Gå til innhold

Foto

Sarons Dal på tiggerferd mot buddhisme

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
96 svar til dette emnet

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Enig med PoMoat. Riktig så traurig har diskusjonen vært, og det er synd for religion er egentlig et veldig spennende tema.

For eksempel sier man at Gud skapte synden. Men hvis vi tenker oss at det er omvendt, noe som egentlig er mye mer sannsynlig, åpner det for interessante og ganske nifse perspektiver.  Desuten burde det få stoppet den flåsete hånlatteren til enkelte ateister en gang for alle.  

Dette innlegget har blitt redigert av SomLak: 30 juli 2013 - 06:52

John M Johansen

John M Johansen

Medlem

• Medlemmer
  • 349 Innlegg:

Enig med PoMoat. Riktig så traurig har diskusjonen vært, og det er synd for religion er egentlig et veldig spennende tema.

For eksempel sier man at Gud skapte synden. Men hvis vi tenker oss at det er omvendt, noe som egentlig er mye mer sannsynlig, åpner det for interessante og ganske nifse perspektiver.  Desuten burde det få stoppet den flåsete hånlatteren til enkelte ateister en gang for alle.  

Nå har det seg vel slik, at Gud skal ha skapt alt, til og med på bare noen dager. Så selv om han ikke direkte skapte synden, så må han vel ta ansvaret for å ha gitt mennesket fri vilje, og dermed mulighet til å skape synd.

I all sin godhet, sendte han jo sin egen sønn til jorden, for å ta på seg denne synden. Det gjorde han ved å torturere og henrette sin egen sønn. Siden han jo er allmektig, burde det vel ha vært andre løsninger som hadde vært litt mer aktuelle kanskje.

Du mener diskusjonen har vært traurig....på hvilken måte syns du den er det?

John

Vi er hva vi tenker

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Nå har det seg vel slik, at Gud skal ha skapt alt, til og med på bare noen dager. Så selv om han ikke direkte skapte synden, så må han vel ta ansvaret for å ha gitt mennesket fri vilje, og dermed mulighet til å skape synd.

I all sin godhet, sendte han jo sin egen sønn til jorden, for å ta på seg denne synden. Det gjorde han ved å torturere og henrette sin egen sønn. Siden han jo er allmektig, burde det vel ha vært andre løsninger som hadde vært litt mer aktuelle kanskje.

Du mener diskusjonen har vært traurig....på hvilken måte syns du den er det?

John

For meg ble den uinteressant og litt for gymnaspreget.

Men en diskusjon om at kristendommens Gud (og andre lignende skikkelser, for den saks skyld) kunne ha blitt  funnet på for å stagge menneskenes synder og utskeielser, synes jeg er langt mer fruktbar.

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

For meg ble den uinteressant og litt for gymnaspreget.

Jeg tror du overvurderer dagens gymnasiaster.

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

cooly

cooly

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 73 Innlegg:

Hvis Jesus hadde vært født i Norge i dag ville han vært Nav`er? Han bodde jo hjemme til han var 30 og ellers så var det

vel mest å rusle rundt å snakke med folk.

Evig eies kun det kjøpte.

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Jeg tror du overvurderer dagens gymnasiaster.

Hmmm Det var ikke akkurat det jeg tenkte på. Men den versjonen høres unektelig noe mer spiselig ut.

sevenstars

sevenstars

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 876 Innlegg:

Hvis Jesus hadde vært født i Norge i dag ville han vært Nav`er? Han bodde jo hjemme til han var 30 og ellers så var det

vel mest å rusle rundt å snakke med folk.

Det tviler jeg på. I og med at Josef var tømrer, er nok sannsynlightene stor for at også Jesus jobbet som det. Tror nok han hadde klart å finne seg noe å gjøre. Derimot tror jeg at de fleste kirker og menigheter hadde kastet Jesus ut om han hadde prøvd å gjøre det samme der som vi kan lese om i evangeliene. Overalt hvor Jesus gikk lurte de religiøse på han for å kritisere han for det han gjorde. Pussig fenomen dette, vanlige folk samlet seg rundt Jesus for å høre på han, mens de religiøse hatet han.

Dette innlegget har blitt redigert av sevenstars: 31 juli 2013 - 06:06

walkman

walkman

Medlem

• Medlemmer
  • 13 171 Innlegg:

I Norge hadde han nok blitt arbeidsledig pga alle polakkene og litauerne som jobber billigere

mvh
walkman

"Erfaring er ikke hva som hender oss, men hva vi gjør med det som hender oss"

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

I Norge hadde han nok blitt arbeidsledig pga alle polakkene og litauerne som jobber billigere

Jeg er faktisk ikke så sikker på det.

Ikke for å være respektløs mot Jesus eller mot det han sto for, men hva kan vel være billigere enn å "få sin lønn i himmelen"?

cooly

cooly

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 73 Innlegg:

Lage vin av vann hadde i hvert fall vært kjekt og ha i bakhanda.

John M Johansen

John M Johansen

Medlem

• Medlemmer
  • 349 Innlegg:

Lage vin av vann hadde i hvert fall vært kjekt og ha i bakhanda.

Nå lages vel vin av vann...ehh...van(n)ligvis også da...eller ihvertfall mesteparten av det!

John

Vi er hva vi tenker

cooly

cooly

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 73 Innlegg:

Nei vin lages av druer.

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

Det er riktig at vin består av vann (for det meste). Men å gjøre flere tønner med rent (for ikke å si urent) vann om til den beste vin sånn uten videre, er det ingen andre som har klart. I det aktuelle bryllupet ble det også sagt: "vanligvis serverer man den gode vinen først og så den dårlige, men her har dere spart den beste vinen til slutt", så jeg tror Jesus kunne fått en ganske godt betalt jobb hos Arcus.

Dette innlegget har blitt redigert av torasap: 31 juli 2013 - 22:54

John M Johansen

John M Johansen

Medlem

• Medlemmer
  • 349 Innlegg:

Det er riktig at vin består av vann (for det meste). Men å gjøre flere tønner med rent (for ikke å si urent) vann om til den beste vin sånn uten videre, er det ingen andre som har klart. I det aktuelle bryllupet ble det også sagt: "vanligvis serverer man den gode vinen først og så den dårlige, men her har dere spart den beste vinen til slutt", så jeg tror Jesus kunne fått en ganske godt betalt jobb hos Arcus.

Det er bare Johannes...fiskeren..som skriver om bryllupet i Kaanan. Det kan godt hende han hadde fått seg en for mye selv, når han skrev dette!

Har vel en liten misstanke om at dette er tatt ut av kontekst, som gåingen hans på vannet var osv.

John

Vi er hva vi tenker

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

Jeg skal ikke blande meg inn i denne diskusjonen, men jeg blir litt oppgitt når folk tar bibelen bokstavelig. Her er mye lost in translation.

En israelsk venninne av meg behersker hebraisk muntlig og skriftlig. Bibelen er opprinnelig skrevet på hebraisk, og hun sier at hun ikke kjenner den igjen når hun leser den norske utgaven.

Det kan virke som bibelen blir litt tilpasset etter forholdene.

Grunnen til at jeg skriver dette er at en del mørkemenn plager livet av forsvarsløse med å følge bibelens ord bokstavelig og ukritisk.

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Og andre mørkemenn (-og kvinner) trenger ikke en gang religion for å plage livet av folk. Og de er kanskje enda verre.

sevenstars

sevenstars

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 876 Innlegg:

Jeg skal ikke blande meg inn i denne diskusjonen, men jeg blir litt oppgitt når folk tar bibelen bokstavelig. Her er mye lost in translation.

En israelsk venninne av meg behersker hebraisk muntlig og skriftlig. Bibelen er opprinnelig skrevet på hebraisk, og hun sier at hun ikke kjenner den igjen når hun leser den norske utgaven.

Det kan virke som bibelen blir litt tilpasset etter forholdene.

Grunnen til at jeg skriver dette er at en del mørkemenn plager livet av forsvarsløse med å følge bibelens ord bokstavelig og ukritisk.

Meg bekjent er det kun det gamle testamente som er skrevet på hebraisk, mens det nye testametne er skrevet på gresk.

Om bibelen er tilpasset etter forholdene, vet jeg ikke, men jeg vet at noen oversettelser kler ordene i en moderne språkdrakt for å lettere å forståes, uten at innholdet av den grunn er blitt forandret. Må føye til at jeg ikke tror bibelen er ufeilbarlig, det tror jeg heller ikke er meningen bak alle disse bøkerne som utgjør bibelen.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere