og kommersialisme. 

Ingen som vet hva ordet adekvat er uten å måtte google mann! skjerpings, (Utenom pomoat da,,,)

Redigert signatur

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Ingen som vet hva ordet adekvat er uten å måtte google mann! skjerpings, (Utenom pomoat da,,,)

Og PanGei, Mr. P, Walkman, Torasap, tavarish og mange flere. Det betyr "relevant". Men er ikke det også et fremmedord ? Og da er vi jo like langt.

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Og PanGei, Mr. P, Walkman, Torasap, tavarish og mange flere. Det betyr "relevant". Men er ikke det også et fremmedord ? Og da er vi jo like langt.

Jeg trodde adekvat betydde tilstrekkelig jeg :-)

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Det er desverre en del som jukser med Fair Trade merkingen. Noe jeg synes er veldig uheldig for de i samfunnet som ønsker å gjøre en forskjell. Men om man orienterer seg litt om det man kjøper så er det mulig å finne ut om man har satt på fair Trade som humbug eller om det er riktig.

En annen måte å handle på som er topp er jo lokalt. Det er bra ut fra en klimamessig vinkling, men jeg sliter med kakaobønner fra Stavanger så da kjøper jeg Fair Trade om mulig slik at det er bra for en fattig bonde i et lutfattig land også. Og jeg har råd til det når jeg prioriterer riktig :-).

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

Adekvat (fra latin adaequatus«å gjøre lik») betyr «tilsvarende et behov», forholdsmessig, eller korrespondent, «fullt tilstrekkelig». Enkelt forklart; tilstrekkelig

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

Sundtoft vil ikke forby palmeolje

Klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H) mener det ikke er grunn til å forby palmeolje. Det er bedre å stille krav til bærekraftig produksjon av oljen, synes hun.

Sundtoft var i Indonesia fra mandag til fredag. Der besøkte hun blant annet bedriften Wilmar, som er verdens største produsent av palmeolje.

Før avreise uttalte hun til NTB at det er viktig å støtte selskaper som har forpliktet seg til bærekraftsprinsipper, og hun ga uttrykk for at det er mulig å produsere palmeolje på en bærekraftig måte. Det mener hun fortsatt.

- Jeg mener forbud er feil medisin. Forbud eller boikott kan gjøre det vanskeligere å bevare regnskogen. Hvis Norge forbyr palmeolje, vil den bli solgt til andre land. Da er det mye bedre å stille krav om at palmeoljeproduksjonen skal være bærekraftig, sier Sundtoft til VG.

Med begrepet bærekraftig produksjon mener hun at palmeoljen er produsert uten å ødelegge regnskog.

Les mer her http://www.vg.no/nyh...lje/a/10130665/

Jeg begynner kanskje å helle i retning av at palmeolje burde bli forbudt. Det er en olje som ikke bare er destruktiv mot miljøet, men den er heller ikke helsemssig til noen som helst fordel. Snarer tvert i mot.

Palmeoljens største fordel er vel at den er billig - veldig billig. Derfor kan produsenter lempe en del palmeolje inn i deres produkter, reklamere med at maten deres er billige og unnlate å merke at den faktisk er billigere grunnet palmeoljen som er brukt fremfor mer helsefremmende oljer.

Nå hører jeg rykter om at EU etterhvert vil vurdere å forby palmeolje i mat iallefall, og om det skjer så dilter vi vel forhåpentligvis etter.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Jeg begynner kanskje å helle i retning av at palmeolje burde bli forbudt. Det er en olje som ikke bare er destruktiv mot miljøet, men den er heller ikke helsemssig til noen som helst fordel. Snarer tvert i mot.

Palmeoljens største fordel er vel at den er billig - veldig billig. Derfor kan produsenter lempe en del palmeolje inn i deres produkter, reklamere med at maten deres er billige og unnlate å merke at den faktisk er billigere grunnet palmeoljen som er brukt fremfor mer helsefremmende oljer.

Nå hører jeg rykter om at EU etterhvert vil vurdere å forby palmeolje i mat iallefall, og om det skjer så dilter vi vel forhåpentligvis etter.

og hvorfor godkjenner de ikke hamp/hemp produkter? Det er forbannet styrt verden vi lever i, om hva som er bra og dårlig, hva som er sunt og usunt. Det styres av media via politikere, og smurte miljøaktivister. Bare tull å forby Palmeolje, men heller legge press på de landene som leverer palmeolje om bedre kontroll rutiner. Men det skal gjøres godt når en tenker på raseringen oljebransjen har holdt på med verden over de siste 150 år! Blir litt matt av alle populistiske kampanjene på sosiale medier, der jeg ser mine venner biter på alt som er, og hjelper til med spredning av misvisende propaganda!

Ser at det skal mye til for å få folk til å tenke helhetlig og være mer samfunnsbevisste! De aller største miljøsyndene går klar i tåkehavet, og det er vel det som er meningen med alle disse følelseladede kampanjene. Ikke lenge før vi ser ett par triste seløyne lyse mot oss igjen nå tenker jeg!

Hadde vi bare hatt vett til å være nøkterne, ta det vi har bruk for, og respektere naturen for hva det er, og hva som er sunt for oss her på jorda, så hadde alt vært bra. Men det er profitt på kjappeste og enkleste måte med størst mulig volum! Vi har ikke kritisk sans eller vilje til å leve opp til hva vi burde være! Palme olje er bra, og vi trenger palme olje i verden, så all boikott er ikke bra! Tror ærlig talt at det spiller ingen rolle om det er palme olje eller hva det nå enn skulle være det neste de kommer opp med, de arealene vil eller ville ha bli brukt til noe annet uansett!

Redigert signatur

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

og hvorfor godkjenner de ikke hamp/hemp produkter? Det er forbannet styrt verden vi lever i, om hva som er bra og dårlig, hva som er sunt og usunt. Det styres av media via politikere, og smurte miljøaktivister. Bare tull å forby Palmeolje, men heller legge press på de landene som leverer palmeolje om bedre kontroll rutiner. Men det skal gjøres godt når en tenker på raseringen oljebransjen har holdt på med verden over de siste 150 år! Blir litt matt av alle populistiske kampanjene på sosiale medier, der jeg ser mine venner biter på alt som er, og hjelper til med spredning av misvisende propaganda!

Ser at det skal mye til for å få folk til å tenke helhetlig og være mer samfunnsbevisste! De aller største miljøsyndene går klar i tåkehavet, og det er vel det som er meningen med alle disse følelseladede kampanjene. Ikke lenge før vi ser ett par triste seløyne lyse mot oss igjen nå tenker jeg!

Hadde vi bare hatt vett til å være nøkterne, ta det vi har bruk for, og respektere naturen for hva det er, og hva som er sunt for oss her på jorda, så hadde alt vært bra. Men det er profitt på kjappeste og enkleste måte med størst mulig volum! Vi har ikke kritisk sans eller vilje til å leve opp til hva vi burde være! Palme olje er bra, og vi trenger palme olje i verden, så all boikott er ikke bra! Tror ærlig talt at det spiller ingen rolle om det er palme olje eller hva det nå enn skulle være det neste de kommer opp med, de arealene vil eller ville ha bli brukt til noe annet uansett!

Palmeoljen har flere aspekter med seg som man man ta med i regnestykket. Et av aspektene er at store mengder regnskog går med for å stadig dyrke mer mark som gir meg palmeolje. Det finnes i dag noen kontrollrutiner for dette som er positive og sikkert kan utvikles videre, selv om det er en del regnskog som tas ned som ikke myndighetene har kontroll med. Uansett, jeg er sikker på at miljøaspektet med dette kan håndteres når forbrukere krever at palmeoljen skal være sertifisert med tid og stunder.

Et annet aspekt som er minst like viktig er at palmeoljen føres inn i stadig flere matvarer. Fabrikantene av marvarer har rett og slett funnet ut at profitten blir større om de fjerner for eksempel rapsoljen og erstatter den med palmeoljen. Dette da palmeoljen er den desidert billigste matoljen som er mulig å få kjøpt på markedet. Og produsentene av mat har sett at kombinasjonen med å erstatte andre oljer med billig palmeolje og dårlig eller manglende merking av at det er palmeolje i matvarene man kjøper fungerer ypperlig.

Så kan man spørre seg om ikke billig olje er bra, for da blir jo maten kanskje noen øre billigere og fabrikantene tjener mye mer penger som gir mer skatt også videre. Vel, rapsolje inneholder for eksmpel 7% mettet fett. Solsikkeoljen inneholder 12 % mettet fett. Olivenoljen inneholder 15% mettet fett. Og soyaolje inneholder 16% mettet fett. Så kommer vi til uberbillige palmeoljen som inneholder ikke mindre enn 45% mettet fett.

Det mettede fettet i palmeoljen er i tillegg palmininsyre som er en av de mest kolestoroløkende fettsyrene vi vet om. Så høyt inntak av palmeolje gir da en ganske stor økning i hjerne og karsykdommer. I tillegg til alle andre utfordringer som kommer med økt inntak av mettede fettsyrer.

Palmeoljen har blitt brukt som erstatning av dyrere oljer i for eksempel kjeks, frokostblandinger, supper og mye annet. Og det er en kjennsgjerning at merkingen har vært helt fraværende, noe som er til fordel for produsent da mange forbrukere kun går etter lavest pris.

Heldigvis er det en del norske produsenter som har forstått hvor skadelig palmeolje er i mange sammenhenger. Speiselt når den er oppvarmet og industrielt bearbeidet. Stein Erik Hagen har for eksmepel gjort det til sitt eget prosjekt i Orkla å få den bort i størst mulig grad.

VI har egne sukkeravgifter med formål om å få ned sukkerforbruket i Norge, vi har egne avgifter for alkohol og tobakk. Og egne kakaoavgifter for å få ned sjokoladeforbruket med masse mer. Myndighetene har et ansvar å fremme matvarer som er sunne fremfor matvarer som er usunne, da det til slutt er samfunnet som betaler regningen når det går galt. Når man vet at palmeoljen er så lite bra, og at den brukes til å erstatte oljer som er sunnere for profittens skyld, så kunne man for eksempel lagt på en egen avgift på denne oljen.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

og til syvende sist så finner man ut at de som spiser mer sjokolade er slankere og mer lykkelige! Fantastisk verden vi lever i ikke sant?

Det er ikke palmeoljen det er noe galt med, det er industrien! Man angriper helt feil med feil mekanismer! Like mye som du kan ramse opp er galt med palmeolje, kan ramses opp med positive effekter og bruk. Men jeg er enig fra ett forbruker ståsted, så er man lost. Totalt faktisk!

Redigert signatur

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:

og til syvende sist så finner man ut at de som spiser mer sjokolade er slankere og mer lykkelige! Fantastisk verden vi lever i ikke sant?

Det er ikke palmeoljen det er noe galt med, det er industrien! Man angriper helt feil med feil mekanismer! Like mye som du kan ramse opp er galt med palmeolje, kan ramses opp med positive effekter og bruk. Men jeg er enig fra ett forbruker ståsted, så er man lost. Totalt faktisk!

Det er svært omstridt det påståtte faktum at sjokolade gjør mennesker slankere. Det man kan tenke seg er at en person som spiser litt sjokolade ett par ganger i uka, har normal forbrenning sjokoladen inneholder over 90% kakaomasse ikke vil få noen vektøkning. Man kan derimot ikke tenke seg at en mann på 40 som flesker i seg 4 bounty til frokost og 4 snickers til middag vil oppleve å gå ned i vekt.

En del av forskningen på dette er rett og slett ikke troverdig. Men at mennesker som spiser sjokolade blir mer lykkelige er det vel ingen tvil om. Det er også slik at en alkoholiker blir mer lykkelig når han får en flaske vodka enn når han ikke får den eller at en røyker blir mer lykkelig når det er et røykerom på jobben enn når det ikke er et.

Det er riktig at det ikke er noe galt med palmeoljen, det er en naturlig olje. Vi kan bruke den for eksempel til biodrivstoff. Eller aller nådigst kan den brukes kaldpresset og økologisk da de helsemessige negative virkningene er mindre negative da. Men palmeolje burde ikke vært brukt i mat dersom ikke formålet er å produsere ekstremt rimelig mat da som man får igjen kostnaden ved en del år senere.

Palmeolje har ingen annen positiv virkning for forbruker som får den i mat at den er billig. Dersom produsenten overfører innsparingene på å ta den i bruk til forbruker vil da forbruker ha mer igjen i lommeboken. Så får samfunnet betale for økningen i hjerte- og karsykdommer senere. Vi vet at sukker er skadelig og derfor har vi en egen sjokolade- og sukkervareavgift som gjør at den type varer blir dyrere. Vi vet også at mettet fett er svært uheldig for helsen vår, og palmeoljen er den eneste oljen som brukes i mat som har mange mange ganger høyere innhold av mettet fett enn den aller sunneste som koster noe mer.

Kanskje forbud er litt sterkt, men med en egen avgift så vil nok bruken gå ned. Det minste vi kan forlange er iallefall grundig og god merking av alle varer. Som nevnt er det rykter om at EU ser på dette og at de vil gå langt lenger enn Norge, og når det skjer så vil det nok overføres til Norge også etterhvert.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Jeg leser og jeg ser Tava, men jeg ser også svakheter da det også vises at palmeolje er bra på mange ormåder, ikke så farlig om den behandles riktig som en må gjøre med oliven olje, får relativt mye ut fra relativt lite geografisk område etc.

Jeg har ett spm til deg Tava, hvorfor ble en så viktig plante som hemp forbudt? Når en ser hvilket potensiale som ligger i den planten på så mange bruksområder og til industrien!

En må spørre seg hvorfor EU er så på hugget til å gå hardt inn med forbud.

Redigert signatur

tavarish

tavarish

Medlem

• Medlemmer
  • 5 599 Innlegg:
Jeg har ett spm til deg Tava, hvorfor ble en så viktig plante som hemp forbudt? Når en ser hvilket potensiale som ligger i den planten på så mange bruksområder og til industrien!

En må spørre seg hvorfor EU er så på hugget til å gå hardt inn med forbud.

Hamp er nok, iallefall fra et norsk ståsted,  forbudt for å synliggjøre den restriktive narkotikapolitikken. Dette da en naturlig nok er svært sterkt forbundet med cannabis.

Spør du meg så synes jeg jo bare det er tull emd et slikt forbud da det handler om symbolpolitikk. Jeg er nok for at cannabis er ulovlig av mange grunner (selv om jeg ser argumentene på den andre siden), men at hamp skal være forbudt bare for å symbolisere vårt sterke syn på narkotikasaken er selvsagt bare tull.

Ser ellers at EU faktisk har gitt tilskudd til dyrking av industriell hamp; http://www.nnpf.no/d...cument&docid=79

Velg meg til Statsminister neste gang så blir hamp lovlig! Men det blir avgift på palmeoljen og sterke karv til merking (tror ikke vi kommer lenger i diskusjonen rundt dette nå - vi får være enige om å være uenige :smile:).

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Hamp er nok, iallefall fra et norsk ståsted,  forbudt for å synliggjøre den restriktive narkotikapolitikken. Dette da en naturlig nok er svært sterkt forbundet med cannabis.

Spør du meg så synes jeg jo bare det er tull emd et slikt forbud da det handler om symbolpolitikk. Jeg er nok for at cannabis er ulovlig av mange grunner (selv om jeg ser argumentene på den andre siden), men at hamp skal være forbudt bare for å symbolisere vårt sterke syn på narkotikasaken er selvsagt bare tull.

Ser ellers at EU faktisk har gitt tilskudd til dyrking av industriell hamp; http://www.nnpf.no/d...cument&docid=79

Velg meg til Statsminister neste gang så blir hamp lovlig! Men det blir avgift på palmeoljen og sterke karv til merking (tror ikke vi kommer lenger i diskusjonen rundt dette nå - vi får være enige om å være uenige :smile:).

Det var nok de store produsentene av bomull, olje, papirindustri etc som greide å ta kvelertaket på ett slikt fantastisk produkt som har vært brukt industriellt i tusener av år. Så mange egenskaper til en enkelt plante, har vært skjult og løyet om i så mange år pga profitthungrige multinasjonale selskapers grådighet.

Les mer i BT her om historisk bruk av hemp i Norge. Ganske så interessant! (jeg er ikke en hasjrøykende person som vil ha hamp eller hemp legalisert pga rus, bare så det er sagt)

http://www.bt.no/men...ml#.U10z7YWs1W0

Dette innlegget har blitt redigert av Phay: 27 april 2014 - 17:53

Redigert signatur

Xyzzy01

Xyzzy01

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 290 Innlegg:

Palmeoljen har flere aspekter med seg som man man ta med i regnestykket. Et av aspektene er at store mengder regnskog går med for å stadig dyrke mer mark som gir meg palmeolje. Det finnes i dag noen kontrollrutiner for dette som er positive og sikkert kan utvikles videre, selv om det er en del regnskog som tas ned som ikke myndighetene har kontroll med. Uansett, jeg er sikker på at miljøaspektet med dette kan håndteres når forbrukere krever at palmeoljen skal være sertifisert med tid og stunder.

Et annet aspekt som er minst like viktig er at palmeoljen føres inn i stadig flere matvarer. Fabrikantene av marvarer har rett og slett funnet ut at profitten blir større om de fjerner for eksempel rapsoljen og erstatter den med palmeoljen. Dette da palmeoljen er den desidert billigste matoljen som er mulig å få kjøpt på markedet. Og produsentene av mat har sett at kombinasjonen med å erstatte andre oljer med billig palmeolje og dårlig eller manglende merking av at det er palmeolje i matvarene man kjøper fungerer ypperlig.

Så kan man spørre seg om ikke billig olje er bra, for da blir jo maten kanskje noen øre billigere og fabrikantene tjener mye mer penger som gir mer skatt også videre. Vel, rapsolje inneholder for eksmpel 7% mettet fett. Solsikkeoljen inneholder 12 % mettet fett. Olivenoljen inneholder 15% mettet fett. Og soyaolje inneholder 16% mettet fett. Så kommer vi til uberbillige palmeoljen som inneholder ikke mindre enn 45% mettet fett.

Det mettede fettet i palmeoljen er i tillegg palmininsyre som er en av de mest kolestoroløkende fettsyrene vi vet om. Så høyt inntak av palmeolje gir da en ganske stor økning i hjerne og karsykdommer. I tillegg til alle andre utfordringer som kommer med økt inntak av mettede fettsyrer.

Palmeoljen har blitt brukt som erstatning av dyrere oljer i for eksempel kjeks, frokostblandinger, supper og mye annet. Og det er en kjennsgjerning at merkingen har vært helt fraværende, noe som er til fordel for produsent da mange forbrukere kun går etter lavest pris.

Heldigvis er det en del norske produsenter som har forstått hvor skadelig palmeolje er i mange sammenhenger. Speiselt når den er oppvarmet og industrielt bearbeidet. Stein Erik Hagen har for eksmepel gjort det til sitt eget prosjekt i Orkla å få den bort i størst mulig grad.

VI har egne sukkeravgifter med formål om å få ned sukkerforbruket i Norge, vi har egne avgifter for alkohol og tobakk. Og egne kakaoavgifter for å få ned sjokoladeforbruket med masse mer. Myndighetene har et ansvar å fremme matvarer som er sunne fremfor matvarer som er usunne, da det til slutt rer samfunnet som betaler regningen når det går galt. Når man vet at palmeoljen er så lite bra, og at den brukes til å erstatte oljer som er sunnere for profittens skyld, så kunne man for eksempel lagt på en egen avgift på denne oljen.

Hovedårsaken til at du finner palmeolje i f.eks. kjeks og supper er egenskapene oljen har. Den er stabil ved romtemperatur, og erstattet i sin tid herdet fett. Og i noen produkter - spesielt barnemat - ønsker man fettsyrene en finner i palmeolje, for å komme nærmest mulig fettsammensetningen i morsmelk.

Og hvor lite bra er palmeolje egentlig? Oliven- og rapsolje er bedre, men hva om en sammenligner med mettet fett? Fastfood? Cola? Ribbe? Potetgull? Det er mye dårlig mat her i verden, men vi bør da ikke forby det den grunn.

Merkingen er heldigvis allerede blitt bedre, og krav fra EU sørger for at resten av varene skal ha dette på plass i desember.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere